Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 14:02
Beste medetweakers,

Ik ben even aan het puzelen voor de aanpassing in de meterkast ivm de wens voor het plaatsen van een wallbox. Ik ben elektrotechnisch wel onderlegd maar niet werkzaam in de installatiewereld. Wel ga ik de uitbreiding zelf plaatsen.

Het volgende:
2 jaar terug hebben we een meterklast laten plaatsen welke 3-fase voorbereid is maar 1-fase (40A) aangesloten. Deze kast zit helaas helemaal vol. Om de wallbox te kunnen plaatsen zal er dus een uitbreiding moeten komen. Nu is er een optie om een klein boxje bij te plaatsen maar mooier is een zelfde Hager kast ernaast.
Waar loop ik tegen aan:
De huidige kast heeft een hoofdschakelaar. Vanaf deze kan ik aftakken naar de 2e kast. Ik kan ook de 2e kast van een eigen hoofdschakelaar voorzien welke voor de eerste hoofdschakelaar afgetakt gaat worden. Vraag is of dit mag en of dit aan te raden is?

De wallbox wil ik aansluiten op een installatie automaat (alamat). Deze zal voorlopig 1-fase zijn. Wel zal hier voor de toekomst wel een 5 aderige 4mm2 kabel naar toe gelegd gaan worden. Nu is er ook de optie om een losse automaat en een losse aardlek te plaatsen. Deze optie is ook iets goedkoper. Wat raden jullie aan?

Verder is er al rekening gehouden met elektrisch koken. De bekabeling ligt hier al voor maar is niet aangesloten omdat we nu nog op gas koken. Is het handig deze direct al mee te nemen in de kast?

Situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYEbktNwD4OAOveWjJNWwg1o-5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38TGUZTzirXPW8WkKSWLqw7X.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via raze88 op 22-11-2024 22:06)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
raze88 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:20:
De huidige kast heeft een hoofdschakelaar. Vanaf deze kan ik aftakken naar de 2e kast. Ik kan ook de 2e kast van een eigen hoofdschakelaar voorzien welke voor de eerste hoofdschakelaar afgetakt gaat worden. Vraag is of dit mag en of dit aan te raden is?
Nee, mag niet. Hele boel moet met enkele handeling spanningloos gezet kunnen worden.
De wallbox wil ik aansluiten op een installatie automaat (alamat). Deze zal voorlopig 1-fase zijn. Wel zal hier voor de toekomst wel een 5 aderige 4mm2 kabel naar toe gelegd gaan worden. Nu is er ook de optie om een losse automaat en een losse aardlek te plaatsen. Deze optie is ook iets goedkoper. Wat raden jullie aan?
Zelf zou ik er nu gewoon al een 3P+N / 4P alamat in zetten. Gelijk klaar voor de toekomst. Sterker nog, zou het als mooi moment zien om die verzwaring aan te vragen. Alles is er al klaar voor en de wachttijd en kosten ervoor zal niet omlaag gaan, eerder omhoog...
Verder is er al rekening gehouden met elektrisch koken. De bekabeling ligt hier al voor maar is niet aangesloten omdat we nu nog op gas koken. Is het handig deze direct al mee te nemen in de kast?
Je zou ook hiervoor gelijk een 3P+N / 4P alamat kunnen plaatsen als je toch bezig bent. Scheelt je dan wat klooien.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

raze88 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:20:
Nee, mag niet. Hele boel moet met enkele handeling spanningloos gezet kunnen worden.
Zelf zou ik er nu gewoon al een 3P+N / 4P alamat in zetten. Gelijk klaar voor de toekomst. Sterker nog, zou het als mooi moment zien om die verzwaring aan te vragen. Alles is er al klaar voor en de wachttijd en kosten ervoor zal niet omlaag gaan, eerder omhoog...
Je zou ook hiervoor gelijk een 3P+N / 4P alamat kunnen plaatsen als je toch bezig bent. Scheelt je dan wat klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Septillion schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:31:
Mag ik deze wel 1 fase belasten dan? De wallbox zal voorlopig 1 fase zijn gezien het een PHEV betreft.

De hoofdaansluiting omzetten naar 3 fase is een overweging maar heeft tot nu toe, behalve dat het mogelijk duurder wordt, nog geen meerwaarde gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door raze88 op 22-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Daar mag je dan prima 1-fase belasten, dus op één L. De andere twee L laat je dan nog los. Dan is het feitelijk gewoon een P+N.

Niet alleen duurder, het begint ook te komen dat ze het gewoon niet meer doen tot de wijk verzwaard is. Dus dan kijk je tegen jaren wachten aan...

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 22-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Zo lang je loadbalancing hebt kunnen de meeste woningen prima op 1 fase 40A, ook met warmtepomp en elektrisch koken.
Het enige is dat je dan een auto max op 7,4 kW ipv 11 kW kunt laden maar dat is eigenlijk ook nooit nodig.

Ik ben zelf wel naar 3x 25A gegaan en heb er spijt van, maakt de groepenkast en aansluiten complexer en was achteraf gezien onnodig en duur. Als je geen extreme stroomvreters hebt als bv een sauna of zwembad of werkplaats dan kun je vrijwel altijd af met 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
ASW1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:54:
Zo lang je loadbalancing hebt kunnen de meeste woningen prima op 1 fase 40A, ook met warmtepomp en elektrisch koken.
Het enige is dat je dan een auto max op 7,4 kW ipv 11 kW kunt laden maar dat is eigenlijk ook nooit nodig.

Ik ben zelf wel naar 3x 25A gegaan en heb er spijt van, maakt de groepenkast en aansluiten complexer en was achteraf gezien onnodig en duur. Als je geen extreme stroomvreters hebt als bv een sauna of zwembad of werkplaats dan kun je vrijwel altijd af met 40A.
Die zijn er in mijn geval niet. De auto kan op 1 fase 3.6kW laden of op 2 fase 6.4kW. Gezien het een kleine 11kWh accu is zal dat het verschil niet echt gaan maken. Ik zou met een granny uit kunnen maar vind het gemak van een wallbox wel fijn. Buiten wandcontactdoos zit laag aan de grond onder een plant verstopt.

Wel heb ik zonnepanelen welke momenteel 1 fase aangesloten zijn. Gezien alle wijzigingen omtrent salderen e.d. zou ik deze ook om moeten zetten naar 3 fase. Gedachtegang: wanneer salderen voorbij is kan ik maar op 1 fase terug leveren of verbruiken. De andere 2 fases zal ik dan altijd kosten over krijgen (panelen leveren op fase 1 en airco draait op fase 2 bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je 7,4kW wilt laden dan zou je de 3P+N of 4P nog als 2L+2N aan kunnen sluiten.

Zelf geen moment spijt van de overgang, naar mijn idee maakt het dingen namelijk simpeler. Want deze meterkast is nu eigenlijk niet goed door de PV invoer.

En het verrekenen over de fases heeft NIETS met salderen te maken. Het is compleet los van salderen vastgelegd dat er altijd maar een enkel telwerk op mag lopen. Dus nee, je PV hoeft dan niet over naar 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Septillion schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:07:

Zelf geen moment spijt van de overgang, naar mijn idee maakt het dingen namelijk simpeler.
Voorbeeld, WP staat hier op het dak. Trekt tijdens defrost met de back-up heater aan tijdelijk 5+ kW.
De fase waarop hij zit trekt hij dan vrijwel vol, dus je kunt eigenlijk geen andere significante verbruikers op die fase zetten. Dat kun je oplossen door de WP en de BUH op 2 verschillende fasen te zetten.
Maar dan moet ik een extra kabel trekken vanaf de meterkast naar zolder om het zo over de fasen te kunnen verdelen, wat een enorme partij extra werk zou zijn.

Bij 1x 40A zit alles in dezelfde pool, simpel en makkelijk. Alleen vanwege hoge PV opbrengst zou 3x 25A misschien nodig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ASW1 Dan is je fout naar mijn idee dat je dit niet gewoon gespreid hebt over 2 fases :) Want die 5kW over 2,5qmm over lengte is al niet zo handig. En of je nu 5x2,5 of 3x4 neerlegt verschilt ook niet.

En bij 1x40A met standaard aardlekschakelaar dien je weer remautomaten te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Septillion schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:27:
@ASW1 Dan is je fout naar mijn idee dat je dit niet gewoon gespreid hebt over 2 fases :) Want die 5kW over 2,5qmm over lengte is al niet zo handig. En of je nu 5x2,5 of 3x4 neerlegt verschilt ook niet.
Er ligt 3x 4mm² naar zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 17:44

timovd

Voorsprong door techniek

Niet gerelateerd aan je vraag, maar je groepenkast is nu niet veilig. Vanuit de netbeheerder heb je een D40 automaat. Daarnaast heb je een PV-installatie afgezekerd op 20A (ADA920G, groep 13). In theorie kan er dus 60A door je kast lopen, terwijl je ALS (CDA540G) maar maximaal met 40A belast mogen worden. Dat is 50% boven specificatie!
Als je naar 3x 25A gaat, kan er nog steeds 45A doorheen lopen. Dat is nog steeds >10% boven specificatie. Je kunt een REM-automaat plaatsen op die ene fase of de ALS vervangen voor eentje die 63A mag hebben (maar schrik niet van de prijs).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
timovd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:43:
Niet gerelateerd aan je vraag, maar je groepenkast is nu niet veilig. Vanuit de netbeheerder heb je een D40 automaat. Daarnaast heb je een PV-installatie afgezekerd op 20A (ADA920G, groep 13). In theorie kan er dus 60A door je kast lopen, terwijl je ALS (CDA540G) maar maximaal met 40A belast mogen worden. Dat is 50% boven specificatie!
Als je naar 3x 25A gaat, kan er nog steeds 45A doorheen lopen. Dat is nog steeds >10% boven specificatie. Je kunt een REM-automaat plaatsen op die ene fase of de ALS vervangen voor eentje die 63A mag hebben (maar schrik niet van de prijs).
Hmm. Eigenlijk zeg je dus dat de instalateur die deze kast 2jr geleden geplaatst heeft dit niet conform de geldende eisen gedaan heeft?
Pagina: 1