Ruimte boven garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-06 07:55
Aan ons huis (1977) zit een klein huisje vast, hierin zit de bijkeuken, stookhok en een garage gedeelte wat opgesplitst is in een fietsenhok met daarachter een kamer. Boven die laatstgenoemde kamer zit van oudsher een vliering. De ruimte boven de bijkeuken en stookhok zijn geen gangbare vloeren en boven het fietsenhok is het geheel open. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecosKMs7EfC-s0cP6MXCJ0RpsSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hp3bLrKme4SjTgpzigdv69fA.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee is om de bovenruimte geheel te benutten door er een volwaardige vloer in te maken.

Stap 1: Al het bestaande vloer/plafond slopen
Stap 2: Balken plaatsen die rusten op de muren (er is een spouw aanwezig) en in het midden rusten op de muur in het midden.
Stap 3: Elektra goed leggen
Stap 4: Vloer leggen
Stap 5: Vaste trap maken
Stap 6: Dakramen plaatsen
Stap 7: Puntdak isoleren (16cm pir) en afwerken

Hebben jullie ideeën, tips of advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:50
Voor goede ideeën en tips is het van belang om de context iets beter te kennen

Wat wil je met de ruimte gaan doen?
Hoe hoog is het?
Wat zijn de afmetingen?
Is er in het midden een draagmuur?
Waar wil je de trap? Of volstaat een vlizotrap?

[ Voor 0% gewijzigd door Saint2Saint op 22-11-2024 09:13 . Reden: typo ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Lijkt me een handige bergzolder, maar lijkt me zeer eng om als woonruimte te gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Airmeleaux
Saint2Saint schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:12:
Voor goede ideeën en tips is het van belang om de context iets beter te kennen

Wat wil je met de ruimte gaan doen?
Hoe hoog is het?
Wat zijn de afmetingen?
Is er in het midden een draagmuur?
Waar wil je de trap? Of volstaat een vlizotrap?
Hoi Saint2Saint, goede vragen!
Ik heb inmiddels plattegronden gemaakt om het (ook voor mijzelf) inzichtelijker te maken.

Op begane grond wil ik de vaste kast doorbreken naar de achterkamer zodat je niet via het fietsenhok naar binnen hoeft. Vanuit de achterkamer komt er een trap naar boven. Achterkamer en fietsenhok worden gescheiden door een wand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn_SUv6hzwGT-GKK10HA-Dsas3I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpC2lgtTagAPIMzmJnq2uGBF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvP3UIQHjlSXYJmvr_jLkp_pXi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZkJe4ni3DqGg0Z9nP1kh0ph.jpg?f=fotoalbum_tile

En op de verdieping moet i.p.v. een vliering een vloer komen met daarop twee kamers. En een optie voor een toilet mochten er mensen komen logeren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwmJIKyn9XWsp34Huwes8B9h5Xk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKsNKxcR2mtYLEhkmLGrthFj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_GaBmib4J6S5mgWMQrnf9e9GVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rddL7ez2vR7tDQ7g4mFhNRuG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:28
Ik volg deze even, want ik heb ook zo'n ruimte boven de carport waar ik ooit iets mee wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:21
Plan klinkt als nuttig gebruik van de ruimtes.

Mij valt vooral de trap op. In de tekening staat nu een bordestrap. Die neemt relatief veel ruimte in. Een trap met kwart of halve draai zonder bordes neemt veel minder ruimte in.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedenk je wel dat de dakramen, indien ze binnen twee meter van de erfgrens komen OF gericht naar de openbare ruimte, vergunningsplichtig kunnen zijn (of bijvoorbeeld geblindeerd moeten worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:46
Airmeleaux schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:16:
[...]
En op de verdieping moet i.p.v. een vliering een vloer komen met daarop twee kamers. En een optie voor een toilet mochten er mensen komen logeren...
De vraag is bewust: Wat is de huidige hoogte? Daarop kan bepaald worden waarvoor het gebruikt kan worden. In het bouwbesluit staat aangegeven wat je aan hoogte moet hebben en oppervlakte moet hebben voor een verblijfsgebied. Daarnaast natuurlijk alle overige eisen daarvoor. Als ik zo de foto bekijk is dat namelijk veel te laag. Het A-frame is mogelijk ook erg laag voor een goede deur. Het zal niet makkelijk worden om er een officiële kamer(s) van te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 28-11-2024 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:21
RonnieKo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:24:
[...]

De vraag is bewust: Wat is de huidige hoogte? Daarop kan bepaald worden waarvoor het gebruikt kan worden. In het bouwbesluit staat aangegeven wat je aan hoogte moet hebben en oppervlakte moet hebben voor een verblijfsgebied. Daarnaast natuurlijk alle overige eisen daarvoor. Als ik zo de foto bekijk is dat namelijk veel te laag. Het A-frame is mogelijk ook erg laag voor een goede deur. Het zal niet makkelijk worden om er een officiële kamer(s) van te maken.
Afgaand op de plattegronden en foto:

Bijgebouw is ongeveer 6m breed. Hellingshoek van het dak lijkt net iets meer dan 45 graden te zijn. Nokhoogte zal dus zo'n 300-320 zijn.

Er zijn drie gordingen zichtbaar op gelijke tussenafstand. Verticale hoogte tussen de gordingen is dus zo'n 75-80cm zijn. De balk van het A-frame zal geen nieuwbouw-deur van 231cm toelaten, maar er zal voor mij wel meer dan voldoende stahoogte zijn.

Het officiële woonoppervlak van de kamers zit ook wel goed denk ik. Op 1,5m hoogte zal er zo'n 3 meter kamerbreedte gemeten worden. Het bijgebouw is ruim 7 meter lang, dus biedt tussen 20 en 25m2 woonoppervlak. Daar gaat ongeveer 4m² vanaf voor het middengedeelte met trap/halletje/toilet. Het restant is daarmee voldoende om twee kamers te realiseren. Het zullen geen grote kamers zijn, maar het is dan aan TS om te beslissen of het voldoende is.

Wil TS het formaliseren als woonruimte, dan zal er wel goed naar het bouwbesluit gekeken moeten worden voor de eisen en lijkt het me aan te raden om de nieuwe vloerconstructie ook even te laten doorrekenen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-09 23:15
Er is (o.a. voor een slaapkamer) ook nog zoiets verplicht als daglichttoetreding, voldoende ventilatie en de mogelijkheid een raam open te kunnen zetten. Dat kan natuurlijk ook een alles in een oplossing zijn, maar ook daar zul je aan moeten denken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 20:32
Airmeleaux schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:16:
Lijkt me handiger in het algemeen om het toilet beneden te maken met evt een kleine douche.
Logerende gasten moeten dan wel naar beneden, maar je kan het toilet dan ook gebruiken als je zelf bezig bent in de garage of in de tuin aan het klussen. Hoef je niet met bemodderde laarzen door je 'éigen' woning te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:27
Als het iets mag kosten zou ik er ook een dakkapel opzetten, daar win je veel extra sta ruimte mee en er komt veel licht binnen. Een dakkapel heeft alleen een meldingsplicht bij de gemeente daar kun je ook de bouwregels voor een dakkapel opvragen.
Indien de bovenverdieping ook tegen het huis licht zou ik daar een ingang maken en de trap laten vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 20:32
vogelmans schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:15:
Een dakkapel heeft alleen een meldingsplicht bij de gemeente daar kun je ook de bouwregels voor een dakkapel opvragen.
Ligt eraan hoe het kavel/pand erbij ligt. Als het aan openbaar gebied ligt heb je waarschijnlijk wel een vergunning nodig.
Praten bij de gemeente kan altijd, dan hoor je gelijk of een vergunning nodig is of niet.

*ook een melding kost trouwens vaak gewoon geld, maar dan heb je in ieder geval niet de rompslomp van de vergunningsaanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airmeleaux
Ivow85 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:39:
Plan klinkt als nuttig gebruik van de ruimtes.

Mij valt vooral de trap op. In de tekening staat nu een bordestrap. Die neemt relatief veel ruimte in. Een trap met kwart of halve draai zonder bordes neemt veel minder ruimte in.
Goed punt. Omdat ik zelf een trap wil maken had ik het voor mezelf simpel gehouden maar zie inderdaad dat een trap met een kwart draai minder ruimte in neem. Thanks!
pagani schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:52:
Bedenk je wel dat de dakramen, indien ze binnen twee meter van de erfgrens komen OF gericht naar de openbare ruimte, vergunningsplichtig kunnen zijn (of bijvoorbeeld geblindeerd moeten worden)
Dank voor het opmerken! Ze zijn gericht naar de tuin van buren en die ligt op ruim 10m afstand. Dus dan zit ik goed.
Ivow85 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:34:
Afgaand op de plattegronden en foto:

Bijgebouw is ongeveer 6m breed. Hellingshoek van het dak lijkt net iets meer dan 45 graden te zijn. Nokhoogte zal dus zo'n 300-320 zijn.

Er zijn drie gordingen zichtbaar op gelijke tussenafstand. Verticale hoogte tussen de gordingen is dus zo'n 75-80cm zijn. De balk van het A-frame zal geen nieuwbouw-deur van 231cm toelaten, maar er zal voor mij wel meer dan voldoende stahoogte zijn.
De nok ligt op 5.10 vanaf de begane grond en 2.60 vanaf de vloer op de verdieping. Ik (1.90) kan er prima staan en me bewegen. Het enige wat ontbreekt is een vloer op de meeste plekken.

Een normale deur zal lastig zijn, ook gezien de balk in het midden. Zou er een oplossing zijn om uiteindelijk het horizontale deel weg halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw0ASyC_PijQ8TJm2NI29_TeBFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvgVYBWQ7sVjsNmtZYtgvng3.jpg?f=fotoalbum_large
Ivow85 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:34:
Het officiële woonoppervlak van de kamers zit ook wel goed denk ik. Op 1,5m hoogte zal er zo'n 3 meter kamerbreedte gemeten worden. Het bijgebouw is ruim 7 meter lang, dus biedt tussen 20 en 25m2 woonoppervlak. Daar gaat ongeveer 4m² vanaf voor het middengedeelte met trap/halletje/toilet. Het restant is daarmee voldoende om twee kamers te realiseren. Het zullen geen grote kamers zijn, maar het is dan aan TS om te beslissen of het voldoende is.

Wil TS het formaliseren als woonruimte, dan zal er wel goed naar het bouwbesluit gekeken moeten worden voor de eisen en lijkt het me aan te raden om de nieuwe vloerconstructie ook even te laten doorrekenen.
Wat/wie bedoel je met TS? (ik voel me een leek maar ben wel handig)
Het formaliseren naar woonruimte hoeft wat mij betreft niet, het is qua ruimte echter wel een leuke bonus!
Yaksa schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:55:
Er is (o.a. voor een slaapkamer) ook nog zoiets verplicht als daglichttoetreding, voldoende ventilatie en de mogelijkheid een raam open te kunnen zetten. Dat kan natuurlijk ook een alles in een oplossing zijn, maar ook daar zul je aan moeten denken.
Er komt in elke kamer een Velux dakraam!
Pat911 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:20:
[...]

Lijkt me handiger in het algemeen om het toilet beneden te maken met evt een kleine douche.
Logerende gasten moeten dan wel naar beneden, maar je kan het toilet dan ook gebruiken als je zelf bezig bent in de garage of in de tuin aan het klussen. Hoef je niet met bemodderde laarzen door je 'éigen' woning te lopen.
Dank voor je advies, ik ga hier nog even over nadenken.
vogelmans schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:15:
Als het iets mag kosten zou ik er ook een dakkapel opzetten, daar win je veel extra sta ruimte mee en er komt veel licht binnen. Een dakkapel heeft alleen een meldingsplicht bij de gemeente daar kun je ook de bouwregels voor een dakkapel opvragen.
Indien de bovenverdieping ook tegen het huis licht zou ik daar een ingang maken en de trap laten vervallen.
Dank voor je advies. Ik denk dat dat iets te gortig wordt voor het budget. Daarnaast is het nu zo'n schattig gebouwtje met puntdak en dat zou er dan ook weer anders uit gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
Hier nog een plaatje van de huidige bovenruimte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TPdJASNXFkRvVP-9EK9oh5C0Jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vetWfBZqcO6hEzUOUdICiNCT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:53
TS = TopicStarter (jij dus).

Die horizontale balk zou je wellicht kunnen verleggen naar beneden, of je moet de diagonale balken misschien verzwaren (om doorzakken tegen te gaan).

Als je de nieuwe ruimtes formeel als woonruimte wilt laten meetellen (en dus bij je woonoppervlak mogen optellen bij bijv. verkoop van je huis), zul je aan andere/zwaardere eisen moeten voldoen. I.t.t. een aanleggen van een 'rommelzolder'.

[ Voor 24% gewijzigd door CappieL op 29-11-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:27
Je zou samen met de trapconstructie op die plaats een versterking voor het dak kunnen maken, bijvoorbeeld de opstaande einden van de leuningen van de vloer met de dakspanten verbinden. Mij lijkt het dan ook heel mooi om tegenover de trap een kleine dakkapel ter breedte van de trap te maken dan heb je veel licht op de trap en het geeft ook een luxe uitstraling. Tevens kun je op die plek een soort "doosconstructie" maken waardoor de dwarsbalk weg kan. Eventueel maak je daar een klein overloopje met 2 deuren (beide kamers een deur naar het overloopje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
CappieL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:55:
TS = TopicStarter (jij dus).

Die horizontale balk zou je wellicht kunnen verleggen naar beneden, of je moet de diagonale balken misschien verzwaren (om doorzakken tegen te gaan).

Als je de nieuwe ruimtes formeel als woonruimte wilt laten meetellen (en dus bij je woonoppervlak mogen optellen bij bijv. verkoop van je huis), zul je aan andere/zwaardere eisen moeten voldoen. I.t.t. een aanleggen van een 'rommelzolder'.
Jippie, ik ben de TS! Weer wat geleerd, dank je.

Het woonoppervlakte verruimen boeit me eigenlijk niet zo, ik wil er vooral zelf gebruik van maken en denk dat ik er nog wel heel lang blijf wonen.
vogelmans schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:10:
Je zou samen met de trapconstructie op die plaats een versterking voor het dak kunnen maken, bijvoorbeeld de opstaande einden van de leuningen van de vloer met de dakspanten verbinden. Mij lijkt het dan ook heel mooi om tegenover de trap een kleine dakkapel ter breedte van de trap te maken dan heb je veel licht op de trap en het geeft ook een luxe uitstraling. Tevens kun je op die plek een soort "doosconstructie" maken waardoor de dwarsbalk weg kan. Eventueel maak je daar een klein overloopje met 2 deuren (beide kamers een deur naar het overloopje).
Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:02

Agent47

I always close my contracts.

Persoonlijke mening: Ik zou alles slopen en er een hele nette opslag van maken met wat ramen aan de zijkanten. Kan je heel strak maken en je bent blij dat je een nette ruimte er bij hebt.

Alsnog suces met je plannen :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
Hier de beginstappen
  1. Casco maken, alle bestaande plafonds en de vliering er uit halen
  2. Balken plaatsen over de hele breedte van het gebouw (Vurenhout geschaafd 58x156mm met een lengte van bijna 6m) die rusten op de binnenste spouwmuren en de muur in het midden (blauw). Tussenruimte ca. 40cm.
Hebben jullie nog tips?
  • balkuiteinde in de menie zetten?
  • rubber onder de balken om trillingen van de vloer niet aan de muur door te geven?
Hier het idee van de balkconstructie en de spouwmuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzIFHXV0IlDOx31UTKDM62xFDoo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA7QAIzLlD2jnWURq7vKs3vi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFtwHKzuxl-_NmQf9Lq-mZB7gec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGtRCsEm6egEnRJgnJ41fBnF.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01
Huis uit 1977, is nergens asbest gebruikt?

Kwam dit ook op mijn vliering tegen en beperkte de mogelijkheden aanzienlijk zonder hoge kosten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:46
Airmeleaux schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:55:
Balken plaatsen over de hele breedte van het gebouw (Vurenhout geschaafd 58x156mm met een lengte van bijna 6m) die rusten op de binnenste spouwmuren en de muur in het midden (blauw). Tussenruimte ca. 40cm.
Een tip is om te kijken naar de hoogte van de balk. Laat het doorrekenen welke hoogte je nodig hebt voor een verdiepingsvloer. Afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen zal de constructie van de balken en vloer daar op moeten worden aangepast. Rusten op de tussenmuur betekent dat de tussenmuur dragend gaat worden voor de vloer. Dat gaat je schelen in balkhoogte want de overspanning wordt korter. Denk dat je mogelijk een latei in de opening van de muur moet doen om de balk op te vangen. Of ter hoogte van de muur een (stalen)balk plaatsen. Laat dat ook bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
zeezuiper schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:02:
Huis uit 1977, is nergens asbest gebruikt?

Kwam dit ook op mijn vliering tegen en beperkte de mogelijkheden aanzienlijk zonder hoge kosten te maken.
Nog nergens asbest gevonden maar ben alert, dank je wel!
RonnieKo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:49:
[...]

Een tip is om te kijken naar de hoogte van de balk. Laat het doorrekenen welke hoogte je nodig hebt voor een verdiepingsvloer. Afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen zal de constructie van de balken en vloer daar op moeten worden aangepast. Rusten op de tussenmuur betekent dat de tussenmuur dragend gaat worden voor de vloer. Dat gaat je schelen in balkhoogte want de overspanning wordt korter. Denk dat je mogelijk een latei in de opening van de muur moet doen om de balk op te vangen. Of ter hoogte van de muur een (stalen)balk plaatsen. Laat dat ook bekijken.
Neem ik mee, dank je wel!
Pagina: 1