I/O error 5TB HDD. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 14:25
Ik heb een 5TB WD backup HDD. Ik probeerde eergisteren mijn recente vakantiefoto's erop te zetten (ik gebruik het voor allerhande backups) en toen liep het geheel vast (tijdens het schrijven). Ik had de indruk dat het iets met de schijf zelf was.

Ik kon de schijf niet meer benaderen en Windows herkende de schijf ook niet meer. Via data recovery zag ik wel alle data.

Ik heb toen een CHKDSK /f /r /x gedaan en toen kon ik er weer bij. Het leek erop dat alles weer ok was. Ik heb toen de schijf zoveel mogelijk geleegd (van 700GB vrij naar 2TB vrij) en toen probeerde ik er wat data op te zetten. Wederom dezelfde issues en weer niet meer herkend. Nu weer CHKDSK aan het doen, maar ik ben bang dat het een hardware issue van de HDD is.

De 5TB was ongeveer 4 jaar oud. Ik heb eigenlijk niet zulke beste ervaringen met HDD als backups. Wat raden jullie mij aan? Gewoon weer een HDD als backup (want goedkoop) en accepteren dat ze maar een paar jaar meegaan? Of bv een SSD kopen en het daarmee doen omdat deze langer meegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Waarom denk je dat een SSD langer mee gaat?
Ik heb hier meer defecte ssd's dan hd's liggen.

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 22-11-2024 08:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ben(V) schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:49:
Waarom denk je dat een SSD langer mee gaat?
Ik heb hier meer defecte ssd's dan hd's liggen.
Ow. Ik dacht altijd dat een SSD minder onderdelen heeft met daardoor een minder grote kans op defecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Een ssd heeft geen mechanische onderdelen, maar elektronica kan net zo goed kapot gaan.

Het hele idee van een backup is dat je bij defecten altijd een kopie tot je beschikking hebt, dus of het origineel of de backup nu defect raakt maakt niet uit , je koopt een nieuwe en zet de data daar weer op.

Maar is jouw backup geen backup maar gewoon opslag?

[ Voor 60% gewijzigd door Ben(V) op 22-11-2024 09:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
GustavSan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:32:
Ik heb toen een CHKDSK /f /r /x gedaan en toen kon ik er weer bij. Het leek erop dat alles weer ok was. Ik heb toen de schijf zoveel mogelijk geleegd (van 700GB vrij naar 2TB vrij) en toen probeerde ik er wat data op te zetten. Wederom dezelfde issues en weer niet meer herkend. Nu weer CHKDSK aan het doen, maar ik ben bang dat het een hardware issue van de HDD is.
Je hebt toch wel een backup van de gegevens die nu (nog) op de HDD staan?
Want daar kan je niet meer op vertrouwen natuurlijk.
Waarschijnlijk heeft de schijf wat bad sectors waardoor de bepaalde delen niet goed zijn te schrijven/lezen.
CHKDSK uitvoeren op zo'n disk zal die problemen niet verhelpen en kan het soms alleen maar erger maken.
Zorg eerst dat je een backup hebt.
Daarna kan je een diagnose tool gebruiken op de schijf te controleren en/of een zero fill te geven.
Hiermee kunnen bad sectors gedetecteerd worden en eventueel gerepareerd worden.
WD heeft daar zelf een tool voor: WD Drive Utilities
WD: How to Install and Use WD Drive Utilities Software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Misschien een rare opmerking van mij uit, maar is het geen idee om voor cloud based opslag te gaan? Dan heb je nooit meer zorgen of de data bereikbaar is. Je kunt ook je data op 2 identieke harde schijven parkeren en deze handmatig bijwerken. Dan bedoel ik ook echt 2 losse schijven.

Hier heb ik gekozen voor cloud based back-up op 2 onafhankelijke cloud platformen. Al brand mijn huis af; dan nog verlies ik geen data. Dus 2 cloudopslag allebei op verschillende continenten. Nu heb ik een eigen groothandel dus data is belangrijk, maar tegenwoordig is cloudopslag niet zo duur meer. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar wellicht een idee.

Ben je bang dat externe bedrijven in jouw data kunnen kijken? Hier comprimeer ik alle data versleuteld en met wachtwoord _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

jimh307 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:19:
Misschien een rare opmerking van mij uit, maar is het geen idee om voor cloud based opslag te gaan? Dan heb je nooit meer zorgen of de data bereikbaar is. Je kunt ook je data op 2 identieke harde schijven parkeren en deze handmatig bijwerken. Dan bedoel ik ook echt 2 losse schijven.

Hier heb ik gekozen voor cloud based back-up op 2 onafhankelijke cloud platformen. Al brand mijn huis af; dan nog verlies ik geen data. Dus 2 cloudopslag allebei op verschillende continenten. Nu heb ik een eigen groothandel dus data is belangrijk, maar tegenwoordig is cloudopslag niet zo duur meer. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar wellicht een idee.

Ben je bang dat externe bedrijven in jouw data kunnen kijken? Hier comprimeer ik alle data versleuteld en met wachtwoord _/-\o_
En bij welke providers heb je dat?
En hoe heb je dat automatisch werkend gekregen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-05 20:16

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Als je een alternatief zoekt voor enkel een externe schijf met groot risico op falen kun je overwegen wat ik doe.
Ik heb een NAS met twee schijven in Raid1 (mirror). Er mag dus een schijf stuk gaan zonder dataverlies.
De NAS zorgt ook voor continue backup naar m’n OneDrive* (cloud). Dus als m’n huis affikt zal Microsoft m’n data nog wel hebben.
Veel veiliger kun je niet werken als het betaalbaar moet zijn.

* Deze OneDrive wordt ook nog met KeepIT gebackupped naar 4 datacenters in Europa. Maar dat terzijde. Ook zonder zou ik er op durven vertrouwen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:41:
[...]

En bij welke providers heb je dat?
En hoe heb je dat automatisch werkend gekregen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Dank voor alle input.

Wat op die 5TB schijf begon als puur backup werd inderdaad op termijn ook opslag, namelijk geen enorme ramp als ik het kwijt zou zijn. Dit beleid moet ik nu herzien. Cloud is niet helemaal mijn ding. Back-ups die wel van belang zijn gaat puur om foto's (beroepsmatig). Hoofdopslag zijn een aantal 1TB SSD's van Sandisk. Op deze 5TB kom ik als ik er toevallig wat mee moet.

Ik ben inmiddels wel een stukje verder lijkt het.

Ik heb eerst met DMDE alles van waarde van de schijf afgehaald.

Daarna heb ik met de tips hierboven een zero-fill gedaan en dit lijkt goed te zijn gegaan. Nu vraag ik mij af of ik ook nog nadien kan testen of het issue van de bad sectors nu verholpen is, of dat ik hoe dan ook weer tegen issues aan zal lopen? Deze schijf zal nu alleen nog maar voor opslag worden gebruikt, niet meer voor backup....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
GustavSan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:
Daarna heb ik met de tips hierboven een zero-fill gedaan en dit lijkt goed te zijn gegaan. Nu vraag ik mij af of ik ook nog nadien kan testen of het issue van de bad sectors nu verholpen is, of dat ik hoe dan ook weer tegen issues aan zal lopen? Deze schijf zal nu alleen nog maar voor opslag worden gebruikt, niet meer voor backup....
Je kan met de WD drive tools de hele schijf dan weer laten controleren op fouten/bad sectors.
Daarvoor kies je dan je extended/full test, alleen lezen dus.

Dat gaat natuurlijk wel weer een lange tijd duren dus zorg er dan voor dat je PC dan niet eventueel in stand-by gaat via de engergie instellingen.
Pagina: 1