Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:15
Mijn vraag
ik heb een homewizard p1 meter geinstalleerd. Sinds een aantal dagen, wellicht ivm de kou, geeft de homewizard pieken van 0,001m3 gasverbruik aan. De cv ketel is echter uitgeprikt en we wonen momenteel niet in dit huis.
Is dat een glitch of heb ik ergens een gaslek? Of wellicht een drukverschil ivm de kou en registreert die het daarom?

Relevante software en hardware die ik gebruik
homewizard p1 meter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
nada.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2BGyMrxRr9Mi8dMnEwA_O31Djc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAVd7Deqdqs1h8U8vAHwa6tD.jpg?f=fotoalbum_large

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:24
De P1 meter geeft door wat de gasmeter registreert, ik zou denken dat er ergens toch een minimale hoeveelheid gas weglekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je een gasfornuis?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
Nee, geen gasfornuis. Voor zover ik weet, gaat de gasleiding alleen naar de cv ketel.
Maar, er is wel goed wat gebeund in dit huis, dus wie weet.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als het goed is kun je de boel na de meter ook dichtzetten met een afsluiter, dan weet je meer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zijgedachte; heb je andere verwarming? Met dit weer wil je een huis echt niet volledig onverwarmd laten, dan krijg je binnen een week of 2 flinke schimmelvorming.

Heb je écht alleen de CV, en die staat uitgeschakeld met het gaskraantje dicht?

Er zal altijd wel een minimaal beetje gas lekken, uiteindelijk bestaan ook gasleidingen uit zwevende moleculen, maar dat het meetbaar is lijkt mij niet de bedoeling.
Als je geen gasverbruik wil dan kun je beter de hele gaskraan die als het goed is in je meterkast aanwezig is dichtdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
Ik heb nu de gaskraan dicht en wacht even af.
De rookgasafvoer was defect, die wordt zondag vervangen, dan kan het huis weer op temperatuur.
Enexis gaf aan dat ik een drukproef door een installateur kon laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kan me herinneren dat bij het vervangen van mijn meters door slimme meters de monteur een druktest heeft uitgevoerd en toen ook aangaf dat er 'iets' weglekte maar dit binnen de marges zou vallen.

Oud huis (>40 jaar), stalen buizen, dus die koppelingen zullen vast minder goed zijn dan tegenwoordig.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
Na het uitzetten van de gaskraan vóór de meter is er idd niks meer te zien. (Redelijk logisch ook).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ye8QVc-ILnZAaU9RgCE0QXrZtJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJMLCdTVJeQ8x0yMvn7pv75C.jpg?f=fotoalbum_large

Maandag komt iemand de leiding afpersen en dan zien we wel waar het schip strandt. Altijd fijn, donderdag komen ze de quatts plaatsen en tot dan moet het allemaal wel geregeld zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Dat is lekkage, en best hoog, wij hadden door een losse gasslang bij het fornuis paar liter per dag en die kwam altijd aan het einde van de met een piek.

Maar als je meter ieder kwartier een piek zit van 6 liter is er best wel een grote lekkage, groter dan toegestaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ment0
Wij hebben de gaskraan weer aangezet en de kraan onder de cv ketel dichtgezet. Toen geen pieken meer. In de ketel was 1 koppeling die totaal niet vast was. Deze dichtgedraaid, ventiel weer opengedraaid en tot nu toe, geen piek.
Morgenochtend zal ik het installatiebedrijf contacteren om te kijken wat zij adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
Barrycade schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:03:
Dat is lekkage, en best hoog, wij hadden door een losse gasslang bij het fornuis paar liter per dag en die kwam altijd aan het einde van de met een piek.

Maar als je meter ieder kwartier een piek zit van 6 liter is er best wel een grote lekkage, groter dan toegestaan is.
Ik heb eens gekeken en op de dag met het meeste verbruik. Dat was 0,025m3, ik weet niet of dit anders berekend wordt, maar het lijkt mij 25l binnen 1 dag. Dus iets meer dan een liter per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 11:53
De reden dat de grafiek pieken geeft is omdat de gasmeter maar 1x per 15 minuten de data naar de slimme meter doorstuurt.

0,001 klinkt als een minimale meet hoeveelheid.
Er is dus ergens een langzame lekkage. Zeker een test laten doen door de monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ricko1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:01:
De reden dat de grafiek pieken geeft is omdat de gasmeter maar 1x per 15 minuten de data naar de slimme meter doorstuurt.

0,001 klinkt als een minimale meet hoeveelheid.
Er is dus ergens een langzame lekkage. Zeker een test laten doen door de monteur.
Niet helemaal, 0.0001 is kleinste eenheid die hij doorgeeft , daardoor komen de pieken. Anders zou je namelijk altijd pieken zien, bij hoog verbruik maakt hij er een doorlopende lijn van.
Pagina: 1