Vraag

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 22:52
Zijn er hier leden die bekend zijn met de Masterwatt Mondo 750 elektrische radiator?
Deze is door de aannemer in mijn nieuwbouwhuis gezet, maar ik loop er nog niet juichend mee weg.
Er zijn 4 programma’s, pro1 t/m pro3 vast voorgeprogrammeerd en niet te wijzigen.
Pro(0) is wel naar eigen wensen in te stellen, echter heb ik wat vragen.

1. Klopt het dat bij Pro(0) de Economy temperatuur, dus de maanstand alleen tussen de 7 en 15,5 graden ingesteld kan worden? En niet warmer/kouder?
2. Is het normaal dat deze radiator uren nodig heeft om op temperatuur te komen? Ik vraag 19,0 graden, maar vandaag is die om 16.00u aangegaan en 16.30u was ik thuis. Het was toen 16,5 graden. Toen ik om 21.30u weer keek na even van huis geweest te zijn was het 18,0 graden. Een half uur later ging de zelf ingestelde Economy temperatuur weer in.

Heeft iets als temperatuurkalibratie nog zin? Hij is wel van 16.30u - 22.00u non-stop warm geweest.
Er staan trouwens 2 elektrische radiatoren beneden in een klein huis, 50 vierkante meter uit het hoofd.

Gezien een tijdklok instellen niet heel smart is een schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 22-11-2024 10:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen idee hoe goed geïsoleerd, maar 2x 750W = 1500W is ook echt niet zo veel voor 50 vierkante meter... En wel duur :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
Excuses dat ik in de verkeerde categorie zat. Ik ben hier niet heel actief, dus dat gebeurt me nog wel eens.
Het valt me bij de notificaties op dat u de post vergrendeld heeft; wat houdt dat in?
Feitelijk is het 3x 750W, maar boven gebruik ik hem niet. Grootste ruimte boven is slaapkamer (badkamer eigen radiator, technische ruimte kleiner als slaapkamer) en daar gebruik ik nooit geen kachel.
En duur? Ja, bouwen moet zo goedkoop mogelijk! En een gasloos huis houdt hogere stroomkosten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maar hoeveel isolatie dan?

Want zelfs 2250W in één ruimte van 50 vierkante meter is niet veel te noemen. Dus tenzij het huis zo'n beetje passief is lijkt me 1500W gewoonweg te weinig.

En mja, goedkoop is duurkoop. Met een warmtepomp heb je dus zo 4-6 keer zo veel warmte voor dezelfde elektrische energie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:40
Worden woningen niet meer met een deugdelijke verwarming installatie opgeleverd tegenwoordig :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
Septillion schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:09:
Maar hoeveel isolatie dan?

Want zelfs 2250W in één ruimte van 50 vierkante meter is niet veel te noemen. Dus tenzij het huis zo'n beetje passief is lijkt me 1500W gewoonweg te weinig.

En mja, goedkoop is duurkoop. Met een warmtepomp heb je dus zo 4-6 keer zo veel warmte voor dezelfde elektrische energie...
Best wel wat isolatie volgens mij, hoewel ik daar niet heel veel verstand van heb.
Woning heeft HR isolatieglas (dubbel glas). Er zit een geïsoleerde betonnen systeemvloer in met een RC waarde van 3,7 vierkante K/W (m2).
Ik moet wel zeggen dat mijn type woning afwijkende dingen ten opzichte van andere woningen heeft. Dit heeft met een KoopStart constructie (en dus goedkopere) woning te maken. Ik ben er echter blij mee, met goedkoop want anders had ik dit huis never nooit kunnen kopen.

Het is overigens niet één ruimte, maar beneden en bovenverdieping van 52 m2. Een warmtepomp zit er. vanwege constructie niet in het huis.

Overigens geschiedt de temperatuurregeling middels de in de radiatoren opgenomen thermostaten. Deze warmte wordt opgewekt daar waar de radiatoren gepositioneerd zijn oftewel een decentraal systeem. Men zegt dat het snel reageert….
Om energiekosten te besparen is het advies om alleen daar waar de warmte gewenst is de radiator te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Fifagek schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:59:
[...]
Ik ben er echter blij mee, met goedkoop want anders had ik dit huis never nooit kunnen kopen.
Wacht maar tot je de energie rekening ziet van deze 2 jongens van 750W. COP=1 hoofdverwarming op een plek waar deze dagelijks langdurig gebruikt wordt, is niet energiezuinig en is heel duur in gebruik. (Probeer die kosten op zn minst even uit te rekenen zodat je weet wat je te wachten staat. Als je (genoeg) zonnepanelen hebt en zolang de salderingsregeling bestaat, valt het voorlopig nog wel mee)

Wat betreft de opwarm snelheid:
Ter referentie, ik verwarm mijn badkamer van c.a. 9m2 elektrisch met 1600W. (Wat overigens vrij fors is voor deze ruimte, 600W is ook genoeg, maar trager). Zet dat tegenover jouw 52m2 met totaal 1500W en dan kan je ook zonder de juiste isolatiewaardes, ramen en muren te kennen (zolang dat geen extremen zijn) wel aardig inschatten dat een verwarmings vermogen van 1500W veel te weinig is voor die oppervlakte. Daarom duurt het zo lang. Je moet eerder richting minimaal de 4000 a 5000 Watt om je woonkamer überhaupt warm te krijgen bij koud weer.

Onderzoek of je een airco kan installeren. Die zijn c.a. 3-4x zo zuinig t.o.v. wat je nu hebt en verwarmen je kamer in een minuut of 5 a 10 al een paar graden op.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Fifagek schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:59:
[...]
Men zegt dat het snel reageert….
Als het toegepaste vermogen passend is bij de ruimte dan klopt dat ja. Snel is wel een relatief begrip. Het hangt heel erg van het type radiator af. Als er een ventilator in zit, kan het inderdaad snel gaan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
remco_k schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 04:12:
[...]

Wacht maar tot je de energie rekening ziet van deze 2 jongens van 750W. COP=1 hoofdverwarming op een plek waar deze dagelijks langdurig gebruikt wordt, is niet energiezuinig en is heel duur in gebruik. (Probeer die kosten op zn minst even uit te rekenen zodat je weet wat je te wachten staat. Als je (genoeg) zonnepanelen hebt en zolang de salderingsregeling bestaat, valt het voorlopig nog wel mee)

Wat betreft de opwarm snelheid:
Ter referentie, ik verwarm mijn badkamer van c.a. 9m2 elektrisch met 1600W. (Wat overigens vrij fors is voor deze ruimte, 600W is ook genoeg, maar trager). Zet dat tegenover jouw 52m2 met totaal 1500W en dan kan je ook zonder de juiste isolatiewaardes, ramen en muren te kennen (zolang dat geen extremen zijn) wel aardig inschatten dat een verwarmings vermogen van 1500W veel te weinig is voor die oppervlakte. Daarom duurt het zo lang. Je moet eerder richting minimaal de 4000 a 5000 Watt om je woonkamer überhaupt warm te krijgen bij koud weer.

Onderzoek of je een airco kan installeren. Die zijn c.a. 3-4x zo zuinig t.o.v. wat je nu hebt en verwarmen je kamer in een minuut of 5 a 10 al een paar graden op.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. De radiatoren staan nu aan vanaf (ongeveer) 9 oktober, dus november is de eerste volledige maand. De kosten van de energie vallen tegen inderdaad, € 57,47 vanaf 1 november verbruikt. Gelukkig heb ik (8) zonnepanelen, dus dat drukt wel iets. Wat er te wachten staat weet ik dus wel!

De badkamer, een aparte radiator heb ik tot op heden nog zoveel mogelijk uitgelaten.
De waardes, ramen en muren ken ik niet, maar heb ik in de koopdocumentatie opgezocht. Voor een kleine 2 weken terug was er in de groepsapp van mensen met soortgelijke huizen (7 man) ook al geklaag over de kou in huis. Benieuwd of zij daar nog wat in gaan doen. Huizen zijn even jong.

De airco zal ik me binnenkort ook eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:40
@Fifagek kijk naar kWh, niet kosten.

De opbouw van de electriciteitsrekening is ondoorzichtig voor de meesten door de belasting teruggaaf van 750 incl btw die er in zit.

Komt er op neer dat de rekening op -750 (per jaar) begint, niet 0.

Met PV moet je nog eens extra opletten door direct eigen verbruik…

Je moet PV productie + afname van net - teruglevering aan het net bepalen.

Samengevat: je bent echt veel meer kwijt dan die €57

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het klinkt mij dus niet als passief in de oren, dus dan 2250W voor het hele huis klinkt mij dan ook niet als heel veel. Dus dat zou dan wel het traag warm worden verklaren.

Qua kosten, daar moet je tegenwoordig echt wel even flink in verdiepen voor je daar wat zinnings over kunt zeggen. Zeker nu er bij de meeste een terugleverboete geldt etc. Dus PV zal het wel minder maken maar het 100% opvangen kan het niet (meer).

Snelle rekensom, van 16:30 tot 22:00 volle bak aan is 5,5u x 1,5kW = 8,25kWh. Zeg ik even 30 cent/kWh dan was alleen dat opwarmen, en niet eens tot de gewenste temperatuur, dus al €2,50.

Dus vermoed beetje twee problemen:
- Laag afgiftevermogen voor het huis
- Hoge energierekening door COP=1
Pagina: 1