Upgrade 1440p game pc voor RTX 5000 / RX 8000

Pagina: 1
Acties:

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:20
Aangezien het black friday seizoen is aangebroken begon het toch een beetje te kriebelen om te gaan upgraden. Ik gebruik mijn pc voornamelijk om mee te gamen, dit gebeurt op 1440p (het liefst met de mooiste graphics en veel fps ;)). Daarnaast doe ik ook editing met software van Affinity.
Eigenlijk loop ik nergens tegen aan met mijn pc, de meeste games spelen gewoon vloeiend. Ik merk eigenlijk dat mijn GPU bij nieuwere games te kort schiet. Vaak waarschuwingen dat VRAM vol zit en dat ik de instellingen terug moet zetten naar medium bijvoorbeeld, DLSS bijna altijd wel aan wil ik een beetje fatsoenlijke fps hebben, zeker in UE5 games.
Dat gezegd hebbende, aangezien bijna alles wel goed speelbaar is lijkt het mij slimmer om nog een paar maandjes te wachten op de nieuwe GPU's van Nvidia en AMD en in plaats daarvan dat ik dan nu mijn CPU alvast upgrade. Het zou mij namelijk niet verbazen als ik nu toch wat performance mis omdat mijn huidige CPU geen hoogvlieger meer is. En zeker als ik over een paar maanden een GPU upgrade wil doen weet ik niet hoe leuk mijn CPU dat gaat vinden.
Mijn pc is als volgt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 117,84€ 117,84
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-I Gaming€ 205,-€ 205,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 1.0)€ 766,76€ 766,76
1BehuizingenNZXT H1 V2 (2022 Version) Wit€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB€ 71,49€ 71,49
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 126,99€ 126,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,08

Ik heb overwogen om op AM5 over te stappen, maar als ik kijk naar de performance van de Ryzen 7 5700X3D op 1440p is dat vrijwel gelijk aan de Ryzen 7 7700. Dan lijkt het mij toch iets slimmer om voor zo'n 150 euro dat te doen?

Nu zat ik ook al een beetje aan de toekomstige GPU upgrade te denken. Ik merk dat als ik naar de wat meer high-end kaarten kijk die nu beschikbaar zijn dat veel daarvan best grote koelers hebben en dus niet in mijn behuizing passen. Daarnaast kan de 750w van mijn huidige voeding misschien nog een beetje aan de krappe kant zijn en hij is ook niet ATX 3.0.
Daarom zat ik te denken om wellicht nu al over te stappen op een nieuwe behuizing met nieuwe voeding en koeler.

Ik zoek een?
CPU upgrade voor mijn game (en af en toe editing) pc. En een wat voorbereidings upgrades voor een nieuwe GPU in de toekomst.

Wat is je budget?
Ik zat zelf te denken aan zo'n maximaal 500 euro?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Hoe leuk ik mijn huidige behuizing ook vind, de voeding maakt zo verschikkelijk veel lawaai dat ik graag alles lekker stil wil hebben ;) Klein beetje extra geluid ten koste van looks met bijvoorbeeld een AIO vind ik niet heel erg.
Ook zou ik graag witte, of zo wit mogelijke onderdelen hebben.
Daarnaast lijkt het mij erg mooi om de GPU verticaal te kunnen hebben maar wel dat er nog genoeg ruimte tussen het zijpaneel en de GPU zit zodat die nog kan ademen. Om deze reden ben ik er nog niet uit welke behuizing ik zou willen. Mochten er nog suggesties zijn dan hoor ik het graag.

Op dit moment heb ik dit in mijn lijstje staan.
(De AIO is 60 euro bij Amazon.)
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 178,99€ 178,99
1WaterkoelingThermalright Aqua Elite 360 WHITE V3€ 0,-€ 0,-
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Wit€ 134,-€ 134,-
Totaal€ 312,99

En de twee behuizingen waar ik nu tussen twijfel.
1BehuizingenJonsbo D300 Wit€ 96,27€ 96,27
1BehuizingenNZXT H6 Flow Wit€ 94,99€ 94,99
Totaal€ 191,26