Vraag

• Bobvk1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
Hey Tweakers,

Mijn ouders hebben nog e-mail adressen bij KPN en willen ze over gaan stappen naar een andere provider. Nu heeft KPN dit natuurlijk lekker commercieel opgelost en vragen 7,50 per maand voor zo'n dienst. Principieel vind ik dit gewoon echt de reinste onzin, een emailadres is iets wat praktisch overal gewoon een normale gratis dienst is, maar dit geldt niet voor domeinen zoals kpnmail,chello,zonnet,xs4all,planet,upcmail etc etc etc.

Nu ben ik "redelijk" technisch en vraag ik me af tot in hoeverre dit technisch te fixen is. Bij website's en emaildressen kan je natuurlijk werken met domeinverhuizingen, maar dan moet je natuurlijk wel toegang hebben tot het domein an sich.

Ben benieuwd of er wat creatievelingen zijn die hier een slimme oplossing voor hebben. _/-\o_ _/-\o_

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:14
Wat wil je precies fixen? Het gaat je in ieder geval niet lukken om dat emailadres mee te nemen zonder te betalen. Het kost wat werk, maar als je provider onafhankelijk wilt zijn, moet je overstappen op iets als Gmail, Outlook, Proton, etc...

Daarnaast zou je nog een eigen domein met emailhosting kunnen nemen, maar dat lijkt me overkill voor je ouders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bobvk1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:18:
[...] een emailadres is iets wat praktisch overal gewoon een normale gratis dienst is, maar dit geldt niet voor domeinen zoals kpnmail,chello,zonnet,xs4all,planet,upcmail etc etc etc. [...]
Dat is echt onzin. De gratis providers betaal je met je privacy. Elke andere dienst kost rond de 3~7 euro per maand, afhankelijk van de extra diensten die je afneemt. Nu zal dat laatste bij KPN minimaal zijn, dus inderdaad erg duur. Maar als jij dat adres wilt behouden, zit je aan de eigenaar gebonden.

Beter is het dan om gewoon een eigen domein te nemen en de mail over te zetten naar een andere provider. Nu met Black Friday zijn er trouwens wel leuke aanbiedingen te vinden voor betaalde diensten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bobvk1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:18:
Nu ben ik "redelijk" technisch en vraag ik me af tot in hoeverre dit technisch te fixen is.
Simpel: Niet.

Regel een provider onafhankelijk e-mail adres, dan ben je eens en voor altijd van dit probleem af en hebben toekomstige overstappen, waar dan ook heen, dit probleem nooit meer.

Alles kan stuk.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:53
Overigens kan je je eigen domein toevoegen aan Gmail.

Ik weet alleen niet of dit bij de gratis Gmail kan als je alleen DNS instellingen maakt.
Bij de €5/mnd Google Suite for Business of hoe het ook heet kan je in je DNS de Google mailservers opgeven en na nog wat instellingen kan je ontvangen en versturen als <elkenaam>@je-eigen-domein.tld
Ik neem aan dat dat bij Proton en Outlook ook wel kan.

Het voordeel van bovenstaande constructie is dat je altijd weer kan overstappen op een andere aanbieder. Je veranderd de DNS gegevens (en/of neemt een doorstuurservices ergens af) en je mail gaat ipv naar Gmail naar Proton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Domein van provider gebruiken is niet handig. Hiermee word min of meer gedwongen klant te blijven of als je daarna weggaat zoals je zelf merkt een mooie inkomstenbron voor ze.

7,50 euro pm is redelijk aan de prijs, je betaalt voor 'het gemak'. Hoeveel opslag krijg je eigenlijk?

Je hebt 3 opties.
1) Blijf bij KPN de mail afnemen. 7,50 euro pm aan KPN betalen. Dus geen berg werk om overal het kpn email adres aan te passen.

2) Gratis. Zoals eerder gezegd de gratis alternatieven betaal je met je privacy. Dus je gaat voor gmail.com, outlook.com, protonmail.com, ... Hoe dan ook wel overal KPN emailadres aanpassen naar het nieuwe mail adres.

3) Betaald met eigen domein. Oa weboke.nl, intention.nl en mijn.host zijn nog zelfstandig hebben een betaalbare .NL prijs en bieden email only paketten aan.

Soverin.nl is mogelijk een interessante bij veel mail opslag.

Ook hier wel overal KPN emailadres aanpassen naar het nieuwe .NL mail adres.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:40
Goh, betalen voor een dienst die een bedrijf gewoon stroom, data en geld kost "je reinste onzin" noemen, die vind ik ook wel ver gaan. Ik ben even benieuwd naar de reden waarom een bedrijf waar je geen klant meer van wil zijn en niets meer gaat betalen gratis dienstverlening zou moeten weggeven op hun eigen domein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:48
Zelf heb ik al zo lang als het kan Gmail, maar andere opties zijn ook mogelijk.
Waar je nu tegenaan loopt, lopen veel mensen tegenaan en ik raad zelf zoals hierboven ook al gezegd, een onafhankelijke mail provider aan. De grotere blijven sowieso wel bestaan.
Als je voor "gratis" gaat en je dus met je gegevens betaald, dan zou ik zelf kiezen voor Gmail. Daar vind ik de spamfilters wel de betere van. Mijn schoonmoeder heeft Outlook/Hotmail, maar als ik zie wat voor puin zij nog te zien krijgt, dat is echt veel.

Mijn ouders moest ik een paar jaar geleden ook nog helpen met over zetten. Precies dezelfde vraag als die jij nu stelt. Uitgelegd hoe het zit en dat provider mail niet handig is. Het is eenmalig veel werk en daarna veel plezier ervan.

Provider mail gebruik ik eigenlijk alleen voor provider communicatie. Maar zelfs een Ziggo gebruikte mijn eigen mail daarvoor en niet wat ze zelf aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Andros schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:07:
Goh, betalen voor een dienst die een bedrijf gewoon stroom, data en geld kost "je reinste onzin" noemen, die vind ik ook wel ver gaan. Ik ben even benieuwd naar de reden waarom een bedrijf waar je geen klant meer van wil zijn en niets meer gaat betalen gratis dienstverlening zou moeten weggeven op hun eigen domein.
Dit is inderdaad het probleem van de hedendaagse samenleving. De wereld verwachten, maar o wee als het geld kost.

Meestal gefundeerd door een gebrek aan kennis van de materie, dat dan weer wel.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1