Groep in meterkast valt uit na aandoen computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:12
Sinds vandaag knalt de groep van mijn computer en de complete fase (2) eruit op het moment dat ik de computer aan doe.

De eerste keer was het alleen bij het aan doen van de computer. De tweede keer bij het aansluiten van de voedingskabel.

Ik vermoed dat mijn voeding is overleden, maar hoe toon ik dit aan? Ik heb immers geen reserve voeding op voorraad.

Dit weekend kan ik eventueel naar iemand toe rijden om met zijn voeding te testen. Of is het nu al overduidelijk dat het mijn voeding is?

Voeding:
uitvoering: ASUS ROG Thor 850W Platinum II

Is slechts 4 maand oud.

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn ervaring met electronica is meestal dat het óf heel vroeg kapot gaat (zoals bij jou), of het eeuwige leven heeft en dan ineens kapot gaat. Een beetje een badkuip model. Bij voedingen geld het eigenlijk wat anders want die worden zowaar naar verloop van tijd slechter, maar met zo'n jonge voeding gok ik inderdaad dat de voeding overleden is. En dan maar hopen dat de beveiliging z'n werk heeft gedaan en de rest van je onderdelen heeft beschermd.

De ROG Thor had het probleem dat er een schermpje op zit, wat in veel kasten alleen zichtbaar is door de voeding verkeerd om te plaatsen (en dus de verse lucht aanvoer af te knijpen), maar verder is hij (voor zover ik kan zien) doorgaans vrij redelijk, dus je hebt de kans dat je andere onderdelen beschermd zijn gebleven.

Mocht dat niet zo zijn (test niet alleen je voeding, ook je onderdelen, donor voeding in je PC kan helpen als iemand even langs wil komen, of als je zelf naar iemand toe gaat: neem de hele PC mee), om dat duidelijk te maken. Anders ben je in potentie meer kwijt, en heb je zodra je hardware (hopelijk verzekerd, want geen garantie als een voeding het opblaast) vervangen is, weer tijdverlies omdat je je backups moet terugzetten.

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Of een korte piek belasting. Ook soms last van met mijn 1000w voeding als ik schakelaar om zet omdat hij weinig aan staat op het moment.

• Ruben0s
Maar stel dat een ander onderdeel kortsluiting maakt in mijn computer. Gaat dan überhaupt de stop er wel uit? Grijpt de voeding dan niet in?

Of kan ik de complete voeding uit de PC halen en dan aansluiten en kijken of de groep weer eruit knalt? Ik heb eventueel ook nog wel een oude computer liggen welke ik al jaren niet meer heb aangesloten.

Kan ik ook zonder problemen de m2 ssd eruit halen en deze met een adapter aansluiten op mijn laptop om te kijken of mijn bestanden het overleeft hebben?

Ik heb voor de asus rog gekozen omdat deze in de tier a list stond van voedingen. Ik mag hopen dat hij zijn werk heeft gedaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Ruben0s op 21-11-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
Ik weet inmiddels 100% zeker dat het aan de voeding ligt. Zojuist de voeding in mijn oude PC gedaan. Zodra ik de voedingskabel in stopcontact deed had ik meteen weer kortsluiting.

Deze voeding gaat dus terug naar de verkopende partij. Hopelijk is niet meer stuk gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
dewiss1993 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:58:
Of een korte piek belasting. Ook soms last van met mijn 1000w voeding als ik schakelaar om zet omdat hij weinig aan staat op het moment.
Dit lijkt me ook niet helemaal in orde. Een kilowatt zou voor het stroomnet in een woning geen problemen op moeten leveren, als die voeding daar met jouw configuratie al aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een kortsluiting kun je met een multimeter meten - meet de weerstand tussen de pinnen (fase/nul) op de 230V aansluiting van je voeding. Met voeding uit zou die zeer hoog moeten zijn. Is er sprake van kortsluiting, dan is de weerstand laag en als je meter een conitnuiteitsmodus heeft (piepen als er geleiding is), dan zou het piepen.

Wel even voor de duidelijkheid: gaat het om de zekering van de groep die doorslaat, of is het de aardlek? Beide zijn kwalijk, maar wijzen op andere problemen: de zekering slaat door als er teveel stroom gaat lopen (meestal >16A op groep, >25A op fase); dit is wat je verwacth bij grove kortsluiting. Aardlek slaat door als er significant verschil is in stroom tussen fase en nul (implicatie: deel van dat stroom gaat ergens anders heen...). Dit zou je krijgen als een kabel of apparaat beschadigd is en geleidend contact met iets anders maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 26-11-2024 08:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Ruben0s schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:52:
Ik weet inmiddels 100% zeker dat het aan de voeding ligt. Zojuist de voeding in mijn oude PC gedaan. Zodra ik de voedingskabel in stopcontact deed had ik meteen weer kortsluiting.

Deze voeding gaat dus terug naar de verkopende partij. Hopelijk is niet meer stuk gegaan.
Wellicht overbodig maar ik vraag het toch even. Heb je ook een andere voedingskabel geprobeerd. Als je de voeding naar een andere pc verplaatst en je gebruikt dezelfde voedingskabel, dan zou het ook nog aan de kabel kunnen liggen. Test de voeding ook eens met een andere voedingskabel. Als de voeding in een andere pc met een andere voedingskabel ook hetzelfde probleem geeft, dan kun je er vrij zeker van zijn dat het aan de voeding ligt. Als je het helemaal wil testen dan probeer je de voeding in een andere pc met een andere voedingskabel en prik je de kabel in een andere wandcontactdoos. Dan heb je alles uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
dion_b schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:11:
Een kortsluiting kun je met een multimeter meten - meet de weerstand tussen de pinnen (fase/nul) op de 230V aansluiting van je voeding. Met voeding uit zou die zeer hoog moeten zijn. Is er sprake van kortsluiting, dan is de weerstand laag en als je meter een conitnuiteitsmodus heeft (piepen als er geleiding is), dan zou het piepen.

Wel even voor de duidelijkheid: gaat het om de zekering van de groep die doorslaat, of is het de aardlek? Beide zijn kwalijk, maar wijzen op andere problemen: de zekering slaat door als er teveel stroom gaat lopen (meestal >16A op groep, >25A op fase); dit is wat je verwacth bij grove kortsluiting. Aardlek slaat door als er significant verschil is in stroom tussen fase en nul (implicatie: deel van dat stroom gaat ergens anders heen...). Dit zou je krijgen als een kabel of apparaat beschadigd is en geleidend contact met iets anders maakt.
Voeding is inmiddels retour. De installatieautomaat van 16A en de automaat van de fase 25A lagen eruit. De aardlekautomaat lag er niet uit.
Sparkiee schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:33:
[...]

Wellicht overbodig maar ik vraag het toch even. Heb je ook een andere voedingskabel geprobeerd. Als je de voeding naar een andere pc verplaatst en je gebruikt dezelfde voedingskabel, dan zou het ook nog aan de kabel kunnen liggen. Test de voeding ook eens met een andere voedingskabel. Als de voeding in een andere pc met een andere voedingskabel ook hetzelfde probleem geeft, dan kun je er vrij zeker van zijn dat het aan de voeding ligt. Als je het helemaal wil testen dan probeer je de voeding in een andere pc met een andere voedingskabel en prik je de kabel in een andere wandcontactdoos. Dan heb je alles uitgesloten.
Ik heb met drie verschillende voedingskabels getest en twee verschillende pc's. Ik kreeg bij de tweede PC niet eens de mogelijkheid om hem aan te doen. Toen lag alles er al uit.

De tweede PC werkt met eigen voeding wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Ruben0s op 26-11-2024 10:30 ]

Pagina: 1