Aantal slots dat twee GPU opties in beslag neemt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Vis96
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-11-2024
Hey!

Ik ben opzoek naar een nieuwe GPU en ik zit nu te kijken naar twee die heel erg op elkaar lijken: de Gigabyte AORUS GeForce RTX 4060 Elite 8G en de Gigabyte AORUS GeForce RTX 4060 TI Elite 8G (de ene is dus een normale en de ander de Ti variant daarvan). Ik gebruik de vergelijkingstool van Tweakers om te kijken welke ik ga nemen, maar ik zie een beetje vreemde informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XebQ9mdHqDYbujcD8wdQxahE0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RstXeXSORd5gfBRHncj0KaqL.png?f=fotoalbum_large

Als we kijken naar de afmetingen dan zijn ze praktisch hetzelfde, de Ti is alleen 2 mm langer. De hoogte is in beide gevallen 56 mm, maar de normale overhang is 2 slots en de Ti overhang is 3 slots. Voor kaarten met dezelfde afmetingen in hoogte is dit heel vreemd eigenlijk. Ik ben echt opzoek naar een kaart die 2 slots in beslag neemt aangezien mijn GPU-verticaal gemonteerd wordt.

Weet iemand hier of de overhang 2 slots of 3 slots is? Ik kan nergens anders deze informatie vinden.

(Ik wil het verticaal monteren in een Corsair Obsidian 500D RGB SE. Mijn huidige GPU zit daar al verticaal in).

[ Voor 4% gewijzigd door Vis96 op 21-11-2024 19:27 ]

Beste antwoord (via Vis96 op 25-11-2024 17:54)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
PCIe sloten staan 20mm uit elkaar. Tel maar uit met 56mm.

Alle reacties

Anoniem: 1760466

Volgens de plaatjes van de pricewatch hebben ze allebei een tweeslots bracket.

• Vis96
Anoniem: 1760466 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:35:
Volgens de plaatjes van de pricewatch hebben ze allebei een tweeslots bracket.
Klopt, maar er is wel een beetje 'overhang' (zoals Tweakers het noemt) waardoor een derde slot ook onbruikbaar kan worden, ook met een bracket met twee slots. Sommige kaarten zijn bijvoorbeeld sowieso al heel dik waardoor ze meerdere slots kunnen overbruggen terwijl er maar twee bevestigingsslots aan de kaart zitten.
Ik wil erg graag weten in hoeverre deze kaarten een deze slot overhangen, zodat ik beter kan inschatten of dit voor mijn systeem werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:48
Heb je ook al gekeken naar de specificaties op de site van Gigabyte zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis96
JappieR schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:51:
Heb je ook al gekeken naar de specificaties op de site van Gigabyte zelf?
Jep! Afmetingen staan er netjes bij, de hoeveelheid slots dat deze overbruggen staat er niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
PCIe sloten staan 20mm uit elkaar. Tel maar uit met 56mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Buiten bovenstaande is die prijs voor die 2 kaarten met slechts 8GB absurd. Daar haal je ook een veel snellere 7700XT/7800XT met 1,5 - 2 keer zoveel VRAM voor.
Pagina: 1