Vraag

• Gaendel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-01 11:33
Dag Tweakers,

Ik beschik momenteel over een 24" scherm van Dell, met name de Dell P2415Qb. De specificaties van het scherm zijn als volgt:
  • 24"
  • 4k resolutie
  • 60Hz refresh rate
  • LCD IPS-paneel
Het scherm dateert van 2016 of 2017.

Recent kochten we een nieuwe pc, die gebruikt wordt voor renderen (CAD) en gamen (Baldur's Gate 3, Warhammer 40K: Space Marine 2, ...). De pc heeft een Radeon RX7800 XT videokaart.

Ik vermoed dat de huidige schermen beter zijn, maar wil anderzijds niet meer uitgeven dan €350. Idealiter is het scherm groter dan nu, maar een 32" lijkt me te groot. Ik vermoed dat ik iets wens tussen de 27" en 30".

Ik vond onderstaande modellen. Nu heb ik twee vragen:
Zijn deze modellen beter dan huidige scherm (Dell met 4k resolutie)
Welke van de modellen is het meest geschikt?

De eerste vraag is waarschijnlijk het meest belangrijke.Ik vermoed dat de Gigabyte M28U de beste specs heeft (toch?), maar weet nog steeds niet of er een groot verschil zal zijn met de Dell 2415Q die ik nu heb.

Heel erg bedankt voor jullie feedback!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:23

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat vind je belangrijk in een scherm?
Kleurweergave?
Refresh rate?
Grootte/ diagonaal?
Resolutie?
Iets anders?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

QHD vs. 4K: welke resolutie past bij jou? Het grootste verschil tussen QHD en 4K zit in het aantal pixels. Met ruim 6,1 miljoen pixels in totaal is een 4K-monitor bijna 2 keer scherper en gedetailleerder dan een beeldscherm met QHD (3,7 miljoen).

4k groter scherm=pixels verder uit elkaar.

Zijn het IPS schermen? Anders is kans groot dat je het kwaliteitsniveau van de Dell node gaat missen….

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

• Gaendel
Wat een snelle reacties!

Het zijn alle IPS schermen. Gezien ik van een 24" 4k scherm kom, zal ik best bij het 27" scherm ook voor een 4k resolutie gaan.

Het oude Dell scherm is 60Hz, de nieuwere schermen zijn minstens 144Hz en dat is zeker meer dan voldoende.

De vraag is dus of er een kwaliteitsverschil is tussen het Dell scherm van 2016 en de Gygabite 28U. Sowieso is de frequentie hoger en het scherm iets groter (24" v. 28"). Het Gygabite scherm kwam 7 jaar later uit dan mijn huidige Dell scherm. Zal ik een mooier beeld hebben bij het nieuwe scherm?

Nogmaals dank!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ja!

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Je wil gewoon onze goedkeuring om wat geld stuk te slaan?

Van mij mag je hoor, game ik gewoon verder op mijn monitor die nog ouder is.

• Gaendel
Barrycade schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:16:
Je wil gewoon onze goedkeuring om wat geld stuk te slaan?

Van mij mag je hoor, game ik gewoon verder op mijn monitor die nog ouder is.
Neen toch? Ik weet te weinig over de evolutie van monitors, vandaar dat ik kom vragen of er een kwaliteitsverschil is tussen monitors van 2017 en 2022, o.b.v. de specs van beide schermen, omdat ik graag een groter scherm wens.

Peepeepeep laat weten dat er een kwaliteitsverschil is, jij laat weten dat dit niet zo is (en op een zeer denigrerende toon). Wat zal het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Je zal er zeker op vooruit gaan, technieken zijn veel beter, refresh is rustgevend en beeld veel vloeiender.
Veel zal van de juiste afstelling afhangen, wil je dit top hebben dan moet je met juiste programmatuur en apparatuur kalibreren.

Dus bestel nu maar. Je kan het altijd binnen 2 weken terug sturen.

Pagina: 1