Vraag en Aanbod advertenties vs Frontpage moderatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
Heren en dames,

Wellicht een vraag die al eerder is gesteld, maar ik kon hem zo snel niet vinden.
Naar aanleiding van enkele scalper advertenties vroeg ik mij af waarom mensen zomaar V&A advertenties mogen aanmaken ondanks dat ze net een uur actief zijn op Tweakers?

Ik zag net namelijk een advertentie voorbij komen van iemand die de hoofdprijs vraagt (plus extra) voor een special edition PS5 maar die persoon is net een uur actief op Tweakers, dus geen reviews, geen forum reacties of niks. Dat vertrouw ik natuurlijk voor geen meter.

De meerwaarde op Tweakers was voor mij juist altijd dat je (bijna zeker) wist dat je met mede-tech vrienden te maken had. Hierdoor was het oplichting gehalte ook een stuk lager dan op Marktplaats.

Wat is de reden dat men om een Fronpage moderatie te mogen doen wel eerst karma moet verdienen en voor het plaatsen van V&A advertenties niet? Met daarbij de gedachte, zou het voor Tweakers niet veel beter zijn om ook voor V&A advertenties een ondergrens Karma in te stellen? Dat zou mogelijk al een hoop oplichting en scalpers schelen.. of denk ik te simpel?

Benieuwd naar jullie mening en onderbouwing hierover.

Don

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:48
Ik denk dat je een zeer valide punt maakt. Ik wil het zelfs verder doortrekken. Met de toename aan accounts rond o.a. Black Friday denk ik dat het een beter idee is om de eerste week na accountregistratie alleen op de website en forum rond te mogen neuzen. Geen reacties plaatsen, geen eigen topics maken, geen V&A advertenties plaatsen, slechts 1 à 2 keer inloggen om actief te blijven. Na een week kun je je account dan actief gebruiken. Ik vermoed dat je dan van een heleboel eendagsvliegen af bent, aangezien zij een week later vermoedelijk niet meer terugkomen. En dat scheelt ook bij V&A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
DonJunior schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:55:
Wellicht een vraag die al eerder is gesteld, maar ik kon hem zo snel niet vinden.
Huh... hoe gebruik jij hier de zoekfunctie? Meerdere topics binnen enkele seconden te vinden.
Naar aanleiding van enkele scalper advertenties vroeg ik mij af waarom mensen zomaar V&A advertenties mogen aanmaken ondanks dat ze net een uur actief zijn op Tweakers?

Ik zag net namelijk een advertentie voorbij komen van iemand die de hoofdprijs vraagt (plus extra) voor een special edition PS5 maar die persoon is net een uur actief op Tweakers, dus geen reviews, geen forum reacties of niks. Dat vertrouw ik natuurlijk voor geen meter.

De meerwaarde op Tweakers was voor mij juist altijd dat je (bijna zeker) wist dat je met mede-tech vrienden te maken had. Hierdoor was het oplichting gehalte ook een stuk lager dan op Marktplaats.

Wat is de reden dat men om een Fronpage moderatie te mogen doen wel eerst karma moet verdienen en voor het plaatsen van V&A advertenties niet? Met daarbij de gedachte, zou het voor Tweakers niet veel beter zijn om ook voor V&A advertenties een ondergrens Karma in te stellen? Dat zou mogelijk al een hoop oplichting en scalpers schelen.. of denk ik te simpel?

Benieuwd naar jullie mening en onderbouwing hierover.

Don
Denk dat dit een mooi begin is om te lezen:
Zeehond in "Waarom wordt PS5-"scalping" toegestaan?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@vanaalten Nou ik had eigenlijk niet gezocht op scalping. Ik had gezocht op "Vraag en aanbod + regels + opliching" en diverse combinaties daarvan.
Het ging mij ook niet zozeer om scalping eigenlijk meer ook om oplichting te voorkomen.
Zoeken op scalping was welilcht handig geweest. Thanks voor de link in ieder geval

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuiterveer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:43
DonJunior schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:55:
Top toch? Dan doet "het systeem" z'n werk: je ziet hoe oud het account is, of er eerdere ervaringen zijn, en of ze op andere plekken ook actief zijn wat in ieder geval meer indicatie kan zijn voor betrokkenheid bij tech an sich. Dan kun je zelf je afweging maken of je wel of niet verder wilt gaan, waarbij je zelf tot de conclusie kwam dat dit het risico niet waard was voor je.

Maar dat iemand net een account heeft en geen andere activiteit wil niet zeggen dat het niet legitiem is. Iemand mag gewoon een product hier aanbieden, en een periode afwachten of eerst ergens anders posten gaat alleen maar zorgen voor onnodige berichten op de rest van de site voor mensen die "de quota" willen halen om te doen wat ze oorspronkelijk wilden doen.

Ondertussen vergeet je dat oudere accounts ook oplichters kunnen zijn, of ze kunnen ook ze geen eerdere reviews hebben, of geen interesse hebben in het forum en/of front page...

Ik heb al eens een deal gedaan met een nieuw account, waarbij ik het risico overzag en ik verder positieve ervaringen had. Het bestaan van eerdere reviews, of het een paar dagen ouder zijn van het account, of bestaande posts/reacties van het account zouden hier niks aan hebben toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@stuiterveer
Wat eigenlijk vooral mijn vraag is, is waarom we mensen wel vertrouwen als het om geld gaat, dan mogen mensen direct iets verkopen op Tweakers, maar als het om Frontpage moderatie gaat moet je wel eerst je sporen verdienen in de vorm van Karma.

Er is zoveel oplichting gaande, zowel op marktplaats als hier, een eerste stap in deze is een filtering
toepassen met een dergelijk karmasysteem? Filter je daarmee alles er uit? Absoluut niet, maar het gros wel en dat is beter dan niets.

Even ingaand op je volgende opmerking:
gaat alleen maar zorgen voor onnodige berichten op de rest van de site voor mensen die "de quota" willen halen om te doen wat ze oorspronkelijk wilden doen.
Dat gaat dus niet op met het huidige karma systeem. Dan krijg je gewoon negatieve karma. En als het wel een positieve bijdrage is dan is dat mooi voor iedereen toch?

Dat terzijde, ik vind het vreemd dat Tweakers de verantwoordelijkheid volledig bij de kopende/verkopende partij legt en zelf geen actieve houding aanneemt hierin. Er wordt een banner getoond met "pas op fraude" maar verder niets om dit te voorkomen. Terwijl een eerste stap volgens mij zo makkelijk kan zijn.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuiterveer
DonJunior schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:46:
Dat terzijde, ik vind het vreemd dat Tweakers de verantwoordelijkheid volledig bij de kopende/verkopende partij legt en zelf geen actieve houding aanneemt hierin. Er wordt een banner getoond met "pas op fraude" maar verder niets om dit te voorkomen. Terwijl een eerste stap volgens mij zo makkelijk kan zijn.
Je ziet de leeftijd van een account, alle posts/comments, en de V&A reviews. Daarnaast ook nog de "pas op" banner inderdaad. Hoe wordt dan vanuit Tweakers "niets" gedaan? Persoonlijk vind ik dit al meer dan "een eerste stap" vanuit Tweakers.

Er wordt niet alleen maar verantwoordelijkheid gelegd bij de (ver)koper, maar hoeveel verantwoordelijkheid kun je redelijkerwijs bij Tweakers neerleggen? Wanneer de deal misloopt kun je niet zonder meer naar Tweakers gaan wijzen "want zij zeiden dat het veilig zou zijn", je hebt altijd een onderzoeksplicht als betrokkene. Dat wordt niet weggenomen, ongeacht hoeveel extra dingen Tweakers zou implementeren.

Mag ik je eens vragen hoe je je voelt bij een platform als Ebay of Marktplaats? Wat verwacht je van hen bijvoorbeeld als het gaat om een nieuwe gebruiker die iets te koop zet, ongeacht of het legitiem of tegen realistische prijzen is? Wat doen zij dan "meer" dan wat Tweakers in dit geval doet? Oprechte vraag. En dan gaat het hier om platforms specifiek voor het handelen, ten opzichte van een platform dat (voor zover ik weet) niks met tweedehands advertenties verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
stuiterveer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:55:
[...]

Je ziet de leeftijd van een account, alle posts/comments, en de V&A reviews. Daarnaast ook nog de "pas op" banner inderdaad. Hoe wordt dan vanuit Tweakers "niets" gedaan? Persoonlijk vind ik dit al meer dan "een eerste stap" vanuit Tweakers.

Er wordt niet alleen maar verantwoordelijkheid gelegd bij de (ver)koper, maar hoeveel verantwoordelijkheid kun je redelijkerwijs bij Tweakers neerleggen? Wanneer de deal misloopt kun je niet zonder meer naar Tweakers gaan wijzen "want zij zeiden dat het veilig zou zijn", je hebt altijd een onderzoeksplicht als betrokkene. Dat wordt niet weggenomen, ongeacht hoeveel extra dingen Tweakers zou implementeren.
Maar nu heb je de helft van mijn vorige reactie niet gelezen?
DonJunior schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:46:

Er is zoveel oplichting gaande, zowel op marktplaats als hier, een eerste stap in deze is een filtering
toepassen met een dergelijk karmasysteem? Filter je daarmee alles er uit? Absoluut niet, maar het gros wel en dat is beter dan niets.
[..]
Ik geef aan dat dit een mooie extra stap zou zijn en dat je natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk blijft.
Mag ik je eens vragen hoe je je voelt bij een platform als Ebay of Marktplaats? Wat verwacht je van hen bijvoorbeeld als het gaat om een nieuwe gebruiker die iets te koop zet, ongeacht of het legitiem of tegen realistische prijzen is? Wat doen zij dan "meer" dan wat Tweakers in dit geval doet? Oprechte vraag. En dan gaat het hier om platforms specifiek voor het handelen, ten opzichte van een platform dat (voor zover ik weet) niks met tweedehands advertenties verdient.
Dit is een whataboutism vraag. Het punt is dat ik niet graag bij Marktplaats kom omdat daar juist altijd veel gedoe is met oplichting, dat was tot voor kort op Tweakers veel minder het geval. Het lijkt alsof veel meer scalpers en oplichters Tweakers hebben ontdekt en daarom mijn vraag of er niet een filter kan zijn om dit soort lui van het platform te houden.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuiterveer
Ik denk dat ik iets te triggerhappy de discussie in ben gesprongen gisteren...

Na nog eens (en deze keer beter) je originele punt te lezen vind ik het inderdaad ook raar dat frontpagemoderatie aan een hogere standaard wordt gehouden dan het handelen met andere gebruikers. Een vereiste van karma voordat je iets te koop kan zetten klinkt nobel en niet bepaald verkeerd, maar in dat geval voelt het nog steeds als een te hoge drempel voor sommige mensen die echt puur zaken te koop willen zetten en geen zin hebben om ook met de frontpage betrokken te moeten zijn (al klinkt het eigenlijk wel als een redelijke eerlijke drempel), en daarnaast voelt het voor mij persoonlijk nog steeds alsof de info die je nu al kunt zien bij gebruikers voldoende is om zelf in te schatten of je het risico aandurft of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:57

Kheos

FP ProMod
Wat lost dat precies op?
Wat die je dan met accounts met voldoende karma die gehackt worden? Wat doe je met oplichters die karma farmen? Blindelings vertrouwen want 'Tweakers doet toch een karma check dus het zal wel ok zijn?
Je verschuift je eigen verantwoordelijkheid naar tweakers terwijl je eigenlijk zelf gewoon je onderzoek moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Kheos Waarom leest niemand wat ik probeer te vragen? Ook jij gaat gestrekt been er in en ziet niet wat ik vraag. Een eerste drempel als filter scheelt mogelijk al een hoop. Natuurlijk voorkom je daarmee niet alles (dat heb ik nu al 3x geschreven in dit topic) maar het filtert wel de basis weg.
Natuurlijk blijft het onderzoek bij je zelf, en ik wil ook niet dat Tweakers verantwoordelijk is, maar ze kunnen wel al een drempel instellen en daarme allicht een beetje helpen. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk, maar op dit moment zie ik geen verschil tussen Tweakers V&A en Markplaats. Beiden gebruiken ratings en daarmee klaar.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@DonJunior V&A is een gratis dienst van Tweakers en staat los van de frontpage, forum e.d. Daarom gelder daar andere regels. Tweakers wil geen drempels opleggen die het lastig maken om een advertentie aan te maken. Vergelijkbaar met Marktplaats, daar kan je ook direct een advertentie maken.
Hierbij moet ik wel toegeven dat wij het door jou benoemde verschijnsel zeker onderkennen en ook hier intern wel eens gedachten zijn geweest om te kijken of er wellicht toch niet een soort drempel voor V&A zou moeten zijn, zoals een minimum aantal posts, karma punten e.d. Tot op heden is daar geen meerderheid voor te vinden geweest.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1