Foutcodes na uitlezen Opel Meriva B 2011

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06 16:36
Mijn vraag:
Ik heb sinds begin oktober een nieuwe (2dehands) auto.

Nu heb ik sinds vorige week dat er regelmatig 3 lampjes gaan branden (overigens gaan ze ook weer uit als je de auto opnieuw start maar komen ze na een stukje rijden weer terug):
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/lampjes.jpg
Sinds gisteren brand er ook een motorstoringslampje welke niet meer uitgaat (ook niet na opnieuw starten van de auto).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Opel Meriva B 2011

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb een OBD2 scanner gekocht en de auto uitgelezen, alleen weet ik niet wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. Ik ben benieuwd of iemand hier de foutcodes wat zeggen zodat ik weet wat er vervangen moet worden.

Hierbij de foutcodes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.112.9/401129/GP
DTC report
Connection profile: Opel OBD-II / EOBDDate: 21-11-2024 15:40:57
VIN: *** Verwijdert ivm privacy ***
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 2
----------------------------
P0171 [0x0171]
System too lean, bank 1
Status: Confirmed
P0113 [0x0113]
Intake air temperature (IAT) sensor - high input
General Electrical Failures [0x00]
Status: GM failure record
Engine control unitEngine control unit
DTCs: 2
P0171 [0x0171]
System too lean, bank 1
Status: DTC supported by calibration, Test failed since DTC cleared, History DTC, Warning Indicator Requested
P0113 [0x0113]
Intake air temperature (IAT) sensor - high input
Status: DTC supported by calibration, Test failed since DTC cleared
BCMBCM
DTCs: 1
U0074 [0xC074]
Control module communication bus B - data bus OFF
Status: History DTC
EPS / TDM
No DTC found.
ABS/EBCM/ESCABS/EBCM/ESC
C0244 [0x4244]
PWM delivered torque malfunction
Bus Signal/Message Failures: invalid serial data received [0x71]
Status: History DTC
Parking brakeParking brake
C0561 [0x4561]
System Disabled Information Stored Engine Speed Out of Range; System Disabled Information Stored Acceleration Pedal Position Out of Range; System Disabled Information Stored Transmission Gear Invalid Data
Bus Signal/Message Failures: invalid serial data received [0x71]
Status: DTC supported by calibration, History DTC

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Je motor loopt te arm en geeft een foutcode op de inlaat temperatuursensor.

Daarnaast wat fouten in een module, remsysteem, handrem en wat foute data…..

Massa probleem? Zoveel random fouten.

Misschien eerst eens alles wissen en kijken in welke volgorde wat terug komt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:15
Gezien je motorfoutcodes, zou ik beginnen met je inlaat temperatuur sensor.. kan je ook live data uitlezen? Kijk is wat die aangeeft?

• knorde
_eLMo_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:57:
Je motor loopt te arm en geeft een foutcode op de inlaat temperatuursensor.

Daarnaast wat fouten in een module, remsysteem, handrem en wat foute data…..

Massa probleem? Zoveel random fouten.

Misschien eerst eens alles wissen en kijken in welke volgorde wat terug komt.
Wat bedoel je precies met wat foute data?

Ik zit overigens nog binnen de garantieperiode maar waar ik hem gekocht heb is wel een stukje rijden, vandaar dat ik even wat vooronderzoek wil doen.

Alles wissen kan wel maar ik weet niet of dat handig is als de garage hem uitleest.
J.Thermaltaker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:58:
Gezien je motorfoutcodes, zou ik beginnen met je inlaat temperatuur sensor.. kan je ook live data uitlezen? Kijk is wat die aangeeft?
Ja live data uitlezen kan alleen weet ik niet of dit daar ook in staat.
Mijn vrouw is nu met de auto weg dus ik kan het nu niet testen.
Morgenmiddag zal ik dit testen.

Ik zie overigens ook nog dat er overal verschillende statussen bij staan, is dat ook nog relevant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
Status geeft aan hoe of wat, of het een actuele code is of historie…

Als je nog garantie hebt zou ik me er helemaal niet druk om maken, terug naar de garage en lekker laten oplossen..

• knorde
J.Thermaltaker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:32:
Status geeft aan hoe of wat, of het een actuele code is of historie…

Als je nog garantie hebt zou ik me er helemaal niet druk om maken, terug naar de garage en lekker laten oplossen..
Dat ga ik ook doen, maar ik wil hun alvast een beetje op de hoogte brengen van wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Een actuele storing of een historie, bedoel je dit in de zin van of dit nog aan de orde is of niet, en of er wel of niet nog wat aan gedaan moet worden?
Of moet ik dit zien als een recente storing maar die bijvoorbeeld gisteren voor het laatst is voorgekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Alléén resetten zal IMHO weinig meer uit gaan halen, dat is iets wat standaard al voor een aflevering van een 'tweede-hands' auto (met hoeveel vorige eigenaren?) door een autohandelaar gedaan wordt, en ook gedaan is gezien de log, zodat je 'm mee krijgt zonder zichtbare waarschuwingen.

Sowieso die ABS/ESP error door de handelaar laten oplossen (lijkt me geen dealer te zijn), de rest lijkt nu vooralsnog een spanningsprobleem te zijn volgens de logging.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 21-11-2024 18:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
knorde schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:36:
[...]

Dat ga ik ook doen, maar ik wil hun alvast een beetje op de hoogte brengen van wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Een actuele storing of een historie, bedoel je dit in de zin van of dit nog aan de orde is of niet, en of er wel of niet nog wat aan gedaan moet worden?
Of moet ik dit zien als een recente storing maar die bijvoorbeeld gisteren voor het laatst is voorgekomen?
Historie in de vorm van er is een fout geweest, maar momenteel niet aanwezig..
Sommige computers schieten wel is in storing als er een motorstoring is, zou me hier niet direct druk om maken…

• knorde
Will_M schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:40:
Alléén resetten zal IMHO weinig meer uit gaan halen, dat is iets wat standaard al voor een aflevering van een 'tweede-hands' auto (met hoeveel vorige eigenaren?) door een autohandelaar gedaan wordt, en ook gedaan is gezien de log, zodat je 'm mee krijgt zonder zichtbare waarschuwingen.

Sowieso die ABS/ESP error door de handelaar laten oplossen (lijkt me geen dealer te zijn), de rest lijkt nu vooralsnog een spanningsprobleem te zijn volgens de logging.
Ik zie terug dat 828 KM geleden (dus inderdaad ongeveer wanneer ik hem gekocht heb) de storingen gewist/ leeggehaald zijn.

Ik ben de 3de eigenaar, en de auto is gekocht bij een officiële goed aangeschreven Opel dealer.
Begrijp ik hieruit dat alle zichtbare storingen na die tijd erin gezet zijn?

Ik bedoel dus waar bij status historie staat, dat kan niet nog van de periode voor het van de laatse keer wissen zijn? M.a.w. als ik de storingen zou verwijderen (wissen) zijn ze helemaal niet meer zichtbaar net zolang totdat de storing weer opnieuw gedetecteerd wordt en erin gezet wordt?
J.Thermaltaker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:55:
[...]

Historie in de vorm van er is een fout geweest, maar momenteel niet aanwezig..
Sommige computers schieten wel is in storing als er een motorstoring is, zou me hier niet direct druk om maken…
Begrijp ik dus goed dat dit een gemelde storing is die erin gekomen is NA de laatste keer verwijderen van alle storingen maar op dit moment niet meer een storing is die op dit moment speelt?

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 22-11-2024 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
knorde schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:15:
[...]

Begrijp ik dus goed dat dit een gemelde storing is die erin gekomen is NA de laatste keer verwijderen van alle storingen maar op dit moment niet meer een storing is die op dit moment speelt?
Dit is idd een code die voor is gekomen en nu niet meer aanwezig is… wanneer de code aanwezig is geweest staat er niet altijd duidelijk bij..
Ligt er soms ook aan hoe de garage iets reset, verschilt ook per testapparatuur, de ene reset bijvoorbeeld alleen de motor ecu, de andere reset alles..

Sommige ecu’s staan ook in verbinding met elkaar, dit zie je bijvoorbeeld bij de ABS, die slaat soms ook een foutmelding op als er een fout in je motor ecu staat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
J.Thermaltaker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:48:
[...]

Dit is idd een code die voor is gekomen en nu niet meer aanwezig is… wanneer de code aanwezig is geweest staat er niet altijd duidelijk bij..
Ligt er soms ook aan hoe de garage iets reset, verschilt ook per testapparatuur, de ene reset bijvoorbeeld alleen de motor ecu, de andere reset alles..

Sommige ecu’s staan ook in verbinding met elkaar, dit zie je bijvoorbeeld bij de ABS, die slaat soms ook een foutmelding op als er een fout in je motor ecu staat..
Ok duidelijk, ik heb alle foutmeldingen doorgestuurd naar de garage en ik wacht even af wat zij ervan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sowieso al lovenswaardig dat een auto van bijna 14 jaar oud nog door een officiële dealer verkocht is als occasion. Auto is dan waarschijnlijk in 2011 ook nieuw door hem verkocht en daar altijd in onderhoud geweest, ook na de eerste en tweede inruil en dus is de hele historie daar ook bekend.

Komt vast allemaal goed (y)

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 22-11-2024 10:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:31
Goed dat je gezien de afstand alvast wat foutcodes uitleest en doorstuurt naar de verkopende garage. Als het een degelijke dealer is gaan ze dit gewoon netjes oplossen.

Gezien de afstand en de garantie kun je met hen misschien afspreken of je de auto mag laten repareren bij een Opel garage dichter in de buurt. Dat heb ik pas geleden ook zo gedaan met mijn Ford omdat de verkopende Ford dealer 1,5 uur rijden was. Maar doe alles in goed overleg, ga niet zelf naar een garage in de buurt voor diagnose en/of reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
Will_M schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:57:
Sowieso al lovenswaardig dat een auto van bijna 14 jaar oud nog door een officiële dealer verkocht is als occasion. Auto is dan waarschijnlijk in 2011 ook nieuw door hem verkocht en daar altijd in onderhoud geweest, ook na de eerste en tweede inruil en dus is de hele historie daar ook bekend.

Komt vast allemaal goed (y)
Klopt, de hele historie is bekend, auto is daar altijd in onderhoud geweest.
FastFred schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:37:
Goed dat je gezien de afstand alvast wat foutcodes uitleest en doorstuurt naar de verkopende garage. Als het een degelijke dealer is gaan ze dit gewoon netjes oplossen.

Gezien de afstand en de garantie kun je met hen misschien afspreken of je de auto mag laten repareren bij een Opel garage dichter in de buurt. Dat heb ik pas geleden ook zo gedaan met mijn Ford omdat de verkopende Ford dealer 1,5 uur rijden was. Maar doe alles in goed overleg, ga niet zelf naar een garage in de buurt voor diagnose en/of reparatie.
Ik laat het toch het liefste door de verkopende dealer repareren. Die kent de auto en weet exact het verleden. Daarbij weet ik ook niet of ze daar wel op staan te wachten.

Hoe dan ook, ik heb a.s. donderdag een afspraak en alles zou in orde worden gemaakt wat stuk is.
Hij gaf ook aan dat soms de ene storing de andere veroorzaakt dus dat niet alles daadwerkelijk stuk hoeft te zijn wat aangegeven wordt.

Ik laat weten hoe het afloopt :)

• knorde
Het was een vacuümklep van de kleppendeksel (als ik het goed zeg). Het onderdeel kon alleen niet los vervangen worden dus moest de hele complete kleppendeksel vervangen worden. Gelukkig is dit keurig onder garantie gedaan :) Nu de komende tijd zien of de lampjes uitblijven (niet allemaal, uiteraard alleen de storingslampjes) :P

Pagina: 1