Ervaringen met SONOFF ZBMINIR2 (Zigbee 3.0)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Wat zijn jullie ervaringen met de SONOFF ZBMINIR2. Ik wil deze graag gaan gebruiken met drukschakelaar (puls). Het schijnt dat dit modelletje dit ondersteund. Dat integenstelling tot vorige modellen. In combinatie met de nog compactere bouwvorm en legio zigbee opties, is dit wel een interessant ding om achter een drukschakelaar weg te werken.

De vraag is even wie heeft er ervaring met specifiek PULSdrukkers en de ZBMINIR2? Ik wil er graag 2 pulsdrukkers op aansluiten. Ik gok dat ik deze parallel op S2 kan aansluiten. En dan de module in een bepaalde stand moet zetten zodat deze pulsdrukkers ondersteund (?). Belangrijk is dat als het zigbee netwerk wegvalt en/of er storing is, ik gewoon de lampen kan blijven aan/uitzetten (WAF ;) )

Het betreft;

https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbminir2/

Instel mogelijkheden;
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBMINIR2.html

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Nu online
Inmiddels eentje besteld en ingebouwd. Werkt allemaal uitstekend! (HA met zigbee2mqtt).

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:38
@roelieboelie mooi! 'k Heb ze zelf ook vorige week besteld, al heb ik geen drukschakelaars/pulsdrukkers.
Ik ga ze gebruiken voor wisselschakelingen.
Deze R2-versie is - functioneel gezien in ieder geval - een duidelijke vooruitgang t.o.v. z'n voorganger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Nu online
@Cranberry ik heb er inmiddels meerdere en ook al achter een wisselschakelaar zitten. Out of the box werkt het perfect. Je kunt je huidige wip schakelaars gewoon blijven gebruiken.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Wow, ik zit met vergelijkbare vraag en we dragen kennelijk dezelfde naam grappig genoeg 8) .

Toevallig had ik mijn eisen voorgelegd in dit topic, ik vermoed dat die vergelijkbaar zijn met die van jou? Belangrijk is voor mij ook dat de lichten gewoon te bedienen blijven als HA of het Zigbee netwerk niet werkt, voor de andere mensen in ons huis.

Wat fijn om te horen dat het werkt! Gebruik je ze zelf ook in combinatie met smart lampen in de 'detached' mode toevallig? Ik wil mijn smart lampen (Hue / Tradfri GU10 white ambiance) kunnen ermee kunnen gaan dimmen namelijk. :)

• roelieboelie
  • Nu online
Ik gebruik hem niet in de detached mode. Wel met pulsdukkers. En met standaard wip schakelaars. Ook toegepast in wisselschakelingen. Dat werkt allemaal prima! En mooi formaat je om in te bouwen :)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven263
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-06 10:25
Weet iemand toevallig of de ZBMINIR2 ook te koppelen is, als lamp, aan een Philips Hue bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-06 21:54
steven263 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:38:
Weet iemand toevallig of de ZBMINIR2 ook te koppelen is, als lamp, aan een Philips Hue bridge?
Ja dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik gebruik de ZBMINIR2 in detached mode samen met een pulsdrukkker. Maar de enige action die ik in de action entity zie ik "toggle". Geen "hold" of "long press". Dat leek me juist zo handig ivm het dimmen van verlichting. Is er al iemand die hier een trucje op gevonden heeft?

https://www.zigbee2mqtt.i...NIR2.html#sonoff-zbminir2

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 30-11-2024 19:26 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Nu online
@HuismAndré in HA zou je dit met een automation.... Helper.... kunnen bewerkstelligen. Het zal wel tweaken zijn met de timings, maar een "long press" moet prima te detecteren zijn

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@roelieboelie vanmiddag heb ik een aantal ZBMINI R2's binnengekregen en aangesloten op de wisselschakeling.

De ZBMINIR2 heb ik op de N en L aangesloten en de draad die uiteindelijk naar de lamp ging, heb ik aangesloten op Lout en waar deze draad op de schakelaar zat, zit nu een draad die naar S2 gaat.
Als ik de lamp met de schakelaars bedien, werkt dat goed. Ongeacht welke van de 2 schakelaars ik om zet, de lamp verandert dan ook van status (aan->uit of uit->aan). Het vreemde is echter Z2M de veranderingen niet ziet. De schakelaar laat zich wel bedienen vanuit Z2M, maar de schakelaar in Z2M een onjuiste status aangeeft, moet 'ie een keer uit/aan of aan/uit geschakeld worden van Z2M.

De ZBMINIR2 is ingesteld in Edge mode.

Is dit gedrag bij jou ook zo?

Edit: 'k Heb de ZBMINIR2 even vervangen door een andere en nu werkt het. Morgen even checken met een simpele schakeling. Wellicht is één van de modules niet helemaal goed.
Edit 2: bij die andere module heeft het één of twee keer gewerkt, maar nu niet meer. Snap er niets van...
Edit 3: Het probleem is opgelost. initieel wordt de status goed gerapporteerd, maar zodra je een keer vanuit Z2M de schakelaar had omgezet, wordt de status niet meer bijgewerkt in Z2M als je de fysieke schakelaars gebruit of op de ZBMINIR2 het knopje gebruikt. Het bleek een Z2M issue te zijn. In de eigenschappen van de ZBMINIR2 moet Settings (specific) de State action op True worden gezet (default is false). Daarna werkt het als een speer. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Cranberry op 05-12-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Nu online
@Cranberry Yes, daar kwam ik dus laatst ook achter. Ik heb hem hetzelfde als jou aangesloten en met de zelfde settings inderdaad!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-06 23:16
Klopt het dat er maar 1 input in HA zichtbaar is? Dit terwijl er 2 inputs op het apparaatje zitten? Ik snap het nut van S1 en S2 niet als ik naar de wiring guides kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Moosjes 'k snap niet precies wat je bedoelt met maar 1 input in HA.
In HA is het een schakelaar die de status aan of uit kan hebben, met nog een paar instellingen.

S1 en S2 zijn nodig voor de aansluiting in de bovenste scenario's (de enige aansluitmogelijkheid van de 'R1-variant' van de ZBMINI) in onderstaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P44Vd_CVWXTBgm3v11qOaGxzo9o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NCc2afkiX6IyTGMsun3zQEfj.png?f=user_large

'k Moet wel toegeven dat ik zo snel geen scenario kan bedenken waarom in de bovenste twee scenario's de onderste ook niet hadden kunnen worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-06 23:16
Ik had verwacht dat het als 2 schakelaars in HomeAssistant zou komen. Een s1 en een s2. Dat heb ik wel met bijvoorbeeld shelly i4 (4 schakelaars) of diverse z-wave schakelaars waarbij je een s1 en s2 had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 22:09

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Wat wij zoeken is misschien een beetje gek, maar grofweg een hue wall mount zonder batterij. We hebben 3 traditionele schakelaars in een hotelschakeling, die schakelen twee lichtpunten aan het plafond. Een van die lichtpunten zouden we liefst een kastje inbouwen dat het aan/uit schakelen van de zwarte draad detecteert, en dan ook wat extra Hue verlichting aan de zijkant van de hal activeert via het Hue systeem. Het tweede lichtpunt aan het plafond zit dan een traditioneel armatuur in als failsafe, dat je ook als de Hue bridge sterft midden in de winter, nog altijd wel iets van licht in de hal krijgt.
Is de Sonoff ZBMINIR2 of soortgelijk dan wel te koppelen als zijnde een lichtschakelaar voor Hue? We hebben een MINIL wel kunnen koppelen als lamp aan Hue, maar nu hebben we het andersom nodig. Aan/uit is voldoende, als we een keer iets afwijkens willen qua dimmen of kleuren dan doen we dat gerust verder met de app wel. Als we maar eerst even basis licht hebben overal als we de schakelaar direct naast de voordeur omgooien.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Pagina: 1