Bart ® schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:17:
Dat laatste is ook ongeveer hoe ik mijn hotelschakeling met slimme schakelaars én slimme lamp heb gebouwd. Nul van lamp doorgetrokken naar schakelaars, en bruine draad van schakelaars doorgetrokken naar lamp. Alles heeft nu nul en fase. Werkt perfect. Tenzij Zigbee uitvalt natuurlijk.
Heb van de week neutrale draden getrokken, helaas kan het op de bovenverdieping niet, omdat de flexbuis naar de wisselschakelaar al 4 zwarte en 1 bruine draad bevat en ik er geen blauw meer doorheen kreeg.
In de hal gisteren de eerste sonoff geïnstalleerd voor de voordeur verlichting. Hij werkt helaas niet zoals ik gehoopt had.
Als ik hem in detached relay zet, dan krijg z2m / ha enkel een switch even binnen via de schakelaar en doet de schakelaar dus niet meer fysiek aan/uit schakelen als HA wegvalt omdat je via een automation de aan/uit bedient.
Binding van z2m kan ik niet gebruiken, want de lampen zitten op de bridge en ik was niet van plan die naar z2m over te zetten.
Heb nu detached relay uitgezet. Daardoor blijft de fysieke schakelaar werken, en zet het relais uit als fallback scenario.
Heb in HA een automation gebouwd die op de off switch afgaat en bij een uitschakeling de relay weer aanzet, maar de lamp uit. En bij in schakelt ie de lamp bij de voordeur in. Was even toveren met o.a. boolean input types, maar dat werkt nu stabiel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| alias: Voordeur - ZBMINIR2 - handle wall switch
description: Keep relay on and use switch as light controller
triggers:
- entity_id: switch.sonoff_zb_mini_r2_buitenlamp
trigger: state
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: template
value_template: >-
{{ trigger.from_state.state == 'on' and trigger.to_state.state ==
'off' }}
alias: If state goes to off
sequence:
- target:
entity_id: switch.sonoff_zb_mini_r2_buitenlamp
action: switch.turn_on
- target:
entity_id: light.voordeur_entree
action: light.toggle
alias: If state goes from on to off
- conditions:
- condition: template
value_template: >-
{{ trigger.from_state.state == 'off' and trigger.to_state.state ==
'on' }}
alias: If state goes to on
sequence:
- target:
entity_id: switch.sonoff_zb_mini_r2_buitenlamp
action: switch.turn_on
- target:
entity_id: light.voordeur_entree
action: light.toggle
alias: If state goes from off to on
mode: single |
Enige "nadeel" bij uitschakelen is dat de lamp 1x knippert, omdat het relais toch even uitgaat.
Binnen wat mogelijk is, was dit even het meest creatieve dat ik kon bedenken. Mochten jullie betere ideeën hebben, alle inspiratie is welkom!
Edit: ik las wel ergens dat wanneer z2m wegvalt in detached relay de sonoff automatisch terug zou moeten vallen naar handmatig schakelen, alleen dat heb ik niet werkend gezien toen ik de z2m container stopte.
[
Voor 30% gewijzigd door
sahinasappelsap op 13-03-2026 21:08
]