• marcoponte
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-11-2024
Om een backup van mijn Documents folder te implementeren heb ik Onedrive uitgeprobeerd. Het resultaat is nu dat
1. al mijn bestanden uit die folder nu in de cloud staan
2. het gele Documents-icoontje vervangen is door een grijs icoontje

- Wil dat zeggen dat ik lokaal op mijn PC geen bestanden uit Documents heb staan ?
- Waar kan ik dan lokaal nog documenten zetten ? Uiteindelijk wil ik ook op mijn PC kunnen werken wanneer ik geen internetverbinding heb.
- Stel dat ik per ongeluk een bestand in Onedrive delete, hoe kan ik dat restoren ?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In Windows kan je per folder (en volgens mij zelfs per bestand) aanduiden of dat bestand enkel in de cloud bewaard moet worden of ook lokaal. Standaard is dat volgens mij allebei voor bestanden die al in de map stonden en die je aanmaakt op je PC.

De integratie met Onedrive is een synchronisatie. Dit wil zeggen dat een delete wordt gesynchroniseerd naar alle apparaten. Het is dus geen backup. Onedrive heeft wel een prullenbak waar je nog 30 dagen per ongeluk verwijderde bestanden uit kan halen.

• marcoponte
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-11-2024
Thanks, allicht heb ik dus ergens vergeten aan te duiden dat ik een lokale kopie wil behouden. Ik vraag me trouwens af waar ik dat kan doen. Mijn issue is nu hoe ik terug een lokale Documents folder kan aanmaken

Stel dat dat lukt en ik maak daar nieuwe documenten, worden dan enkel de nieuwe naar Onedrive gesynchroniseerd ?

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Als je via de verkenner in je OneDrive map zit, kun je dmv rechts te klikken op bijv. de Documenten folder hem offline beschikbaar maken. Op die manier staat hij dan dus ook altijd op die pc, zelfs zonder internet.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je moet er niet teveel over nadenken maar het gewoon laten werken.

Als je de Onedrive client gebruikt en je stelt hem in om "backups" te maken dan worden wijzigingen en bestanden van en naar je Onedrive (Cloud) gesynchroniseerd.

Denk niet in termen van kopieën en lokaal en cloud maar in termen van "offline" en "online" status.

Als jouw bestanden nu van je "offline" (lokale) Documenten map naar Onedrive zijn gesynchroniseerd dan kun je IN de Documenten map prima een andere map maken en daarin bestanden plaatsen.
Die bestanden komen dan gewoon "offline" te staan (want je maakt ze offline aan) en vervolgens worden de bestanden ook "online" geplaatst door de Onedrive client

Als de Onedrive client actief is en je opent de Verkenner dan geeft de kolom Status de status van een map/document aan
  • Een icoontje met een wolkje wil zeggen dat het bestand alleen "Online" is. Je ziet een pointer, maar de inhoud is er niet. Pas als je klikt op een bestand om het te openen zal de inhoud worden gedownload en dan geopend. Daarna krijgt het een vinkje.
  • Een icoontje met een groen vinkje in een lichgroen bolletje wil zeggen dat de map/bestand "offline" beschikbaar is, dus de inhoud bevindt zich ook op je harde schijf/ssd
  • Een icoontje met een wit vinkje in een groen bolletje wil wil zeggen dat map/bestand "altijd offline" beschikbaar is.
Door op mappen/bestanden rechts te klikken krijg je opties om "Ruimte vrij te maken" of "Altijd offline beschikbaar te maken"