Hoe bepaalt men de afstand van de sterren?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Men zit wel mooi met stoere getallen te gooien zoveel duizenden lichtjaren, maar als we naar onze eigen zon kijken; we staan er heel dichtbij met onze aarde en toch is het niet eens zo'n grote bol.
Als we die bol nou eens 100.000x verkleinen zouden we de grootte krijgen van een ster die we aan de hemel zouden zien. Zo zouden we op Pluto de zon als een kleine ster zien.
Hoe kan men dan met zulke enorme grote getallen gaan gooien voor sterren die we gewoon met ons blote oog kunnen zien, die niet veel groter dan de zon zijn?
Volgens mij is het gewoon vet overdreven en staan de sterren veel dichterbij de aarde dan we denken en is sterrenreizen helemaal niet zo onmogelijk als het voor gedaan wordt...

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 13 september 2001 17:58 schreef Mastermind het volgende:
Men zit wel mooi met stoere getallen te gooien zoveel duizenden lichtjaren, maar als we naar onze eigen zon kijken; we staan er heel dichtbij met onze aarde en toch is het niet eens zo'n grote bol.
Als we die bol nou eens 100.000x verkleinen zouden we de grootte krijgen van een ster die we aan de hemel zouden zien. Zo zouden we op Pluto de zon als een kleine ster zien.
Hoe kan men dan met zulke enorme grote getallen gaan gooien voor sterren die we gewoon met ons blote oog kunnen zien, die niet veel groter dan de zon zijn?
Volgens mij is het gewoon vet overdreven en staan de sterren veel dichterbij de aarde dan we denken en is sterrenreizen helemaal niet zo onmogelijk als het voor gedaan wordt...
Er zijn meerdere manieren om de afstand van sterren te berekenen. Ten eerste heb je al twee referentiepunten. Als je de plek van een ster meet, en een half jaar later weer (als de aarde dus aan de andere kant staat tov de zon), kan je aan de hand van de verplaatsing van die ster ongeveer nagaan hoe ver hij weg is.

Een andere manier die vaak gebruikt wordt is dopplerverschuiving in het lichtspectrum. Door de expansie van het universum zal een ster die verder weg staat zich sneller van ons verwijderen dan een ster die dichtbij staat.

Er zijn nog meer methoden, maar ik weet ook niet allemaal precies hoe het zit. Maar ga er maar van uit dat de afstanden kloppen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Dat eerste wat je noemt
heet de Parallax meeting, werkt alleen maar
voor sterren die relatief dichtbij staan.
Ander is idd met behulp van het doppler effect
de roodverschuiving te meten. Dit geeft een
idee tot de afstand.

De verst gemeten object staat op ongeveer 16 miljard
lichtjaar, en het is een Quasar.

• Mastermind
  • Laatst online: 17-01 10:57
Dat kan, maar volgens mij zou het met zoveel lichtjaren afstand zeker niet meer met het blote oog te zien moeten zijn als ze onze zon als licht-referentiepunt nemen.
Ik neem de wetenschap: dat is: Egpyptologie, dinosaurus wetenschap en sterrenkunde dan ook allemaal met een korreltje zout.
Pyramides zonder kennis van het wiel gebouwd: Yeah right.
Dinosaurussen tientallen miljoenen jaren uitgestorven. Terwijl ze ze gewoon aan de oppervlakte van de woestijn vinden. Botten die nauwelijks versteend zijn.
De dichtstbijzijnde ster: 10 miljoen lichtjaren verwijderd. Terwijl vanaf Pluto gezien de zon nauwelijks te zien is en nog geen 90.000.000 kilometer verwijderd is.
:r

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 05:10 schreef Mastermind het volgende:
Dat kan, maar volgens mij zou het met zoveel lichtjaren afstand zeker niet meer met het blote oog te zien moeten zijn als ze onze zon als licht-referentiepunt nemen.
Ik neem de wetenschap: dat is: Egpyptologie, dinosaurus wetenschap en sterrenkunde dan ook allemaal met een korreltje zout.
Pyramides zonder kennis van het wiel gebouwd: Yeah right.
Dinosaurussen tientallen miljoenen jaren uitgestorven. Terwijl ze ze gewoon aan de oppervlakte van de woestijn vinden. Botten die nauwelijks versteend zijn.
De dichtstbijzijnde ster: 10 miljoen lichtjaren verwijderd. Terwijl vanaf Pluto gezien de zon nauwelijks te zien is en nog geen 90.000.000 kilometer verwijderd is.
Je kletst, de dichtsbijzijnde ster ligt op 4 lichtjaar. Heel dichtbij dus.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zoals al gezegd is: de dichtstbijzijnde is 4 lichtjaar. Dat wil zeggen ruim 6 keer meer helderheid. En je hebt er nog niet over nagedacht dat sommige sterren meer licht geven dan anderen, een factor 10000 is geen uitzondering.

En waar je al helemaal niet aan gedacht hebt is dat sommige van de 'sterren' die je ziet helemaal geen sterren zijn maar hele melkwegstelsels met honderden miljoenen sterren. Die geven wel een tikje meer licht, ze lijken alleen zo klein omdat ze ver weg staan.

En nog een opmerking, wel eens van een verrekijker gehoord? Of geloof je daar ook niet in? Dat is een ding waarmee je ver verwijderde dingen kunt zien. Je kan ze testen hier op aarde, je kijkt naar een berg en vervolgens kijk je door de kijker naar de berg. En plotseling zie je dat er ook bomen op groeien. En wonder boven wonder doen ze het ook als je naar bv de maan of een ster kijkt.

Maar als je echt niet in wetenschap gelooft, hoe komt het dan dat die PC van jou het doet? Daar zit nogal wat wetenschap achter hoor.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Uhhhhh, de meest dichtbijzijnde ster is Alpha Centauri, en die is slechts 4 lichtjaar ver.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Vreemde definitie van wetenschap heb jij. :) Het feit dat jij niet snapt hoe de afstanden tot sterren bepaald worden (zelfs nadat het is uitgelegd) wil niet zeggen dat het onzin is. Bovendien weet je er ook nog eens niets van, want met 10 miljoen lichtjaar zit je al heel erg ver uit ons melkwegstelsel (diameter, iets van 100.000 lichtjaar) en niet pas bij de eerste ster. Erosie en mummificatie schijnen jou onbekend te zijn. En welke Egyptoloog heeft ooit gezegd dat de Egyptenaren het wiel nog niet hadden uitgevonden? Eerlijk gezegd vind ik jouw eeuwigdurende niet-gefundeerde rebellie tegen de wetenschap een teken van gigantische arrogantie.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 14 september 2001 11:49 schreef Lord Daemon het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik jouw eeuwigdurende niet-gefundeerde rebellie tegen de wetenschap een teken van gigantische arrogantie.
Dat ben ik deze keer helemaal NIET met je eens. :)

Zoiets is absoluut geen arrogantie. Een arrogant persoon heeft meestal nog wel een reden waarom hij zo is. Hij is rijk, hij is sterk of hij komt vaak op de TV en denkt daarom dat hij boven de regels staat.

Iemand die ongefundeerde kreten slaakt heeft een heel andere naam.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ok, misschien heb jij wel gelijk. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

[b]Op donderdag 13 september 2001 17:58 schreef Als we die bol nou eens 100.000x verkleinen zouden we de grootte krijgen van een ster die we aan de hemel zouden zien. Zo zouden we op Pluto de zon als een kleine ster zien.
ik vraag me af dat als de zon 10.000 km verder staat, hij ook 10.000 keer kleiner is. is daar niet een of andere geile formule voor?? >:)

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 09:34 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Uhhhhh, de meest dichtbijzijnde ster is Alpha Centauri, en die is slechts 4 lichtjaar ver.
Dan doe ik er ook nog een schepje bovenop, de dichtbijzijnde ster is de zon. :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 14 september 2001 12:48 schreef spock13 het volgende:

[..]

ik vraag me af dat als de zon 10.000 km verder staat, hij ook 10.000 keer kleiner is. is daar niet een of andere geile formule voor?? >:)
Twee keer zo ver is vier keer zo klein.

10000 km zal niet veel uitmaken denk ik :)

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
ik vraag me af dat als de zon 10.000 km verder staat, hij ook 10.000 keer kleiner is. is daar niet een of andere geile formule voor??
Ja als hij 2 keer zo ver weg staat is hij twee keer zo klein. Du. Het opervlak is dan dus 4 keer zo klein en de hieveelheid licht dus ook. De hoeveelheid licht per oppervlakte detector (bv je oog) is niet kleiner omdat je 4 keer zo wijnig licht krijgt op een 4 keer zo klein oppervlak. Dus door hem verder weg te zetten word hij niet minder fel.
Dat eerste wat je noemt heet de Parallax meeting, werkt alleen maar voor sterren die relatief dichtbij staan.
Dit is het verschuiven van voorgrond sterren tenopzichte van achtergrond sterren wanneer de aarde aan de andere kant van de zon staat. Dit werkt dus inderdaat alleen bij dichtbijstaande sterren. Deze methode word dan ook vooral gebrukt om andere methoden te testen.
Ander is idd met behulp van het doppler effect
de roodverschuiving te meten. Dit geeft een
idee tot de afstand.
Dit werkt doordat ver weg liggende sterren sneller van ons af bewegen dan dichtbij zijnde sterren. Het probleem is alleen dat je wel moet weten hoe snel sterren op een bepaalde afstand bewegen.

Dan heb je ook nog een manier om de die werkt met de hoeveelheid licht van een ster. Doordat ze van bepaalde sterren precies weten hoe veel licht ze uitzenden kunnen ze uitrekenen hoe ver ze weg staan.

Voor mastermind!!
Van dichtbijstaande sterren kun je heel goed uitreken hoe ver ze weg staan!!! Op veel verschillende manier. Als je zelf een goede kijker koopt kun je dat zelf ook. Dus als je anderen niet wil geloven waarom ga je het dan niet zelf doen??

Virgol

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Ik dacht dat pulsars ook een belangrijke functie hadden bij de afstandsbepaling van sterren. De dichtsbijzijnde ster is volgens mij proxima centauri op 4.28 lichtjaar

Verwijderd

Opmerking tegen Mastermind: als je van iets nix af weet dan kun je beter je mond houden en iig niet komen met van die uiterst dwaze kreten!

Maar het was zeker allemaal humoristisch bedoeld?

Verwijderd

waar gaat dit over? pffffff :)
Pagina: 1