Vraag

• sasemoi
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-11-2024
Hi Tweakers,

Meteen eerste bericht, ben voornamelijk een lurker die hier en daar wat info komt inwinnen op het forum en reviews.

Ik heb een vraag over hoe de (poging tot) reparatie van mijn laptop is verlopen via een computerwinkel.

Laptop had al geruim een jaar een probleem met de HDMI poort, die werkte niet meer maar ik gebruikte de HDMI ingang via een USB-C hub en dat werkte prima. Ongeveer 2 maanden geleden begon ook mijn extern scherm af en toe te flikkeren, storend, maar ik zat midden in enkele projecten en kon mijn laptop niet laten repareren. Tijdens mijn laatste klus begaf het scherm van de laptop het helemaal, het zag er voornamelijk zwart uit en glitchy lijnen aan de bovenkant. werkte wel nog (met flikkeren) als hij aangesloten werd aan externe monitor. Dan werkte het scherm van de laptop magisch ook weer (af en toe).

Met dit verhaal naar de computerwinkel. Hij kon het zelf niet maar zou het naar zijn experts sturen, erg bekwame vakmensen volgens hem. Ik mocht wel rekenen op zo'n 2 weken reparatietijd.

Kort daarna contact gehad, de HDMI controller moet vervangen worden en het zou totaal op €175 uitkomen. Prima zeg ik!

Vervolgens 2 weken niets gehoord, gebeld en te horen dat het component uit China moest komen. Ik weet hoe dat gaat met dingen uit China, daar wacht je wel makkelijk 3 weken op. Ik vertrek 27/11 op reis en de laptop moest tegen die tijd gefixt zijn dus ik vroeg om me tijdig te laten weten of het überhaubt nog lukt op tijd.

Uiteindelijk na veel bellen om updates (ik werd vaak vergeten, het was druk, kan gebeuren maar is in deze situatie niet heel chill) te horen gekregen dat de nieuwe HDMI controller het probleem niet verhelpt. Een dag testen later was duidelijk dat de GPU kapot is en de laptop total loss verklaard. De laptop wordt as-is teruggestuurd en de onderzoekskosten bedragen €65.

Nu snap ik dat er onderzoekskosten zijn, maar naar mijn gevoel is hier heel slordig met het reparatieproces omgegaan. Is die nieuwe HDMI controller echt nodig om uit te sluiten dat de GPU niet om zeep is? Als een scherm zo'n gek gedrag vertoont, is de GPU testen dan niet een van de standaard onderzoekspaden?

Of is mijn gevoel hier totaal misplaatst en is zoals het gelopen is, de goede gang van zaken?

Alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:50
Er is door de experts van alles geprobeerd om jouw laptop weer tot leven te brengen, ze hebben zelfs onderdelen besteld (en gemonteerd), maar zelfs dat mocht niet meer baten.
Dan is het normaal dat onderzoekskosten berekend worden, 65 euro is niet teveel daarvoor.
Ik kan me voorstellen dat je op iets anders had gehoopt, maar goed, uiteindelijk was er al een jaar lang een storing en dat zijn vaak tekenen dat een laptop aan het eind van z'n latijn is. Hoe lang had je deze laptop al?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• sasemoi
Zoals ik het begreep via de communicatie is er eerst een onderdeel besteld en gemonteerd en daarna pas van alles geprobeerd. Misschien lag het in de communicatie of de manier waarop ik dat interpreteerde.

Uiteraard jammer van de laptop, maar ik vind het vervelender dat ik 5 dagen voor mijn reis een nieuwe laptop moet kiezen terwijl het zoals hierboven omschreven naar mijn gevoel al veel eerder en relaxter had gekund.

Ik heb de laptop iets meer dan 3 jaar geleden gekocht, de HDMI poort viel uit net na het verlopen van de garantie helaas.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

sasemoi schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:31:
Ik heb de laptop iets meer dan 3 jaar geleden gekocht, de HDMI poort viel uit net na het verlopen van de garantie helaas.
Is deze computerwinkel ook de verkopende partij geweest?

Je hebt (in NL) overigens geen wettelijke garantie voor X of Y jaren, maar recht op een deugdelijk product. Een laptop van zo te zien >€1000 zou bij normaal gebruik na 3 jaar nog niet kapot horen te zijn.

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Ik deel overigens je mening dat ik bij dit soort problemen eerder de GPU zou hebben verdacht/gecontroleerd dan een of andere HDMI controller. Even goed was ik hier een jaar geleden al mee naar de verkoper gestapt.. Maar goed, daar heb je nu niet zo heel gek veel aan.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 21-11-2024 16:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
sasemoi schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:31:
.

Uiteraard jammer van de laptop, maar ik vind het vervelender dat ik 5 dagen voor mijn reis een nieuwe laptop moet kiezen terwijl het zoals hierboven omschreven naar mijn gevoel al veel eerder en relaxter had gekund.
Inderdaad wel bijna een jaar eerder...

Eerst zelf bijna een jaar doorlopen met problemen en dan boos worden als reparatie een paar weken langer duurt door leveringsproblemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sasemoi
D4NG3R schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:34:
[...]

Is deze computerwinkel ook de verkopende partij geweest?

Je hebt (in NL) overigens geen wettelijke garantie voor X of Y jaren, maar recht op een deugdelijk product. Een laptop van zo te zien >€1000 zou bij normaal gebruik na 3 jaar nog niet kapot horen te zijn.

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
Bedankt, hier was ik niet van op de hoogte. Ik heb 'm nu elders voor reparatie binnengebracht (kleine computerzaak in de wijk, vind het toch een fijn idee om lokale zaken te steunen). Ik wou wat meningen van anderen verzamelen, mocht blijken dat er mensen met ervaring hetzelfde over denken, ga ik toch even goed onderhandelen over die onderzoekskosten.

Misschien kan ik nog beroep doen op het consumentenrecht.
jeroenkb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:08:
[...]

Inderdaad wel bijna een jaar eerder...

Eerst zelf bijna een jaar doorlopen met problemen en dan boos worden als reparatie een paar weken langer duurt door leveringsproblemen 8)7
Ik gebruik 'm voor werk en heb 'm binnen gedaan zodra ik geen opdrachten meer had. 8)7
Als je kennis van zaken hebt, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:44
sasemoi schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:01:
Uiteindelijk na veel bellen om updates (ik werd vaak vergeten, het was druk, kan gebeuren maar is in deze situatie niet heel chill) te horen gekregen dat de nieuwe HDMI controller het probleem niet verhelpt. Een dag testen later was duidelijk dat de GPU kapot is en de laptop total loss verklaard. De laptop wordt as-is teruggestuurd en de onderzoekskosten bedragen €65.
Dat je vanuit jezelf (herhaaldelijk) erachter aan moest gaan wat betreft vordering/status van de reparatie geeft al te zeer denken natuurlijk.
Als er echt wel serieus naar is gekeken is dan ook nog maar de vraag.
De geretourneerde laptop werkte nog wel zonder nieuwe defecten/gebreken hoop ik?

Maar ja, vind maar eens een echt goede betaalbare reparateur/reparatie service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 00:14

Frituurman

Mjam!

Hmmmm... de symptomen zijn dus dat eerst e.e.a. via de HDMI-poort niet meer werkte, vervolgens via USB-C-hub (je bedoelt dat je beeld kreeg via een USB-C -> HDMI-kabel?). Los van het gevoel wat jij hebt, vraag ik me af wat voor 'experts' er naar hebben zitten te kijken. Dat de GPU defect is, klinkt plausibel omdat je problemen had met weergave op twee verschillende manieren (zowel laptopscherm als extern). Maar daar had je geen twee weken op hoeven wachten denk ik. Daar was een beetje 'expert' (of Tweaker) na een uurtje wel achter.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sasemoi schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:53:
[...]
Misschien kan ik nog beroep doen op het consumentenrecht.
Let wel, gezien je aangeeft dat je hem nodig hebt voor werk, als je hem zakelijk hebt aangeschaft ligt dat wat ingewikkelder en ben je meer afhankelijk van de voorwaarden waarmee je bij aanschaf akkoord bent gegaan. Je valt dan niet onder het dwingende consumentenrecht.
Ik gebruik 'm voor werk en heb 'm binnen gedaan zodra ik geen opdrachten meer had.
Je hebt er nu niets aan, maar wellicht ook een les dat als dit iets is waar je zo van afhankelijk bent, dat je daar misschien dan ook rekening mee moet houden. In de zin van zelf vervangende apparatuur beschikbaar hebben, of een laptop kopen met een support contract of iets dergelijks waarbij je direct geholpen wordt en/of vervangende apparatuur kan krijgen tijdens een reparatie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1