Postorderbedrijf levert niet conform product, stort tegoed.

Pagina: 1
Acties:

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:00
Dag Allen,

Om een lang verhaal kort te maken, 6 november heb ik via een postorder bedrijf een artikel besteld. Deze is 7 november geleverd maar is non conform want is beschadigd. Dit heb ik via de portaal gemeld en inclusief fotos geüpload. Daarop heeft de webwinkel het product de volgende opgehaald. Voordat dit gebeurde heb ik contact gehad met de klantenservice omdat ik het onnodig vond alle vier de mokken terug te sturen aangezien er slechts een kapot was. Het was een set van 4, hierop vertelde de klantenservice dat dit niet mogelijk was.

Uiteindelijk zijn dus op 8 november alle mokken opgehaald. 19 november werd ik gemaild dat het betaalde bedrag retour wordt gestort. Daarop heb ik contact gehad met de klantenservice waarin ik heb aangegeven dat ik de koop niet wilt onbinden maar gewoon een deugdelijk product wil. Dit was niet mogelijk, postorderbedijf heeft de koop eenzijdig ontbonden.

Ik eis nalevering maar mevrouw wordt boos en hangt op.

Vandaag merk ik op dat het bedrag van het artikel is gestort als cadeaubon tegoed in de betreffende webwinkel ipv teruggestort op de manier waarop is betaald, namelijk gedeeltelijk VVV bon en gedeeltelijk IDEAL. Vandaag is het product duurder maar tevens niet meer leverbaar.

Al met al zit ik dus met een tegoed gekoppeld aan mijn account. Wederom gebeld en nogmaals benadrukt dat ik mijn koopovereenkomst niet heb ontbonden en deze wil nakomen, echter is nu net vandaan het product uitverkocht. Nu kunnen ze het niet nakomen en hebben ze in principe recht op ontbinding.

Echter, is het legitiem dat dit postorderbedijf het VVV cadeaubon tegoed teruggeeft als webwinkel tegoed nu er niet vanuit mijn kant ontbonden is maar slechts beroep is gedaan op conformiteit.

Eind van het verhaal, geen product en geen geld meer.

Ik heb het bedrijf in gebreke gesteld en heb ze 14 dagen de tijd gegeven. Deze situatie met cadeaubonnen en non conformiteit is mij nog nooit voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:57

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Als de koop is ontbonden, is de tegenprestatie (leveren van mokken) niet uitgevoerd, en hoeft de oorspronkelijke prestatie (betalen) dus ook niet uitgevoerd te worden. Met andere woorden: je hebt recht op je geld. Je hoeft geen genoegen te nemen met een tegoed of cadeaukaart.

Je hebt ook gelijk dat de winkel niet kan ontbinden: dat recht heb alleen jij. De winkel moet zijn deel van de koopovereenkomst nakomen. Je mag dat dus eisen - ze regelen maar een set mokken, desnoods kopen ze die elders in als ze niet leverbaar zijn via hun reguliere kanalen.

Pas als dat echt niet mogelijk is, mag na overleg met jou (gedeeltelijke) ontbinding aangeboden worden.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In principe heb je natuurlijk recht op een conform product, en als dat niet meer kan moet je je geld terug krijgen en niet alleen een tegoedbon.

Dat gezegd hebbende, even los ervan dat hij nu net uitverkocht is, wat vervelend is, maar je lijkt dan nog steeds boos te zijn over de oplossing, en dat snap ik eerlijk gezegd niet. Je kan met het tegoed gewoon een nieuwe kopen, precies wat je wil. Of toch een andere achteraf. Was de prijs nu omhoog gegaan in de tussentijd, dan had ik gesnapt waarom je niet blij was met de oplossing, nu niet echt. (Met even de vraag natuurlijk of hij over drie dagen weer op voorraad is, of dat dat nog 3 maanden duurt).

• maffiabaas
Sissors schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:30:
In principe heb je natuurlijk recht op een conform product, en als dat niet meer kan moet je je geld terug krijgen en niet alleen een tegoedbon.

Dat gezegd hebbende, even los ervan dat hij nu net uitverkocht is, wat vervelend is, maar je lijkt dan nog steeds boos te zijn over de oplossing, en dat snap ik eerlijk gezegd niet. Je kan met het tegoed gewoon een nieuwe kopen, precies wat je wil. Of toch een andere achteraf. Was de prijs nu omhoog gegaan in de tussentijd, dan had ik gesnapt waarom je niet blij was met de oplossing, nu niet echt. (Met even de vraag natuurlijk of hij over drie dagen weer op voorraad is, of dat dat nog 3 maanden duurt).
De prijs is omhooggegaan inmiddels, nu is het product uitverkocht, en ze hadden het product de afgelopen week wel kunnen leveren.

Een tegoedbon voor de desbetreffende webshop is nu dus waardeloos aangezien ik nog steeds het desbetreffende artikel wil welke wel bij andere shops leverbaar is.

Tevens geven ze aan het verschil in prijs te willen vergoeden wanneer het weer beschikbaar is maar dan wel achteraf. Ik zou dus eerst moeten bijlappen om dit vervolgens weer als "tegoed" te krijgen, een malafide handel praktijk dus.

[ Voor 9% gewijzigd door maffiabaas op 21-11-2024 13:39 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ah kijk, misschien gemist in de oorspronkelijke post, maar dan snap ik inderdaad dat je er niet tevreden mee bent. (En terecht natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

maffiabaas schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:23:
Dit was niet mogelijk, postorderbedijf heeft de koop eenzijdig ontbonden.
(...)
Nu kunnen ze het niet nakomen en hebben ze in principe recht op ontbinding.
De verkoper kan de koop niet ontbinden.
Vandaag merk ik op dat het bedrag van het artikel is gestort als cadeaubon tegoed in de betreffende webwinkel ipv teruggestort op de manier waarop is betaald, namelijk gedeeltelijk VVV bon en gedeeltelijk IDEAL.
Na ontbinding - door jou - moeten de prestaties ongedaan worden gemaakt (art. 6:271 BW). Dat betekent dat de betalingen weer terug moeten komen op de VVV-bon en jouw bankrekening.
Ik heb het bedrijf in gebreke gesteld en heb ze 14 dagen de tijd gegeven.
De tijd te geven om wat te doen?

Beschermheer van het consumentenrecht

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:07
Shop te goed mag sowieso niet.

• maffiabaas
fopjurist schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:01:
[...]

De verkoper kan de koop niet ontbinden.

[...]

Na ontbinding - door jou - moeten de prestaties ongedaan worden gemaakt (art. 6:271 BW). Dat betekent dat de betalingen weer terug moeten komen op de VVV-bon en jouw bankrekening.

[...]

De tijd te geven om wat te doen?
Om alsnog de koopovereenkomst na te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

maffiabaas schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:37:
[...]

Om alsnog de koopovereenkomst na te komen.
Prima. De volgende stap zou een dekkingskoop kunnen zijn, als de mokken ergens anders nog wel te koop zijn.

Beschermheer van het consumentenrecht

• maffiabaas
fopjurist schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:39:
[...]

Prima. De volgende stap zou een dekkingskoop kunnen zijn, als de mokken ergens anders nog wel te koop zijn.
Jep,

Alleen ben ik bang dat dit bedrijf "schijt" heeft en het tot een dagvaarding zal moeten gaan omdat dit hun normale manier van handelen is aldus de recensies. Morgen bel ik ook even ACM om dit door te geven.

Ben benieuwd.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
maffiabaas schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:47:
[...]

Jep,

Alleen ben ik bang dat dit bedrijf "schijt" heeft en het tot een dagvaarding zal moeten gaan omdat dit hun normale manier van handelen is aldus de recensies. Morgen bel ik ook even ACM om dit door te geven.

Ben benieuwd.
Waar praten we monetair gezien over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:52
Als Maffiabaas regel je dat toch op een andere manier 😎

• maffiabaas
evmmb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:07:
Als Maffiabaas regel je dat toch op een andere manier 😎
Haha, deze maffiabaas houdt zich netjes aan de wet. 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:03

Wokschotel

Op 6 wielen

Niks mis toch met een te goede shop?

De islam kan uw vrijheid schaden

• maffiabaas
jeroenkb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:03:
[...]

Waar praten we monetair gezien over?
Te weinig om daadwerkelijk te dagvaarden, dan zou het een principe kwestie worden. Al ben ik daar wel van, regels zijn er niet voor niks en vind dat kopers er vanuit moeten gaan dat het netjes gebeurt, zeker bij zo'n grote firma. Als je de klantenservice belt krijg je niet verstaanbare incompetente medewerkers aan de lijn die het verschil niet eens weten tussen een VVV-bon en een specifiek webwinkel tegoed. Het verotte is dat je deze incompetente laag niet kunt overslaan en iemand aan de lijn kan krijgen met bevoegdheden.

Ik vertrouw er nog steeds op dat de ingebrekestelling hopelijk wel iemand bereikt met verstand.

Rechtsbijstand zal waarschijnlijk de zaak gewoon willen afkopen wat ik moneywise helemaal snap.

*knip*, dit mag dan in de MO tags

[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 22-11-2024 08:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maffiabaas
Opgelost,

Ingebrekestelling heeft er voor gezorgd dat het bedrag direct terug is gestort op de rekening. Alsnog geen nakoming van de lever overeenkomst maar wel tevreden met de oplossing. Kan nu het product elders bestellen.
Pagina: 1