• Maradal
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
Hi forummers,

Onlangs heb ik als onderwijskundige wat leuke opdrachten binnen gesleept. Die wil ik gaan doen naast mijn huidige baan (eerste werkgever na studie). Ju kunt je voorstellen: ik ben dus nog een beetje een groentje. Maar wel eentje die advies nodig heeft en waar kan ik dat beter zijn dan op tweakers (ik ben een stille meelezer ;) ).

Ik ben dus gestart me in te lezen om belangrijke zaken om mee te starten: kvk, bedrijfsnaam, etc. Maar nu stok ik bij het uitzoeken van een zakelijke bank. Ik ben nooit ondernemend geweest op bank of geldgebied en heb er dus weinig verstand van.

Wel heb ik wat normen en waarden: ik hou van groene investeringen (mogen ook beginnende zijn), maar ING heb ik bijvoorbeeld niet zoveel mee ;-). En daarnaast wil ik in de toekomst misschien gaan reizen en werken. Beetje de digital nomad lifestyle.

Nu heb ik wel een beetje rondgezocht, maar ben ik ook benieuwd naar jullie advies :)

• marsted
  • Laatst online: 17-12-2024
Zeker, ik sluit me aan! Ik studeer marketing en ben net begonnen met bouwbedrijven te helpen om duurzaamheid te promoten via social media.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:44

sebasd

loopt op espresso

Als je gewoon een prima, niet te dure zakelijke rekening wil: Knab. Gebruik ik zelf ook.
Als je veel waarde hecht aan 'groen': ik zie dat ASN ook zakelijke rekeningen aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:15
Als je t snel wil: Moneybird met bankrekening. Loopt via Adyen, werkt als een tiet, geen wachttijden, alles direct in je boekhouding beschikbaar. Boekhoudingpakket heb je toch nodig, kost niet veel meer dan een bankrekening bij een ouderwetse bank.

ASN en Triodos zijn schattig maar lopen hopeloos achter. Knab is tegenwoordig Oostenrijks, geen idee hoe groen die zijn. Bunq = drama, met een grote boog omheen lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-07 14:48
1. Zou dat groene bij banken achterwege laten, geloof niet in die onzin of zoek het in detail uit. Vraag je eerder af wat je zakelijk van de bank graag wil. Als je het zakelijk goed doet kun je via directere wegen iets goeds voor de natuur doen. :+
2. Knab en bunq zijn vaak waar zzp'ers voor kiezen, maar ik ben bijvoorbeeld naar een grote bank gegaan omdat ik goede (zo goed als mogelijk) service wil als er iets bruins tegen die waaier vliegt. Veel ervaringen gelezen van die eerstgenoemde dat er dan niet thuis gegeven wordt.

Alles onder het mom van 'what could possibly go wrong'

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 22-11-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:45
Ook ik kan Moneybird aanraden, werkt ook fijn in boekhouding voor belastingaangiftes etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maradal
  • Laatst online: 05-12-2024
Furion2000 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:18:
1. Zou dat groene bij banken achterwege laten, geloof niet in die onzin of zoek het in detail uit. Vraag je eerder af wat je zakelijk van de bank graag wil. Als je het zakelijk goed doet kun je via directere wegen iets goeds voor de natuur doen. :+
2. Knab en bunq zijn vaak waar zzp'ers voor kiezen, maar ik ben bijvoorbeeld naar een grote bank gegaan omdat ik goede (zo goed als mogelijk) service wil als er iets bruins tegen die waaier vliegt. Veel ervaringen gelezen van die eerstgenoemde dat er dan niet thuis gegeven wordt.

Alles onder het mom van 'what could possibly go wrong'
Omg, ik heb hier wel even zitten lachen om het bruine dat tegen de waaier vliegt ;) zo had ik 'm nog niet eerder gehoord. Voor het idee even research gedaan naar de groene banken die jij benoemd. Ik zie dat Bunq-gebruikers 25 miljoen bomen hebben geplant en Knab helpt met het verduurzamen van je thuiskantoor. Dat zet toch wel zoden aan de dijk ;)

Maar zonder gekheid. Ik zal de andere adviezen nog even onderzoeken. Want volgens mij neigen de meesten naar de grotere bekende banken die ook zakelijk doen. ASN heb ik altijd wel een goed gevoel bij gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:25
@Maradal Net als jou ben ik een paar jaar geleden gestart met een aantal opdrachten naast mijn vaste baan.

In eerste aanleg besloot ik 'gewoon' een zakelijke ZZP-rekening te willen koppelen aan mijn bestaande Rabobank-rekening. Dat zou om te starten de eerste 6 maanden kosteloos kunnen. Tot mijn verbazing kon ik de rekening daar echter niet openen. De hoofdactiviteit in mijn KvK-registratie (SBI-code 70221 Organisatie-adviesbureaus) een red flag was, omdat dit type organisatie vaker door fraudeurs en voor witwaspraktijken worden gebruikt.

Vervolgens heb ik ervoor gekozen om bij Bunq een rekening te openen. Dat is mij eigenlijk tot op de dag van vandaag goed bevallen.

De integratie met een boekhoudprogramma is iets wat inderdaad verstandig is om over na te denken. Dat je per se een boekhoudpakket nodig hebt, deel ik niet helemaal. Dat is echt afhankelijk van je situatie en hoe je de toekomst ziet. Ben je van plan om het te houden bij een paar opdrachten naast je vaste baan per jaar of ben je voornemens om het te laten groeien tot je primaire bron van inkomen? Wordt je door de belastingdienst aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting of niet of zijn het inkomsten uit overig werk? Zoek dat goed voor jezelf uit. Dat bepaalt bijvoorbeeld ook of je gebruik kan maken van de kleine ondernemersregeling (waarvan de btw-vrijstelling m.i. vooral relevant is voor B2C).

Ik heb nooit een (betaald) boekhoudprogramma gebruikt. Als je een paar opdrachten doet dan zijn de te verwerken facturen voor inkoop en verkoop best te overzien. Zo was dat in ieder geval bij mij. Ik heb daardoor prima kunnen werken met een boekhouding in Excel: https://excel-boekhouden.nl/ (van e-boekhouden.nl). Het gaat dan wellicht minder geautomatiseerd, het scheelt ook kosten. Bijkomend voordeel vind ik is dat je als beginnend ondernemer dan wel zelf de verantwoordelijkheid neemt en (eerst in het klein) goed gaat leren wat er komt kijken bij een zakelijke administratie. Als je bedrijf groeit is dat uiteraard op een gegeven moment niet meer efficiënt en overstijgen de kosten de baten. Ik heb echter ook ZZP'ers meegemaakt die vanaf het begin volledig afhankelijk waren van hun boekhouder en daardoor eigenlijk geen idee hadden van wat zij deden. Als je enigszins kan, zou ik je aanraden ook dat deel van ondernemen te doorgronden.

Naast zakelijke rekening van Bunq en Excelboekhouding maakte ik ook gebruik van Factuursturen.nl. Daarmee kon ik (gratis) goed opgemaakt offertes en facturen sturen. Destijds kon ik er een aantal per maand/jaar gratis versturen. Het is mij niet helemaal duidelijk of dat nu nog kan.

Persoonlijk vond ik deze combinatie van diensten die ik gebruikte als starter perfect en ook leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:40
Je kunt dit soort werk ook prima starten met een privé rekening. Neem voor het gemak wel een aparte rekening. Tegen de tijd dat je echt groeit kun je dit alsnog wel omzetten naar een zakelijke rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@Springuin klopt, alleen zal dat waarschijnlijk in strijd met de voorwaarden zijn van je bank. Geen haan die ernaar kraait waarschijnlijk. Mijn afweging was echter om daar als startende ondernemer niet de voorkeur aan te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:00
Oud-ondernemer hier. Open 'gewoon' een rekening bij de bank die je zélf het prettigste vindt, volgens mij kan je bij 'alle' banken plaats- en tijdsonafhankelijk bankieren. Banken die je allerlei extraatjes bieden, bijvoorbeeld een boekhoudpakket oid, klinkt leuk, maar dat betekent al snel een vendor lock-in.

Zorg wél dat je de boekhouding vanaf dag één goed op orde hebt, daarvoor hoef je niet te investeren in een ingewikkeld boekhoudpakket met allerlei koppelingen. Zoals @bazzemans al aangaf, je komt als éénpitter met jaarlijks een beperkt aantal in- en verkoopfacturen al een heel end met Excel of Google Sheets.

Als je bedrijfsmiddelen koopt (laptop, auto, meubilair etc..) kijk dan even hoe je deze mag / moet afschrijven en hoe je dat dan weer opneemt in je bedrijfsadministratie.

Maar vooral veel succes / plezier met ondernemen!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:12

Lordy79

Vastberaden

Eens met @bernard038
Kosten maken kan altijd nog als het niet leuk meer is om het via een spreadsheet met een aantal tabbladen te doen.
Qua bank zou ik een grootbank kiezen maar alle NL banken zijn volgens mij oke

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik ben vorig jaar een eigen onderneming gestart.
Mijn eerste gedachte was om een rekening te openen bij een bank met een lokaal kantoor.
In mijn geval is dat de Rabobank. Tot grote verbazing waren we daar niet welkom voor een afspraak, je moest het zelf maar online regelen.
Uiteindelijk bij Regiobank terecht gekomen, daar een prettig gesprek gehad en de zakelijke rekeningen geopend.
Ik heb daar tevens een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandverzekering afgesloten. Afhankelijk van de werkzaamheden die je gaat verrichten, kun je overwegen om die ook af te sluiten. Laat je in ieder geval op dat vlak goed voorlichten.
Mocht je door een opdrachtgever aansprakelijk gesteld worden voor schade door jouw toedoen, wil je daar niet privé voor opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:53
Hier 5 jaar zzp-er. Heb Bunq (zelf wel tevreden), gekoppeld aan moneybird. MB had toen nog geen eigen bankrekening en bunq was een van de weinige met een volledige API koppeling. Heb van die koppeling veel plezier. Je doet ongemerkt toch heel wat er mee. Ten minste ik wel. Als je als digital nomad aan de slag wilt is BUNQ ook een goeie. Kan je verschillende creditcards in aanmaken en je betaald in locale valuta etc. Erg handig.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-07 14:49
Wellicht handig om dit ook met je boekhouder af te stemmen en te kijken waar zij mee werken en wat zij adviseren.

Stel dat je boekhouder inschat dat je maar 12 facturen per jaar krijgt, dan kun je deze misschien beter op papier bij hem aanleveren. Zo zullen er nog veel meer zaken zijn gok ik zo.

Hetzelfde geld voor advies, etc. Je wilt gaan reizen, koop dan een auto ouder als 15 jaar bijvoorbeeld, scheelt flink wat belasting betalen. Kosten telefoon, internet, etc kun je misschien iets mee.

Zeker in het begin zou ik erg voorzichtig zijn met terugkerende kosten. Voor je het weet betaal je een hoop geld terwijl het als ik het zo lees nog onzeker is wat je exact wilt.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
@MrNOnamE Voorzichtig zijn met terugkerende kosten maar wel een boekhouder in de hand nemen? Voor een startende ondernemer met een paar opdrachten en dito facturen naast een vaste baan, lijkt mij dat overdreven. Of anders geformuleerd, ik vond dat in een vergelijkbare situatie niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:05
Zelf heb ik een zakelijke rekening bij ING. Daar heb jij niets mee vanuit duurzaamheidsoogpunt. Andersom heb ik weinig met duurzaamheid en klimaat, dus dan snap je mijn keuze ook. ;)

Wat ik je wel aan kan raden: MoneyMonk. Relatief goedkoop bij een lage omzet. Ik raad je af om met Excel of Google Sheets te klooien. Been there, done that. Eens in de zoveel tijd zit je suppleties van vorige kwartalen in te voeren omdat je dingen over het hoofd ziet. MoneyMonk houdt alles bij en dat geeft rust.

De inkomstenbelasting doet een boekhouder die ik eens per jaar inhuur. Hij maakt alles aan de hand van de gegevens in MoneyMonk + wat andere gegevens voor mij in orde. Kost 300 euro, loop ik er zelf niet mee te hannessen.

Qua bank: kies een bank die je fijn vindt. Groene en duurzame idealen zijn leuk. Kijk maar naar ASR. Jarenlang hoog van de toren blazen: wij investeren niet in wapens. En nu er geopolitieke dreigingen zijn, willen ze toch wapenproductie kunnen financieren. Stelt dus weinig voor als het puntje bij paaltje komt. Wil je graag naar bunq, doe dat dan. Daar heb ik helemaal niks mee (iedereen die langer in PFS komt weet inmiddels dat ik een aversie tegen bunq heb). Wil je naar ASR of Triodos, doe dat dan.

Je kunt ook eens kijken naar Revolut Business. Maar daar worden bedrijven sneller geblokkeerd en dat is dan weer niet handig. En verder: ga vooral lekker ondernemen en maak er wat van. En lees je in over de discussie over schijnzelfstandigheid. Zeker in het onderwijs speelt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motty
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12-2024
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2024 16:11 . Reden: Spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mooi zelf een vraag stellen en dan een poosje later met een clone het antwoord geven, dit soort spam doen we dus niet aan mee :w

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2024 16:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.