Samsung lucht/lucht warmtepomp start niet goed op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 01:08
Beste medetweakers,

Wederom heb ik een raar willekeurig probleem met mijn airco. Kort samengevat: hij blijft een soort van stationair draaien.

99% van de tijd draait hij zonder problemen, alleen sinds gister ervaar ik een probleem. De ventilator draait, de compressor draait (wel allebei rustig, niet vol vermogen), maar ik heb geen warmte binnen. de binnenunit blijft een beetje draaien op zijn stationaire toerental.

wat soms helpt, is hem even op koelen zetten, daarna weer op verwarmen. Dan slaat hij weer aan en werkt hij naar behoren, tot een defrost. na de defrost komt hetzelfde probleem weer naar voren.

gezien hij wel kan werken, en het dan ook prima doet, ga ik ervanuit dat de hoeveelheid koelgas in orde is. Ook ben ik alle kabels langsgegaan, zowel van stroomvoorziening als de verbinding tussen de binnenunit en buitenunit. Ook de afstandsbediening is prima, want ik heb voor de zekerheid even die van boven gebruikt (zelfde unit) en dat maakt geen verschil.

Inmiddels krijg ik hem al de hele dag niet aan en is hij vannacht ergens weer afgeslagen, het is nu dus lekker 15 graden hierbinnen.

Heeft iemand enige ideeen wat ik zou kunnen doen? Even de monteur bellen is geen optie. Ik heb hem ooit zelf geinstalleerd en een f-gassen monteur hem in werking laten stellen, deze is met de noorderzon vertrokken. Misschien moet ik dat soort dingen beter regelen in de toekomst waar ik dat soort dingen laat doen, maar daar heb ik nu helaas niks aan.

Alle ideeen zijn welkom, want ik kan niks vinden online hierover en ik ben zelf al alles nagegaan wat ik kan bedenken.

https://www.elettronew.co...stallation-kit-27645.html

dat is de betreffende set, ook waar ik hem vandaan heb.

Alle reacties

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 10:06
Klinkt alsof de unit stuk is. Het probleem is dat troubleshooten op deze manier wel lastig is. Het kan zijn dat een (onderdeel van het) printplaat stuk is. Of een sensor.

Ik had persoonlijk de leidingen hergebruikt, en er een MHI SRK35-zsw laten plaatsen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor om de unit uit te lezen. Ook blijven reserveonderdelen goed beschikbaar bij MHI.

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 14:07
Gezien dat koelen wel gaat, vermoed ik dat het buitendeel is ingevroren. dit komt veel voor bij deze buitentemperaturen.
Hier zou beveiliging op moeten zijn, en een E element om elektrisch het buitendeel te ontdooien. Ik vermoed dat dat deel stuk is, element zelf, sturing of stroomvoorziening.
hier gekeken? :
https://www.google.com/ur...Vaw1dzSTrgHu-2XuuqX-FWFSu

• Richar
Zou kunnen dat de unit stuk is. Ik heb dit eerder gehad, zelfde probleem, toen de buitenunit vervangen. Maar dat is nu pas een jaar geleden. Toendertijd de buitenunit vervangen. Maar toch is het dan vreemd dat hij het soms weer ineens doet, dan weer niet. Ik kan moeilijk elk jaar een buitenunit vervangen. Ik heb boven nog 2 van dezelfde systemen draaien zonder problemen.

Hij is niet ingevroren. Buitenunit staat in het zicht en ik kan er goed bij. De temparturen zijn boven het vriespunt en er zit ook geen ijs of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuruMCp4iMGwCkEcPuI99KJ1dTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNZ1awcCJXjwdzEEI8Nyzbk2.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag deed hij het ineens weer, gek eigenlijk, ik had verwacht met de hoge temperaturen van afgelopen zondag misschien nog zou uitmaken. Maar toen ik het nog even probeerde sloeg hij toch aan.

na een uurtje of 10 te hebben gedraaid, zonder defrosts, is dit het resultaat. onder helemaal dichtgevroren, boven niks te zien, te kort aan koelgas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:28

Onbekend

...

Ja, het lijkt een tekort aan koelgas. Het lijkt er dus op dat je ergens een lek hebt zitten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
Onbekend schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:27:
Ja, het lijkt een tekort aan koelgas. Het lijkt er dus op dat je ergens een lek hebt zitten.
ja dat vermoedde ik al. Dat lek zit er al heel lang dan. Vorig jaar is de buitenunit vervangen, vanwege hetzelfde probleem. Ook na een jaar. Toen gebeurde er helemaal niets. Als in, hij bleef een soort van stationair draaien in de lucht zonder echt iets te doen (ook geen aanvriezen of iets dergelijks).

Het lek zal dus zitten in de koppeling binnen, of bij de binnenunit zelf (wel eens iemand gezien op youtube die dit had). Het is dus wel dusdanig klein dat met een vacuüm of druktest je geen verschil ziet binnen het tijdsbestek van zo'n test.

Nou heb ik dus 3 opties als ik het goed zie.

- Laten bijvullen, dan doet ie het weer voor een jaartje (volgens internet zit dit op zo'n 100-200 eur kosten)
- Hele systeem laten nagaan en doen vervolgens wat de monteur zegt (nieuwe binnenunit, of misschien is het alleen een koppelingetje. Dat zal best wat kosten aan manuren en eventueel nieuwe onderdelen.
- gewoon vervangen voor een nieuwe.

Optie 1 vind ik een beetje water naar de zee brengen, slecht voor het milieu en een jaarlijks terugkerend probleem.
Optie 2 is waarschijnlijk het milieuvriendelijkst, maar brengt wel een risico mee voor hoge kosten. Ook moet ik maar even een monteur zien te vinden die hier zijn handen vuil aan wil maken. Ook ben ik bang dat hij het niet kan vinden omdat het om een minuscuul lek lijkt te gaan. Stel dat het om de binnenunit gaat, dan heb ik monteurskosten, nieuwe binnenunit en vulkosten.
Optie 3 lijkt me wel het meest "veilige" qua kosten en garantie, maar ik vind het nog zonde om een eigenlijk prima apparaat weg te doen om dit. 550 voor het apparaat, 100 euro om een monteur even zijn keurding te laten doen (vacumeren en druktest). Dit doe ik zelf ook, heb de spullen ervoor (stikstoftank, manifold, vacuümpomp ect.

Ik vind het even een lastige, ik wil graag milieuvriendelijk zijn, maar deze optie lijk risicovoller en duurder dan vervangen

Vind het erg jammer dat je het allemaal niet zelf mag doen, een verlies van 50gr koelmiddel per jaar (bijvoorbeeld) kost nog geen 5 euro aan gas.

[ Voor 3% gewijzigd door Richar op 26-11-2024 01:06 ]

Pagina: 1