Advies: thuisnetwerk draadloos & bekabeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Speedy77
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 20:20
Goeiemiddag,

Binnenkort starten we met de bouw van een nieuw tuinhuis en tuinkantoor. Hierin willen we internet/wifi voorzien.
Via deze weg had ik graag jullie advies gehad hoe we dit netwerk het beste aanleggen. Alles via wifi is niet mogelijk (afstand is te groot). Tuinkantoor komt achteraan in de tuin en daar is de wifi momenteel bijna nihil. Dus ik denk dat de beste optie is om kabels te voorzien.

Hoe zit mijn huidig netwerk eruit:
- Proximus kabel komt binnen in de inkomhal (oude set-up).
- Telefoonkabel gaat door de muur naar de woonkamer waar de Proximus modem staat (in het tv meubel). Deze modem wordt ook gebruikt als router.
- UTP kabel van router naar garage (via kruipkelder woning). In de garage staat een TP-Link Archer AX55
die een vast IP adres heeft (192.168.1.2) en is opgezet als Access Point

Nu wil ik internet voorzien in het tuinhuis en tuinkantoor. Ik dacht om vanuit de garage (vanaf de TP-Link) een UTP kabel te trekken naar het tuinhuis. In het tuinhuis ook een Access Point te plaatsen met vast IP adres en van daaruit opnieuw te vertrekken naar het tuinkantoor en daar ook opnieuw een AP te voorzien.

Afstanden te overbruggen:
- van garage naar tuinhuis: 15 meter
- van tuinhuis naar tuinkantoor: 40 meter

Toekomst: Onder de oprit ga ik een nieuwe wachtbuis voorzien zodat de Fiber aansluiting in de garage terecht komt en ik van daaruit het netwerk kan opbouwen.

Is het werken met UTP kabels en Access Points te juiste oplossing? Of zijn er betere?

Alvast bedankt.

Groeten
Jonas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:21
Speedy77 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:19:
Is het werken met UTP kabels en Access Points te juiste oplossing? Of zijn er betere?
Gezien de afstanden (15 en 40 meter) is het zeker een goede oplossing. Als de kabel in de schuur nog gewoon van CAT 5e of beter zijn dan is het goed te doen. Je hoeft echt geen CAT 7 of hoger te leggen. Zelf hier kabels (CAT 5e / 6) van 40 - 50 meter naar het tuinhuis liggen. Dat geeft totaal geen problemen. Dan een AP in het tuinhuis staan om daar wifi te krijgen. In het tuinhuis kan je een aantal vaste aansluitingen maken. Een kleine switch erbij en je kan daar zoveel doen wat je zelf wil.

[ Voor 13% gewijzigd door RonnieKo op 21-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Utp kabel kun je tot 100m gebruiken.
Neem Cat 6a kabel met stugge aders en dikte AWG23, netjes afmonteren op een wcd en aansluiten met een patchkabel.
Leg hem in een pvc buis die je verlijmt en binnen dicht kit om vocht tegen te gaan.

Fiber is volkomen overbodig en door de benodigde apparatuur veel duurder.

Als je een tijdelijke oplossing zoek zou ik een buiten AP monteren aan het huis, die afstanden in open ruimte zijn geen enkel probleem voor wifi, enkel de demping van muren is van belang.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
Speedy77 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:19:

Is het werken met UTP kabels en Access Points te juiste oplossing?
Ja.
Stap niet in de cat 7/8/shielded val, cat 6(a) is voldoende. Misschien ook eens kijken naar een setje ubiquity (of ander merk) accesspoints ipv losse routers als accespoint, is het allemaal wat fijner beheerbaar.

Roomba E5 te koop

• Speedy77
RonnieKo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:32:
[...]

Gezien de afstanden (15 en 40 meter) is het zeker een goede oplossing. Als de kabel in de schuur nog gewoon van CAT 5e of beter zijn dan is het goed te doen. Je hoeft echt geen CAT 7 of hoger te leggen. Zelf hier kabels (CAT 5e / 6) van 40 - 50 meter naar het tuinhuis liggen. Dat geeft totaal geen problemen. Dan een AP in het tuinhuis staan om daar wifi te krijgen. In het tuinhuis kan je een aantal vaste aansluitingen maken. Een kleine switch erbij en je kan daar zoveel doen wat je zelf wil.
sig69 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:58:
[...]

Ja.
Stap niet in de cat 7/8/shielded val, cat 6(a) is voldoende. Misschien ook eens kijken naar een setje ubiquity (of ander merk) accesspoints ipv losse routers als accespoint, is het allemaal wat fijner beheerbaar.
Ben(V) schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:41:
Utp kabel kun je tot 100m gebruiken.
Neem Cat 6a kabel met stugge aders en dikte AWG23, netjes afmonteren op een wcd en aansluiten met een patchkabel.
Leg hem in een pvc buis die je verlijmt en binnen dicht kit om vocht tegen te gaan.

Fiber is volkomen overbodig en door de benodigde apparatuur veel duurder.

Als je een tijdelijke oplossing zoek zou ik een buiten AP monteren aan het huis, die afstanden in open ruimte zijn geen enkel probleem voor wifi, enkel de demping van muren is van belang.
Ok top!

Ik noteer: CAT6a kabels, laten toekomen op een wantcontactdoos en dan naar een AP setje van Ubiquity met patchkabels..

Enkel dit gedeelte versta ik niet zo goed:

"Leg hem in een pvc buis die je verlijmt en binnen dicht kit om vocht tegen te gaan" Ik dacht de wachtbuizen gewoon te verbinden met de energiebocht?

Kan ik 1 wachtbuis gebruiken om zowel de UTP kabels door te trekken als de kabels voor een alarm systeem?

Betreft de AP: ik vind veel access points met maar 1 of 2 poorten. Dat lijkt me toch niet voldoende? Bvb in de garage en tuinhuis heb ik toch al minstens 2 poorten nodig? 1 voor de inkomende kabel en 1 voor de vertrekkende?

Dikke merci!

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy77 op 21-11-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:21
Speedy77 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:30:
Ik dacht de wachtbuizen gewoon te verbinden met de energiebocht?

Kan ik 1 wachtbuis gebruiken om zowel de UTP kabels door te trekken als de kabels voor een alarm systeem?
Even voor Nederland gerekend: Als het alarmsysteem "laag spanning" is dan mag het. In Nederland mag je officieel geen 230v kabels en laagspanning zoals standaard netwerkkabels in één buis hebben. Dat moeten dan eigenlijk twee buizen zijn. Of dat zo in België ook zo is. Je zal dat even moeten nakijken.

Maar als je toch aan het graven bent: Leg meer wachtbuizen / schutbuizen / mantelbuizen. Je bent nu toch bezig. Ik heb er nu 3 naar de nieuwe schuur. Nu maar één in gebruik. ééntje zal nog gebruikt worden voor de toekomstige 3-fase stroomaansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Je kunt ze prima samen in een buis leggen.
Ook een 230V kabel mag erbij mits die maar dubbel geïsoleerd is, wat niet mag is die enkel geïsoleerde VD draden erin.

Met een wachtbuis bedoel je waarschijnlijk zo'n geribbelde mantelbuis?
Kan prima maar zijn ondingen om later nog iets bij te trekken, persoonlijk gebruik is gewoon van die grijze buis van 32mm buis die ook voor waterafvoer gebruikt wordt, die komen in vaste lengtes die je dan aan elkaar moet lijmen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Speedy77 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:30:
[...]

[...]

[...]

Ok top!

Ik noteer: CAT6a kabels, laten toekomen op een wantcontactdoos en dan naar een AP setje van Ubiquity met patchkabels..

Enkel dit gedeelte versta ik niet zo goed:

"Leg hem in een pvc buis die je verlijmt en binnen dicht kit om vocht tegen te gaan" Ik dacht de wachtbuizen gewoon te verbinden met de energiebocht?

Betreft de AP: ik vind veel access points met maar 1 of 2 poorten. Dat lijkt me toch niet voldoende? Bvb in de garage en tuinhuis heb ik toch al minstens 2 poorten nodig? 1 voor de inkomende kabel en 1 voor de vertrekkende?

Dikke merci!
Als je meer poorten wil hebben kan je er eenvoudig een switch tussen plaatsen.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNpBqnS8td0QTrhz1PIUPPz9xOI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NIyvdbKnMfXwFAdWn7kaLVaK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy77
Ik wil deze nog eens even naar boven halen.

Ik zit met het volgende in mijn hoofd: kan ik die TP-Link Archer AX55 veranderen door een Ubiquiti UniFi USW-Lite-8-PoE switch? En van daaruit alle UniFi Access Points laten vertrekken via PoE.

Ik zou dus wel mijn huidige Proximus router/modem behouden. Of is het aangeraden om met een andere router te werken (ik zie momenteel niet in waarom).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Speedy77 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:32:
Ik wil deze nog eens even naar boven halen.

Ik zit met het volgende in mijn hoofd: kan ik die TP-Link Archer AX55 veranderen door een Ubiquiti UniFi USW-Lite-8-PoE switch? En van daaruit alle UniFi Access Points laten vertrekken via PoE.

Ik zou dus wel mijn huidige Proximus router/modem behouden. Of is het aangeraden om met een andere router te werken (ik zie momenteel niet in waarom).
Dat kan.

Voor het beheren van de accesspoints kun je de Unifi app gebruiken. Als je unifi netwerk wat groter is of wordt kun je de beheer omgeving van unifi ook zelf hosten. Dan krijg je wat meer instellingen en mogelijkheden maar dat lijkt me voor een paar accesspoint wat overdreven.
Pagina: 1