Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Even in members only tags, want je weet maar nooit wie er meeleest :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:06
Ik zou het bespreken met je nieuwe werkgever dat er mogelijk 2 jaar studiegeld aan je broek hangt en dan nemen ze dit normaal gesproken gewoon over. Althans het is niet gek.

Bij het opzeggen ook gewoon bespreekbaar maken en netjes regelen. Je kunt vernoemen dat je nooit iets getekend hebt en misschien niets verplicht ben dan (zoek dit even uit om zeker te weten, staat meestal in je contract of daarin verwijzingen naar andere documenten), maar onthou ook dat je nooit je bruggen achter je wil verbranden. Managers kunnen over deze kosten soms heel bijzonder gaan doen, maar ze schrijven studiegeld voor een groot deel weg aan hun kosten kant van de balans en dus is het helemaal niet zo bijzonder pijnlijk voor het bedrijf. Dus in zo'n gesprek kun je echt wel wat tegengas geven zo, maar als ze erop staan dus even de afweging maken of jij het ook tot het gaatje wil drijven. Best lastig om dat besef te houden kan ik je vertellen, maar leuke oefening :+

My two cents; je kunt je vaak niet bedenken wat voor toekomstige scenario's je gaat tegenkomen waardoor het verbranden van bruggen niet slim is :D

[ Voor 32% gewijzigd door Furion2000 op 21-11-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 10:14
Furion2000 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:41:
Ik zou het bespreken met je nieuwe werkgever dat er mogelijk 2 jaar studiegeld aan je broek hangt en dan nemen ze dit normaal gesproken gewoon over. Althans het is niet gek.

Bij het opzeggen ook gewoon bespreekbaar maken en netjes regelen. Je kunt vernoemen dat je nooit iets getekend hebt en misschien niets verplicht ben dan (zoek dit even uit om zeker te weten, staat meestal in je contract of daarin verwijzingen naar andere documenten), maar onthou ook dat je nooit je bruggen achter je wil verbranden. Managers kunnen over deze kosten soms heel bijzonder gaan doen, maar ze schrijven studiegeld voor een groot deel weg aan hun kosten kant van de balans en dus is het helemaal niet zo bijzonder pijnlijk voor het bedrijf. Dus in zo'n gesprek kun je echt wel wat tegengas geven zo, maar als ze erop staan dus even de afweging maken of jij het ook tot het gaatje wil drijven. Best lastig om dat besef te houden kan ik je vertellen, maar leuke oefening :+

My two cents; je kunt je vaak niet bedenken wat voor toekomstige scenario's je gaat tegenkomen waardoor het verbranden van bruggen niet slim is :D
Technisch gezien moet er toch altijd wel iets op papier staan? Anders kan werkgever achteraf niet meer vragen om terugbetaling.
Al begrijp ik ook wel dat je niet op slechte voet wil vertrekken. Het wereldje kan kleiner zijn dan je denkt.
In het ergste geval zal een nieuwe werkgever niet moeilijk doen over dit soort kosten (ik gok dat het 2 jaar normaal tarief is en intotaal 4.5k?)

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als het niet schriftelijk is, hoe is dan tot stand gekomen dat WG je collegegeld betaalt? Als het een mondelinge overeenkomst is, dan is deze net zo rechtsgeldig. Er is al administratief vastgelegd dat WG je collegegeld betaalt. Aan de andere kant vind ik wel dat WG in gebreke is door dit niet vast te leggen.

[ Voor 34% gewijzigd door SURFivor op 21-11-2024 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Een amortisatieregeling kent een schriftelijkheidsvereiste. Staat er niets op papier, dan is er geen verplichting tot terugbetalen van (een deel van) de studiekosten.

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 08:45
t_captain schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:16:
Een amortisatieregeling kent een schriftelijkheidsvereiste. Staat er niets op papier, dan is er geen verplichting tot terugbetalen van (een deel van) de studiekosten.
Heb je hier ook een bron voor?
Ik zit met een soortgelijke situatie. Ben zeker voornemens om alles netjes af te handelen maar wil wel wat 'bagage' meenemen als ik het gesprek aan ga.
Verder eens met het genoemde: op een nette manier weggaan kan nooit tegen je werken, bruggen verbranden kan je altijd later opbreken op wat voor manier dan ook.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb het gewoon meegenomen als 1 van mijn voorwaarden voor mijn nieuwe baan. Ik bij jullie in dienst, prima, dan betalen jullie de studiekosten die ik nog open heb staan bij mijn huidige werkgever.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:41
Er is een algemeen uitgangspunt gangbaar:
- als de studie/opleiding noodzakelijk is voor het vervullen van een functie, dan zijn dit altijd bedrijfskosten en kunnen die kosten niet op de werknemer verhaald worden.

- als het een algemene opleiding is (voor een beter carriere perspectief) dan is een terugbetalingsregeling de norm. Doorgaans over een periode van 3 jaar (bij langere opleidingen kan de betaalingsperiode anders zijn)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zonder iets op papier is het jouw woord tegen hun woord, maar dat kan heel makkelijk opgelost worden door dat de werkgever bankafschriften kan overleggen die laten zien dat ze voor jou betaald hebben.
Ik zou het gewoon alsnog op papier laten zetten en meenemen in je onderhandelingen met een nieuwe werkgever, dan weet je zeker dat je geen gedoe krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 15:25
Zolang er niks op papier staat hoeft er niks terug betaald te worden. Want studiekostenbeding moet schriftelijk en voor de cursus/opleiding/studie kenbaar gemaakt zijn.

Met schriftelijk wordt bedoeld als losse overeenkomst(ondertekend voor aanvang studie), onderdeel van je arbeidsovereenkomst, opgenomen in de CAO waaronder je valt of in het personeelsreglement.

Als het niet voor aanvang geregeld wordt kunnen ze je ook niet dwingen om naderhand nog te tekenen.

https://www.rechtopjurist...dingskosten-terugbetalen/

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
superkoex9 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:27:
[...]

Heb je hier ook een bron voor?
Ik zit met een soortgelijke situatie. Ben zeker voornemens om alles netjes af te handelen maar wil wel wat 'bagage' meenemen als ik het gesprek aan ga.
Verder eens met het genoemde: op een nette manier weggaan kan nooit tegen je werken, bruggen verbranden kan je altijd later opbreken op wat voor manier dan ook.
https://www.rechtopjurist...dingskosten-terugbetalen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:33:
Even in members only tags, want je weet maar nooit wie er meeleest :)

***members only***
[off topic] Hoe helpt "members only" tegen meelezen? Ik kan het lezen, maar dan kunnen je collega's en manager dat toch ook? Mits ze member zijn natuurlijk maar aangezien ik dat ook gewoon ben kan iedereen dat toch zijn?

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:20
Oon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:46:
Zonder iets op papier is het jouw woord tegen hun woord, maar dat kan heel makkelijk opgelost worden door dat de werkgever bankafschriften kan overleggen die laten zien dat ze voor jou betaald hebben.
Ik zou het gewoon alsnog op papier laten zetten en meenemen in je onderhandelingen met een nieuwe werkgever, dan weet je zeker dat je geen gedoe krijgt.
Niet dus. Het moet in het cao/personeelshandboek staan of een apart contractje.
Als dat er geen van allen is dan ben je niets verplicht. Ook vergoedingen van werkgever richting werknemer is dan niet voldoende.
Pagina: 1