Product gekocht met 10 jaar garantie, verkoper weigert.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 18:39
Hallo

Ik wou even mijn verhaal kwijt, en wellicht wat ondersteuning bij het verzamelen van informatie want ik mag weer een aantal geweldige brieven gaan opstellen voor deze website. *knip* Naam winkel (had meer verwacht helaas)

Afijn, Ik heb 2 jaar geleden meerdere acces-points gekocht voor mijn woning.
Via Winkel met 10 jaar garantie.

Er blijkt er nu 1 deffect te zijn.
Bij aanvraag reparatie wordt er aangegeven dat er maar 2 jaar fabrieksgarantie op zit.
Prachtig maar ik heb niks met fabrieksgarantie te maken, en ik blijf stug aanhouden dat verkoper mij een product heeft gekocht met 10 jaar garantie en ik daar gebruik van wil maken.

Nu krijg ik natuurlijk berichten van: Ik ga het doorgeven aan iemand, en dan krijg ik daar weer bericht terug waar ze netjes aangeven. Ik heb zojuist bij de fabrikant navraag gedaan, bla bla bla.

Feit blijft ik ben koper en heb niks te maken met fabrikant. Ik blijf de verkoper aanspreken op de overeenkomst.

Laatste bericht werd mij verteld dat de 10 jaar garantie foutief is aangegeven en excuus daarvoor.
Waarna de verkoper mij direct een prijsopgave bied van reparaties.

Ook daar heb ik nu op reageert en vriendelijk verzocht om gratis reparatie anders zal ik hierna een brief gaan opstellen om de verkoper in gebreken te stellen.

Veel wettelijke informatie gaat inderdaad over de conformiteit en de garantie van de verkoper.
Maar een aankoop is toch een overeenkomst? En in mijn situatie lijkt het erop dat de verkoper de overeenkomst. *(dus de garantie) aanpast.

https://wetten.overheid.n...ning%20worden%20gebracht.

Hier zit ik dus te zoeken, maar waar ga ik deze verkoper exact op wijzen in mijn situatie?

Is dat conformiteit artikel 21?
Of blijven we gewoon bij Artikel 2 de koop overeenkomst.

Artikel 6a is toch wel het meest duidelijke?

Ik ben geen jurist maar ik kan best lezen. Hoop eigenlijk op een paar tips die dit voor mij iets makkelijker kunnen maken. Niet dat ik geen moeite wil doen, maar ik zit nu ook in periode van rouw. En ik heb ook de neiging om te zeggen laatmaar dit is teveel moeite. Tegelijk is mijn gevoel voor rechtvaardigheid te groot om dit te negeren. :|

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 21-11-2024 10:06 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Beste antwoord (via Mister-White op 22-11-2024 12:07)

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-05 14:26
Mocht je gewoon snel een reparatie willen, kan je dit ook direct bij TP Link neer leggen.
Ja ik weet het; de verkoper is gewoon verantwoordelijk voor het afhandelen.

Wil je echt je gelijk halen en bewijzen, dan kan je de verkoper natuurlijk in gebreken gaan stellen.
Wil je gewoon snel een werkend product, zou je het kunnen proberen bij TP Link zelf. Nee heb je, ja kan je krijgen. Er zijn zat merken dit bij conflicten het direct willen oplossen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik weet niet of het houdbaar is, maar heb je die 10 jaar in ieder geval ergens zwart op wit staan?

Life is not about specs, it is about joy!

• Mister-White
bartvl schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:58:
Ik weet niet of het houdbaar is, maar heb je die 10 jaar in ieder geval ergens zwart op wit staan?
Jazeker ik heb een aantal screenshots van de website bewaard waar dit duidelijk op aangegeven staat.

Nu je dit vraagt ga ik wel direct even zoeken of het elders ook staat aangegeven, aangezien er discussie ontstaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
Afhankelijk van de verwoording kan je ook het bericht van de winkel waarin ze zeggen dat die 10 jaar "foutief stond aangegeven", als bewijs zien dat ze het inderdaad hebben aangegeven.

• Mister-White
Flamesz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:05:
Afhankelijk van de verwoording kan je ook het bericht van de winkel waarin ze zeggen dat die 10 jaar "foutief stond aangegeven", als bewijs zien dat ze het inderdaad hebben aangegeven.
Dat is een heel punt, dankjewel de correspondentie gaat met de screenshots in dezelfde archief map!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Welk product ging het overigens om? TP-Link toevallig? Die geeft in België 10 jaar op de EAP-lijn, in Nederland is dat levenslang met uitzondering dat het maximaal 5 jaar na de EOL datum is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister-White
_JGC_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:13:
Welk product ging het overigens om? TP-Link toevallig? Die geeft in België 10 jaar op de EAP-lijn, in Nederland is dat levenslang met uitzondering dat het maximaal 5 jaar na de EOL datum is.
TP-link Omada EAP230-Wall

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _JGC_
Die valt gewoon onder de business lijn, heeft levenslange garantie in Nederland.

Waar de webshop nu tegenaan loopt is dat ze het accesspoint grijs geïmporteerd hebben. Voor Duitsland en Polen geldt nml maar 2 jaar garantie. Eerlijk gezegd is dat helemaal niet jouw probleem maar dat van de webwinkel.

Edit: op de productpagina staat gewoon "10 jaar" vermeld in de specificaties bij de winkel. Ze adverteren er nog steeds mee, dan kunnen ze niet claimen dat het maar 2 jaar is.

[ Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 21-11-2024 10:36 ]

• Mister-White
_JGC_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:34:
Die valt gewoon onder de business lijn, heeft levenslange garantie in Nederland.

Waar de webshop nu tegenaan loopt is dat ze het accesspoint grijs geïmporteerd hebben. Voor Duitsland en Polen geldt nml maar 2 jaar garantie. Eerlijk gezegd is dat helemaal niet jouw probleem maar dat van de webwinkel.

Edit: op de productpagina staat gewoon "10 jaar" vermeld in de specificaties bij de winkel. Ze adverteren er nog steeds mee, dan kunnen ze niet claimen dat het maar 2 jaar is.
Waar kan je dat zien dat zoiets grijs geïmporteerd is? Of is dat jouw kennis over deze producten?

Overigens is er een manier om de webpagina offline te bewaren als bewijs argument anders dan het maken van 4/5 screenshots van de hele pagina?

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:59
Mister-White schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:50:
[...]

Overigens is er een manier om de webpagina offline te bewaren als bewijs argument anders dan het maken van 4/5 screenshots van de hele pagina?
Kan dat niet gewoon met zoiets als waybackmachine ?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:40
Indien ze aangeven dat er 10 jaar garantie op zit, en ze daar nu op terug komen, kun je allicht de koop ontbinden op basis van non-conformiteit? Immers Hebben ze bepaalde verwachtingen geschept en komen ze die niet na.

Uiteraard ontbind je dan de koop voor alle acces-points, gezien deze geen van alle de garantieperiode blijken te hebben zoals geadverteerd.

Het zou me niet verbazen als ze dan toch tot reparatie overgaan, uiteraard "onder coulance"...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
[...]

Waar kan je dat zien dat zoiets grijs geïmporteerd is? Of is dat jouw kennis over deze producten?

Je kunt ze opslaan als .webarchive mbv Safari. Deze zijn echter wel makkelijk te manipuleren (al geldt dat natuurlijk ook voor screenshots).

Een snapshot op wayback machine of vergelijkbaar is wat dat betreft natuurlijk wel objectiever.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Op de doos staat als het goed is een landcode. Kan ook zijn dat het gewoon een sticker op het plastic is wat je eraf trekt, dan ben je het gewoon kwijt.

Ik heb in het verleden veel TP-link hardware gekocht om er OpenWRT op te zetten, de goedkoopste leveranciers uit de pricewatch importeerden dat spul massaal uit Polen en Tsjechië. TP-Link heeft per land een andere pagina online staan met garantievoorwaarden.

Maar nogmaals: jij koopt bij een Nederlandse shop die 10 jaar vermeldt, de fabrikant specificeert "levenslang" voor Nederland, dan mag jij uitgaan van meer dan 2 jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
@big bang goed punt. Ik verwacht dat je de overeenkomst moet vernietigen op basis van dwalling. 2 jaar of 10 jaar zeker met al 1 defect is nog al een verschil en kan een prima reden zijn om 10 euro meer of minder uit te geven aan een ander product.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Even over de term "levenslang". In de kleine letters staat vaak dat het de levensduur van het product betreft. Dus niet in relatie tot een mensenleven. Dus als de fabrikant het product EOL bestempeld, is het het einde levensduur/garantie (van de fabrikant!)

Dit neemt niet weg dat de retailer 10j adverteert en hier dus op aangesproken kan/mag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
PROnline schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:39:
Even over de term "levenslang". In de kleine letters staat vaak dat het de levensduur van het product betreft. Dus niet in relatie tot een mensenleven. Dus als de fabrikant het product EOL bestempeld, is het het einde levensduur/garantie (van de fabrikant!)

Dit neemt niet weg dat de retailer 10j adverteert en hier dus op aangesproken kan/mag worden.
De fabrikant specificeert "levenslang" als 5 jaar na het verklaren van EOL-status.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Mocht je gewoon snel een reparatie willen, kan je dit ook direct bij TP Link neer leggen.

Wil je echt je gelijk halen en bewijzen, dan kan je de verkoper natuurlijk in gebreken gaan stellen.
Wil je gewoon snel een werkend product, zou je het kunnen proberen bij TP Link zelf. Nee heb je, ja kan je krijgen. Er zijn zat merken dit bij conflicten het direct willen oplossen.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50
Eric H schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:54:
[...]

Kan dat niet gewoon met zoiets als waybackmachine ?
Ja dat kan vast ook inderdaad, maar dan maak je jezelf afhankelijk van archive.org. Dat zou ik niet doen, gewoon in eigen beheer doen dit soort zaken, helemaal als je nu gewoon de mogelijkheid hebt.

Anders is het volgende keer precies down als je het nodig hebt: https://www.axios.com/202...nternet-archive-ddos-hack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
loki504 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:05:
@big bang goed punt. Ik verwacht dat je de overeenkomst moet vernietigen op basis van dwalling. 2 jaar of 10 jaar zeker met al 1 defect is nog al een verschil en kan een prima reden zijn om 10 euro meer of minder uit te geven aan een ander product.
Dwaling is zo te lezen wat ik bedoel inderdaad. De terminologie ontgaat me soms, ik heb geen juridische achtergrond.

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 21-11-2024 13:50 ]

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Christoxz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:56:

Als de shop al niet eens fabrikant garantie kan claimen omdat zij een termijn van twee jaar hanteren, hoe verwacht je dan dat TS dat wel gaat lukken?

Heb je de TS überhaupt wel gelezen?

• big bang
NicoHF schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:04:
[...]

Als de shop al niet eens fabrikant garantie kan claimen omdat zij een termijn van twee jaar hanteren, hoe verwacht je dan dat TS dat wel gaat lukken?

Dan moet je de shop ook maar geloven dat ze die moeite daadwerkelijk genomen hebben. Misschien ben ik achterdochtig, maar ik neem dat soort statements met een korrel zout. Vergelijkbaar met de verkoper die "even met de manager gaat overleggen" (en ondertussen alleen ff gaat ouwehoeren bij de koffiemachine).

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-05 14:31
Ik zie in ieder geval een shop die ook TP-Link accesspoints verkoopt met 10 jaar garantie, zie specs.

https://www.dectdirect.nl...-wi-fi-6-access-poin.html

In de voorwaarden op de website staat vervolgens:
12.1 Wij staan ervoor in dat de producten voldoen aan de Koopovereenkomst en aan de op de productpagina vermelde specificaties. Ook staan wij ervoor in dat de producten voldoen aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid, de wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften en eventuele met u gemaakte afspraken over ander dan normaal gebruik.
12.2 Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van ons, onze toeleverancier, importeur of producent waarin deze bepaalde rechten of vorderingen aan u toekennen die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is, in het geval wij tekortschieten in de nakoming van ons deel van de Koopovereenkomst.
12.3 Een extra garantie beperkt nooit uw wettelijke rechten en vorderingen.[/code]Artikel 12 Nakoming Koopovereenkomst en extra garantie
Lijkt me dat de winkel in kwestie hiervoor dus verantwoordelijk is. Wellicht even checken wat er in de voorwaarden staat van de shop waar je hebt aangekocht?

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:54
dehardstyler schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:03:
Ja dat kan vast ook inderdaad, maar dan maak je jezelf afhankelijk van archive.org. Dat zou ik niet doen, gewoon in eigen beheer doen dit soort zaken, helemaal als je nu gewoon de mogelijkheid hebt.
Voordeel van archive.org (of iets als archive.today) is dat de andere partij je moeilijk kan beschuldigen van manipulate.

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-05 17:31
[...]

Je hebt ook add ins die gelijk 1 plaatje van de hele pagina maken zoals GoFullPage.

• Christoxz
NicoHF schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:04:
[...]

Helaas zeggen verkopers vaak maar iets om er van af te zijn, omdat ze niet beter weten, of niet beter willen weten.

Ik werk voor zelf voor een fabrikant van IT producten, eind klanten uit heel Europa contacteren ons met regelmaat, omdat de verkopende partij heeft aangegeven de garantie maar 2 jaar is, terwijl wij meer garantie bieden.
Die handelen wij gewoon zelf af. (Zitten te veel schakels tussen om de verkoper op aan te spreken, uiteraard proberen wij dat wel).

Nee heb je, ja kan je krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Het maakt voor jouw zaak niet uit hoe de webpagina er vandaag de dag uitziet. Je zult moeten bewijzen dat er ten tijde van de koop 10 jaar garantie is toegezegd.
loki504 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:05:
big bang schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:49:
[...]

Dwaling is zo te lezen wat ik bedoel inderdaad. De terminologie ontgaat me soms, ik heb geen juridische achtergrond.
Dwaling, en in het bijzonder wederzijdse dwaling, is geen eenvoudig standpunt om in te nemen. Oneerlijke handelspraktijk en nonconformiteit zijn een stuk makkelijker.

Beschermheer van het consumentenrecht

• big bang
fopjurist schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:53:

Dwaling, en in het bijzonder wederzijdse dwaling, is geen eenvoudig standpunt om in te nemen. Oneerlijke handelspraktijk en nonconformiteit zijn een stuk makkelijker.
Ik, als leek, probeer het even te begrijpen. Is hier sprake van non-conformiteit omdat de garantie termijn een producteigenschap cq onderdeel van de verkoopovereenkomst was, waarvan nu geen sprake blijkt? Wat is dan het verschil met dwaling?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

big bang schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:43:
[...]

Ik, als leek, probeer het even te begrijpen. Is hier sprake van non-conformiteit omdat de garantie termijn een producteigenschap cq onderdeel van de verkoopovereenkomst was, waarvan nu geen sprake blijkt? Wat is dan het verschil met dwaling?
Non-conformiteit is wanneer een product niet over een eigenschap beschikt die de koper mocht verwachten. Dat is makkelijk vast te stellen: de koper mocht 10 jaar garantie verwachten en het product blijkt die eigenschap niet te hebben.
Het leerstuk van dwaling is aanzienlijk lastiger. Dan moet je eerst vaststellen of de verkoper zelf ook dwaalde. Afhankelijk daarvan gaat het erom of de verkoper mocht aannemen dat de overeenkomst ook zou worden gesloten zonder de onjuiste inlichting; of om dat de verkoper ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat TS daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden. Dat zijn dus extra criteria waarbij je moet wegen hoe belangrijk zo'n lange garantie is voor een koper.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
TP-Link doet helemaal niet moeilijk met hun garantie verstrekking. Gek dat de winkel dat niet weet.

• big bang
fopjurist schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:00:
[...]

Non-conformiteit is wanneer een product niet over een eigenschap beschikt die de koper mocht verwachten. Dat is makkelijk vast te stellen: de koper mocht 10 jaar garantie verwachten en het product blijkt die eigenschap niet te hebben.
Ah, ik vroeg me af of dat een garantietermijn als producteigenschap gezien kan worden. Indien die garantietermijn niet gehonoreerd word, is het dan wel proportioneel om de koop geheel te ontbinden voor alle accespoints waar dit voor geldt?

• joopykoopy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 15:38
big bang schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:01:
[...]

Ah, ik vroeg me af of dat een garantietermijn als producteigenschap gezien kan worden. Indien die garantietermijn niet gehonoreerd word, is het dan wel proportioneel om de koop geheel te ontbinden voor alle accespoints waar dit voor geldt?
Ik zou zeggen van wel, als ze allemaal met het idee 10 jaar garantie gekocht zijn en ze hebben uiteindelijk 2 volgens de winkel, is geeneen conform de eigenschappen van het product.

Als jij 10 telefoons koopt waarbij een camera van 50MP wordt beloofd, en na een tijdje kom je er achter dat de camera maar 2MP blijkt te zijn op de 10 telefoons, dan wil je ook dat ze alle 10 terug nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

big bang schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:01:
[...]

Ah, ik vroeg me af of dat een garantietermijn als producteigenschap gezien kan worden.
Het is toch een eigenschap dat een product gedurende 10 jaar probleemloos moet werken, en anders door de fabrikant kosteloos wordt vervangen?
Indien die garantietermijn niet gehonoreerd word, is het dan wel proportioneel om de koop geheel te ontbinden voor alle accespoints waar dit voor geldt?
Vind ik wel. Indien je wacht tot een accesspoint defect gaat, loop je het risico dat de verkoper failliet is, of is ontbonden en het veel moeite kost om nakoming te vorderen. Fabrieksgarantie behoudt zijn waarde als de verkoper failliet gaat, en er is een duidelijk aanspreekpunt. Bij afwachten verlies je die voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Blasterxp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:28:
TP-Link doet helemaal niet moeilijk met hun garantie verstrekking. Gek dat de winkel dat niet weet.
Als het grijze import betreft dan kunnen de artikelen mogelijk beschikken over een (veel) kortere garantie. Als TS rechtstreeks via de fabrikant garantie claimt, kan het zijn dat ze op basis van het serienummer al kunnen vaststellen dat het bijv. om een Pools model gaat waarop de 10 jaar garantie niet van toepassing is.

Leverancier is verantwoordelijk voor de garantieafhandeling, TS heeft geen overeenkomst (of rechten) bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Christoxz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:56:

Dit zou wel eens de beste optie voor mij zijn inderdaad. Ik ben ook beetje klaar met*knip* Webwinkel en hun slechte klantenservice.

Begrijp mij niet verkeerd dit heeft geen haast maar vind het wel fijn dat iedereen hier zo meedenkt. _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 22-11-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister-White
ouweklimgeit schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:09:
[...]

Als het grijze import betreft dan kunnen de artikelen mogelijk beschikken over een (veel) kortere garantie. Als TS rechtstreeks via de fabrikant garantie claimt, kan het zijn dat ze op basis van het serienummer al kunnen vaststellen dat het bijv. om een Pools model gaat waarop de 10 jaar garantie niet van toepassing is.

Leverancier is verantwoordelijk voor de garantieafhandeling, TS heeft geen overeenkomst (of rechten) bij de fabrikant.
Dit is van toepassing lijkt mij.

Ik heb vandaag zojuist weer bericht gehad van de het platform. Dus niet de verkoper, aangezien de verkoper incorrect handelt heb ik het platform/website bericht gestuurd voor discussie.

Deze verwijst mij direct door naar de fabrikant. Met bericht om aankoop bewijs en serienummer mee te sturen. En vermelding dat ik de verzendkosten zelf mag betalen.

Ik ben van mening dat de webwinkel en/of platform de garantie kwestie uit mijn handen moet nemen.
De aankoop heb ik immers bij hun gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende dingen natuurlijk. Via de fabrikant zal de weg van de minste weerstand zijn, wil je er met gestrekt been in, dan moet je juridische hulp zoeken of zelf een aangetekende brief sturen.
Pagina: 1