LED strips voor (akoestische) lattenwand

Pagina: 1
Acties:

• Valyx_
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:34
Goedemorgen klussers,

Recent heb ik op mijn werkkamer een aantal akoestische lattenpanelen (inmiddels welbekend tegenwoordig) geplaatst. Nu heb ik het idee om daar een tweetal LED-strips tussen te plaatsen zoals dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT-EYrKjyRYJVf7tc1wQVlfhHZn1bgviBvI-Q0e6a-ScJZ5QIM34Kme9Q3OuIUtk4qfurs&usqp=CAU
Nu vraagt die beste partij zo'n 100 euro per strip, wat me wat gortig lijkt. Zelf kwam ik uit bij de volgende profielen met opale afdekking: LED profiel.

Nu heb ik alleen geen idee wat voor LED strips te pakken. Heeft er iemand ervaring met eenzelfde toepassing? Waarbij je dus recht op de LED strip kijkt (met opale afdekking) in plaats van indirect? Hoeveel LEDs p/m is aan te raden? Andere (product)tips zijn uiteraard welkom.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Een goeie vuistregel is dat je LED's niet verder van elkaar mogen staan, dan ze afstand hebben om te mengen (van LED tot de opale afdekking); dan is het helemaal vermengd tot een lijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Het mooiste zou zijn om COB strips toe te passen, dan kijk je tenminste niet in de leds:

Enkele voorbeelden:
https://www.led-gigant.nl/led-strips/cob-led-strips/
https://eu.govee.com/nl-n...govee-cob-strip-light-pro
https://shop.hettich.com/...te%2C-L-3000-mm/p/5600913

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:53
Ik denk dat het wel goedkoper kan. Zelf laatst een interessante video hierover gezien:

https://youtu.be/WF-fLMKUD-I?si=FMrYFh-ttR0NeNzO

Deze ledstrips zijn echter niet goedkoper maar door het zwarte uiterlijk zal je ze niet zien zitten als ze niet aan zijn.

• Valyx_
Bedankt voor de reacties!
Dit ziet er inderdaad uit als een goede oplossing. Ik ga me hier eens in verdiepen, bedankt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MichelvBst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 12:28
Toevallig laatst zelf precies hetzelfde gemaakt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OZJ0FtCl-l-s38Mzq9cNCbZAqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17MUX1KCHvf0Iz991W2VVwq7.jpg?f=fotoalbum_large

Spullenbende die ik gebruikt heb;De genoemde lattenwand is geheel van MDF, dus niet met vilt zoals veel varianten. Achteraf was dat een stuk makkelijker geweest omdat ik nu met veel pijn en moeite de "groef" tussen twee latten weg moest frezen zodat daar het LED profiel gemonteerd kon worden. Vilt had met een mes gesneden kunnen worden.
De LED strip connectors zijn echt een must omdat de contactpunten zo klein zijn dat het niet te solderen valt, de connector heb ik buiten het profiel uit laten komen. Als je een breder profiel kwijt kan kunnen ze er ook in vallen.
De zwarte afdekking zorgt ervoor dat als de LED strips uit staan ze toch niet opvallen tussen de latten. Ik heb bewust geen opaal gekozen omdat ik bang was dat die teveel op zouden vallen. Alle ledstrips staan overigens in serie

[ Voor 4% gewijzigd door MichelvBst op 21-11-2024 13:18 ]

• Valyx_
MichelvBst schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:16:
[Afbeelding]

Spullenbende die ik gebruikt heb;De genoemde lattenwand is geheel van MDF, dus niet met vilt zoals veel varianten. Achteraf was dat een stuk makkelijker geweest omdat ik nu met veel pijn en moeite de "groef" tussen twee latten weg moest frezen zodat daar het LED profiel gemonteerd kon worden. Vilt had met een mes gesneden kunnen worden.
De LED strip connectors zijn echt een must omdat de contactpunten zo klein zijn dat het niet te solderen valt, de connector heb ik buiten het profiel uit laten komen. Als je een breder profiel kwijt kan kunnen ze er ook in vallen.
De zwarte afdekking zorgt ervoor dat als de LED strips uit staan ze toch niet opvallen tussen de latten. Ik heb bewust geen opaal gekozen omdat ik bang was dat die teveel op zouden vallen. Alle ledstrips staan overigens in serie
Dat is een tof resultaat zeg!

Super bedankt voor deze info! Ik ga straks de ruimte tussen de latten eens opmeten en als dit profiel past, mogelijk hetzelfde bestellen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 07:30

..Christiaan..

..zwll..

@MichelvBst Ik ben mij aan het oriënteren op die panelen maar dan met vilt. De wand wordt zo'n 3 meter lang en 260cm hoog. Ik wil er een paar ledstrips in maken van zo'n 1 meter lang. Ik snap alleen niet goed hoe die connector verbonden wordt met de driver. Gewoon met 2 stukjes stroomdraad? Kan ik alles aansluiten op zo'n driver? De verlichting is puur sfeer; het hoeft niet per se de kamer te verlichten en wij kijken niet in de richting van het licht.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelvBst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 12:28
@..Christiaan.. Een LED driver heeft aan de laagspanningskant een plus en een min. De ledstrips hebben dit ook dus je sluit dit inderdaad simpelweg met stukjes stroomdraad aan.
Wel goed opletten dat je de plus van de ledstrip aan de plus van de driver aansluit, LED is daar erg gevoelig voor.
De LED strip connectors die ik gebruikt heb schuif je gewoon over het uiteinde van de LED strip en daarna knijp je de contacten met een tang aan (heel belangrijk daar dit niet op de site uitgelegd word). Aan de LED connectors zat standaard een stukje draad die ik verbonden heb met een aansluitkabel om de afstand naar de driver te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 05:26
MichelvBst schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:16:
[Afbeelding]

Gaaf zeg! Mooi gemaakt :)
Strak resultaat O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:54

dragonhaertt

@_'.'

Ik ben zelf groot fan van yujileds vanwege hun hoge cri waarde.
Ze verkopen strips met 420 leds per meter (ook meer of minder), waardoor je zelfs met een ondiep profiel geen individuele leds kan zien.

Niet goedkoop, import, en een losse driver is nodig.
Uiteindelijk zit je al snel aan 40-50 euro de meter met alles er op en er aan.
Dan heb je wel top kwaliteit en een leuke knutsel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamodz
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09 12:40
kwam dit toevallig tegen bij de zoektocht naar een oplossing voor LEDS tussen lattenwanden. Hoopte snel de profielmaat de breedte te vinden maar zal toch echt ff naar de winkel moeten gaan om te meten.
Maar voor de LED-Strips zelf lijken deze COB Ledstrips (heb ze zelf voor de trap gebruikt) ideaal voor in de muur. Ze zijn helaas wel beperkt tot 1 meter, maar je kan zelf meer eraf knippen voor een speels effect. Door de COB laag is ie al meteen mooi egaal, dus geen diepe profiel nodig is en er zit al 5 meter draad aan vast gesoldeerd, je hoeft dus niet extra uit te geven aan connectors en bedrading.
Dus mijn lijstje wordt dan:
- LEDSTRIPS
- WLED CONTROLLER (ik ga veel met RGBIC strips doen, het is dan handig deze analoge strips in dezelfde interface te houden)
- 12V 150 watt VOEDING (van het merk Meanwell met PFC functie zodat ie niet onnodig veel verbruikt), ik pak meteen een wat grotere, dan kan ik nog wat andere RGBIC strips in de buurt mee voeden. Als iemand een deal kent lamaar weten!

Als iemand nog een goed adresje heeft voor goede volledige zwarte profielen die ertussen passen voor een leuke prijs, graag!

Den Haag / 12180 WP / 28 x 435 / 2 x MPPT Serieel op Huawei SUN2000-10KTL-M1 / ZZO / 60°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:37
Dynamodz schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:48:
Als iemand nog een goed adresje heeft voor goede volledige zwarte profielen die ertussen passen voor een leuke prijs, graag!
Hier vrolijk profielen van profielgigant gehaald, pastte perfect bij onze lattenwand, zwart met zwarte cover en 345lm/m cob strips, deze waren enkel voor sier aan de kapstokwabd en niet vokr echte verlichting. Het is nog niet klaar maar bij ons lopen de strips door op het plafond, maar die stukjes worden 950lm zoals de overige strips in onze hal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N83vzQ_GIh-eLeExRVCq-tOBqYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTdWtoJ2PanoNVBZzgaNPpVw.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1