• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 14:49
Ik krijg de volgende twee unit's aangeboden. Ik wil naast koelen ook kunnen verwarmen. Beide zijn 5kwh

Welke zouden jullie kiezen?

Daikin Sensira R32 2024
RXF50D buitenunit

en

LG PC18ST R32 2024 standaard plus

Scheelt net iets meer dan 300 euro (Daikin is duurder)

De Daikin is van D het instapmodel. De uitleg was dat het Daikin binnenwerk anders in elkaar zit en beter functioneert bij kou.

Xiaomi 13T Pro

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:22
Ik kon destijds ook kiezen voor LG of Daikin.
Daikin is luxer/beter dus duurder.
Zelf heb ik LG gekozen, omdat beide 10 jaar garantie hadden.
Oh ja, bij mij was de meerprijs wel aanzienlijker dan eur 300.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Btje
Omdat ik ook wil verwarmen wordt mij de Daikin aangeraden. Maar het was een aanbieding vanuit het bedrijf gaf hij aan. OP de website wordt dit model niet neer gezet daar zie ik alleen de luxere series.

Of dit model echt luxer is weet ik niet het is een instapper.

SEER Daikin 6.2 LG 7.0
SCOP Daikin 4.06 LG 4.3

Verwarming Daikin is 6kw en de LG is 5.8 kw

Geluid van de Daiking is wel een stuk lager 43 vs 59 voor binnen en 49 vs 65

Xiaomi 13T Pro

• Btje
Pfff ik vind op de site van Daikin zelf niet de SEER SCOP en op site's van installateurs zie ik verschillende waarden.

Xiaomi 13T Pro

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:22
De LG kan ook verwarmen.
Volgens mij is de range van verwarmen / koelen direct gerelateerd aan het koelmiddel wat gebruikt wordt.
Als de Daikin en LG hetzelfde koelmiddel gebruiken, verwacht ik om en nabij vergelijkbare prestaties.

Ik heb een binnenunit van LG in mijn slaapkamer hangen.
Deze kan ik in de zomer rustig de hele nacht laten draaien (op stand "laag"), waarbij mijn kamer koel blijft en het geluidsdruk dusdanig laag ik dat ik makkelijk kan slapen.

Wat ik een probleem vind bij L/L warmtepompen, is dat de prestaties om te verwarmen direct afhankelijk zijn van de buitentemperatuur.
Als de buitentemperatuur echt laag wordt (-5 of lager), dan kost het echt heel veel moeite om nog wat warmte te genereren.
En dat terwijl ik dan juist de meeste warmte nodig heb.
Daarom ben ik huiverig naar puur verwarmen met L/L en ben ik blij dat ik het nu als "bijverwarming" gebruik.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD