Underlayment Radiata Pine voor kasten in tuinkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:17
In mijn nieuwe tuinkamer/werkruimte wil ik een kastenwand maken.

Ik overweeg daarvoor Underlayment Radiata Pine B/C 18mm te gebruiken. De B/C kwaliteit heeft een prima B-kwaliteit zijde*. Ik weet dat Berken Multiplex een strakkere plaat is en normaliter wordt gebruikt voor kasten, maar die zijn meer dan 2x zo duur. Voor mijn toepassing is die mooie uitstraling en overschilderbaarheid niet nodig.
Online vind ik niet veel voorbeelden van kasten waarvan ik kan vaststellen dat het Radiata Pine B/C is.

Mijn vraag is: heeft iemand ervaring of advies voor het maken van kasten met Underlayment Radiata Pine B/C?

Belangrijk om te weten:
  • De tuinkamer heeft OSB wanden.
  • Ik heb 11 platen (244x122) nodig blijkt uit mijn zaagplan.
  • Het worden kasten om gereedschap, verf, tegels, campingspullen, etc. op te bergen.
  • Het hout mag best imperfecties bevatten, maar de deurtjes e.d. moeten niet krom zijn, geen klemmende deurtjes, vervormingen etc.
  • Het hout wordt niet geschilderd.
Ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auwSGJmdVeKja7mGxuOuR14QNR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/soFafbHfZtxZtvlmotlM0Nhz.png?f=fotoalbum_large

*Betekenis B-kwaliteit fineer volgens een houthandel:
Dekfineer kwaliteit B voor blank werk: Ongevoegd, geschuurd fineer, waarin geen proppen zijn toegestaan. Enkele kleine, (open) pitkwastjes kunnen voorkomen. Natuurlijke verkleuringen zijn in beperkte mate toegestaan. Net als minimale splitjes. B-fineer is in principe geschikt voor zogenaamd blank werk. Heb je uitzonderlijke eisen ten aanzien van de toepassing, dan dien je dit vooraf kenbaar te maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Als het je om het uiterlijk (aanzicht) te doen is kan je overwegen om voor de deurtjes een ander materiaal te gebruiken dan voor de rompen. Bijvoorbeeld inderdaad berken multiplex, eventueel B/BB als je mooie fronten wil. Voordeel is dat je de deuren dan van een wat harder materiaal kan maken, dan blijven ze langer mooi en zitten de scharnieren er lekker stevig in, zonder dat je een fortuin kwijt bent aan plaatmateriaal.

Je rompen kan je dan van ieder willekeurig materiaal maken wat stevig genoeg is voor het gewicht wat je er in wil opbergen. Aangezien je wanden OSB zijn ga ik er vanuit dat het niet bijzonder vochtig gaat zijn in je werkruimte. Kromtrekken van de deuren zou dan ook niet echt een issue moeten zijn, maar als je het zeker wil weten kan je ze altijd nog in een laag (blanke) lak zetten.