Zijn alle componenten van de lijst compatible?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:43

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik heb een lijstje gemaakt in tweakers wensen en ik denk dat op wat minor tweaks na het redelijk klaar is:
de wenslijst desktop 2025
bedoeling is landurig gebruik in thuis fotobewerking beetje gamen ( nooit meer tijd voor maar wie weet)

ik heb de 650E gekozen vanwege toekomstbestendigheid door de PCI-e 5 slot.
de 7900X omdat die iets sneller is dan de 7900 maar geen overclockte game processor.
ik hoop dat de 4070 videocard nog iets zakt in prijs maar anders de 4060 evo
behuizing, tja drie uitgekozen omdat ik 3 externe usb voorop wil. goed stil en niet zo schreeuwerig met RGBLEDS, er hoeft geen stapel hdd of ssd's in want ik heb een nass draaien.
stof filters lijkt me handig want mn huidige zuigt best wat aan.
( moet me nog inlezen op wat de verschillen zijn en welke het best past bij mn componenten.)

voeding 750/850watt lijkt me meer dan zat. geen idee of de A3 nog iets toevoegt of dat dat overkill is.

geheugen ik heb 4 slots dus eerst 32Gb zo snel als ik kan vinden voor een goede prijs die toch stabiel/betrouwbaar zijn. ( heatspread? en mn MB hoe moet ik dat zien?)

m2 SD: 1Tb lijkt me genoeg als system ik swap de hdd 2Tb over van mn oude pc die is pas 1 jaar oud.
indien ik overtuigt word om alle data op 1 sd te parkeren inplaats van de klassiek 1 system en 1 data disk/sd dan een 2Tb. waarbij de 2TB hdd een storage word voor niet gebruikte files en backup 1 working data.
ik heb een nass en cloud voor extra backup en een hyjack 8Tb externe hdd die altijd los gekoppeld ligt behalve met periodieke backup sync.

waar ik totaal geen verstand van heb is de details over de moederbord configuratie en de onderdelen die ik op dat moederboard ga prikken.
past het wat ik uit gekozen heb en zo ja is er een alternatief dat in het zelfde budget beter is? of zo nee waar moet ik op letten met de keuze? en welk alternatief zou dan de keuze zijn?

Dus als iemand met zn ervaring kan zeggen of ik ergens een keuze fout gemaakt heb dan ben ik die erg erkentelijk.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:20
Voor RAM zou ik een iets minder snel setje nemen zoals dit setje met 6000MT/s, met 10 ns latency: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K, hogere snelheden zijn vaak niet stabiel te krijgen. Veel meer dan een 400 Watt voeding is niet nodig, dit is een van de betere betaalbare voedingen: Cooler Master GX III Gold 650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:10
AMD ondersteunt geen 6800Mhz geheugen. Ga voor 6000CL30 geheugen met ondersteuning voor AMD Expo, bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...venom-pvv532g600c30k.html
Voor gebruik van een 9700X op een ouder B650E moederbord is zeer waarschijnlijk wel een bios update nodig.

De Fractal R6 is stokoud, de Antec P101 Silent heeft geen front USB-C. De Define Compact is een prima keus of als je een inbouwruimte voor DVD wilt de Antec P10C, die wel front USB-C heeft.

4 overklokte memory modules op AM5 kan problemen geven.
De Scythe Mugen 6 hangt niet over je memory sloten, dus de hoogte van de heatspreader van je memory is niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@martyw check. Ok dus niet té dicht op de max toegestane snelheid.
Patriot toegevoegd aan mn lijstje en de snelle weggegooid.
Check.
Ok dus de voeding hoeft niet 1,5x max vermogen videokaart te zijn als richtlijn?
Is coolermaster een goed merk of is bijv. De 750watt minder goed dan de 650watt?

@Woezik geheugen check aangepast.
650E is toch niet "oud"? Amd5socket en pci-e5 toch? En een bios update moet toch bij elke MB als ze uit stock komen?
Kom ik in problemen als ik er 10-15 jaar op wil draaien fysiek gezien? Mn dell xps uit 2011 loopt ook nog.. Geen win 11 compatible maar toch. Wat zou je dan adviseren als ik niet de 650E koop ?

Ok Fractal R6 streep er door.
Antec 101p heeft zn usb voorop op de boven rand. Volgens tweaker foto's.
Vd fractal compact define 7 kon ik eerst niet precies zien waar ze zitten. Maar met inzoomen ook boven op.
Ok dus de fractal compact define 7 is eerste keus.

Nog idee over de cpu cooler? Of is die mugen 6 goede/betere keus? Past het in die define 7 bijv.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
De Coolermaster is de hier verkrijgbare pick van de bekende voedingsdeskundige Aris Mpitziopoulos, zie hier

En check de specs: Fractal Design Define 7, de Mugen zit ruim onder de maximale hoogte voor een CPU koeler in deze kast.

[ Voor 31% gewijzigd door martyw op 20-11-2024 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De ASUS B650E is een goed moederbord, maar geïntroduceerd bij de Ryzen 7000 processors. Bij de introductie van de Ryzen 9000 processors zijn de X870(E) moederborden gekomen. Een X870 is redelijk vergelijkbaar met een B650E met Thunderbolt4 en de nieuwste wifi/BT. Of dat een meerprijjs waard is kun je alleen zelf bepalen.

Hardwarematig zou 10jaar wel moeten kunnen.
De Mugen 6 is een prima keus, de 9700X is ook behoorlijk zuinig. De hoogte van 154mm is voor geen enkele van de gekozen behuizingen een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
copykat schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:21:
Kom ik in problemen als ik er 10-15 jaar op wil draaien fysiek gezien? Mn dell xps uit 2011 loopt ook nog.. Geen win 11 compatible maar toch.
Nee, maar over 10-15 jaar voelt ook de snelste hardware die je nu koopt heel erg traag aan, net als je ouwe Dell nu toch wel afgeschreven is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
martyw schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:37:
[...]

Nee, maar over 10-15 jaar voelt ook de snelste hardware die je nu koopt heel erg traag aan, net als je ouwe Dell nu toch wel afgeschreven is.....
Die dell was in 2021 al afgeschreven als in traag maar de bitcoinmining en covid gooide de prijzen zo omhoog dat ik maar even ging wachten en toen die 750 ti er in gedaan en max ram om nog iets preformens te krijgen..
De cpu op 90% gezet zodat hij niet los fikte met 2 uur video rendering. :X

Je raakt gewend aan de afnemende snelheid totdat je geduld op de proef word gesteld omdat het echt aan het blokken is op elke actie.

Ik lees overigens net dat die Fractal compact een midden moter is in koeling. Maar ik vermoed dat de cpu en kaart geen burners zijn die extreem heet worden tijden hun belasting.

Hier bij 2021 tweaker test is hij weer best.

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 21-11-2024 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De Fractal Define compact heeft geluiddemping en een vrij gesloten front. Niet optimaal voor koeling, maar wel voor een stille PC. Zowel de 9700X als de RTX4060 zijn beide erg zuinig, dus kan prima.
Pagina: 1