PC boot ineens niet meer, geen bios, alleen cursor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 09:26
Mijn Gaming PC wil ineens niet meer booten. Als ik hem aanzet zie ik linksboven een niet-knipperende cursor (witte underscore). Ik kom niet meer in mijn BIOS. Het is ineens ontstaan, zonder hardware veranderingen. Ik had wel kort tevoren mijn PC geupgraded naar Windows 11. Dat heeft zonder problemen opgestart, ik geloof 2x.

Ik heb de nodige PC's in elkaar gezet en boot problemen getroubleshoot, maar deze vind ik raar. Ik heb uiteraard de troubleshooter gelezen en gegoogeld, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met dit te troubleshooten. Wat kan maken dat de PC al voor de BIOS blijft hangen, maar ik wel een underscore zie?

(edit: sorry, om een of andere reden typete ik cursos ipv cursor)

[ Voor 4% gewijzigd door PizzaMan79 op 20-11-2024 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Je moet de troubleshooter niet alleen lezen, je moet ook de dingen die erin genoemd zijn uitvoeren. Denk daarbij aan het resetten van het BIOS, met zo min mogelijk hardware opstarten, geheugenreepjes testen, bepaalde onderdelen wisselen met andere waarvan je weet dat ze goed zijn, bepaalde onderdelen testen in andere machines waarvan je weet dat ze goed zijn, en dat soort dingen. Er zijn heel veel mogelijke oorzaken voor wat je te zien krijgt.

Verder zou je bij het maken van je topicstart een template gezien moeten hebben met "Mijn vraag", Relevante software en hardware die ik gebruik" en "Wat ik al gevonden of geprobeerd heb". Alleen het eerste deel zie ik terug in je post. Zonder die informatie is het lastig meer dan extreem algemene informatie/tips te geven, zoals de troubleshooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:14

Zalmanman

So long,

Info over de hardware? Heb je een moederbord met (een) diagnostic LED(s)? Heb je de PC ook al eens van het stroomnet gehaald, aan/uit-knop 10 sec ingedrukt gehouden en weer aan de stroom gedaan? Misschien het RAM al eens losgehaald en er weer in gedrukt?

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
Meer informatie is nodig. Begin met je moederbord en geheugen en CPU. En is het systeem als onderdelen gekocht of compleet systeem. Als je weet wat je doet kan je ook de bios resetten maar alleen als je weet hoe je het in moet stellen.

• PizzaMan79
Dank jullie voor het meedenken. Het systeem is op basis van een gigabyte AB350M Gaming 3 moederbord met een AMD Ryzen 5 5600X, Gigabyte Radeon RX Vega 56 Gaming OC 8GB en corsair Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit.

Ik kan natuurlijk random dingen gaan proberen, zoals SSD's loskoppelen, bios batterij vervangen, geheugenreepjes eruit halen, etc. Maar als iemand nog een idee heeft waar deze vrij aparte vorm van niet-booten door kan komen, dan zou me dat wellicht uren troubleshooten schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

Umbrah

The Incredible MapMan

De enige keren dat ik zoiets had, was er iets met de hardware mis.

Dus begin eens met de hardware te spelen. Dit kan (hoewel het in de troubleshooter ook al staat...):

- Een SSD of HDD die dood is en niet initialiseert en de hele POST crashed
- Een GPU met een defecte VRM die niet doorboot waardoor de UEFI die de GPU gebruikt vanzelfsprekend ook niet verder gaat
- Een prachtig mooi geval van "ram dood"
- Alle bovenstaande maar niet omdat die individuele hardware dood is, maar omdat het niet genoeg/goede prik krijgt omdat de voeding dood is.
- Dikke bolle condensator op het moederbord wat eigenlijk als gevolg heeft bovenstaand, maar door het moederbord en niet de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:53
Bios batterij leeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:56
PizzaMan79 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:25:
Mijn Gaming PC wil ineens niet meer booten. Als ik hem aanzet zie ik linksboven een niet-knipperende cursor (witte underscore). Ik kom niet meer in mijn
Als je alleen een cursor ziet bij opstarten is het vaak een verkeerde bios opstart instelling UEFI/MBR legacy.
Misschien is de bios geüpdate/gereset?
The_Doman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:59:
Alleen een knipperende cursor duidt vaak op een falende legacy/CSM boot.
Je wilt alleen in UEFI mode starten, zet dus alle CSM opties/support uit om verwarring te voorkomen.
En probeer te starten via het bootmenu (F12?), soms zit het bootmenu apart bij de bios opties (boot selectie/override)
Probeer dus eerst toch in de bios/boot menu te komen, eventueel door afkoppelen van (alle?) SSD/HDD schijven.
Ook kan je testen of je kan opstarten van een Windows installatie/WinPE USB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Helaas lijkt dit bord geen status leds te hebben. Maar over het algemeen kunnen we denk ik stellen dat de cpu ok is aangezien normaal gesproken er zonder cpu er helemaal geen beeld is.
Stap 1 daarna is memory lezen en mogelijk memory training.
Nou gaat geheugen net als een cpu niet vaak stuk maar het kan gebeuren. Ik zou proberen 1 stick te verwijderen en opnieuw proberen. En laat hem minimaal 5 min proberen mocht hij willen trainen. Werkt heg niet probeer dan de andere dim. En daarna als die het ook niet doet een ander slot proberen .

Werkt het nog niet zou ik de bios resetten maar dan kom je wel in het terrein dat als je niet weet hoe je het weer in moet stellen je een probleem hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

*knip* nee

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 21-11-2024 18:46 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
PizzaMan79 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:48:

Ik kan natuurlijk random dingen gaan proberen, zoals SSD's loskoppelen, bios batterij vervangen, geheugenreepjes eruit halen, etc. Maar als iemand nog een idee heeft waar deze vrij aparte vorm van niet-booten door kan komen, dan zou me dat wellicht uren troubleshooten schelen.
Disconnect je HDD's/SSD's eens. Het is al eens geadviseerd om dat te doen.
Normaliter start een PC dan op in BIOS of het blijft hangen op POST scherm.

Aangezien het probleem begint nadat je een upgrade naar Win 11 hebt gedaan verdenk ik geen hardware, maar eerder een software fout.

• computerjunky
*knip* nee hier is een topicreport voor

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 21-11-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Enorm bedankt voor het meedenken!

Ik heb eerst alle externe connectors, behalve stroom en beeldscherm eruit gehaald. Zelfde resultaat.

Daarna alle ssd's behalve die met het OS erop losgekoppeld en de DVD drive. Zelfde resultaat.

Daarna drie van de vier geheugenrepen eruit en de laatste SSD (die onder de videokaart zat) ook eruit. Nu gebeurt er niks meer als ik op de aan knop druk. Geen lampjes, geen fan spin, geen piepje (er zit een speakertje op de speaker header). Ik heb een ander stopcontact geprobeerd, de power-header met een schroevendraaier geshort, geheugen en ssd weer teruggeplaatst. Helemaal dood.

Edit: BIOS batterij vervangen helpt ook niet.

Kan ik nog iets anders doen dan nieuwe componenten bestellen?

En dan misschien maar eerst een nieuwe voeding proberen?

[ Voor 9% gewijzigd door PizzaMan79 op 22-11-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:56
PizzaMan79 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:04:Nu gebeurt er niks meer als ik op de aan knop druk. Geen lampjes, geen fan spin, geen piepje (er zit een speakertje op de speaker header)
Kan ik nog iets anders doen dan nieuwe componenten bestellen?
En dan misschien maar eerst een nieuwe voeding proberen?
Als het moederbord (en voeding) helemaal niet meer aangaan is er (nu) wel iets fundamenteels mis.
Zelf zonder RAM/CPU moet je moederbord toch nog wel aangaan de via power knop/jumper.
Dus moederbord probleem/defect, verkeerd aangesloten of voeding stuk?
Wel apart natuurlijk dat je eerder nog wel beeld had/de PC aanging en nu dan helemaal niets meer?

Voor de zekerheid kan je nog een volledige bios reset doen op deze wijze:
Voedingstekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Test het systeem eens met 1 geheugen reepje en kijk wat hij dan doet.

[ Voor 50% gewijzigd door KilleBladhark op 22-11-2024 16:53 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Dank jullie. Ik zal nog eens alles uit elkaar halen en weer minimaal in elkaar zetten. Misschien wel buiten de kast. Maar voor de zekerheid heb ik ook een nieuwe voeding en moederbord besteld. Ik hoop dat ik het moederbord krijg met bios versie F10 of nieuwer 😅 Of dat het mogelijk is de bios te updaten zonder CPU of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Hmm, met een nieuwe voeding is hij ook dood. Helaas werd het moederbord niet bezorgd. Ik deed er even over deed om de deur open te doen, trof de bezorger en die had kennelijk zin om me maar een van beide pakketten te geven. Ik houd jullie op de hoogte als het moederbord ook binnen is. Nogmaals dank voor het meedenken, ik stel het enorm op prijs 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHUDIJGcWcdVckpiIPVUYpo4NhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kB4UmoX44SB8reKAqqoo96yP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door PizzaMan79 op 25-11-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:30
PizzaMan79 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:30:
Dank jullie. Ik zal nog eens alles uit elkaar halen en weer minimaal in elkaar zetten. Misschien wel buiten de kast. Maar voor de zekerheid heb ik ook een nieuwe voeding en moederbord besteld. Ik hoop dat ik het moederbord krijg met bios versie F10 of nieuwer 😅 Of dat het mogelijk is de bios te updaten zonder CPU of zo.
Van de Gigabyte productpagina:
Q-Flash Plus Update BIOS without Installing the CPU, Memory and Graphics Card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Nou, het nieuwe moederbord is binnen. Dus: nieuw moederbord, nieuwe psu. Oude cpu, gpu en ram. Nog steeds dood. Geen leds, geen fan spin... Ik heb op verschillende manieren de pwr jumpers geshort en zelfs de power switch van mijn behuizing aangesloten.

Zou iets van de oude hardware (cpu/gpu/ram) het nieuwe moederbord ook kapot gemaakt hebben? Zelfs met alles eruit of alleen de cpu en 1 reep geheugen gebeurt er niks. Of zie ik iets over het hoofd? Hellup....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG2pPOF_HnKTtL72d_dT-Y4wDTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDg6LmhES65RHyCKSZCVlw7N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door PizzaMan79 op 25-11-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:57
Met 1 ram module hoort die in ddr4-A2 te zitten en niet in ddr4-A1 dat al geprobeerd

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Helaas wel. En dan nog zou je toch wel een ledje of zo moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:57
De voeding doet het wel? en gaat deze aan? (op foto lijkt of er geen netspanning stekker in zit).
De fans gaan volgens mij altijd aan ongeacht foute cpu of ram.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Nahhh... Twee verschillende voedingen geprobeerd, twee moederborden, met/zonder cpu, verschillende ram reepjes: niks werkte.

Vandaag kreeg ik mijn derde mobo in de bus. Ineens werkt alles weer. In iedere combinatie tot nu toe: beide voedingen, alle drie de moederborden, alle vier de geheugenreepjes. Ik snap er echt geen jota van. Het lijkt wel alsof de hardware gewoon aanvoelde dat ik een slechte week had en vrolijk mee deed, haha.

Ik moet nog wat i/o connectors en ssd's terug installeren, maar als daar al problemen in ontstaan, dan kan ik het denk ik zelf wel weer troubleshooten.

Enfin, allemaal hartelijk dank voor het meedenken. I
Pagina: 1