Intergas HRE die langzaam druk verliest (2 naar 0 in maand)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarter1969!
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik loop tegen een probleem aan waar niemand bij mij eigenlijk kan aangeven hoe het op te lossen. Hopelijk izjn hier mensen die het probleem herkennen.

- eind 2021 nieuwe Intergas Kompakt HRE laten instaleren op zolder.
- Juli 2023 nieuwe Compofloor met Speetile vloerverwarming laten leggen.
- Februari 2024 eerste service beurt ontvangen op de ketel.

in Maart na de service beurt de ketel is de ketel vanzelf uitgeschakeld door 0 bar.
Ketel bijgevuld naar 2 bar en binnen een maand wederom naar 0.
service monteur laten komen die niets kon vinden maar kan mogelijk expansievat zijn.
In de zomer geen problemen meer gehad met de ketel tot afgelopen augustus / september opnieuw problemen.
Wederom service monteur laten komen die expansie vat heeft vervangen waar een probleem mee was.
Ondanks de vervanging is het probleem nog steeds niet opgelost en moet ik met enige regelmaat bijvullen. Per 3 dagen verliezen we ongeveer 0.2 bar. Niemand kan aangeven hoeveel water ik verlies en waar dit blijft.
Nergens in huis heb ik een zichtbare lekkage en ik ga er van uit dat dit zichtbaar zou moeten zijn in mijn plafonds mocht ik water verliezen in mijn leidingen.

De enige aansluiting van de leiding naar mijn vloer verwarming zou de boosdoener kunnen zijn echter deze is voor mij onzichtbaar en kan ik niet controleren zonder te slopen. De installateur van de vloerverwarming geeft aan dat het probleem dan al had moeten spelen in het najaar en winter van 2023, voor de service beurt van de ketel.

Wie heeft er een idee wat mogelijk mijn probleem is en hoe dit op te lossen voordat ik iets ga slopen wat mogelijk niet de oorzaak is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishbone!
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-03 18:18
hoi,

kan niet zonder lekkage van 2 bar in 1 maand terugzakken naar 0 bar. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat het expansievat al kapot is na 3 jaar (meestal 5-8 jaar). Hij heeft het expansievat vervangen, wat was de voordruk van het vat toen de installatie drukloos was?

Vrees dat je je leidingen los moet koppelen en de leidingen eens moet afpersen, dan weet je waar jet het 'probleem' moet gaan zoeken.

Bleef na het plaatsen van de nieuwe ketel tot de periode van het aanleggen van Compofloor de installatie wel op nagenoeg dezelfde druk? Ook dan zou je wellicht een conclusie kunnen trekken.

Succes iig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-06 07:28
Waarschijnlijk heb je ergens in je systeem een overdruk ventiel hangen, en als die uitloop in een afvoer uitkomt zie je nergens water. Als je expansievat kapot was is het waarschijnlijk dat je overdruk ventiel een keer open is geweest na het bijvullen en nu blijft druppelen.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-06 21:45
De wisselaar in je ketel kan ook lek gaan, merk je vrij weinig van en ook geen lekkage te zien dan.

Je expansievat kan altijd kapot gaan, ook binnen 3 jaar.

Verder zou ik eens kijken als je je vloerverwarming afsluit, wat er dan gebeurt.
De op dit moment makkelijkste manier om dingen uit te sluiten.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarter1969!
edit

[ Voor 99% gewijzigd door Quarter1969! op 20-11-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarter1969!
Krissiejj schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:34:
De wisselaar in je ketel kan ook lek gaan, merk je vrij weinig van en ook geen lekkage te zien dan.

Je expansievat kan altijd kapot gaan, ook binnen 3 jaar.

Verder zou ik eens kijken als je je vloerverwarming afsluit, wat er dan gebeurt.
De op dit moment makkelijkste manier om dingen uit te sluiten.
Dat is misschien een idee om de vloerverwarming uit te zetten.
Als de wisselaar kapot is, waar blijft dan het water ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarter1969!
fishbone! schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:57:
hoi,

kan niet zonder lekkage van 2 bar in 1 maand terugzakken naar 0 bar. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat het expansievat al kapot is na 3 jaar (meestal 5-8 jaar). Hij heeft het expansievat vervangen, wat was de voordruk van het vat toen de installatie drukloos was?

Vrees dat je je leidingen los moet koppelen en de leidingen eens moet afpersen, dan weet je waar jet het 'probleem' moet gaan zoeken.

Bleef na het plaatsen van de nieuwe ketel tot de periode van het aanleggen van Compofloor de installatie wel op nagenoeg dezelfde druk? Ook dan zou je wellicht een conclusie kunnen trekken.

Succes iig
Nooit problemen gehad, ook niet in de winter van 2023 toen de vloer verwarming zijn werk deed. Probleem begon na de eerste service beurt.

Ik heb geen kennis mee gekregen van het expansie vat anders dan dat ie aan gaf dat er water in zat. Moest m ook echt los koppelen om er achter te komen dat deze niet goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarter1969!
Cubico schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:25:
Waarschijnlijk heb je ergens in je systeem een overdruk ventiel hangen, en als die uitloop in een afvoer uitkomt zie je nergens water. Als je expansievat kapot was is het waarschijnlijk dat je overdruk ventiel een keer open is geweest na het bijvullen en nu blijft druppelen.
Hoe ziet een overdruk ventiel er uit ? Enige afvoer die ik in mijn beleving heb hangt onder mijn ketel.

Heb het idee dat ik nu al meer feedback ontvang dan die 3 visits afgelopen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarter1969!
foto van de situatie bij mijn ketel. Heb ook iets gevonden over een twee weg klep, zie onderstaand de tekst. Kan dit er iets mee te maken hebben ?

"Waarom moet er bij een Intergas ketel (bijna) altijd een 2-wegklep worden geplaatst? Simpel gezegd, als er stroming over de installatie kan plaatsvinden zonder dat de ketel verwarmt, moet er een 2-wegklep worden toegepast. Deze stroming kan worden veroorzaakt door de pomp op de verdeler van de vloerverwarming, maar ook doordat er radiatoren boven de ketel zijn geplaatst (cv-ketel op de begane grond, radiatoren op de verdieping(en) erboven)."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlLjO1kJXMpja3FVeU0z3GyEgFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0s1esRU2tDfCSKXv2ZJbVbo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Quarter1969! op 20-11-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je ook gekeken naar het ventiel boven op de ketel? Zit daar misschien een automatische ontluchter of een gewone die lekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubico
Overdrukventiel zit in elk geval op een cv leiding, en is horizontaal geplaatst, dus niet zo als op de foto staand maar liggend met uitloop naar beneden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHYl85_GoQzXII2euInjRXApS7Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QkhDNyI4oki3jxkOJRihwkbL.jpg?f=user_large

Op jouw foto dus aan de linkerkant en niet boven een afvoer, dus als die lekt zou je water zien liggen. Dat is hem dus niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Cubico op 20-11-2024 22:46 ]

• Krissiejj
Quarter1969! schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:21:
[...]

Dat is misschien een idee om de vloerverwarming uit te zetten.
Als de wisselaar kapot is, waar blijft uidan het water ?
Bij je tapwater in. Maar sluit eerst maar delen van je woning uit met bijvoorbeeld je vloerverwarming af te sluiten een paar dagen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Quarter1969!
Krissiejj schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:00:
[...]

Bij je tapwater in. Maar sluit eerst maar delen van je woning uit met bijvoorbeeld je vloerverwarming af te sluiten een paar dagen.
|Dank voor je reactie,
Mocht het de vloerverwarming zijn dan vermoed ik dat het gaat om de koppeling waar een flexibele slang is aangesloten die dan naar het vloer verwarming systeem gaat. Heeft dit dan zin om dit uit te zetten ?
Neem aan dat als de ketel aanslaat om te verwarmen deze leiding / koppeling onderdeel is dat verwarmt wordt.

• Quarter1969!
Cubico schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:42:
Overdrukventiel zit in elk geval op een cv leiding, en is horizontaal geplaatst, dus niet zo als op de foto staand maar liggend met uitloop naar beneden

[Afbeelding]

Op jouw foto dus aan de linkerkant en niet boven een afvoer, dus als die lekt zou je water zien liggen. Dat is hem dus niet.
dank je wel voor je reactie,
Zal hier naar op zoek gaan in mijn huis, ben op zolder achter een knieschot een bekisting tegen gekomen waar de leidingen doorheen lopen. mogelijk dat daar iets achter verborgen zit, bv overdruk ventiel. Ga hier van het weekend naar kijken.

• Quarter1969!
Soldaatje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:41:
Heb je ook gekeken naar het ventiel boven op de ketel? Zit daar misschien een automatische ontluchter of een gewone die lekt?
Betreft een automatische ontluchter en daar is het droog. Ik neem aan dat we over liters water praten in mijn situatie,... geen van de service monteurs wil hierover uitspraak doen om hoeveel water het gaat wat ik verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
Het overstort ventiel onder de ketel (groene ding opdruk 'PenTec' met koperen buisje eraan die naar die grijze afvoer links loopt) ziet er aardig verkalkt uit. Dat is een teken dat daar water doorheen heeft gestroomd/stroomt. Dat zou niet moeten, die moet pas bij overdruk in het systeem open gaan. Vaak als zo'n ding een keer water heeft doorgelaten wil er nog wel eens vuiltjes in achterblijven waardoor hij niet 100% meer sluit.

Verder zou het nog de warmtewisselaar kunnen zijn idd. Wat je kan doen is de ketel uitzetten als je naar bed gaat en de zwarte flexibele slang uit de afvoer halen en in een emmer hangen. Daar zou 's ochtends maar weinig water in moeten zitten. Als er een flinke laag water in staat dan is je warmtewisselaar lek.

Vergeet NIET om bij inschakelen ketel de slang weer terug in het riool te hangen. Met dit weer kan de ketel vele liters condenswater produceren op een dag (normaal gedrag) en dan gaat die emmer overstromen.

Bel ook eens met je verzekeraar om te vragen of een lekkagedokter gedekt wordt binnen je polis. Dat zijn bedrijven die met apparatuur zoals vochtmeter, warmtecamera etc. het leidingverloop kunnen bekijken en mogelijke oorzaak van de lekkage kunnen aanwijzen.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2024 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:38:
Het overstort ventiel onder de ketel (groene ding opdruk 'PenTec' met koperen buisje eraan die naar die grijze afvoer links loopt) ziet er aardig verkalkt uit. Dat is een teken dat daar water doorheen heeft gestroomd/stroomt. Dat zou niet moeten, die moet pas bij overdruk in het systeem open gaan. Vaak als zo'n ding een keer water heeft doorgelaten wil er nog wel eens vuiltjes in achterblijven waardoor hij niet 100% meer sluit.
Dat groene ding lijkt me eerder de inlaatcombinatie, dat daar (wat) water uit komt is normaal. Hij zit ook in de koudwaterleiding, niet in een CV leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarter1969!
Nog feedback gekregen van Helpdesk medewerker van Intergas :

Het kan zijn da de druksensor niet naar behoren functioneert, en dat deze de druk niet goed kan lezen.
Advies is om de druksensor en of de bekabeling ervan de vervangen.

Zou dit het kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
Quarter1969! schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:02:
Nog feedback gekregen van Helpdesk medewerker van Intergas :

Het kan zijn da de druksensor niet naar behoren functioneert, en dat deze de druk niet goed kan lezen.
Advies is om de druksensor en of de bekabeling ervan de vervangen.

Zou dit het kunnen zijn ?
Als de druk verkeerd afgelezen zou worden (en het systeem dus wel gewoon op druk blijft) dan zou je niet keer op keer kunnen bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Krissiejj schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:00:
[...]

Op tapwater staat als het goed is meer druk dan op het CV systeem, dus dat het dan vanuit de CV naar tapwater zou gaan lijkt me onwaarschijnlijk. Of het zou kortstondig tijdens warmwaterbedrijf moeten zijn, maar dat zou denk ik niet veel zijn.
Denk eerder dat het via de condensafvoer verdwijnt.

Heb je nu al eens de ketel op druk gebracht, uitgezet gedurende wat langere tijd en de condensuitloop in een bakje gehangen om te zien of daar dan water uit komt?

[ Voor 7% gewijzigd door ASW1 op 22-11-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
ASW1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:26:
[...]

Op tapwater staat als het goed is meer druk dan op het CV systeem, dus dat het dan vanuit de CV naar tapwater zou gaan lijkt me onwaarschijnlijk. Of het zou kortstondig tijdens warmwaterbedrijf moeten zijn, maar dat zou denk ik niet veel zijn.

Heb je nu al eens de ketel op druk gebracht, uitgezet gedurende wat langere tijd en de condensuitloop in een bakje gehangen om te zien of daar dan water uit komt?
Dat is niet altijd waar. Er komt gemiddeld 2-3 bar waterdruk in een woning. Bij veel oude woningen krijg je boven maar 1-1,5 bar boven. Cv is dit meestal rond 1,8-2 bar.

Een lekkage hoeft maar iets te druppen hè;)
Heb je al bepaalde dingen uit gesloten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Krissiejj schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:49:
[...]

Dat is niet altijd waar. Er komt gemiddeld 2-3 bar waterdruk in een woning. Bij veel oude woningen krijg je boven maar 1-1,5 bar boven. Cv is dit meestal rond 1,8-2 bar.
De waterdruk van je CV systeem neemt eveneens af met de hoogte, dus waterdruk op de BG mag je niet afzetten tegen de druk in de CV op zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarter1969!
ASW1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:26:
[...]

Heb inmiddels alle ( achter de knieschotten ) leidingen gecheckt op eventuele overdruk ventielen en/of afvoer en natte plekken maar niets kunnen vinden.

Probleem treedt alleen op in de najaar/winter als de verwarming gaat draaien. Heeft het dan zin om de ketel uit te schakelen om te zien of er water uit de condensuitloop komt ?

Heb inmiddels wel alle ( achter de knieschotten ) leidingen gecheckt op eventuele overdruk ventielen en/of afvoer en natte plekken maar niets kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Quarter1969! schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:45:

Probleem treedt alleen op in de najaar/winter als de verwarming gaat draaien. Heeft het dan zin om de ketel uit te schakelen om te zien of er water uit de condensuitloop komt ?
Dat lijkt er inderdaad op te duiden dat de lekkage niet in je CV circuit zit maar in de ketel.
Mogelijk zelfs alleen wanneer er gestookt wordt.
Als dat zo is dan wordt het inderdaad wel lastig om te vinden omdat het CV water dan samen met het condenswater in de afvoer loopt.
Geen idee hoe je dat zou moeten vinden zonder de ketel uit elkaar te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubico
Quarter1969! schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:45:
[...]

Als je dat water opvangt in een emmer, zou je dit op zuurgraad (pH) kunnen testen. De 'normale' pH-waarde van het condenswater van een HR-ketel ligt op ongeveer 3,6 - 4,6, cv-water ligt tussen de 8,2 en 10. (deze info gevonden op het internet) Er zijn op het net wel pH strips papier te koop of anders met lakmoespapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:29:
[...]

Dat lijkt er inderdaad op te duiden dat de lekkage niet in je CV circuit zit maar in de ketel.
Mogelijk zelfs alleen wanneer er gestookt wordt.
Niet helemaal toch?

Ik heb zelf ook een kleine lekkage bij een thermostaatknop. Dat merk ik alleen als die radiator open staat, en dat is dus maar enkele keren per jaar. Ben ik ook pas na lange tijd achtergekomen. Door op verschillende plekken op de radiatoren wc papier te leggen/hangen ben ik erachter gekomen waar de lekkage zit.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ZeRoC00L schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:53:
[...]

Niet helemaal toch?

Ik heb zelf ook een kleine lekkage bij een thermostaatknop. Dat merk ik alleen als die radiator open staat, en dat is dus maar enkele keren per jaar. Ben ik ook pas na lange tijd achtergekomen. Door op verschillende plekken op de radiatoren wc papier te leggen/hangen ben ik erachter gekomen waar de lekkage zit.
Akkoord, maar met dat soort kleine lekkages verlies je niet in een maand al je druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Bij een servicebeurt van een Intergas worden ook de pakkingen intern vervangen vanwege het schoonmaken van het branderbed. Misschien dat de pakkingen niet goed sluiten en zit je verlies dus in de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Verlies je ook daadwerkelijk zoveel water, kun je dat dus elke keer bijvullen? Of is hij met een klein beetje bijvullen weer op druk?

Anders zou ik inderdaad de druksensor vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
vincedd schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:
Bij een servicebeurt van een Intergas worden ook de pakkingen intern vervangen vanwege het schoonmaken van het branderbed. Misschien dat de pakkingen niet goed sluiten en zit je verlies dus in de ketel.
Dat zijn alleen pakkingen die de boel gasdicht afsluiten, geen pakkingen aan de waterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 08:00
@Quarter1969!

Hi Quarter. Is hier wellicht nog iets uitgekomen? Zit met een Intergas HRE met hetzelfde issue zonder dat ik ergens in huis lekkage vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Zelfde probleem hier. CV verliest druk alleen wanneer deze in bedrijf is, van nauwelijks drukverlies in de zomermaanden naar in 10 dagen van 2 bar naar 0,7. Leidingen zijn droog. Expansievat intact. Automatische ontluchter schoon.

Ik doe nu een lektest van de warmtewisselaar. Druk op 2,5bar, CV uit en zien wat er in 2 dagen uit de condensafvoerslang komt. Uitkomst: niet veel. 75ml op dag 1 en sindsdien niets.

Het raadsel blijft een dus blijf ik dit topic volgen...

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-06 19:19
Het is natuurlijk mogelijk dat de ketel of iets anders alleen lekt als hij warm word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Kees85 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:42:
Het is natuurlijk mogelijk dat de ketel of iets anders alleen lekt als hij warm word...
Da's inderdaad ook nog mogelijk.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vierkant
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-02 11:13
Mijn Intergas Hre (2023) vertoont hetzelfde probleem. Druk loopt in 3 dagen terug van 1.8 naar 0,9. Lekdetectie laten uitvoeren: nergens een lek te bekennen ook niet in de kruipruimte. En volgens CV monteur is de CV ketel prima in orde ook de warmtewisselaar. Padstelling dus. Ik heb het probleem aangekaart bij Intergas en hen gewezen op dit forum. Wie weet gaat bij Intergas een licht branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Vierkant schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:13:
Mijn Intergas Hre (2023) vertoont hetzelfde probleem. Druk loopt in 3 dagen terug van 1.8 naar 0,9. Lekdetectie laten uitvoeren: nergens een lek te bekennen ook niet in de kruipruimte. En volgens CV monteur is de CV ketel prima in orde ook de warmtewisselaar. Padstelling dus. Ik heb het probleem aangekaart bij Intergas en hen gewezen op dit forum. Wie weet gaat bij Intergas een licht branden.
Vervelend. Zelfde met mjin Vaillant Eco Exclusive. Gaat wel iets minder snel dan bij jou en het is nogal variabel. Ik denk een patroon te zien dat hoe meer aan/uit schakelmomenten hoe sneller het gaat. Laatst weer 2x een warmtewisselaar lektest gedaan (ketel 2.5bar en uit, en dan condenswater aftappen).
  • 1e - dag 1, in 2 uur zo'n 100ml vies water, daarna niets meer (48 uur totaal)
  • 2e - in 24uur helemaal niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:08
Zelfde hier. Intergas Kompact HRE 36/30. Geinstalleerd in maart 2024. In jan'25 eerste problemen: drukverlies en dus geen verwarming en lauw tapwater. Bijgevuld naar 2 bar. Na enkele weken weer te lage druk; dus geen warm water/verwarming. Weer bijgevuld. Frequentie bijvullen wordt steeds erger.

Donderdag komt monteur voor een servicebeurt. Naar mijn gevoel is expansievat nu kapot (geluid in vat overal hetzelfde...).
Kan het zijn dat door foutieve druksensor ik het systeem heb overvuld (als dat een woord is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 16:21
greg schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:56:
Zelfde hier. Intergas Kompact HRE 36/30. Geinstalleerd in maart 2024. In jan'25 eerste problemen: drukverlies en dus geen verwarming en lauw tapwater. Bijgevuld naar 2 bar. Na enkele weken weer te lage druk; dus geen warm water/verwarming. Weer bijgevuld. Frequentie bijvullen wordt steeds erger.

Donderdag komt monteur voor een servicebeurt. Naar mijn gevoel is expansievat nu kapot (geluid in vat overal hetzelfde...).
Kan het zijn dat door foutieve druksensor ik het systeem heb overvuld (als dat een woord is)?
Als de druk in het cv-circuit te ver oploopt, dan opent de overdrukklep, en wordt water uit het circuit geloosd. De druk zal dus nooit te hoog worden. Echter, overdrukkleppen zijn vaak verouderd en sluiten na aanspreken niet meer geheel. Daardoor blijft het circuit lek.

Een defect expansievat is een andere belangrijke oorzaak van het aanspreken van de overdrukklep. Bij verwarming zet water immers uit, en in de normale situatie neemt het expansievat deze uitzetting op. Is het vat defect (en dus vol water ipv een ballon met stikstof in het water), dan kan het water nergens heen, en dus loopt de druk op... en met een beetje pech tot boven de druk van de overdrukklep. Is je expansievat in 2024 ook vernieuwd? Dan zou het wel erg snel kapot zijn.

Als het expansievat defect is, zou ik bijvullen tot de minimale druk en niet verder. Het duurt dan veel langer tot de overdrukklep aanspreekt (mogelijk zelfs helemaal niet).
Pagina: 1