Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 23:30
Dag medetweakers!

Graag zou ik me willen voorbereiden op de uitbreiding van o.a. een warmtepomp en bijbehorende electra werkzaamheden. De uiteindelijke uitvoering zal door een electricien gedaan worden, maar vind het fijn om adviezen te krijgen voordat ik in overleg ga.

De situatie:
Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xBLZw_ONLbPkqccVfxbxATHNnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxVj9Q8k9iUDckEelhkDwwfT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7TgLk1fhOR3WQTwhRcewcbARZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIaliK0XVUGhGB5GzwFMLd7u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een 3x25 aansluiting in trapkast met zeer weinig ruimte. Deze gaat vanaf de enexis unit naar een hoofdschakelaar (is-40/4) in de hoofdmeterkast. Vanuit daar enerzijds de rest van die hoofdmeterkast (per fase een aardlek 40a? en daarachter de installatie automaten verdeeld over de fasen. Daarnaast gaat vanaf de hoofdschakelaar deze 4 kabels ook naar de andere kast (2e foto) waarbij ze onderverdeeld worden over de 3 aardlekautomaten (16a) en nog een extra kastje in de ruimte (voor gemak achterwege gelaten). De 3 aardlek automaten zijn van links naar rechts: Laadpaal / Airco/ Zonnepanelen omvormer.

Mijn vraag gaat eigenlijk over die middelste (de airco). Dit omdat er wel 5x2.5 naar de airco gaat maar deze is slechts 1 fase. Die kabel loopt voor mij ideaal van de meterkast naar de CV ruimte en vervolgens via knieschot naar buiten. Ik heb GEEN goede mogelijkheid meer om van de meterkast naar de CV ruimte te komen terwijl daar nog wel een warmtepomp aansluiting (binnen en buiten unit) moet komen.

Mijn vast te makkelijke idee zou zijn om deze 5x2.5 kabel te gebruiken om een extra groepenkastje te maken (wel binnenhuis, relatief korte afstand (8 meter) en zou het niet erg vinden als bij eventuele problemen niet alleen dat extra groepenkastje eruit gaat, maar ook meer in de meterkast. Mijn verwachting zou dan zijn om de bestaande aardlekautomaat van de airco te vervangen door C20 en in de extra meterkast in de CV ruimte een hoofdschakelaar te maken (van ook C20?) en vervolgens te werken met de benodigde aardlekschakelaars B16 voor de rest?

Dit zou ook ruimte kunnen bieden voor de hoofdmeterkast waar o.a. wasmachine/droger op zitten die ook in de CV ruimte komen.

Ben vooral benieuwd naar wat er kan en mag binnen de regels want begrijp dat het qua selectiviteit een uitdaging zou zijn? P.s. mochten er op/aanmerkingen zijn over de huidige situatie dan neem ik dat ook mee richting de electricien die het al gemaakt heeft.

Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:41

DjVe

Hatsaflats!

Ik zie wel 4 draden aangesloten op die middelste aardlekautomaat. Hoe zit dat bij de airco dan?

Je gedachtegang betreft een extra verdeelkast is prima overigens, maar ik zou het iets anders aanpakken.

- B20-300mA aardlekautomaat plaatsen in hoofdverdeelkast in plaats van de B16-30mA die er nu zit (officieel hoeft een distrubitielijn geen aardlekbeveiliging, maar ik zou dat wel gewoon doen).
- Verdeelkast samenstellen met een hoofdschakelaar (40A) en bijvoorbeeld 3 afgaande 1F aardlekautomaat B16-30mA.

Selectiviteit is overigens geen eis, maar een wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@DjVe dank voor je snelle antwoord:

Ik zag overigens ook nog een ander wat ouder topic langskomen waarbij iemand in dezelfde richting zat (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59905684).

In de verdeelkast weet ik nog niet of het een 1F WP wordt of een 3F dus dat zorgt natuurlijk ook nog voor wat gedachten. Maar ik mag daar dan maximaal 3 aardlek automaten gebruiken of ook nog die 4?

Ow edit: Ja dat is een goede van de aansluiting airco, die is aan de andere kant (werkschakelaar) w.s. niet in gebruik. Dit is namelijk echt een 1F multisplit :)

[ Voor 16% gewijzigd door tonyjans op 20-11-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

tonyjans schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:02:
@DjVe dank voor je snelle antwoord:

Ik zag overigens ook nog een ander wat ouder topic langskomen waarbij iemand in dezelfde richting zat (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59905684).

In de verdeelkast weet ik nog niet of het een 1F WP wordt of een 3F dus dat zorgt natuurlijk ook nog voor wat gedachten. Maar ik mag daar dan maximaal 3 aardlek automaten gebruiken of ook nog die 4?

Ow edit: Ja dat is een goede van de aansluiting airco, die is aan de andere kant (werkschakelaar) w.s. niet in gebruik. Dit is namelijk echt een 1F multisplit :)
Je mag daar zoveel groepen plaatsen als je wil (1F of 3F). Je kan ze netjes verdelen over de fases. Natuurlijk wel even je koppie erbij houden betreffende het vermogen en de tijd wanneer ze gebruikt worden. Dus bijvoorbeeld: als je in de avond veelal een wasje doet en de vaatwasser hebt draaien, dan zou ik die verdelen over twee verschillende fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@DjVe
Dank weer!

Ja het is sowieso een drukke bedoening maar het is nog altijd goed gegaan (jacuzzi, laadpaal, airco's, oven, inductieplaat, quooker, etc etc). Waarbij fase 1 in de praktijk het drukst bezet is (dus daar wil ik ook wat mee aanpassen met bovenstaande). Verder nooit qua totaal vermogen dat ik me zorgen maak.

Voor mij als leek dan even onder elkaar zodat ik het ook zelf snap en goed kan overbrengen aan de electricien in stappen:

1. De bestaande "airco" automaat B16-30mA (midden 2e foto) vervangen voor een B20-300mA op dezelfde plek en aansluitingen?
2. De kabel uiteinde van de airco uit de werkschakelaar en terughalen naar de nieuwe samen te stellen onderverdeelkast en aansluiten op een hoofdschakelaar (40A).
3. Daarvandaan de aardlek automaten voor de enkelfasen maken (3x 1F aardlek automaat B16-30mA.) en een 3F B16-30mA?
4. Vervolgens groepen op de enkelfase aardlek verdelen (bijvoorbeeld wasmachine, droger, binnenunit warmptepomp maar ook de airco weer terug op werkschakelaar, over de fases verdeeld).
5. Daarnaast op de 3F aardlek een groep maken voor de warmtepomp als die idd 3F wordt.

Zit ik zo goed? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hou je ook rekening met de voorschriften waar een meterkast aan moet voldoen?
Zoals een hoofdschakelaar die bij noodsituaties alles afschakelt en de afstand en bereikbaarheid (voor o.a. de brandweer) van deze schakelaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@Yaksa : Mijn meterkast voldoet daar toch al aan? Die hoofdschakelaar schakelt alles uit en ook dan van de onderverdeelkast verderop?. Deze is direct bij binnenkomst voordeur bij de kelderkast. Overigens is die situatie ongewijzigd in mijn adviesvraag toch?

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
tonyjans schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:23:@Yaksa : Mijn meterkast voldoet daar toch al aan? Die hoofdschakelaar schakelt alles uit en ook dan van de onderverdeelkast verderop?. Deze is direct bij binnenkomst voordeur bij de kelderkast. Overigens is die situatie ongewijzigd in mijn adviesvraag toch?
Uit jouw openingspost was dat niet helemaal duidelijk. Het is ook meer bedoeld als reminder, zodat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Ook een onderverdeelkast zou ik deugdelijk (en zo mogelijk brandveilig) laten aanleggen, zeker wanneer daar wat zwaardere gebruikers op zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

tonyjans schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:12:
@DjVe
Dank weer!

Ja het is sowieso een drukke bedoening maar het is nog altijd goed gegaan (jacuzzi, laadpaal, airco's, oven, inductieplaat, quooker, etc etc). Waarbij fase 1 in de praktijk het drukst bezet is (dus daar wil ik ook wat mee aanpassen met bovenstaande). Verder nooit qua totaal vermogen dat ik me zorgen maak.

Voor mij als leek dan even onder elkaar zodat ik het ook zelf snap en goed kan overbrengen aan de electricien in stappen:

1. De bestaande "airco" automaat B16-30mA (midden 2e foto) vervangen voor een B20-300mA op dezelfde plek en aansluitingen?
2. De kabel uiteinde van de airco uit de werkschakelaar en terughalen naar de nieuwe samen te stellen onderverdeelkast en aansluiten op een hoofdschakelaar (40A).
3. Daarvandaan de aardlek automaten voor de enkelfasen maken (3x 1F aardlek automaat B16-30mA.) en een 3F B16-30mA?
4. Vervolgens groepen op de enkelfase aardlek verdelen (bijvoorbeeld wasmachine, droger, binnenunit warmptepomp maar ook de airco weer terug op werkschakelaar, over de fases verdeeld).
5. Daarnaast op de 3F aardlek een groep maken voor de warmtepomp als die idd 3F wordt.

Zit ik zo goed? :)
Op alle puntjes ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Bedankt! Heb het doorgegeven aan de electricien als idee en hoop dat hij het ook een goed plan vind haha
Pagina: 1