Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehardmking
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 18:40
Hoi mede Tweakers,

Mijn vraag:
Ik heb op dit moment een Toon1 hangen. Deze wordt is ontzetten traag en verliest soms de verbinding met het netwerk of de P1 module. hij hangt er al een aantal jaar en wil deze eigenlijk gaan vervangen.

nu is Toon één op één vervangen lastig. Enerzijds heb je in toon een energie meter, Anderzijds is toon een Thermostaat.

Nu ben ik eigenlijk niet op zoek naar één vervanger van Toon maar opties zijn welkom, Ik ben eigenlijk opzoek naar een vervanger voor beide functionaliteiten. Nu wil ik eigenlijk antwoorden waar meer tweakers wat aan hebben dus een volledig configuratie voor bovenstaande functionaliteiten.
Laat ik eerst even een beeld schetsen van mijn situatie.

Situatie:
Ik heb Home-Assistent draaien op een NUC. werkt perfect en voor wat betreft de Energie meting en gas gebruik ik het Energie Dashboard. Een nadeel hieraan is wel dat deze soms de verbinding verliest met Toon waardoor je wat gaten krijgt in de registratie.
Ik heb ook zonnepanelen die ook met een integratie in Home-Assistent zijn gekoppeld aan het Energie Dashboard. Daarnaast heb ik ook nog een watermeter (HomeWizard - kost meer dan het oplevert natuurlijk), maar zo maak ik wel mijn energie dashboard compleet.

Toon gebruik ik dus vooral voor het aansturen van mijn CV ketel. Energie bekijken doe ik eigenlijk niet meer hierop.

Ik heb een tablet aan de muur hangen. Deze is eigenlijk alleen bedoeld voor de Smarthome besturing en inzichten. dus alleen aansturing doe ik sowieso vanuit deze tablet of mijn telefoon.

De gezochte oplossing:
Ik ben dus opzoek naar een integratie die als eis heeft naadloos in Home-assistent te passen.
Ik wil dus mijn Gas en Electra verbruik kunnen blijven inzien en daarnaast een thermostaat hebben die de verwarming aanstuurt. die laatst moet nog wel fysieke knoppen/bediening hebben omdat niet iedereen in huis even tech-minded is.
Een mogelijk combinatie kan dus zijn de P1 Meter van HomeWizard met een Nest Thermostaat. Maar vooral bij de homewizzard weet ik niet of je alles kan uitlezen en wanneer je een abonnement moet nemen.

Graag hoor ik jullie ideën maar vooral jullie ervaringen. Probeer het zo te delen dat andere ook iets hebben aan deze combinatie

Groeten,
en Bedankt!!!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:40
Ik heb de machine waar HA op draait gewoon in de meterkast hangen, heb dus gewoon een USB P1 kabel rechtstreeks vanaf de meter in de computer geprakt en doorgezet naar HomeAssistant (ik draai virtueel op Proxmox). Slimme meter apparaat toevoegen in HA en het werkt gewoon met alle toeters en bellen, geen wifi module, geen abonnement.

Qua thermostaat gebruik ik een DIYLESS Thermostat2. Er is inmiddels ook een Thermostat3, die ziet er wat meer fancy uit, maar werking is hetzelfde: knopjes op de thermostaat en verder volledig te besturen met browser of vanuit HomeAssistant.

Edit: is wel aan te raden om die Xiaomi BLE sensor te gebruiken. Is bij DIYLESS out of stock, waarschijnlijk omdat je tegenwoordig apparaten met 2.1.1 firmware krijgt die je niet over-the-air kunt flashen.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 20-11-2024 15:47 ]