Afgescheiden wifi netwerken maken met Ubiquity apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-09 13:31
Ik heb als doel om in een appartementengebouw meerdere afgescheiden (draadloze) netwerken te maken voor verschillende families, die alleen maar gebruik maken van wifi en geen bedrade apparaten hebben.

Concept
Op verdieping 1 hangt 1 UniFi U6+ welke SSID Fam1 broadcast (eventueel tevens SSID Fam2 en SSID Fam3)
Op verdieping 1 hangt 1 UniFi U6+ welke SSID Fam2 broadcast (eventueel tevens SSID Fam1 en SSID Fam3)
Op verdieping 2 hangt 1 UniFi U6+ welke SSID Fam3 broadcast (eventueel tevens SSID Fam1 en SSID Fam2)
Op verdieping 3 en dakterras hangen in totaal 3 UniFi U6+ welke alleen SSID Fam4 broadcasten

Op de begane grond moet nog een intercom unit komen, deze moet wel bedraad worden aangesloten.

Apparatuur
Ik heb mijn oog laten vallen op een Ubiquiti EdgeSwitch ES-8 en 6 stuks UniFi U6+
Verder komt er uiteraard nog een modem van de ISP.

Achtergrond informatie
Omdat er in 2025 een glasvezelverbinding zal worden opgeleverd (één voor het hele gebouw) is de wens ontstaan om de internetverbinding met 4 gezinnen te gaan delen.
- Het is de bedoeling dat iedere familie een afgescheiden netwerk heeft, althans dat ze elkaars apparatuur niet zien op het netwerk, dus bijvoorbeeld dat Fam1 niet iets via AirPlay kan afspelen op de soundbar van Fam4.
- Er bestaat een hele sterke voorkeur niet meer apparatuur te gebruiken dan hierboven genoemd. Daarbij is nog van belang dat alle AP's en de intercom gebruik maken van PoE omdat al deze apparaten op de plek waar ze hangen geen power source hebben.
- Waarschijnlijk zal de ISP en het bruikleenmodem jarenlang ongewijzigd blijven, toch heeft het de voorkeur om bij de configuratie daar niet op te vertrouwen, maar aan te nemen dat er ieder jaar overgestapt wordt naar een andere ISP en er weer een ander bruikleenmodem komt.

Vraag
Ik weet helaas echt vrij weinig van netwerken af en heb 0 ervaring met Ubiquity, dus ik zou graag willen weten of wat ik bedacht heb ook daadwerkelijk kan, hoe dat dan heet en moet, en of er nog dingen zijn waar ik totaal niet aan gedacht heb (omdat ik er geen verstand van heb)

Uit mijn zoektocht trok ik de conclusie dat het wel kon door VLANS te maken en op de AP's van Fam1/2/3 ook SSID 1/2/3 uit te zenden waarbij de SSID's aan een VLAN zijn gekoppeld.

Beste antwoord (via Tweaker op 15-12-2024 00:04)

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-08 08:18
Hoi Tweaker,

Scheiding op basis van Vlan is een goed idee. Hiermee kan je elk segment netjes van elkaar scheiden. (let op eventuele firewall regels.

Verder zou ik denk ik gaan voor ipsk of ppsk (heb mijn controler tijdelijk oflline en kan het even niet controleren wat unify voor term gebruikt.
Voordeel hiervan is dat je elk huishouden hun eigen shared key geeft maar dat er maar 1 SSID in de lucht is. Hierdoor hoef je niet verschillende SSID`s uit te zenden maar is men toch netjes gescheiden van elkaar.
Zeker wanneer je er al aan zit te denken dat er op verschillende AP`s meerdere families verbinding kunnen maken kan je op deze manier netjes een volledig dekkend netwerk maken.

Qua apparatuur zou ik adviseren om binnen 1 productlijn te blijven. Je kiest nu voor een edge switch en een unifi AP. alles binnen unifi maakt het mogelijk dat er een net dashboard is waarbij je je gebruikers makkelijker kan helpen wanneer er problemen zijn.
Je hebt hiervoor wel een controller nodig, maar die heb je sowieso nodig voor de access-points.
Let er wel op dat je dan een router nodig hebt voor je VLAN scheiding. provider routers bieden dit normaal niet aan (soms wel gast en normaal maar daar heb je in dit geval niet veel aan)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Tweaker VLANS is inderdaad de way-to-go, op die manier heb ik hier ook een volledig los gasten netwerk gemaakt wat alleen met die VLAN draait. Echter volgens mij kan je alleen VLANS aanmaken op de Unifi switch als je ook daadwerkelijk een router van Unifi gebruikt die de de DHCP op zich neemt.

En mocht je in de toekomst toch apparaten bedraad aan willen sluiten, kan je ook die aan een bepaald VLAN toekennen.

Heb je al enig idee welke provider(s) er komen?

En welke vraag regelmatig terugkomt in dit soor topics. Wie is er uiteindelijk verantwoordelijk voor de apparatuur. Ben jij die beheerder? Normaal kunnen gebruikers gewoon hun ISP bellen bij problemen, maar nu zullen ze eerst moeten schakelen met de beheerder van de apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:56
Volgens mij mis ik nog iets van een Unifi Controller, hoewel dit niet strict noodzakelijk is maakt het het leven wel een stuk eenvoudiger bij meerdere apparaten van Ubiquiti.

Ook vraag ik ik mij af waarom je voor de U6+ zou kiezen. Kies dan gelijk voor de U7 Pro, heb je gelijk het nieuwste van het nieuwste op wifi gebied met de langste support.

VLAN's zijn inderdaad nodig om het echt een soort van fysiek te scheiden. Maar daar zal je wel iets meer voor moeten doen en moeten kopen. Met de genoemde apparatuur lukt je dat niet. Daarvoor zal je toch een gevanceerdere router er tussen moeten zitten. Dat kan in principe elk merk zijn met de juiste specs, in dit geval klinkt een Unifi device logisch.

[ Voor 33% gewijzigd door Drardollan op 20-11-2024 15:04 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-08 08:18
Hoi Tweaker,

Scheiding op basis van Vlan is een goed idee. Hiermee kan je elk segment netjes van elkaar scheiden. (let op eventuele firewall regels.

Verder zou ik denk ik gaan voor ipsk of ppsk (heb mijn controler tijdelijk oflline en kan het even niet controleren wat unify voor term gebruikt.
Voordeel hiervan is dat je elk huishouden hun eigen shared key geeft maar dat er maar 1 SSID in de lucht is. Hierdoor hoef je niet verschillende SSID`s uit te zenden maar is men toch netjes gescheiden van elkaar.
Zeker wanneer je er al aan zit te denken dat er op verschillende AP`s meerdere families verbinding kunnen maken kan je op deze manier netjes een volledig dekkend netwerk maken.

Qua apparatuur zou ik adviseren om binnen 1 productlijn te blijven. Je kiest nu voor een edge switch en een unifi AP. alles binnen unifi maakt het mogelijk dat er een net dashboard is waarbij je je gebruikers makkelijker kan helpen wanneer er problemen zijn.
Je hebt hiervoor wel een controller nodig, maar die heb je sowieso nodig voor de access-points.
Let er wel op dat je dan een router nodig hebt voor je VLAN scheiding. provider routers bieden dit normaal niet aan (soms wel gast en normaal maar daar heb je in dit geval niet veel aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Tweaker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:51:
Vraag
Ik weet helaas echt vrij weinig van netwerken af en heb 0 ervaring met Ubiquity, dus ik zou graag willen weten of wat ik bedacht heb ook daadwerkelijk kan, hoe dat dan heet en moet, en of er nog dingen zijn waar ik totaal niet aan gedacht heb (omdat ik er geen verstand van heb)
Je mist nog een router om de verschillende VLAN's aan elkaar te knopen. De meeste (zo niet alle) routers die providers leveren hebben die mogelijkheid niet.

De switch die je uit hebt gezocht komt uit een andere productreeks dan de accesspoints. Ik raad aan om de producten uit dezelfde productreeks te nemen. De Ubiquiti Unifi reeks is daarvoor het meest toegankelijke.

Om verder over na te denken: je hebt het alleen over wifi, krijgen de bewoners geen mogelijkheden om met een netwerkkabel apparaten aan te sluiten?

Ik zou in jouw geval het volgende aanschaffen:

- Cloud Gateway Max
Dit is je router die gaat verbinden met de modem/router van je provider. Hierin kan je VLAN's en wifi's aanmaken en aangeven waar ze beschikbaar moeten zijn.

- USW Pro Max 16 PoE
Ik zou meer poorten nemen dan je voorzien had, om ook apparaten in de appartementen aan te kunnen sluiten. Dat kunnen ook extra accesspoints zijn.

- U6+ accesspoint
Dezelfde die je al had gevonden.

Spel en typfouten voorbehouden

• Tweaker
rens-br schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:01:
Echter volgens mij kan je alleen VLANS aanmaken op de Unifi switch als je ook daadwerkelijk een router van Unifi gebruikt die de de DHCP op zich neemt.
Dank voor je reactie. Dat de specificaties van de Edge Switch dus VLANS benoemen moet ik meer zien als dat ze VLANS kunnen verwerken maar niet kunnen aanmaken?

Verder blijft het echt een wireless-only netwerk voor Fam 1/2/3 en alleen de intercom unit moet bedraad, ook ik zelf (Fam4) zal nog wel een Hue Bridge bedraad willen aansluiten maar verder echt niets. Ik zal zelf de beheerder zijn, en uiteraard is het vooral de bedoeling dat het zo onderhoudsvriendelijk mogelijk is. ISP zal Iliad.it of Fastweb.it worden, inderdaad niet in NL dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tweaker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:32:
Dank voor je reactie. Dat de specificaties van de Edge Switch dus VLANS benoemen moet ik meer zien als dat ze VLANS kunnen verwerken maar niet kunnen aanmaken?
Dat is inderdaad correct. Met VLAN's kan je verkeer scheiden, maar je zal ergens IP adressen moeten uitdelen op je VLANS, dat moet de router doen en over het algemeen kan een provider router dat niet. / Heeft daar geen ondersteuning voor.

In jouw geval zal je dus 4 VLANS krijgen, en elk VLAN krijgt zijn eigen IP range, bijvoorbeeld:
- 192.168.0.X
- 192.168.1.X
- 192.168.2.X
- 192.168.3.X
Verder blijft het echt een wireless-only netwerk voor Fam 1/2/3 en alleen de intercom unit moet bedraad, ook ik zelf (Fam4) zal nog wel een Hue Bridge bedraad willen aansluiten maar verder echt niets. Ik zal zelf de beheerder zijn, en uiteraard is het vooral de bedoeling dat het zo onderhoudsvriendelijk mogelijk is. ISP zal Iliad.it of Fastweb.it worden, inderdaad niet in NL dus ;)
Ah je woont er dus zelf ook, dat scheelt :) Het is natuurlijk geen wireless only netwerk als je al minimaal 2 apparaten met een kabel verbind. :9 Maar goed, maakt verder ook niet uit voor het verhaal.

• Tweaker
Drardollan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:02:
Volgens mij mis ik nog iets van een Unifi Controller, hoewel dit niet strict noodzakelijk is maakt het het leven wel een stuk eenvoudiger bij meerdere apparaten van Ubiquiti.

Ook vraag ik ik mij af waarom je voor de U6+ zou kiezen. Kies dan gelijk voor de U7 Pro, heb je gelijk het nieuwste van het nieuwste op wifi gebied met de langste support.

VLAN's zijn inderdaad nodig om het echt een soort van fysiek te scheiden. Maar daar zal je wel iets meer voor moeten doen en moeten kopen. Met de genoemde apparatuur lukt je dat niet. Daarvoor zal je toch een gevanceerdere router er tussen moeten zitten. Dat kan in principe elk merk zijn met de juiste specs, in dit geval klinkt een Unifi device logisch.
Bedankt voor je reactie. De keuze voor U6+ ten opzichte van de U7 is de halvering van de prijs, zonder dat de U6+ iets tekort komt. Het eventueel vervangen van 6 AP's over een jaar of 10 zie ik overigens ook als geen enkel probleem, die zijn makkelijk te bereiken en verder weer 1x instellen en klaar.

Een Unifi Controller kan ook de UniFi software zijn op mijn laptop?

Ik mis dus nog router functionaliteit, dus er moet nog een router voor. Of kan ik ook een switch nemen met router functionaliteit?

• Tweaker
Donnows schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:33:
Wow, dat klinkt aantrekkelijk: gewoon 1 SSID voor iedereen en alleen door het wachtwoord wat je invoert wordt bepaald op welke VLAN je uitkomt? Ik wist echt niet dat zoiets bestond. Zitten daar nog potentiële nadelen aan? Hoe werkt het als iemand zijn wachtwoord wil wijzigen?

Ik ga er inderdaad vanuit dat de ISP router niet kan wat ik nodig heb, ik wil daar ook niet van afhankelijk worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Tweaker Check dit, gaat over verschillende wachtwoorden + VLAN voor 1 SSID:
https://www.hostifi.com/b...187-with-support-for-ppsk

Hiermee kan je eenvoudig per VLAN een wachtwoord aanmaken en wijzigen als dat nodig is.

Je hebt dan wel een Unifi Router en switch nodig.

Invoegen doe je zo!

• Tweaker
FredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:13:
[...]
De switch die je uit hebt gezocht komt uit een andere productreeks dan de accesspoints. Ik raad aan om de producten uit dezelfde productreeks te nemen. De Ubiquiti Unifi reeks is daarvoor het meest toegankelijke.
Dank voor je reactie.
De enige reden voor meer dan de reeds royale 6 AP's zou zijn dat het gebouw groeit, en verder is de keuze echt om naar Fam 1/2/3 maar één ethernet kabel per appartement te laten lopen. Dan moet een apparaat met 8 poorten + 2x SFP voldoende zijn.

Ik ben er inmiddels achter dat ik met de Edge Switch alleen die ik voorzien had niet ga wegkomen, want geen router functionaliteit (slechts Layer 2).

Toch vind ik het een erg aantrekkelijk idee dat er tussen het ISP modem/router device en de AP's maar één ander apparaat zit. Dat mag dan zeker iets uit de UniFi lijn zijn. Ik moet ook aan het PoE budget denken.

Zou dit ook kunnen?
https://tweakers.net/pricewatch/1997518/ubiquiti-switch-professional-8-poe/specificaties/
https://tweakers.net/pricewatch/482720/ubiquiti-unifi-switch-8-poorts-150w-poe+/specificaties/
En wat zou de betere optie zijn?

• Drardollan
Tweaker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:40:
[...]

Bedankt voor je reactie. De keuze voor U6+ ten opzichte van de U7 is de halvering van de prijs, zonder dat de U6+ iets tekort komt. Het eventueel vervangen van 6 AP's over een jaar of 10 zie ik overigens ook als geen enkel probleem, die zijn makkelijk te bereiken en verder weer 1x instellen en klaar.
Inkoop bij de distri scheelt het een paar tientjes zag ik, zou er echt nog even induiken. Ondertussen wordt veel hardware namelijk al uitgerust met wifi 7 en als je toch wil aanleggen voor een jaar of 10 dan maakt het toch niet zo verschrikkelijk veel uit in de kosten?
Dat kan, maar ik raad een controller aan die 24/7 draait. Anders moet je elke keer knoeien met je laptop (in verschillende VLAN's). Een controller kan je zelf kopen (helaas is de Cloudkey Gen 1 er niet meer, die was perfect en goedkoop) maar ook als dienst afnemen in de cloud indien gewenst.
Ik mis dus nog router functionaliteit, dus er moet nog een router voor. Of kan ik ook een switch nemen met router functionaliteit?
Een switch heeft over het algemeen geen router capaciteiten, een router vaak wel switch capaciteiten ;) Maar zoals eerder aangeraden zou ik er simpelweg een Unifi Cloud Gateway bij nemen en die plaatsen tussen je Unifi switch en het modem van de provider.

[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 21-11-2024 13:29 ]

• Drardollan
Diederik schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:56:
@Tweaker Check dit, gaat over verschillende wachtwoorden + VLAN voor 1 SSID:
https://www.hostifi.com/b...187-with-support-for-ppsk

Hiermee kan je eenvoudig per VLAN een wachtwoord aanmaken en wijzigen als dat nodig is.

Je hebt dan wel een Unifi Router en switch nodig.
Hoewel ik snap wat je bedoeld, hiervoor hoeft je verder geen Unifi apparatuur te hebben. Het kan ook middels apparatuur van andere merken, maar dat maakt configuratie en beheer wel complexer. En Unifi is goed betaalbaar en goed van kwaliteit, dus ik zou zeker kijken naar alles binnen het Unifi domein.

• rens-br

rens-br

Dat kan inderdaad zeker, je zal die dan wel een keer in de zoveel tijd even moeten opstarten om firmware updates te draaien, maar verder werkt dat prima. :)
Een switch met router functionaliteit is gewoon een router met switch functionaliteit. :+
Dit zijn beide gewoon switches, dus die vallen af.
Drardollan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:28:
Inkoop bij de distri scheelt het een paar tientjes zag ik, zou er echt nog even induiken.
De uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ kost 108 euro, de uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Pro kost 182 euro, dat is toch bijna 80 euro per AP extra. Ik vind dat persoonlijk ook echt een groot verschil. Het is jammer dat ze geen u7 lite o.i.d. hebben
Dat kan, maar ik raad een controller aan die 24/7 draait. Anders moet je elke keer knoeien met je laptop (in verschillende VLAN's). Een controller kan je zelf kopen (helaas is de Cloudkey Gen 1 er niet meer, die was perfect en goedkoop) maar ook als dienst afnemen in de cloud indien gewenst.
Laten er inmiddels ook Unifi router bestaan, waar de controller al ingebouwd zit, twee vliegen in één klap.

Persoonlijk zou ik het volgende kopen:
- uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra (Zit controller al in)
- uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ (6x?)
En iets van een switch, al moet je even kijken of je aan 8 poorten genoeg hebt. Je hebt het hierboven al over 6 AP's, en 2 bedrade spullen. Maakt al 8, nu heeft de Ultra ook nog poorten, dus dat scheelt wellicht al iets. Maar met de Ultra en een 8 poorts switch heb je 10 poorten. Dus een 16 poorts switch is dus wellicht iets meer future proof, een van de volgende opties kan dus:
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Ultra 60W Switch
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)

[ Voor 68% gewijzigd door rens-br op 21-11-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
rens-br schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:35:
[...]

Dat kan inderdaad zeker, je zal die dan wel een keer in de zoveel tijd even moeten opstarten om firmware updates te draaien, maar verder werkt dat prima. :)
Dat is niet nodig. Dat kan je ook prima per access point via SSH doen. En als ik het juist zeg ook via de Unifi App op je smartphone, maar die heb ik nog nooit gebruikt.
De uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ kost 108 euro, de uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Pro kost 182 euro, dat is toch bijna 80 euro per AP extra. Ik vind dat persoonlijk ook echt een groot verschil. Het is jammer dat ze geen u7 lite o.i.d. hebben
TS heeft het over een periode van 10 jaar. Dan heb je het over € 7,40 per jaar (vanaf 74 afronden naar 80 is wel een beetje bewust omhoog sturen). Daarvoor koop je wel de nieuwste techniek met de langste updates. Natuurlijk is het serieus geld, maar het kan ook verkeerde zuinigheid zijn om er nu op te besparen. Als in, wil je over 6 jaar al nieuwe moeten kopen of over 10 jaar.

Het is inderdaad wel jammer dat er geen U7 Lite is. Dat was nu wel ideaal geweest.
Laten er inmiddels ook Unifi router bestaan, waar de controller al ingebouwd zit, twee vliegen in één klap.
Die bestaat al wat jaren. Maar in het wild kwam je ze eigenlijk niet tegen omdat de CloudKey Gen 1 veel goedkoper was en deed wat hij moest doen. Met de Gen 2 is de prijs en functionaliteit fors gestegen, maar lang niet iedereen heeft dat nodig.

Maar ik heb makkelijk praten, ik beheer dermate veel Unifi AP's dat ik dit gewoon in "de cloud" opgelost heb. Dat is in dit geval waarschijnlijk niet rendabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 21-11-2024 14:11 ]

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 10:39

Je kan de Unifi Controller ook op je laptop draaien. Wil je bepaalde functionaliteit zoals 24/7 monitoren of aantal zaken automatiseren dan zal je laptop dus 24/7 aan moeten staan.

Een switch met router functionaliteit is dus een router. Unifi heeft een aantal routers met controller software; dan heb je dat in 1x opgelost. (Zoals een Cloud Gateway Ultra / Unifi Express)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Tweaker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:05:
Dank voor je reactie.
De enige reden voor meer dan de reeds royale 6 AP's zou zijn dat het gebouw groeit, en verder is de keuze echt om naar Fam 1/2/3 maar één ethernet kabel per appartement te laten lopen. Dan moet een apparaat met 8 poorten + 2x SFP voldoende zijn.
Dat klinkt wel heel beperkt. Geen idee hoe groot het gebouw is en van wat voor materialen het is gemaakt, persoonlijk zou ik er altijd op voorbereid zijn dat er meer aansluitingen nodig zijn. Zijn er specifieke afspraken over de mogelijkheden van de ene RJ45 poort in het appartement? Ik zie het scenario al voor me dat 1 van families een router aansluit op die poort, daar een tv met kabel op aansluit en vervolgens klaagt dat ze niet vanaf de wifi kunnen streamen naar hun tv.
Toch vind ik het een erg aantrekkelijk idee dat er tussen het ISP modem/router device en de AP's maar één ander apparaat zit. Dat mag dan zeker iets uit de UniFi lijn zijn. Ik moet ook aan het PoE budget denken.
Dan is de Unifi UDM-Pro SE de beter passende oplossing. Dan heb je alles wat je nodig hebt om je VLAN's, SSID en POE aan te sturen in 1 apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FredvZ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:32:
[...]
Ik zie het scenario al voor me dat 1 van families een router aansluit op die poort, daar een tv met kabel op aansluit en vervolgens klaagt dat ze niet vanaf de wifi kunnen streamen naar hun tv.
Dan geef je het advies om geen router aan te sluiten maar een simpele switch, dan is dat ook geen probleem. Alles bevindt zich dan in hetzelfde VLAN namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Drardollan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:53:
Dan geef je het advies om geen router aan te sluiten maar een simpele switch, dan is dat ook geen probleem. Alles bevindt zich dan in hetzelfde VLAN namelijk.
De oplossing is inderdaad eenvoudig, maar dat is achteraf.
Als je vooraf goed met elkaar afspreekt hoe alles in elkaar steekt dan
- koopt de desbetreffende familie niet de verkeerde spullen
- is er geen frustratie omdat iets niet werkt.
- is het leven het gebouw een stuk leuker

Dat geldt trouwens niet alleen voor wifi, maar alles wat je gezamenlijk doet in een gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FredvZ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:10:
[...]

De oplossing is inderdaad eenvoudig, maar dat is achteraf.
Als je vooraf goed met elkaar afspreekt hoe alles in elkaar steekt dan
- koopt de desbetreffende familie niet de verkeerde spullen
- is er geen frustratie omdat iets niet werkt.
- is het leven het gebouw een stuk leuker

Dat geldt trouwens niet alleen voor wifi, maar alles wat je gezamenlijk doet in een gebouw.
Tsjah, zo kan je alles wel vooraf uitkauwen. Volgens mij is TS duidelijk in de wensen en eisen, het is hem ook duidelijk welke beperkingen er zijn.

Ik ga er vanuit dat je kan aannemen dat "de families" niet zomaar iets kopen maar TS vragen om advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Drardollan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:28:
Tsjah, zo kan je alles wel vooraf uitkauwen.
Dat is dan ook dé kritische succesfactor van samen in een gebouw wonen ;)

(maar laten we terug gaan naar de vraag van TS :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker
Drardollan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:28:
[...]

Tsjah, zo kan je alles wel vooraf uitkauwen. Volgens mij is TS duidelijk in de wensen en eisen, het is hem ook duidelijk welke beperkingen er zijn.

Ik ga er vanuit dat je kan aannemen dat "de families" niet zomaar iets kopen maar TS vragen om advies.
De ethernet kabels komen in de appartementen op dusdanige plekken aan de oppervlakte (uit plafond, of hoog uit de muur) dat het onwaarschijnlijk is dat iemand op het idee komt om het AP daar om wat voor reden dan ook los te halen. Dat is zonder vooraf overleg inderdaad niet de bedoeling. Ik ben ook voornemens om te kijken of ik daar wat betreft security wat aan kan doen, bijvoorbeeld de poort waar de ethernetkabel uit komt instellen op het mac adres van het AP? (moet ik nog nader bestuderen :) )
Voor wat betreft de Akuvox intercom unit het zelfde. Dat is in feite toch een ethernetkabel waar eenieder zich vanaf de straat toegang tot kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aryante
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 17:50
Is het niet ook belangrijk om te letten of de beoogde provider een modem zal leveren die in bridge mode kan fungeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker
rens-br schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:35:

Persoonlijk zou ik het volgende kopen:
- uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra (Zit controller al in)
- uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ (6x?)
En iets van een switch, al moet je even kijken of je aan 8 poorten genoeg hebt. Je hebt het hierboven al over 6 AP's, en 2 bedrade spullen. Maakt al 8, nu heeft de Ultra ook nog poorten, dus dat scheelt wellicht al iets. Maar met de Ultra en een 8 poorts switch heb je 10 poorten. Dus een 16 poorts switch is dus wellicht iets meer future proof, een van de volgende opties kan dus:
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Ultra 60W Switch
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
De cloud gateway ultra lijkt me dan onvermijdelijk ja.
Voor wat betreft de switches uit jij je zorgen over de hoeveelheid, en je noemt een aantal opties.
Wat in dit geval mij het meest stuurt is het PoE budget. De switch moet in staat zijn om de 6 AP's en een intercom PoE te verschaffen. Deze harde eis maakt dat er eigenlijk (binnen een redelijke prijs) weinig opties zijn. Wel zie ik het gemak om binnen één productlijn te blijven, dus een UniFi switch en niet een EdgeSwitch.

Daarom dacht ik aan deze: https://tweakers.net/pricewatch/482720/ubiquiti-unifi-switch-8-poorts-150w-poe+/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tweaker schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:59:
De cloud gateway ultra lijkt me dan onvermijdelijk ja.
Voor wat betreft de switches uit jij je zorgen over de hoeveelheid, en je noemt een aantal opties.
Wat in dit geval mij het meest stuurt is het PoE budget. De switch moet in staat zijn om de 6 AP's en een intercom PoE te verschaffen. Deze harde eis maakt dat er eigenlijk (binnen een redelijke prijs) weinig opties zijn. Wel zie ik het gemak om binnen één productlijn te blijven, dus een UniFi switch en niet een EdgeSwitch.

Daarom dacht ik aan deze: https://tweakers.net/pricewatch/482720/ubiquiti-unifi-switch-8-poorts-150w-poe+/specificaties/
Dat is wel een goede inderdaad, daar had ik nog niet echt naar gekeken. Nu trekken je AP's maximaal 9W volgens de specs, is rijkelijk veel denk ik. Mijn AP's zitten tussen de 3 en 7W (AP Ac Lite / Pro), maar toch beetje marge is wel fijn.

Toevallig aan 2e hands gedacht: v&a aangeboden: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) (ik heb deze zelf en bevalt echt ontzettend goed) Dan heb je voor 50 euro meer, ten opzichte van de switch die jij linkt, 95W POE budget en meteen 24 poorten.
Aryante schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:55:
Is het niet ook belangrijk om te letten of de beoogde provider een modem zal leveren die in bridge mode kan fungeren?
In het ergste geval heb je NAT achter NAT, ook niet zo'n probleem, toch?

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 22-11-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rens-br schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:05:
[...]
In het ergste geval heb je NAT achter NAT, ook niet zo'n probleem, toch?
Zolang je geen inkomend verkeer hebt zal het wel los lopen inderdaad.

Maar het is wel een goede om over na te denken, het kan je keuze in router / gateway bepalen. Sowieso is er in NL vrije modemkeuze en moet men je de juiste instellingen verstrekken. Het ligt er maar helemaal aan wat er komt, in mijn geval bijvoorbeeld gebruik ik de apparatuur van Delta in zijn geheel niet wat veel voordelen biedt.

Aan de andere kant, TS is niet de meest technisch onderlegde persoon (no offence). Ik weet niet of de stap extra iets is wat hij ambieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Drardollan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:02:

Maar het is wel een goede om over na te denken, het kan je keuze in router / gateway bepalen. Sowieso is er in NL vrije modemkeuze en moet men je de juiste instellingen verstrekken.
@Tweaker woont in België, nu hebben ze daar sinds kort ook vrije modem keus, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker
FredvZ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:32:
[...]

Dat klinkt wel heel beperkt. Geen idee hoe groot het gebouw is en van wat voor materialen het is gemaakt, persoonlijk zou ik er altijd op voorbereid zijn dat er meer aansluitingen nodig zijn. Zijn er specifieke afspraken over de mogelijkheden van de ene RJ45 poort in het appartement? Ik zie het scenario al voor me dat 1 van families een router aansluit op die poort, daar een tv met kabel op aansluit en vervolgens klaagt dat ze niet vanaf de wifi kunnen streamen naar hun tv.

[...]

Dan is de Unifi UDM-Pro SE de beter passende oplossing. Dan heb je alles wat je nodig hebt om je VLAN's, SSID en POE aan te sturen in 1 apparaat.
Ja het is zeker beperkt, maar dat is meer een waardeoordeel vanuit een tweaker gezien. In dit geval is het een vooruitgang omdat ieder gezin nu óf een instabiele ADSL verbinding heeft, óf loopt te hannesen met 5G modem in de buurt van een raam. De deal is dan ook simpel: iedereen goed, stabiel, snel wifi met een interventie die niet meer is dan het aanleggen van 1 ethernetkabel + AP (PoE dus) in de appartementen, waarbij ik er op mijn eigen verdieping voor kies 2 AP's te doen en een 3e op het dakterras (in het trappenhuis althans)

Dat is ook de reden dat ik zo zeker weet dat ik aan een 8 poorts genoeg heb. In theorie zou ik zelf nog wel apparaten bedraad kunnen aansluiten zoals een Hue Bridge (heb ik daadwerkelijk) of een NAS of beveiligingscamera. Maar daar valt altijd wel een mouw aan te passen, want een 8 poort switch heeft 2 SFP poorten, op de cloud gateway ultra zijn poorten over, en op het ISP modem/router is waarschijnlijk ook wel een poort over, voor zover deze niet in bridge staat.

Omdat dit deze gebouwen door de eeuwen heen nog wel eens van indeling zijn gewisseld (een deel van naastgelegen gebouw is er bij getrokken) zijn sommige muren die nu binnenwand zijn eigenlijk gewoon 40cm dik gesteente, dus dat helpt zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker
rens-br schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:28:
[...]

@Tweaker woont in België, nu hebben ze daar sinds kort ook vrije modem keus, maar toch.
Italië 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker
Drardollan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:02:
[...]

Zolang je geen inkomend verkeer hebt zal het wel los lopen inderdaad.

Maar het is wel een goede om over na te denken, het kan je keuze in router / gateway bepalen. Sowieso is er in NL vrije modemkeuze en moet men je de juiste instellingen verstrekken. Het ligt er maar helemaal aan wat er komt, in mijn geval bijvoorbeeld gebruik ik de apparatuur van Delta in zijn geheel niet wat veel voordelen biedt.

Aan de andere kant, TS is niet de meest technisch onderlegde persoon (no offence). Ik weet niet of de stap extra iets is wat hij ambieert.
Klopt, de nickname N00b was misschien ook beter geweest :+
Ik zou het ISP modem/router zeer waarschijnlijk in bridge zetten, al had ik wel gelezen dat dit wat met de snelheid doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rens-br schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:28:
[...]

Dat was mij niet bekend, maar ook dit blijkt onjuist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Je kan er ook nog als er meer ethernetpoorten nodig zijn er een USW Flex mini switch een verdieping te plaatsen.

Of een U6 In-wall accespoint, dan heb je ook nog 4 poorten vrij en POE passtrough.

Als je dan bijvoorbeeld een Dream Router SE gebruik kan je alles via POE voeden en heb je maar 1 apparaat nodig om de boel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker
Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties, ik heb zeker dingen geleerd.
Uiteindelijk lijkt het me toch het verstandigst om het advies te volgen om voor meer poorten te gaan, want je weet inderdaad maar nooit. Het gaat dan wel een 2e handsje worden, zeer waarschijnlijk UniFi switch 24poorts 250W.

Ik heb even de pricewatch vergelijker misbruikt om de uiteindelijke keuze in 1 linkje te krijgen:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2046966;434592;1942900/

Gelukkig heb ik met dit project geen haast, kan ik mooi nog even bedenken hoe ik het spul bij mij thuis ga krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 19:41
Heb je een plattegrond?
Je zegt 2 AP's te nemen, de rest 1
Mijn ouders hebben een appartementje in Spanje, iedereen wel eigen glas of ander goed koper. Zij zitten 4 hoog.
Maar het is een langwerpig appartement waar voor het internet binnen komt
Halverwege een "binnentuin" of luchtplaats zodat de slaapkamers daar ook licht hebben.
Achter een slaapkamer en 2de badkamer.

Doordat het zo langgerekt is, kwam het standaard ISP hardware niet tot achteren.

In jouw geval, de vele wijzigingen in het pand en buitenmuren die binnen zijn gekomen, is het misschien goed om samen daar naar te kijken.

Sowieso goed om de exacte positie te bepalen voor maximale bereik.

Een andere tip, trek toch twee utp kabels naar de AP's en label ze goed. Zodat als er schade ontstaat (kleine kans als de AP hoog zit er iedereen er af blijft) je direct een back up lijn heb en niet weer kabels moet trekken.

Andere vraag. Er komen steeds meer smarthome dingen, zoals je zelf zegt de Hue of eventueel de Ikea Tradfri. Eventuele smart tv en mediaspeler. Kunnen vaak allemaal draadloos, maar check of dit allemaal in het plan valt. Zonde als iemand toch een poort nodig heeft of een eigen hotspot aanmaakt en gaat storen als jij voor goed dekkend netwerk zorgt.

Laatste puntje, puur om mee te denken zodat je na afloop niets over het hoofd heb gezien.

Hoe werkt de intercom? Zelf wordt dit bedraad aangesloten. Maar hoe worden de bewoners hierover geïnformeerd? Is er een ontvanger in de woning? Draadloos of via utp? Of op mobiel?
Pagina: 1