Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een vraag over de ketel in onze nieuwe woning, voorheen hadden we stadsverwarming en dus even wennen aan zo’n ketel.

Standaard staat de thermostaat op 18.5 en dat houdt het huis best goed vast. Nu de temperaturen dalen zetten we rond 17 uur de verwarming op 20. Het duurt tot zeker negen uur voor we in de woonkamer de vloerverwarming voelen.

De vloerverwarming verwarmt de hele beneden verdieping, boven radiatoren die dicht zijn en daar worden we van warmte voorzien door airco.

De temperatuur op de Intergas staat nu op 60 graden. Als ik het goed heb begrepen is lager onverstandig en is 60 graden prima voor voorjaar, zomer en eind zomer. Nu de temperaturen dalen, kan de ketel dan niet beter naar 70 zodat het allemaal wat sneller verwarmt beneden?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47
Dit is inherent aan vloerverwarming. Je kunt niet zomaar even bijstoken om het behagelijk te maken (zoals met radiatoren wel kunt). Je moet de massa van de vloer opwarmen.
Die temperatuur beneden de 60 is voor tapwater ivm legionella niet voor de cv.
Hoger zetten lijkt ook onnodig want er gaat geen 60 graden water je vloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zit er een mengverdeler op jouw vloerverwarming? Zoja is de mengverhouding ook aangepast? Als de aanvoer temperatuur lager is geworden moet de mengverhouding ook aangepast worden.

In vloerverwarming gaat normaliter niet meer dan 45c graden, ook met een cv-ketel. Alles wat warmer wordt aangeleverd wordt eerst afgekoeld door de mengverdeler/thermostaatkraan die er op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-07 12:15
Soms staat de intergas standaard ook in de verkeerde modus, dit heeft dan invloed op de pompsnelheid enzovoort.. Ik weet niet meer exact hoe dit zit maar bij de klantenservice van intergas kunnen ze je dat wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
JDV808 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:31:
Soms staat de intergas standaard ook in de verkeerde modus, dit heeft dan invloed op de pompsnelheid enzovoort.. Ik weet niet meer exact hoe dit zit maar bij de klantenservice van intergas kunnen ze je dat wel vertellen.
Ik kan die inderdaad eens bellen, thanks! Ik durf zelf niet te zeggen, volgens mij de standaardmodus.
Caayn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:15:
Zit er een mengverdeler op jouw vloerverwarming? Zoja is de mengverhouding ook aangepast? Als de aanvoer temperatuur lager is geworden moet de mengverhouding ook aangepast worden.

In vloerverwarming gaat normaliter niet meer dan 45c graden, ook met een cv-ketel. Alles wat warmer wordt aangeleverd wordt eerst afgekoeld door de mengverdeler/thermostaatkraan die er op zit.
Ik heb die verdeler gezien, maar daar zit geen thermostaat op. Dat hadden we in het vorige huis wel, dat bevreemd me wel, maar zal wel zo zijn.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 10:26
Zit er een pomp op de verdeler? Kan zomaar zijn dat je een LT/HT systeem hebt, met een pomploze verdeler. In dat geval kun je in de instellingen van de ketel de vloertemperatuur wel verhogen maar PAS OP dat je deze niet op 50 graden zet! Dan kun je de vloer bij elkaar vegen volgende week.

Verder moet je ook niet zo snel willen opwarmen. Thermostaat gewoon maximaal 1 graad verzetten snachts. Is veel comfortabeler.

[ Voor 18% gewijzigd door hesselbeertje op 20-11-2024 15:54 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:53:
Zit er een pomp op de verdeler? Kan zomaar zijn dat je een LT/HT systeem hebt, met een pomploze verdeler. In dat geval kun je in de instellingen van de ketel de vloertemperatuur wel verhogen maar PAS OP dat je deze niet op 50 graden zet! Dan kun je de vloer bij elkaar vegen volgende week.

Verder moet je ook niet zo snel willen opwarmen. Thermostaat gewoon maximaal 1 graad verzetten snachts. Is veel comfortabeler.
Volgens mij moet ik inderdaad in de Intergas Xtreme iets aangeven voor de warmte van de vloerverwarming. Ik laat dat maar even zo voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Voordat je iets gaat veranderen beter eerst goed informeren inderdaad. Of hier ff wat foto's plaatsen van de installatie dan is er ook al meer over te zeggen.

Heb je al eerder vloerverwarming gehad? Ik vermoed dat je er even aan moet wennen, vooral het 'low and slow' principe is totaal anders dan bij radiatoren.

[ Voor 33% gewijzigd door hesselbeertje op 20-11-2024 16:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
We hadden vloerverwarming, maar het oude huis was slecht geïsoleerd. Dus gebruikten we die niet op de juiste manier.

Nu heb ik een Tado X gekocht en wil ik modulerend aansluiten. De Tado is op de plek van de Honeywell Round geplaatst met de kabels in de juiste positie.

Het viel me bij de CV ketel op dat op X13 al wat zat. Ligt het dan aan de thermostaat of het modulerend wordt en zaten de kabels in de ketel al juist? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Y73gSNA8cxhYmLvixyueRpESAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adr8wt6bTZUdTVYokLdvCuW8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Vermoedelijk inderdaad een LT/HT regeling. Kun je even wat meer foto's maken van de verdeler, en ik vermoed dat er ergens nog een twee- of drieweg klep zit.

Als de Tado ook OpenTherm is (net als de round) dan hoef je in de ketel niets te wijzigen aan de bedrading.

Het werkt als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fmUnnHOnKX-VUolSJjGmUXEbAA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0RPwha8FNlJ4Tjhwus9mSLWB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door hesselbeertje op 20-11-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:09:
Vermoedelijk inderdaad een LT/HT regeling. Kun je even wat meer foto's maken van de verdeler, en ik vermoed dat er ergens nog een twee- of drieweg klep zit.

Als de Tado ook OpenTherm is (net als de round) dan hoef je in de ketel niets te wijzigen aan de bedrading.

Het werkt als volgt:
[Afbeelding]
Ah, oké. Dan is de ketel klaar voor moduleren, ik wist niet dat de Round dat ook al deed, dacht gewoon aan/uit.

Dit is de verdeler, verder heb ik nergens nog iets kunnen vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwIdcaDT4B-ecHyNPPGGwEgcEyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLSBnQmgK6CHODUbv5ev9CDg.jpg?f=fotoalbum_large
Overigens valt me dit nu op, op de ketel: een 5. Zegt dat nog iets. Google komt met storing…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUYJ74t6ZoJcaMLbJPUR8_1UA0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjPB3Rb2w2TY9OIqY4AMCn5k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door THE_BASE op 20-11-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Als de 5 knippert is er een storing. Nu is het gewoon CV bedrijf.

De round kan moduleren, als het een Round Modulation is (staat er op). Maar in dit geval is het niet erg van belang, de ketel stuurt toch op watertemperatuur. Op de klemmen X12 en X13 kan zowel aan/uit als OpenTherm aangesloten worden.

De klep die ik bedoelde zit direct onder de ketel zie ik. Vanaf daar splitst het zich in LT (vloer) en HT (radiatoren).

In de (uitgebreide) instellingen kun je voor beide zones de temperatuur instellen.

Ik raad je met klem aan niet zomaar van alles te veranderen, voordat je weet wat je doet. Begin eens met het uitgebreid lezen van de handleiding van de ketel.

[ Voor 21% gewijzigd door hesselbeertje op 20-11-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:35:
Als de 5 knippert is er een storing. Nu is het gewoon CV bedrijf.

De round kan moduleren, als het een Round Modulation is (staat er op). Maar in dit geval is het niet erg van belang, de ketel stuurt toch op watertemperatuur. Op de klemmen X12 en X13 kan zowel aan/uit als OpenTherm aangesloten worden.

De klep die ik bedoelde zit direct onder de ketel zie ik. Vanaf daar splitst het zich in LT (vloer) en HT (radiatoren).

In de (uitgebreide) instellingen kun je voor beide zones de temperatuur instellen.

Ik raad je met klem aan niet zomaar van alles te veranderen, voordat je weet wat je doet. Begin eens met het uitgebreid lezen van de handleiding van de ketel.
In de ketel ga ik zeker niets meer doen. Ding hangt 6 jaar en de vorige bewoners hebben dat vast goed ingesteld.

Inmiddels de Tado weer op Com en No aangesloten, geen storing op cv. Dus daar gaat iets mis. Dan maar niet modulerend. Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 16:30
Wij hebben ook de laatste uitvoering van deze ketel. Incl automatische ontluchter en vuil dinges ertussen...ehhh sorry weet ff de naam niet. Iig die al het vuil uit de leiding opvangt en tijdens onderhoudt wordt schoongenaakt.

Je wilt echt wel moduleren met deze ketel. Dus als dat iet werkt, laat het uitzoeken en maken.

Ons huis
165M2 en 2 badkamers op deze ketel. gas verbruik vorig jaar 814M3 met een vrouw die altijd thuis werkt, TOP ketel.
Vermogen staat wel op 80%
CV water op 50 (gesloten systeem)
Kraanwater op 60

Moet je voor vloerverwarming niet 24/7 x 265 dgn de thermostaat aan hebben staan op 20gr oid? Je zegt het duurt 9 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Het was net ook geen storing. Draden op OpenTherm in de Tado, stekker van de ketel er ff uit en weer in, dan moet het goed gaan. Pas als er iets knippert is er een storing. Wat je op de foto zet is gewoon een brandende ketel voor CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:25

watercoolertje

Untertitel

Unknown Alien schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:53:
Moet je voor vloerverwarming niet 24/7 x 265 dgn de thermostaat aan hebben staan op 20gr oid? Je zegt het duurt 9 uur...
Weet niet waar jij 265 dagen vandaan hebt (of is het een typo van 365)? Maar dat hoeft niet hoor, bij ons staat ie gewoon op 16.5 en zodra het te koud is gaat ie naar 21 en daar staat ie dan op tot ergens begin/in maart en dan gaat ie weer op 16.5. Dat is dus een maand of 4 a 5 per jaar

Ik draai dus eigenlijk maar 2x per jaar aan die knop. En ja vloerverwarming hoor je in de meeste gevallen gewoon de hele dag aan te hebben, anders gaat het inderdaad wel even duren voordat het warm wordt in huis. Al is 9 uur wel erg lang, maar misschien hangt dat weer van de vloer/massa af.

Heb ook de round en ook de intergas extreme 36 :) Heb dat ding wel ooit op 50 graden gezet geloof ik, vloerverwarming gaat anders toch bijmengen tot onder de 40. Enkel in de badkamer staat nog een radiator open (die dus maar 50 graden wordt).

[ Voor 17% gewijzigd door watercoolertje op 20-11-2024 17:09 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik had het over ‘om 21 uur’, misschien was ik onduidelijk.

Als ik de draadjes in de Tado op aan/uit zet, zie ik code 0. Doe ik ze op Opentherm, staat er code 5. Dat werkt voor mij verwarrend, omdat Google komt met foutcodes als het anders is dan 0.

Toch maar weer terug zetten naar Opentherm en even aankijken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:09:
Ik had het over ‘om 21 uur’, misschien was ik onduidelijk.

Als ik de draadjes in de Tado op aan/uit zet, zie ik code 0. Doe ik ze op Opentherm, staat er code 5. Dat werkt voor mij verwarrend, omdat Google komt met foutcodes als het anders is dan 0.

Toch maar weer terug zetten naar Opentherm en even aankijken dan.
Als t goed is zou de ketel het vanzelf moeten herkennen. Wel even de stekker van de ketel eruit, en na een paar minuten terug.

Als het heel warm wordt in de kamer merk je het snel genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:12:
[...]

Als t goed is zou de ketel het vanzelf moeten herkennen. Wel even de stekker van de ketel eruit, en na een paar minuten terug.

Als het heel warm wordt in de kamer merk je het snel genoeg :P
Je hebt gelijk: ook bij aan/uit zag ik de 5 in beeld. Zal wel iets anders zijn. Toevallig komt de onderhoudsmonteur vrijdag. Zal het gelijk vragen.

Stekker is er uit geweest, jammer dat nergens te zien is dat het op modulerend werkt. Wat zou ik er uiteindelijk precies van kunnen merken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:56
watercoolertje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:57:
[...]

Weet niet waar jij 265 dagen vandaan hebt (of is het een typo van 365)?
Of het is een typo en had 365 moeten zijn, of hij bedoelt dat je in de zomermaanden (wat om en nabij de 100 dagen is) 'm niet op 20 graden hoeft te zetten :P
Maar dat hoeft niet hoor, bij ons staat ie gewoon op 16.5 en zodra het te koud is gaat ie naar 21 en daar staat ie dan op tot ergens begin/in maart en dan gaat ie weer op 16.5. Dat is dus een maand of 4 a 5 per jaar
Dat is precies wat 'ie bedoelt: het is gebruikelijk dat je in het najaar, zodra het koud wordt, je vloerverwarming op een bepaalde temperatuur zet, en je er niet meer aan zit totdat het in het voorjaar warm genoeg is.

Lang verhaal kort: jullie bedoelen volgens mij precies hetzelfde ;)

Dat gezegd hebbende, zie ik @THE_BASE er niet echt verder op ingaan. Dus even ter check: waarom laat je je vloerverwarming niet op 20 graden staan vanaf nu?

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 20-11-2024 17:33 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[b]Hahn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:32:
Dat gezegd hebbende, zie ik @THE_BASE er niet echt verder op ingaan. Dus even ter check: waarom laat je je vloerverwarming niet op 20 graden staan vanaf nu?
Angst voor hoge kosten vanwege de situatie in het oude huis waar we stookten tot we een ons wogen.

Dit huis is uit 2018 en prima geïsoleerd. Vrijwel alles op de begane grond, met vloerverwarming. Mijn gedachte was om ‘‘s nachts op 18.5 graden te zitten en in de avond op 20 graden.

Ik ben bang dat de ketel continu inschakelt zodra de temperatuur, ook in de nacht, onder de 20 graden duikt.

En als de temperatuur altijd op 20 graden staat was de Tado X ook niet nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:26:
[...]

Je hebt gelijk: ook bij aan/uit zag ik de 5 in beeld. Zal wel iets anders zijn. Toevallig komt de onderhoudsmonteur vrijdag. Zal het gelijk vragen.

Stekker is er uit geweest, jammer dat nergens te zien is dat het op modulerend werkt. Wat zou ik er uiteindelijk precies van kunnen merken? :)
Je merkt dat ie het doet. Als de draden op OpenTherm zitten, is het sowieso modulerend. Verder maakt het niet heel veel uit, de ketel zal bij aan/uit wel op watertemperatuur gaan regelen. Voordeel van modulerend is dat ie wat rustiger start, en misschien heel iets zuiniger. Als zal dat bijna niet meetbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:26:
[...]

De 5 houdt simpelweg in 'brandt voor CV'. Maar als de ketel een half uurtje aan is, laat ie alleen nog het vlammetje zien. De cijfers worden dan verborgen, totdat je ergens drukt. In het menu kun je ook instellen dat de cijfers altijd zichtbaar zijn trouwens als je dat leuk vindt.

Vandaar dat het voor jou als 'nieuw' overkomt. Voorheen (en straks) zag/zie je ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:39:
[...]

Angst voor hoge kosten vanwege de situatie in het oude huis waar we stookten tot we een ons wogen.

Dit huis is uit 2018 en prima geïsoleerd. Vrijwel alles op de begane grond, met vloerverwarming. Mijn gedachte was om ‘‘s nachts op 18.5 graden te zitten en in de avond op 20 graden.

Ik ben bang dat de ketel continu inschakelt zodra de temperatuur, ook in de nacht, onder de 20 graden duikt.

En als de temperatuur altijd op 20 graden staat was de Tado X ook niet nodig. :)
Dat is dus het hele eieren eten met vloerverwarming: omdat het een lange tijd duurt om van bijvoorbeeld 18 naar 20 graden te komen, is het efficiënter (en prettiger) om het altijd op 20 graden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:42:
[...]

Dat is dus het hele eieren eten met vloerverwarming: omdat het een lange tijd duurt om van bijvoorbeeld 18 naar 20 graden te komen, is het efficiënter (en prettiger) om het altijd op 20 graden te houden.
Daar zit wat in, op dit moment zitten we in een nieuw huis zonder al te veel gordijnen wat zorgt voor isolatie. Dus voorlopig lijkt het mij beter om even vast te houden aan 18.5 graden in de nacht en 20 graden 's avonds.

Die Tado X kost de wereld niet en zorgt er alsnog voor dat modulerend nu werkt, dus laat ik gewoon hangen. Ook handig om op afstand de temperatuur uit te kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 16:30
Hahn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:32:
[...]

Of het is een typo en had 365 moeten zijn, of hij bedoelt dat je in de zomermaanden (wat om en nabij de 100 dagen is) 'm niet op 20 graden hoeft te zetten :P

[...]

Dat is precies wat 'ie bedoelt: het is gebruikelijk dat je in het najaar, zodra het koud wordt, je vloerverwarming op een bepaalde temperatuur zet, en je er niet meer aan zit totdat het in het voorjaar warm genoeg is.

Lang verhaal kort: jullie bedoelen volgens mij precies hetzelfde ;)
@watercoolertje Dit dus :)

Ik zou hem zelf vanaf nov tot eind maart op stand 20gr hebben staan. Beton houd ook zijn warmte vast en steeds warm stoken van je vloer kost je onderaan de streep meer dan continue temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-08 09:28
Je temperatuur van je ketel zou tussen de 40/45 mogen staan. Omdat je een pomploze verdeler hebt absoluut niet hoger.
Je kan hem eventueel verhogen, dat als je het boekje leest dan kan je dat zelf ook.

Vloerverwarming is een traag systeem, als jij hem pas om 17:00u aan gaat zetten, snap ik best dat je het pas 2-3 uur later gaat merken. Met een wat hoger aanvoertemperatuur zoals eerder aangegeven kan je het wat verkorten, maar ik denk dat je het beste de thermostaat eerder aan kan zetten, en zeker niet meer dan 1.5-2 graden laten afkoelen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Wat nog wel kan is dat de ketelpomp mee moduleert met de brander en daardoor te laag staat. Dan krijgt de ketel het water niet goed door de vloer en duurt het tijden voor je vloer opwarmt.
Kan je instellen met min/max pomptoetental, staat in de handleiding beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:02
@THE_BASE
Als ik jou een welgemeend advies mag geven, dan zou ik me eerst eens in de werking van jouw verwarmingssysteem verdiepen.
Je hebt het over één thermostaat (een Tado) , maar waar is de tweede thermostaat?
Zoals @hesselbeertje zeer terecht opmerkt, heb jij een LT-HT 2-weg systeem. Dat is een 2-zone systeem dat wordt geregeld door de Intergas Extreme. Voor dit LT-HT 2-weg systeem geldt:
Zowel de LT-zone als de HT-zone heeft een eigen ruimtethermostaat. Beide thermostaten kunnen onafhankelijk van elkaar de ketel aansturen. De volgende types thermostaten kunnen worden toegepast:
LT-zone : OpenTherm of aan/uit.
HT-zone : RF, OpenTherm(1) of aan/uit.
Er moet dus ergens in jouw woning nog een tweede thermostaat aanwezig zijn.
Op één van jouw foto's (die met de aansluitblokjes) zie je een rode kabel met een blauwe en een witte draad en een grijze kabel met blauwe en een rode draad. De rode kabel is verbonden met de LT-thermostaat en de grijze kabel is verbonden met de HT-thermostaat. Zoals je in bovenstaande tekst ziet, kunnen beide thermostaten OpenTherm of aan/uit zijn.
De twee losse grijze kabeltjes zijn van een aanlegsensor die nodig is voor een veilige regeling van dit LT-HT systeem.

@hesselbeertje laat je een pagina zien uit de installatiehandleiding van het LT-HT 2-weg systeem. Hij verwijst ook naar de instellingen in het expert-menu van de Intergas Extreme die correct moeten zijn ingesteld voor dit systeem. Als je zeker weet dat het bij de vorige bewoners allemaal goed werkte, zou je hier niet naar hoeven kijken. Maar anders zul je je daar toch in moeten verdiepen. Via dat expertmenu kun je de max temperaturen instellen van de HT-zone en de LT-zone. Zoals je begrijpt, zijn die verschillend.

De installatiehandleiding van het Intergas LT-HT-2-weg systeem is helaas moeilijk te vinden op internet.
Maar ik heb hier 2 linkjes waar je hem kan vinden:

https://www.klusidee.nl/F...rmostaat-mogelijk.129496/
(onderaan de pagina)

https://community.eigenhu...810/index2.html#post11807
(op pagina 2, in een post van Stan)
In dit laatste draadje vind je een hele discussie over de instellingen van de Intergas Extreme (voor zover je je daarin wil verdiepen).

Hou er ook rekening mee dat je dit 2-zone systeem wel een beetje zit tegen te werken met je airco's. Zo was het oorspronkelijk niet bedoeld.
Maar als jouw Intergas 2-zone systeem werkt zoals het zou moeten en de airco's zitten alleen in het gebied van de HT-zone, dan zou het naar mijn mening wel moeten kunnen werken. Hou er dan rekening mee dat geen enkele van jouw radiatoren warmte krijgt van de cv-ketel. Er is in die zone dan enkel warmte van de airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Unknown Alien schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:21:
[...]

@watercoolertje Dit dus :)

Ik zou hem zelf vanaf nov tot eind maart op stand 20gr hebben staan. Beton houd ook zijn warmte vast en steeds warm stoken van je vloer kost je onderaan de streep meer dan continue temp.
Ik zal hem inderdaad voor de test eens een week op 20 graden laten staan. Kijken wat dat doet met de kosten. In een koud huis thuiskomen is ook geen pretje, dat hebben we te lang gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Krissiejj schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:30:
Je temperatuur van je ketel zou tussen de 40/45 mogen staan. Omdat je een pomploze verdeler hebt absoluut niet hoger.
Je kan hem eventueel verhogen, dat als je het boekje leest dan kan je dat zelf ook.

Vloerverwarming is een traag systeem, als jij hem pas om 17:00u aan gaat zetten, snap ik best dat je het pas 2-3 uur later gaat merken. Met een wat hoger aanvoertemperatuur zoals eerder aangegeven kan je het wat verkorten, maar ik denk dat je het beste de thermostaat eerder aan kan zetten, en zeker niet meer dan 1.5-2 graden laten afkoelen.
Die zal ik checken, heb inderdaad de handleiding gelezen en volgens mij staat tapwater op 60 graden en verwarming op ook op 60 graden.

Edit: cv ketel op 40 graden gezet, het zou kunnen dat de onderhoudsmonteur van vorige week die op 60 graden heeft geplaatst. Als het zeker is dat ik een pomploze verdeler heb, staat 'ie dus op 40 graden goed?

[ Voor 12% gewijzigd door THE_BASE op 20-11-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:32:
[...]

Ik zal hem inderdaad voor de test eens een week op 20 graden laten staan. Kijken wat dat doet met de kosten. In een koud huis thuiskomen is ook geen pretje, dat hebben we te lang gedaan.
Wel uitkijken dat je niet appels met peren gaat vergelijken, want aankomende week is het een stuk kouder dan dat het de laatste weken/maanden is geweest. Dus je verbruik zal sowieso flink hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
arpeggio schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:07:
@THE_BASE
Als ik jou een welgemeend advies mag geven, dan zou ik me eerst eens in de werking van jouw verwarmingssysteem verdiepen.
Je hebt het over één thermostaat (een Tado) , maar waar is de tweede thermostaat?
Zoals @hesselbeertje zeer terecht opmerkt, heb jij een LT-HT 2-weg systeem. Dat is een 2-zone systeem dat wordt geregeld door de Intergas Extreme. Voor dit LT-HT 2-weg systeem geldt:

[...]

Er moet dus ergens in jouw woning nog een tweede thermostaat aanwezig zijn.
Op één van jouw foto's (die met de aansluitblokjes) zie je een rode kabel met een blauwe en een witte draad en een grijze kabel met blauwe en een rode draad. De rode kabel is verbonden met de LT-thermostaat en de grijze kabel is verbonden met de HT-thermostaat. Zoals je in bovenstaande tekst ziet, kunnen beide thermostaten OpenTherm of aan/uit zijn.
De twee losse grijze kabeltjes zijn van een aanlegsensor die nodig is voor een veilige regeling van dit LT-HT systeem.

@hesselbeertje laat je een pagina zien uit de installatiehandleiding van het LT-HT 2-weg systeem. Hij verwijst ook naar de instellingen in het expert-menu van de Intergas Extreme die correct moeten zijn ingesteld voor dit systeem. Als je zeker weet dat het bij de vorige bewoners allemaal goed werkte, zou je hier niet naar hoeven kijken. Maar anders zul je je daar toch in moeten verdiepen. Via dat expertmenu kun je de max temperaturen instellen van de HT-zone en de LT-zone. Zoals je begrijpt, zijn die verschillend.

De installatiehandleiding van het Intergas LT-HT-2-weg systeem is helaas moeilijk te vinden op internet.
Maar ik heb hier 2 linkjes waar je hem kan vinden:

https://www.klusidee.nl/F...rmostaat-mogelijk.129496/
(onderaan de pagina)

https://community.eigenhu...810/index2.html#post11807
(op pagina 2, in een post van Stan)
In dit laatste draadje vind je een hele discussie over de instellingen van de Intergas Extreme (voor zover je je daarin wil verdiepen).

Hou er ook rekening mee dat je dit 2-zone systeem wel een beetje zit tegen te werken met je airco's. Zo was het oorspronkelijk niet bedoeld.
Maar als jouw Intergas 2-zone systeem werkt zoals het zou moeten en de airco's zitten alleen in het gebied van de HT-zone, dan zou het naar mijn mening wel moeten kunnen werken. Hou er dan rekening mee dat geen enkele van jouw radiatoren warmte krijgt van de cv-ketel. Er is in die zone dan enkel warmte van de airco's.
Ik heb vanmiddag gelezen wat LT/HT inhoudt en kwam er dus achter dat daar de 2e thermostaat in de badkamer mee werd bedoelt. Volgens de oud bewoners werd die niet gebruikt, de vloerverwarming in de badkamer beneden doet zijn werk. Maar die 2e thermostaat (HT). Die staat op aan/uit.

Voor de radiatoren in de twee kamers boven is gekozen voor airco op één van de kamers. Er is een bypass geïnstalleerd las ik net toevallig. Dus op zich zou het zo moeten verwarmen en aangezien we vrijwel alleen beneden leven, kunnen we het doen met de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:35:
[...]

Wel uitkijken dat je niet appels met peren gaat vergelijken, want aankomende week is het een stuk kouder dan dat het de laatste weken/maanden is geweest. Dus je verbruik zal sowieso flink hoger liggen.
Dat is natuurlijk ook zo. Moet ook gezegd dat we voorheen stadsverwarming hadden en overgeleverd waren aan de grillen van Eneco met zijn enorm hoge tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:35:
[...]

Ik heb vanmiddag gelezen wat LT/HT inhoudt en kwam er dus achter dat daar de 2e thermostaat in de badkamer mee werd bedoelt. Volgens de oud bewoners werd die niet gebruikt, de vloerverwarming in de badkamer beneden doet zijn werk. Maar die 2e thermostaat (HT). Die staat op aan/uit.

Voor de radiatoren in de twee kamers boven is gekozen voor airco op één van de kamers. Er is een bypass geïnstalleerd las ik net toevallig. Dus op zich zou het zo moeten verwarmen en aangezien we vrijwel alleen beneden leven, kunnen we het doen met de vloerverwarming.
Prima. Dan is er dus wel aan gedacht om die HT-zone buiten werking te zetten. Als die 2e thermostaat bijv op de maximum minimum stand staat (en dus geen warmte vraagt) zal de ketel nooit die zone van warmte voorzien.

Let nog wel op het volgende.
De temperatuur die je instelt op het frontpaneel is de max aanvoertemperatuur voor de HT-zone. De max aanvoertemperatuur voor de LT-zone wordt ingesteld met parameter P060 in het expertmenu (en dus niet op het frontpaneel). Ik neem aan dat de vorige bewoners dat correct hebben ingesteld (bij voorkeur 40°C).

Als het goed is, geeft het frontpaneel tijdens bedrijf het gevraagde setpoint van de thermostaat weer. Bij een modulerende thermostaat (OpenTherm) zou dat dan tussen 30 en 40 °C moeten liggen.

En verder is het goed om te weten dat:
HT-zone wordt tijdens LT-zone tijd voorzien van LT warmte
Als bij jou de HT-zone niet meer meedoet, heb je in principe dezelfde installatie als ik: Intergas Extreme 36 met dezelfde pomploze verdeler voor vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-08 09:28
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:33:
[...]

Die zal ik checken, heb inderdaad de handleiding gelezen en volgens mij staat tapwater op 60 graden en verwarming op ook op 60 graden.

Edit: cv ketel op 40 graden gezet, het zou kunnen dat de onderhoudsmonteur van vorige week die op 60 graden heeft geplaatst. Als het zeker is dat ik een pomploze verdeler heb, staat 'ie dus op 40 graden goed?
Als de foto van de verdeler van jou is heb je een pomploze verdeler. 60 graden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk bij deze verdeler.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Krissiejj schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:25:
[...]

Als de foto van de verdeler van jou is heb je een pomploze verdeler. 60 graden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk bij deze verdeler.
Dat is dan zoals @arpeggio zegt de temperatuur van de HT-zone in de badkamer. heeft dus geen zin om die op 40 graden te zetten, want die doet niet mee in het verhaal.

Ik kan nog even in het expert menu checken of het op voorkeurstemperatuur 40 staat voor de LT-zone.

Edit: expert menu gecheckt en P060 stond op 50 graden. Nu op 40 graden gezet. Waar kan ik het beste de temperatuur voor de HT-zone op zetten of is dat niet relevant?

[ Voor 13% gewijzigd door THE_BASE op 20-11-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
arpeggio schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:22:
[...]

Als het goed is, geeft het frontpaneel tijdens bedrijf het gevraagde setpoint van de thermostaat weer. Bij een modulerende thermostaat (OpenTherm) zou dat dan tussen 30 en 40 °C moeten liggen.
De temperatuur op het frontpaneel staat nu tussen 35 graden en 31 graden (de gevraagde 20 graden is bereikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:29:
...
Edit: expert menu gecheckt en P060 stond op 50 graden. Nu op 40 graden gezet. Waar kan ik het beste de temperatuur voor de HT-zone op zetten of is dat niet relevant?
De max aanvoertemperatuur voor de HT-zone ( P050 ) zou ik op 60°C zetten. Maar dat doet er eigenlijk niet toe zolang die 2e thermostaat geen warmte vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en ondersteuning. Ben een stuk wijzer en hopelijk wordt het comfortabel in ons nieuwe huis. :)

Pagina: 1