Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-09 13:08
Goedemiddag allemaal,

onze CV-ketel, een Nefit ecomline excellent cw6 hr 107 met los boilervat van 120(?) liter, is het aan het begeven, problemen ergens in de motor die reparatie te duur maken. We moeten deze dus vervangen, en ik ben benieuwd wat jullie zouden adviseren - nu het allemaal wat ingewikkelder is geworden met het oog op warmtepompen, hybride apparaten enzovoorts.

Onze situatie:
  • Geschakelde hoekwoning uit begin jaren 80.
  • Gebruiksoppervlakte is 185m2, plus nog 20m2 geschakelde garage.
  • Geschatte bruto inhoud is 700-750m3.
  • Benedenverdieping heeft vloerverwarming en warm water in de keuken via een plintboiler.
  • Eerste verdieping heeft radiatoren, badkamer met bad en douche, en een extra badkamer met douche.
  • Tweede verdieping heeft radiatoren, dit is ook waar de ketel nu hangt.
  • Vliering is onverwarmd, hier hangt nu het expansievat, boven de cv-ketel.
  • De muren (10cm spouw) zijn na-geisoleerd, net als het dak van binnenuit en de vloer vanuit de kruipruimte.
  • Meeste glas is HR++
Ik heb een vrouw en 3 dochters, die nu nog jong zijn, maar de kans is er in de toekomst zeker dat we af en toe 2x tegelijk de douche aan zullen hebben staan. Verder hoeft het denk ik allemaal niet al te ingewikkeld, het bad gebruiken we nauwelijks.

Waar denken jullie aan als je dit zo hoort? Een boilervat hoeven we niet te hebben. We denken ook niet dat we in de nabije toekomst (zeg binnen 5 jaar) over zouden stappen op een warmtepomp, maar het blijft een lastig moment vinden we om nu de ketel te moeten vervangen. Want misschien is dat toch weer gunstig, en zouden we daar nu rekening mee moeten houden. Daarom is alle advies welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
Intergas xtreme of remeha tzerra ace-matic.
Deze kunnen laag moduleren, en geven bakker warm water.
Met name de intergas is erg gewild, ook is deze zuiniger ivm extra warmtewisselaar op warm tapwater.
Ik zou voor de cw 3 of ivm 2 douches tegelijk de cw4 gaan.
Deze zijn meer dan genoeg in vermogen en voor tapwater en al helemaal voor de verwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door Kees85 op 20-11-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
Kees85 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:55:
Intergas xtreme of remeha tzerra ace-matic.
Deze kunnen laag moduleren, en geven bakker warm water.
Met name de intergas is erg gewild, ook is deze zuiniger ivm extra warmtewisselaar op warm tapwater.
Ik zou voor de cw 3 of ivm 2 douches tegelijk de cw4 gaan.
Deze zijn meer dan genoeg in vermogen en voor tapwater en al helemaal voor de verwarming.
Ha Kees, we hebben vroeger een Intergas gehad (vorige huis) en waren daar erg tevreden over. Zou zeker onze voorkeur hebben. Ik dacht aan de xtreme 36 CW5, maar is die groot genoeg? Sommige tools geven die als optie, maar Intergas geeft zelf in hun vergelijkende tool bv alleen de HRE 36/48.

Wat vind jij van een (hybride) warmtepomp als optie?

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
Hoeveel water wil je wel niet hebben?
Je douched op ongeveer 38 graden, dan geeft een cw5 15 liter a 40 graden.
Dat is 7.5 liter per douche en dat word nog aangevuld met wat koud water.
Maar hoop wel dat je dan 15mm koperleiding hebt liggen per douche anders krijg je deze hoeveelheid liters water niet goed genoeg bij de douchekraan binnen.

• Steinumstein
Kees85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:10:
Hoeveel water wil je wel niet hebben?
Je douched op ongeveer 38 graden, dan geeft een cw5 15 liter a 40 graden.
Dat is 7.5 liter per douche en dat word nog aangevuld met wat koud water.
Maar hoop wel dat je dan 15mm koperleiding hebt liggen per douche anders krijg je deze hoeveelheid liters water niet goed genoeg bij de douchekraan binnen.
Ik heb geen flauw idee wat voor CW ik zou moeten hebben, nu zit er een 6 in, zeggen ze. Die geeft meer dan genoeg warm water heb ik zo het idee, maar of een tikkie kleiner geschikt is voor onze woning durf ik niet te zeggen. Qua douchen zal het wel, vermoed ik. We hebben op een gegeven moment misschien 2 douches tegelijk aan staan, als dat lukt, en er is genoeg capaciteit om de boel warm te houden in huis, ben ik al tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
In principe is een CW5 voldoende voor twee (waterbesparende) douches van zeg 7.5 L/min.

De meeste CW6en zijn gewoon een CW5 met een warmwatervat. Met andere woorden; zodra het vat leeg is, is het gewoon weer een CW5 qua warmwaterlevering.

Het grote voordeel van dat warmwatervat is dat je sneller warm water hebt en bijv een bad sneller vol hebt (omdat je eigenlijk gewoon een vat van 60+ graden leegtapt). Als je dat niet erg vind en best even kunt wachten tot het water goed warm is, kun je prima wegkomen met een CW5.

Uiteraard kan je op een CW5 ook de comfort-modus aanzetten, daarmee houdt ie de warmtewisselaar warm zodat je ook snel warmwater hebt, maar dat vind ik persoonlijk de slechtste keuze, want dat is by-far het meest onzuinig. Het CW6 tapvat zit namelijk in isolatieschuim, de wisselaar is amper geisoleerd.

Qua verwarming van het huis; ook met een cw3 krijg je dat voor elkaar. Daar hoef je je niet blind op te staren. Belangrijker is dat het toestel ook een lage minimum belasting kan leveren; zo blijft hij langer op een laag pitje pruttelen om het huis warm te houden, dat is zuiniger.

[ Voor 14% gewijzigd door WeetIkHetNou op 21-11-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steinumstein
WeetIkHetNou schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:42:
In principe is een CW5 voldoende voor twee (waterbesparende) douches van zeg 7.5 L/min.

De meeste CW6en zijn gewoon een CW5 met een warmwatervat. Met andere woorden; zodra het vat leeg is, is het gewoon weer een CW5 qua warmwaterlevering.

Het grote voordeel van dat warmwatervat is dat je sneller warm water hebt en bijv een bad sneller vol hebt (omdat je eigenlijk gewoon een vat van 60+ graden leegtapt). Als je dat niet erg vind en best even kunt wachten tot het water goed warm is, kun je prima wegkomen met een CW5.

Uiteraard kan je op een CW5 ook de comfort-modus aanzetten, daarmee houdt ie de warmtewisselaar warm zodat je ook snel warmwater hebt, maar dat vind ik persoonlijk de slechtste keuze, want dat is by-far het meest onzuinig. Het CW6 tapvat zit namelijk in isolatieschuim, de wisselaar is amper geisoleerd.

Qua verwarming van het huis; ook met een cw3 krijg je dat voor elkaar. Daar hoef je je niet blind op te staren. Belangrijker is dat het toestel ook een lage minimum belasting kan leveren; zo blijft hij langer op een laag pitje pruttelen om het huis warm te houden, dat is zuiniger.
Fantastisch! Dank voor deze duidelijke uitleg van het verschil, snap ook gelijk waarom je bij een CW6 dus eigenlijk altijd zo'n vat hebt. Die keuze kan ik in ieder geval doorstrepen :)

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Overigens is het in het algemeen dus ook zo: hoe hoger het warmwater debiet, hoe hoger de maximale belasting van de ketel.

Oudere ketels deden een modulatie (verhouding vollast en laaglast) van 1:3 of 1:5. Als je dan dus een grote CW5 koopt, krijg je daar automatisch een relatief hoge laaglast bij.

De laatste generatie ketels kan zo'n 1:7 tot 1:10 moduleren, waardoor dat weer minder uit maakt.
Pagina: 1