Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:57
Hallo allemaal,

Binnenkort gaan we ons huis verbouwen, en ben een plan aan het maken voor het aanleggen van een WTW Systeem. Hiervoor moet ik de berekening nog laten maken, maar was al bezig om te bedenken hoe ik de kanalen ga aanleggen naar de verschillende ruimtes. De slaapkamers zijn geen probleem, hier kan ik vrijwel direct naar elke ruimte toe middels een koof of in de ruimte van de gordingen. De begane grond is wat lastiger.

Ons plafond is niet super hoog (265cm) en wil hier eigenlijk niet al te veel gaan verlagen. Om ruimte te besparen wil ik gaan voor het Ubbink air excellent of vergelijkbaar systeem. Dit omdat het handig aan te leggen is, en wanneer ik de ovale versie pak, ik ook nog her en der wat ruimte kan besparen. Door de minimale hoogte (255cm+) welke ik over wil houden vallen plafond ventielen al af, omdat de hoogte van de buis, gips, ventiel etc al snel 10cm nodig is. Als we gaan verbouwen dan gaat de hele begane grond op de schop. Denk aan de vloer tot op het zand eruit, zand afgraven, nieuwe betonvloer, +/-16cm PIR, 7-8cm Zandcement vloer met vloerverwarming.

Na wat uitzoeken komen er meerdere vragen naar boven, aangezien er met die nieuwe vloerconstructie meerdere oplossingen zijn.Er komen het en der nieuwe wanden, welke ik van plan ben om met metalstud, osb en fermacell af te werken. Mijn idee is dus om de kanalen door de vloer te laten lopen, en vervolgens omhoog te laten komen in deze nieuwe wanden zodat ik meteen aan twee zijdes de ventielen kan plaatsen. En omdat het verdeelsysteem allemaal losse buizen zijn, naar elk ventiel, is er ook geen last van geluidsoverbrenging.

Buizen naar de plek van de unit is geen probleem. We hebben een spouwmuur tussen de keuken en de woonkamer, met daarboven de technische ruimte. Hierdoor kan ik eenvoudig de buizen door de spouwmuur naar de technische ruimte leggen

[ Voor 14% gewijzigd door Gdzr op 20-11-2024 12:33 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:20
Ik heb het zo gedaan. Let wel, dit heb ik zelf verzonnen en ik heb er niet echt verstand van :+
Vooralsnog werkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXpyE3qI_fL90NFEIXon0vn8ID4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6gQiMna5ErTw5WRsvwobeIJK.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit alleen voor de afvoerkanalen gedaan, de aanvoer kon ik anders oplossen (ventielen daar waar de buizen naar beneden komen). Geen idee of dat wat uitmaakt. Ik ben vanuit dit instortkanaal in wanden omhoog gegaan om daar ventielen in de wand te plaatsen.

Het beton rondom het instortkanaal heb ik apart gestort omdat er anders teveel druk op het kanaal komt en deze in kan klappen. Dat is ook mede de reden waarom ik het kanaal niet direct in de betonlaag heb geplaatst. Andere overwegingen: zo kwam ik niet in de knoei met de wapening en elektrabuizen die in de beton gestort zijn.

Wat ik in ieder geval zeker weet is dat je het kanaal binnen je geïsoleerde schil wil houden, omdat er anders condens in kan ontstaan. Bij jouw opbouw wordt dat dus lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het is absoluut noodzakelijk dat je de kanalen gaat isoleren of geïsoleerde kanalen gebruikt ivm de bovengenoemde condensatie. Denk ook aan onderhoud. Er zal zich zeker bij de vloerputten veel vuil gaan verzamelen. Dit zul je echt minimaal jaarlijks moeten gaan verwijderen.

Hou ook rekening met water, als je in een zandbed een kuil gaat maken is dat natuurlijk automatisch het verzamelpunt voor water, dit heeft ook erg negatieve invloer op de isolatiewaarde.

Persoonlijk ben ik geen fan van vloerputten omdat die altijd op plekken zitten waar je ze niet wil hebben. Ook qua vloerafwerking geeft het vaak de nodige uitdagingen.

Mogelijk kan je een strategisch geplaatste koof maken die niet heel erg op valt met spotjes bijvoorbeeld, of kanalen integreren in een meubel.

Verder heeft het ook niet de voorkeur om relatief lange leidinglengtes te maken ivm de weerstand. Je gaat meer kanaaldruk opbouwen waardoor je ook meer verliezen hebt in het systeem. Het zal lastig inregelbaar zijn omdat je boven erg moet knijpen terwijl je beneden bijna geen druk over houdt. WTW's voor woningen genereren vaak maar weinig statische druk om dit soort afstanden goed te kunnen overbruggen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Thanks voor de reacties @LauPro en @Pejdref .Ik zeg niet dat ik perse vloerputten wil gebruiken, meer wat de ervaringen zijn. Water, stof etc was ook iets wat ik al had bedacht en met speelgoed van kinderen weet je het ook niet. Ik vervloek nu ook de convector putten. Waarschijnlijk heb ik daar mijn antwoord al.. :P

Wat ik wss wel wil doen is de buizen door de vloer leggen. Deze kunnen dan ook gewoon in het isolatie pakket. Bijvoorbeeld 2x 10cm pir leggen. En dan na de eerste laag alle buizen. Dan liggen ze geïsoleerd in de vloer.

Heb dan eigenlijk de volgende twee opties in gedachten.
1. Buizen langs het plafond af, met ventielen in de wand
2. Buizen door de vloer (in de isolatielaag) met ventielen in de wand. (Lengte per buis is dan +/- 6 meter langer)
2.a Ik was van plan om een zwevende dekvloer te maken, met de isolatie tussen betondek en smeervloer. Merkte in de vorig huis dat het met isolatie onder het beton, zodra de zon gaat schijnen, ineens erg warm wordt met het hele betondek als buffer.

[ Voor 55% gewijzigd door Gdzr op 20-11-2024 16:05 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou inderdaad geen kuilen maken en dan eerder de leidingen in het isolatiepakket plaatsen, wel rekening houdend met mechanische belastbaarheid.

Bedenk goed dat zeker voor afzuiging van de binnenlucht het handig is om deze ventielen aan het plafond te hebben. De warmte lucht stijgt namelijk op en zal automatisch ook stofdeeltjes meenemen. Je kan eigenlijk alleen inblaasventielen in de vloer maken.

Is het geen optie om platte 6 cm hoge luchtkanalen te gebruiken? Deze zou je dan boven een vals plafond kunnen leggen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
LauPro schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:25:
Ik zou inderdaad geen kuilen maken en dan eerder de leidingen in het isolatiepakket plaatsen, wel rekening houdend met mechanische belastbaarheid.

Bedenk goed dat zeker voor afzuiging van de binnenlucht het handig is om deze ventielen aan het plafond te hebben. De warmte lucht stijgt namelijk op en zal automatisch ook stofdeeltjes meenemen. Je kan eigenlijk alleen inblaasventielen in de vloer maken.

Is het geen optie om platte 6 cm hoge luchtkanalen te gebruiken? Deze zou je dan boven een vals plafond kunnen leggen.
Dat kan wel, maar in combinatie met de bocht en de inbouwhoogte van het ventiel wordt dit best wel dik. De keuken afzuiging is overigens geen probleem. Deze zit recht onder de technische ruimte. Hier kan ik gewoon recht door het plafond.

6.8 kWp op zuid en west

Pagina: 1