Montage glazen douchewand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 21:46
Aanstaande zaterdag ben ik van plan om in onze nieuwe badkamer de glazen douchewand te monteren. Omdat de wand nog verplaatst moet worden, kan ik de doos op dit moment nog niet openen.

Ik heb de leverancier gevraagd of het noodzakelijk is om het glas op zogenaamde glasblokjes te monteren. Het antwoord hierop was als volgt "Er zitten voor zover ik kan zien geen glasblokjes bij in de verpakking als ik naar de montagehandleiding kijk. Deze zijn eventueel wel los aan te schaffen bij een bouwmarkt mocht je de douchewand niet op de tegels willen zetten."

Ik vind het nogal spannend om het glas direct op het natuursteen te plaatsen, zonder enige vorm van ondersteuning of wigjes. Dit lijkt mij vooral risicovol als de hoek tussen de muur en de vloer wellicht niet helemaal haaks is.

Mijn vraag:
Heeft iemand advies hoe ik deze montage het beste kan aanpakken, zodat ik geen risico loop op schade aan het glas? Het glas is 8 mm dik (ge-smoked) en zal aan de douchezijde worden afgekit. Mijn voorkeur gaat uit naar transparante siliconen glasplaatjes oid, maar deze kan ik niet vinden bij de bouwmarkten. Heeft iemand hier ervaring mee of alternatieve oplossingen?

Alvast vriendelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 12:09
9 van de 10 keer valt de douchewand in een profiel wat op de muur gemonteerd is om oneffenheden en niet rechte muren of niet waterpas vloeren op te vangen.
Verder zou de handleiding van een kwalitatief goed product voldoende moeten zijn om een dergelijke wand te monteren.
Transparante sanitair(!)kit kan je gewoon bij de gebruikelijke bouwmarkten halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:18
Ik denk dat je spanning een juiste is en dat je dus gewoon die blokjes moet halen.
Ik kan haast niet geloven dat zo op de steen nu of in de toekomst goed gaat.

https://www.kitcentrum.nl...spiKzEAQYBSABEgK36vD_BwE#

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
Zou ik absuluut altijd op dergelijke transparante rubber/zacht kunststof blokjes zetten.. Nooit zo vlak op de vloer. Natuursteen zal sowieso niet 100% vlak zijn.
En eigenlijk wil je ook een klein randje ertussen hebben, dat is beter voor de hechting van de kit.

Hoe monteer je de wand tegen de muur? Met een profiel over de volledige lengte? Dan kun je daarin vaak het glas nog wat stellen om de wand evenwijdig met de vloer te krijgen. (werkt alleen als je geen tweede wand-deel hebt wat verticaal op je eerste weer moet aansluiten natuurlijk)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 21:46
Vogels60 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:16:
Ik denk dat je spanning een juiste is en dat je dus gewoon die blokjes moet halen.
Ik kan haast niet geloven dat zo op de steen nu of in de toekomst goed gaat.

https://www.kitcentrum.nl...spiKzEAQYBSABEgK36vD_BwE#
Oei, precies wat ik zocht _/-\o_
BrainCrash schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:25:
Zou ik absuluut altijd op dergelijke transparante rubber/zacht kunststof blokjes zetten.. Nooit zo vlak op de vloer. Natuursteen zal sowieso niet 100% vlak zijn.
En eigenlijk wil je ook een klein randje ertussen hebben, dat is beter voor de hechting van de kit.

Hoe monteer je de wand tegen de muur? Met een profiel over de volledige lengte? Dan kun je daarin vaak het glas nog wat stellen om de wand evenwijdig met de vloer te krijgen. (werkt alleen als je geen tweede wand-deel hebt wat verticaal op je eerste weer moet aansluiten natuurlijk)
Ja, zit een verticaal profiel bij geleverd, dus daar zal ik hem nog wat mee kunnen stellen. Verder zit er een horizontale stang bij die hem over de breedte van de douche aan de bovenkant verticale steun gaat geven. Ik zag daar ook een vloervlokje bij, die ik monteer in aan het uiteinde op de natuursteen. De kitter zal de boel uiteindelijk helemaal netjes af kitten (vak apart).

Dus als ik het goed begrijp de transparante blokjes er onder die ik zonder kit er onder leg. Vloerblokje zal beweging voorkomen i.c.m. een mooie kitvoeg. Moet voldoende zijn om dit klusje te kunnen klaren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-05 10:48
Ik heb deze transparante dopjes eronder geplaatst, vlak afgesneden en vervolgens alles afgekit (douchekant maar ook buitenkant). Kies een kleur die lijkt op de tegels of voeg om af te kitten, transparant wordt nog wel eens vies geel.

https://www.action.com/nl...meubelglijders-en-dopjes/

Let bij de meegeleverde stang erop dat de beugel welke op het glas geplaatst wordt is voorzien van ook een rubber/kuntststof dopje (bout+ beugel zelf). Anders barst je raam.

Ik zou voor de zekerheid iets (glasblokje oid)onder de wand plaatsen tot de kitter aan de slag gaat. Glijd het raam van de blokjes heb je een probleem (mocht de verticale profiel het niet opvangen).

[ Voor 39% gewijzigd door Grutte Pier op 20-11-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 22:33
Ik heb op aanraden van een aannemer kennis niet gewerkt met voetjes en blokjes. Schijnt altijd snel toch troep in de kiertjes te blijven hangen wat weer lekker is voor de schimmels en bacteriën.
Heb op zijn aanraden de ruit een paar mm van de vloer af in het wandprofiel gehangen en vervolgens onder de ruit gekit met transparante siliconenkit. Mooi even afwerken. Dat laten uitharden en toen de ruit in het wandprofiel weer even losser gemaakt zodat het gewicht goed op de kit komt, zit altijd wat speling in afhankelijk van hoe groot en dus zwaar je ruit is. Weer goed aandraaien in het profiel en klaar is. Nu heb je als het goed is een naadloze kitrand en dient de kit zelf als 'voet' voor de ruit en is het makkelijk schoon te maken.
Nadeel is wel dat kit uiteindelijk vergaat en dus vervangen moet worden na x jaren.
Heb het er zelf nu 3 jaar zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:46
Een glazen wand zou volgens "de professionals" koud op de vloer geplaatst kunnen worden. Ik slaap daar ook niet lekker bij, als een tegel ook maar iets uitsteekt / niet vlak ligt krijg je een puntbelasting op het glas. Mijn vloer met 60 cm keramische tegels lag wel mooi vlak (de glazen wand staat dus over 2 tegels), maar toch... Ik heb een dik dubbelzijdig tape op de vloer geplakt om de allerlaatste oneffenheden uit te vlakken, en de wand daar op gezet. En dan de rest weggesneden achteraf + kitten.

[ Voor 6% gewijzigd door mmmmarc op 25-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05

Fanta

FordPerformance™️

Koud op de vloer moet geen probleem zijn, maar zover ik weet leveren de meeste fabrikanten plaatjes mee om hem op te monteren. Waar je wel enorm mee op moet passen, is het hanteren van de glasplaat. Laat hem NOOIT op de punt rusten. Je kan bij wijze van spreken met een moker plat op het glas slaan zonder dat het glas breekt, maar zet de plaat op de punt neer en hij implodeert in duizend mini douchewandjes.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:16
Ik zet ze altijd op 1mm uitvulplaatjes, die zijn doorzichtig en zie je niet. Wel even in reepjes snijden want anders zijn ze breder dan de douchewand.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1