Leuke budget game PC voor kind

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorin000
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-12-2024
Voor de verjaardag van een 12 jarige jongen wil de familie PC componenten geven zodat hij samen met zijn vader een leuke budget game PC in elkaar kan zetten. Op dit moment speelt hij nog vooral Fortnight en Roblox dus het hoeft geen AAA titles te kunnen afspelen. Maar de kans is natuurlijk wel aanwezig dat hij dat binnen afzienbare tijd wel wil...

De tweakers best buy voor een FullHD game PC was een goede eerste richting maar:
- Al met al toch wel duur (730eu)
- Ziet er niet super flitsend uit

Een budget van rond de 500eu leek ons beter passen dus mijn vraag is dan ook:
- Als we de tweaker bes buy FullHD configuratie zouden geven zonder GPU (daar kan/wil hij zelf nog wel voor sparen), zou je er dan wel Fortnight op kunnen spelen?
- Weet iemand nog een leuke alternatieve case wat mogelijk aantrekkelijker is voor een 12 jarige?

Ander ongevraagd advies is ook altijd welkom :P

Beste antwoord (via lorin000 op 25-11-2024 15:02)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 8600G/8700G hebben een IGP die wel redelijk boven de rest uitspringt, maar die zijn op zich dan weer te duur, en nog steeds lopen die een flink stuk achter op een budget-GPU.

Al is "budget" relatief, want nieuw beginnen GPU's zo ongeveer rond de 200 euro (RX6600). GPU's goedkoper dan 200 euro zijn vaak best oud spul. Dat is oke als de prijs dan ook echt flink veel lager is, en dan zit je eerder in de tweedehands-hoek.

Als je de t.o.v. de BBG de losse CPU-koeler weglaat, het geheugen reduceert tot 16GB, de SSD tot 512GB en de GPU vervang door een RX6600 zit je nog niet helemaal op de 500 euro maar ga je wel in die richting. Natuurlijk doe je dan concessies, voor een fanatieke gamer zit 512GB bijvoorbeeld te snel vol, maar later upgraden kan altijd. Vindt je een tweedehands GPU die nog goed meekomt dan kan het budget nog wat naar beneden.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 20-11-2024 17:47 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:07
Heb je al naar 2e hands gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorin000
Nee, nog niet. Omdat het ons leuk leek dat hij samen met zijn vader het systeem gaat bouwen heb ik niet naar 2e hands gekeken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:11
lorin000 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:54:
Nee, nog niet. Omdat het ons leuk leek dat hij samen met zijn vader het systeem gaat bouwen heb ik niet naar 2e hands gekeken....

[...]
Je kan onderdelen ook 2ehands kopen, kan je gewoon nog steeds bouwen. Veel wordt zelfs aangeboden inclusief dozen etc.
Hierdoor kan je nou net dat stuk besparen en toch de onderdelen zelf kiezen. Ophalen en even werkend kunnen zien is natuurlijk het beste dus kijk eerst in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:07
lorin000 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:54:

[...]
Je kan hem ook uit elkaar trekken schoonmaken en van nieuwe koelpasta voorzien en weer inelkaar zetten samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
lorin000 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:17:
Voor de verjaardag van een 12 jarige jongen wil de familie PC componenten geven zodat hij samen met zijn vader een leuke budget game PC in elkaar kan zetten. Op dit moment speelt hij nog vooral Fortnight en Roblox dus het hoeft geen AAA titles te kunnen afspelen. Maar de kans is natuurlijk wel aanwezig dat hij dat binnen afzienbare tijd wel wil...

De tweakers best buy voor een FullHD game PC was een goede eerste richting maar:

- Als we de tweaker bes buy FullHD configuratie zouden geven zonder GPU (daar kan/wil hij zelf nog wel voor sparen), zou je er dan wel Fortnight op kunnen spelen?
- Weet iemand nog een leuke alternatieve case wat mogelijk aantrekkelijker is voor een 12 jarige?

Vreemd, om leuke 'looks' te prefereren boven een goed functionerende PC.
Vooral omdat de meeste kinderen naar het scherm kijken (waar de leuke dingen gebeuren) en niet naar het kastje.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Zou gewoon voor zoiets gaan (snelle search):

v&a aangeboden: Acer Nitro N50-640 - i5 12400F - RTX 3060 - 1tb RAM - geen OS

Eventueel componenten gebruikt kopen en zodoende een goedkope pc te bouwen. Ik sta zelf voor hetzelfde dillema. Heb voor een kleine 300 euro een systeem met ryzen 5 3600 en 1660S gekocht (bottleneck). hier zet ik nu een 5700X3D en RTX 4060 in. Totaal ga ik dan iets boven de 500 komen maar heb ik wel een redelijk (2023-2024) nieuw 1080P system.

Helemaal nieuw bouwen met last-gen GPU gaat het voor 500 euro niet worden..

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

lorin000 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:17:

Ik weet even niet welke pc je gezien hebt, De G variant van AMD kan nog wel wat gamen, maar zonder GPU ga je over het algemeen niet fatsoenlijk kunnen gamen. in veel gevallen niet eens opstarten :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 8600G/8700G hebben een IGP die wel redelijk boven de rest uitspringt, maar die zijn op zich dan weer te duur, en nog steeds lopen die een flink stuk achter op een budget-GPU.

Al is "budget" relatief, want nieuw beginnen GPU's zo ongeveer rond de 200 euro (RX6600). GPU's goedkoper dan 200 euro zijn vaak best oud spul. Dat is oke als de prijs dan ook echt flink veel lager is, en dan zit je eerder in de tweedehands-hoek.

Als je de t.o.v. de BBG de losse CPU-koeler weglaat, het geheugen reduceert tot 16GB, de SSD tot 512GB en de GPU vervang door een RX6600 zit je nog niet helemaal op de 500 euro maar ga je wel in die richting. Natuurlijk doe je dan concessies, voor een fanatieke gamer zit 512GB bijvoorbeeld te snel vol, maar later upgraden kan altijd. Vindt je een tweedehands GPU die nog goed meekomt dan kan het budget nog wat naar beneden.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 20-11-2024 17:47 ]

• sentinel1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 12:27
Dit is een leuke uitdaging want het is voor mij ook actueel.
Zoonlief wilt graag een "game" pc, nu vooral Roblox en wat andere games maar het ziet er wel naar uit dat daar snel andere titels bij gaan komen die wat meer vragen.

Voor nu moet hij het gaan doen met mijn oude systeem. Dat is een AMD 5700x op een Asus X470 met 48gb ram en een 1070ti kaart met een Samsung m.2 en SSD.
Voor nu een leuk begin, ik kan de GPU altijd nog upgraden maar voor nu prima.

Ik zou vooral de 2de hand markt in de gaten houden (bij het "vraag en aanbod -> upgradesetjes" lijken wel wat interessante tussen te staan)
Met 1080ti of een RX5700xt kun je dan nog best leuk meekomen op 1080p.
Overigens begrijp ik dat kids " flitsend" belangrijk vinden (die van mij is geen haar beter) alleen specificaties zijn nu eenmaal belangrijker dan RGB en witte componenten.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Je kan altijd een ledstrip erbij kopen :) zet die op stand "sound driven" en hij knippert met het schieten mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

sentinel1984 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:09:
Overigens begrijp ik dat kids " flitsend" belangrijk vinden (die van mij is geen haar beter) alleen specificaties zijn nu eenmaal belangrijker dan RGB en witte componenten.
Ze vinden het vast heel belangrijk als ze gewoon plaatjes van de PC in een webshop aan het bekijken zijn, maar zodra ze erop gaan gamen, en ze zien de settings en de FPS, dan zal die mening heel snel veranderen. Dat zullen ze zich niet beseffen, dus het is goed om dat voor ze te doen.

Er is niet voor niets een grote markt voor bagger-OEM-PC's met een mooi verhaaltje en een leuk uiterlijk. Of eigenlijk zelfs voor dat soort producten in het algemeen, niet alleen PC's.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
Met videokaart lukt het om een PC'tje te bouwen waar je de eerste jaren mee vooruit kan met dit budget. Er zitten wel beperkingen aan, zoals dat het platform EOL is - een CPU upgrade gaat niet lukken, het RAM voldoet voor de meeste games, maar voor een enkele AAA titel is het krap, de SSD is klein, en de koeling zal zich af en toe laten horen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-14100F Boxed€ 82,91€ 82,91
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 62,24€ 62,24
1VideokaartenAcer Predator Bifrost Arc A750€ 183,99€ 183,99
1BehuizingenAntec NX500M€ 41,90€ 41,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 26,04€ 26,04
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 56,75€ 56,75
1SSD'sLexar NM710 500GB€ 42,39€ 42,39
Totaal€ 496,22

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 21-11-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorin000
Iedereen heel erg bedankt voor zijn input! Denk dat we proberen de BBG te volgen en besparen op geheugen en SSD, en een 2e hands GPU gebruiken. Zo heeft ie toch de leuke ervaring van je eigen systeem bouwen en kan hij sparen voor zinvolle upgrades...
Pagina: 1