Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeriP
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-01 17:41
Hallo iedereen,

Ik wou (als leek) even beroep doen op de (atag) kenners hier om tot verbeteringen te komen ivm onze vloerverwarming.
Onze ketel is type Atag TY32E20B icm Atag One thermostaat boven.

Begin dit jaar hebben wij onze benedenverdieping verbouwd en is er vloerverwarming geplaatst op de benedenverdieping.
Dit overal in de leefruimte en open keuken, maar niet in de gang en in het washok (daaronder ligt de kelder en er was niet voldoende diepte om daar ook vloerverwarming te plaatsen).
Er zijn dus 2 radiatoren geplaatst beneden (gang en washok) en boven (slaapkamers en badkamer) zijn er ook nog radiatoren aanwezig.
Er zijn dus 2 circuits.

Het valt ons echter op dat, al vragen wij 22 graden voor de benedenverdieping de ketel daar nooit raakt.
Ook als het bv 20,6 graden is binnen, dan zie ik het vlammetje niet dat de ketel aan het warmen is, terwijl we wel 22 graden vragen.

Wij hebben dus het gevoel dat de ketel niet verwarmt tot de gewenste temperatuur en te pas en te onpas warmt of niet.
Het lijkt alsof hij zelf beslist wanneer hij even warmt en wanneer niet .. terwijl wij liever zouden hebben dat de ketel gewoon verwarmt tot de gewenste temperatuur.
Kan dit aan de instellingen liggen ?
Ik kan deze wel even oplijsten indien nodig.

alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
Ik heb een Nefit ketel.
Voor deze ketel moet de warmtevraag minimaal 1,0 graden hoger liggen dan de huidige temperatuur, anders gaat hij niet aan.
Dit is om onnodig pendelen te voorkomen.
Wellicht dat dit bij jouw ketel 2,0 graden is?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 17:48

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dit fenomeen heet hysteresis en is bedoeld om het onnodig vaak pendelen van de CV ketel te voorkomen.

Maar soms zijn regelingen ook geoptimaliseerd om de ketel bijvoorbeeld maximaal 4 keer uur op te laten starten. De ketel heeft dan een lerende hysteresis die hij aan past op basis van buitentemperatuur en warmtevraag.

Als je meer controle wil kan je in het installatiemenu vaak wat instellen hierover. Hou er wel rekening mee dat dit invloed kan hebben op het gasverbruik.

Wat je beter kan doen is denk ik een temperatuurcorrectie toepassen op de Atag One van bijv. 2 graden, hij zal dan eerder gaan stoken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeriP
@LauPro een correctie van -2 graden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 17:48

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ja, daarmee kan je in ieder geval controleren of de vloer dan warmer wordt.

Ik denk wel dat je het uiteindelijk moet zoeken in het waterzijdig inregelen van de installatie. Eigenlijk moet er meer warmte naar de vloerverwarming gaan en minder warmte naar de radiatoren. De radiatoren kan je bij het voetventiel door middel van een inbus in te draaien knijpen en daarmee gaat er fysiek dus minder water door deze radiatoren heen waardoor ze minder (snel) warm worden. Dit is iets wat je zelf kan doen, maar je zal je wel moeten verdiepen in de nodige theorie om geen comfortklachten te krijgen.

Zitten er thermostaatknoppen op de radiatoren? Dan kan je eens beginnen met die eens flink dicht te draaien naar stand één of twee en ook te kijken of hiermee de vloerverwarming warmer wordt. Ook zonder thermostaatknoppen kan dit overigens, dit heeft hetzelfde effect als het voetventiel dicht te draaien. Als je geen thermostaatknoppen hebt moet je denken in halve slagen, begin vanaf positie dicht met een halve slag open en doe er steeds een halve slag bij.

Over het algemeen adviseer ik eigenlijk om bij vloerverwarming een aparte thermostaat toe te passen in de betreffende ruimte, je zou dan eigenlijk twee zones moeten maken. Vloerverwarming reageert pas na ongeveer twee tot vier uur. Het systeem reageert dus heel erg traag, terwijl de radiatoren na een half uur al flink warmte af kunnen geven. Zodra de ruimte waar de thermostaat hangt op temperatuur is staan de radiatoren dus in verhouding al vier uur te verwarmen waardoor die ruimtes dus veel warmer worden (gemaximaliseerd door de (thermostatische)radiatorknoppen).

Het kan natuurlijk ook zijn dat de vloerverwarming op dit moment teveel wordt geknepen, of er dat meer aan de hand is zoals aanvoer/retour omgedraaid. Misschien heb je wat foto's van de vloerverdeler?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• JoeriP
De radiatoren zitten op een ander circuit en met een andere thermostaat .. dus ik weet niet of dit zo gaat lukken ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHK5P4f4bhWA5lWLkTAPtJ4OlxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdSjcoVrbRmacpOLQFjxDrhS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3hFIqp6F4ich32Or49mWtM9TKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATizhgwEWTZCqBHf1iGgqHSF.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1