Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:17
Ik zoek een?
Compacte smartphone met een cleane UI. Ik heb nu een Fairphone 4 en hoewel ik erg achter het concept sta merk ik dat de telefoon dusdanig groot is dat ik last krijg van mijn hand bij iets intensiever gebruik. Ook de camera is redelijk ruk en ik heb meermaals problemen gehad met de software. Hiervoor altijd gekozen voor de meest compacte modellen maar die zijn er bijna niet meer.

Wat is je budget?
Circa €500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik mijn smartphone niet voor spannende dingen (niet gamen of zwaardere apps). Wil wel graag een wat betere camera om foto's te maken van mijn kleintje met name. Verder zijn de specs van huidige telefoons in de midrange allemaal meer dan voldoende.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had eigenlijk al de keuze gemaakt voor de Pixel 8a vanwege het 'soort van' compacte formaat, scherpe prijs en cleane software. Ook een behoorlijke camera upgrade. Zie nu echter voor een hele scherpe prijs de S24 en die is nog een halve centimeter korter (152,1*72,7*8,9 vs. 147,6*70,6*7,6) en lichter (188gr vs. 168gr). Wel €17 per maand toestel betaling ipv €13 bij Belsimpel. En ik heb eerder bij Samsung telefoons (via werk) wel het idee gehad dat er 'veel' bloatware op zit en het een mindere software ervaring is dan de Pixel.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vraag me vooral af of het verschil in formaat tussen deze twee de moeite waard is. Ga ik dat merken?

Daarnaast of de software van de S24 inmiddels ook clean is net als die van Google?

Tot slot, zie ik nog belangrijke zaken over het hoofd in deze vergelijking waar jullie mij op kunnen wijzen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:09
Ok, de software van een Samsung is niet zo clean zoals die van Google.
Samsung heeft gewoon zijn eigen app winkel en apps meegeleverd, dus dat levert een beetje overhead op, en een deel kun je verwijderen op de normale manier, maar niet alles (kan wel via ADB, maar verwijder je te veel krijg je problemen, dus ik adviseer dat niet te doen).
Daarnaast heeft Samsung in de inrichting wat aanpassingen gedaan, bijvoorbeeld als je alle open apps knop gebruikt kun je bij een Samsung meteen op Alles Sluiten knop klikken, waar bij Google je helemaal naar links moet swipen tot de eerste open applicatie en daarvoor zit dan die knop alles afsluiten.

De vraag is of je de overhead op een Samsung gaat merken in de praktijk, want de processor in de S24 is een stuk sneller dan die in de Pixel 8a.
Overigens is er ook nog de Pixel 8 om te overwegen, die tussen de 8a en de S24 in zit qua formaat.

Gezien je zelf eigenlijk al een voorkeur voor de Pixel aangeeft, maar ook de ruimte hebt om iets duurder te gaan, zou ik de gewone Pixel 8 ook zeker overwegen, en je hart volgen en de Samsung laten vallen. Jezelf overtuigen meer uit te geven voor iets waar je over twijfelt is altijd iets wat het voor jezelf moeilijker maakt bij problemen. Je gaat het dan jezelf verwijten, terwijl bij de keuze waar je hart naar uitgaat je het stomme pech zult noemen. Het menselijk brein werkt nu eenmaal zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:17
@swhnld dank voor je input. Inderdaad voor de 8a gegaan. Hopelijk merk je in de praktijk niet al te veel van de halve centimeter langer. Het is al een forse stap kleiner ten opzichte van de FP4.