Hi,
Na zo'n 7 jaar met CPU/mobo/geheugen gedaan te hebben en videokaart niet veel nieuwer, is het weer tijd om nieuwe onderdelen bij elkaar te pakken om weer even vooruit te kunnen met vnl gamen op 1440p.
Het hoeft niet naar de 150+ fps op ultra hoge resolutie te gaan op de AAA games, maar weer een aantal jaar vooruit zonder dat we relatief snel tegen beperkingen op lopen, da's prima. Ik speel sowieso niet echt de high-fps shooters waar "elke fps telt".
Ik zoek een?
Nieuw moederbord, CPU & (stille) koeler, geheugen en videokaart.
RGB / leds / witte varianten... al dat maakt me niks uit
Wat is je budget?
Budget is niet een echte beperking, ik verwacht ergens rond de € 1500,- uit te komen.
Huidige systeem
NB: Ik heb even de voeding erbij gedaan.... niet dat die vervangen hoeft te worden, maar 750w lijkt me voldoende voor mijn eerste opzet hieronder.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur, wel paar andere voorkeuren:
* Stille CPU koeler en GPU die niet te veel lawaai maakt onder hoge load
* Moederbord met digitale optische audio uitgang (anders moet ik weer m'n Sound Blaster Z installeren
)
* Lengte videokaart onder de 300mm ivm ruimte in de kast
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Actuele lijst na eerste opmerkingen:
Aangepast:
Het vraagstuk ligt (naast het algemene "kies ik hier echt iets geks" en "mis ik iets") voornamelijk bij de keuze van de GPU. Het zou ook nog een 7900 GRE (bijv de ASUS Dual Radeon RX 7900 GRE OC Edition 16GB GDDR6) maar wat ik heb begrepen is dat de 4070 super beter is met raytracing aan.
Na zo'n 7 jaar met CPU/mobo/geheugen gedaan te hebben en videokaart niet veel nieuwer, is het weer tijd om nieuwe onderdelen bij elkaar te pakken om weer even vooruit te kunnen met vnl gamen op 1440p.
Het hoeft niet naar de 150+ fps op ultra hoge resolutie te gaan op de AAA games, maar weer een aantal jaar vooruit zonder dat we relatief snel tegen beperkingen op lopen, da's prima. Ik speel sowieso niet echt de high-fps shooters waar "elke fps telt".
Ik zoek een?
Nieuw moederbord, CPU & (stille) koeler, geheugen en videokaart.
RGB / leds / witte varianten... al dat maakt me niks uit
Wat is je budget?
Budget is niet een echte beperking, ik verwacht ergens rond de € 1500,- uit te komen.
Huidige systeem
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-9600K Boxed (SRELU) | € 225,37 | € 225,37 |
1 | Moederborden | Gigabyte Z390 Aorus Pro | € 311,19 | € 311,19 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 38,90 | € 38,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 0,- | € 0,- |
NB: Ik heb even de voeding erbij gedaan.... niet dat die vervangen hoeft te worden, maar 750w lijkt me voldoende voor mijn eerste opzet hieronder.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur, wel paar andere voorkeuren:
* Stille CPU koeler en GPU die niet te veel lawaai maakt onder hoge load
* Moederbord met digitale optische audio uitgang (anders moet ik weer m'n Sound Blaster Z installeren
* Lengte videokaart onder de 300mm ivm ruimte in de kast
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Actuele lijst na eerste opmerkingen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 231,32 | € 231,32 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 199,- | € 199,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 4070 SUPER WINDFORCE OC 12G | € 655,61 | € 655,61 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 | € 47,85 | € 47,85 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 | € 112,30 | € 112,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.246,08 |
Aangepast:
- CPU van 7800X3D naar 7700 tray
- Moederbord MSI X670E naar ASUS ROG B650E-F
Het vraagstuk ligt (naast het algemene "kies ik hier echt iets geks" en "mis ik iets") voornamelijk bij de keuze van de GPU. Het zou ook nog een 7900 GRE (bijv de ASUS Dual Radeon RX 7900 GRE OC Edition 16GB GDDR6) maar wat ik heb begrepen is dat de 4070 super beter is met raytracing aan.
[ Voor 3% gewijzigd door reddevil op 20-11-2024 11:39 ]