Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:24
Goedemiddag.....

Ik heb een vraag over mijn cv-ketel opstelling i.c.m. vloerverwarming.
Er is recent iemand voor langs geweest om de verdeler om te bouwen, en waterzijdig alles in te regelen. Nu was het gasverbruik al ''enorm'' hoog voor een kleine tussenwoning, maar dat is nu alleen nog maar meer geworden. Voor ik het met de installateur weer ga opnemen, wil ik weten waar ik over praat...

Opstelling:

Ketel: Vaillant eco tec plus ketel (exacte type zoek ik vanavond even op) - ingesteld op 30 graden aanvoertemperatuur
thermostaat: vailant thermostaat colormatic 350 modulerend aangesloten. Geen nachtverlaging, constante temperatuur van 20.0.

Vloerverwarmingsverdeler: VTE slim verdeler 5 groeps (+-55m2 verwarm oppervlak). Is waterzijdig ingeregeld, en zit een DVR ventiel in. Water wat dus uit de ketel komt gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijmenging heb ik begrepen. (vandaar die 30 graden).

Vloerverwarming 1e verdieping: Kleine badkamer +-5m2 verwarmd oppervlak d.m.v. RTL ventiel (staat op stand 5 van de 5?)

Radiatoren: 1e verdieping handdoekradiator badkamer (+-5l inhoud) maar deze wordt natuurlijk handwarm, maar is gebruikt voor doorstroming.

andere radiatoren zijn ook open gezet op de slaapkamers om genoeg water te hebben om te kunnen opwarmen? Anders zou de totale waterinhoud maar 65l zijn en dat is te weinig om de ketel lekker te kunnen laten branden? Nu zou ik +-100L inhoud hebben (door de slaapkamer radiators die eigenlijk ''handwarm'' worden en dus niet echt verwarmen.)

Als ik dan ga kijken naar mijn gasverbruik schrik ik hier enorm van. Voor alle aanpassingen zat ik gemiddeld met dit weer al op een 5-6m3 aan gas per dag. Nu koers ik af op +-10m3 gas per dag!

Zie mijn gafriek van mijn p1 meter, mijn ketel pendeld nog steeds net zo hard, maar verbruikt dus ook meer gas.

Voor aanpassing bijv. 16-11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OT0Fmmf3cRR4LAxKk-n83tKsEbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90q2o9w7Y402OI0VNUZY3hxN.jpg?f=fotoalbum_large

na aanpassing sinds gisteren (grafiek van vandaag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTRAlo2PiL9KKr49c3F9mGYLOZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ2hHfi3nKsL3oI3QomruGAj.jpg?f=fotoalbum_large

Woning: tussenwoning +-112m2 woonoppervlak waarvan dus 55m2 verwarmd op BG en de badkamer een +-5M2 bedraagd.

Wat kan ik hier aan doen/wat kan ik de installateur vragen om te doen? Ik had echt wel vertrouwen in de installateur, maar op dit moment vraag ik me af wat hier gebeurd. Nu is het zo dat hij aanraden om een buffervat te nemen als het niet aangenaam zou zijn en de ketel blijft pendelen. Met een buffervat zou de ketel namelijk meer water kunnen verwarmen. Maar dit strookt niet echt met mijn gedachten over ''gas besparen'' :+

edit:

Voorheen een mengverdeler, waarbij de temperatuur op de cv-ketel op +-65 graden stond.

Edit:

Wellicht betere plek dan bouwen en klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
Voer je gasverbruik per dag in op mindergas.nl

Dan ga je temperatuur gecorrigeerd je verbruik bepalen.

Wel van belang is dat je de woning wél op dezelfde temperatuur aan gaat houden bent. Je schrijft dat andere radiatoren opengezet zijn: is dat na de aanpassing gedaan ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Ronald schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:28:
Voer je gasverbruik per dag in op mindergas.nl

Dan ga je temperatuur gecorrigeerd je verbruik bepalen.

Wel van belang is dat je de woning wél op dezelfde temperatuur aan gaat houden bent. Je schrijft dat andere radiatoren opengezet zijn: is dat na de aanpassing gedaan ?
Ga ik proberen. Ook even kijken of ik van voorgaande dagen wat kan invullen, aangezien ik die uit de p1 meter kan halen.

Woning wordt 24/7 op 20,0 gehouden, dit werd aangeraden om geen nachtverlaging toe te passen.

Radiatoren zijn inderdaad opengezet na aanpassing. Dit om meer water rond gepompt te krijgen waardoor de ketel minder pendelt was het verhaal. Maar daar zie ik niet echt iets van terug. Als ik geen verschil merkte moest er een buffervat bij, maar dat verhaal begrijp ik nu niet zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Met het open zetten van de radiatoren heb je wel een hogere gemiddelde temperatuur in huis.

Daarbij hoort dan een hoger warmteverlies en verbruik. Dus je zit nu in een appels en peren verhaal waarbij je niet exact kan quantificeren.

Maar of het veel verschil is ga je met mindergas zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De ecotec plus serie heeft minimum vermogen ongeveer gelijk aan mijn atag die ik op 35 graden stook in een systeem niet extreem verschillend aan het jouwe.

Dat gaat prima met alleen een 4 groep vloerverwarming open. Ik heb er wel een bypass in zitten.

Ligt er een beetje knappe leiding naar de VV verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Ronald schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:39:
Met het open zetten van de radiatoren heb je wel een hogere gemiddelde temperatuur in huis.

Daarbij hoort dan een hoger warmteverlies en verbruik. Dus je zit nu in een appels en peren verhaal waarbij je niet exact kan quantificeren.

Maar of het veel verschil is ga je met mindergas zien.
Die begrijp ik inderdaad nog wel, ik ga mindergas invullen en dan zien wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Ronald schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:44:
De ecotec plus serie heeft minimum vermogen ongeveer gelijk aan mijn atag die ik op 35 graden stook in een systeem niet extreem verschillend aan het jouwe.

Dat gaat prima met alleen een 4 groep vloerverwarming open. Ik heb er wel een bypass in zitten.

Ligt er een beetje knappe leiding naar de VV verdeler?
Ik heb in principe geen bypass nodig toch aangezien er altijd radiatoren openstaan? De internte bypass op de ketel zelf is dichtgedraaid. Ketel staat op 5kW afgesteld.

Volgens mij een 22mm aanvoerleiding, moet ik vanavond even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Staal en groot is waarschijnlijk wel 22mm. Dat is prima. Ruim voldoende om 5kW door te krijgen bij hoge flow en lage dT.

Ik heb bypass omdat ik alles naregel en de thermische motoren op de vloerverwarming verdeler retetraag zijn (en er blijkbaar niets beter bestaat wat niet onnodig duur is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Ronald schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:54:
Staal en groot is waarschijnlijk wel 22mm. Dat is prima. Ruim voldoende om 5kW door te krijgen bij hoge flow en lage dT.

Ik heb bypass omdat ik alles naregel en de thermische motoren op de vloerverwarming verdeler retetraag zijn (en er blijkbaar niets beter bestaat wat niet onnodig duur is)
Oke, dat is dan inderdaad het verschil. Ik heb een modulerende thermostaat, jij ook? Of aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:09
Ronald schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:54:

watts 22cx, zijn retesnel en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
REDN4S schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:19:
[...]

watts 22cx, zijn retesnel en goedkoop.
Die heb ik, als dat snel is wil ik de rest niet weten 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:06:
[...]

Oke, dat is dan inderdaad het verschil. Ik heb een modulerende thermostaat, jij ook? Of aan/uit?
Aan uit, maakt ook geen verschil: je zit al op max 30 graden en max 5kW… je ketel kan misschien naar het minimum van 3,5-4,5 kW afhankelijk van model… maar zal dat toch doen als afgifte en beperking is.

Doet hij bij mij ook :-)

Afgifte beperkt opgenomen vermogen tot 7kW met alles open.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 20-11-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:09
Ronald schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:44:
[...]

Die heb ik, als dat snel is wil ik de rest niet weten 7(8)7
Die zijn snel ja, hiervoor had ik die van honeywell zelf (MT4) en die deed er gemiddeld 3x zo lang over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09

JME

zeg maar Jamie

Dus de ruimtes met radiatoren verwarmde je voorheen niet en verwarm je nu 24/7 mee en het valt je op dat je gasverbruik toeneemt? Ik heb wel een vermoeden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
JME schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:05:
Dus de ruimtes met radiatoren verwarmde je voorheen niet en verwarm je nu 24/7 mee en het valt je op dat je gasverbruik toeneemt? Ik heb wel een vermoeden..
Yep. En 24/7 op 20 graden houden van 60m2… Dat is inderdaad kostbaar (tenzij het echt een heel goed geisoleerde woning is, maar dat lijkt gezien dit gasverbruik niet het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:31
Waarom geen nachtverlaging?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Dat werd afgeraden door de installateur omdat het opwarmen dan nog meer energie zou kosten? Het was een traag systeem, dus het zou beter zijn om de massa gewoon op temperatuur te houden.

Ik kan het wel eens proberen, maar dan 1 graad nachtverlaging? Of hoeveel is ''normaal''?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
JME schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:05:
Ja, ik snap dat dat wat extra kost, maar dat zou het pendelen moeten voorkomen en zou de ketel dus rustiger stoken. Dit zou niet heel veel gas ''extra'' moeten kosten. Ik heb de radiatoren niet nodig op de slaapkamer, kan ik deze gewoon dicht zetten? De rest zou in balans moeten blijven, het is waterzijdig ingeregeld...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Valorian schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:38:
[...]

Yep. En 24/7 op 20 graden houden van 60m2… Dat is inderdaad kostbaar (tenzij het echt een heel goed geisoleerde woning is, maar dat lijkt gezien dit gasverbruik niet het geval).
Het is inderdaad niet erg goed geisoleerd. De vloer is nageisoleerd, de spouwmuur en het dak niet. kozijnen zijn houtenkozijnen (denk vanaf de bouw 1978, in ieder geval niet nieuw met het glas) met ''hr++ glas'' uit 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:47:
[...]

Dat werd afgeraden door de installateur omdat het opwarmen dan nog meer energie zou kosten? Het was een traag systeem, dus het zou beter zijn om de massa gewoon op temperatuur te houden.

Ik kan het wel eens proberen, maar dan 1 graad nachtverlaging? Of hoeveel is ''normaal''?
Ik heb een redelijk goed geiosoleerde woning, met vloerverwarming beneden, dus niet geheel te vergelijken.
Maar een 1-2 graden nachtverlaging zou gewoon moeten kunnen.

De woning warm houden terwijl je slaapt kost gewoon extra gas. En de woning "op temperatuur houden" is altijd duurder dan nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:07:
Goedemiddag.....

Ketel: Vaillant eco tec plus ketel (exacte type zoek ik vanavond even op) - ingesteld op 30 graden aanvoertemperatuur
thermostaat: vailant thermostaat colormatic 350 modulerend aangesloten. Geen nachtverlaging, constante temperatuur van 20.0.
Is je probleem niet je aanvoertemperatuur? Het lijkt er op dat je ketel zijn warmte niet kwijt kan en daarom dus enorm gaat pendelen ( met fors gasverbruik tot gevolg ).

Wat je wilt is het liefst zo lang als mogelijke runs op laag vermogen. Ik vermoed dat het minimumvermogen van je ketel ergens rond de 6kW zit. Als je 6kW warmte kwijt wil met een deltaT van 5 tussen aanvoer en retour ( en veel hoger zal je dT niet zijn vermoed ik ). dan moet je flow al 17liter/minuut zijn door je gehele systeem. En dan moet in je gehele systeem je ook nog eens 6kW afgiftevermogen continu open hebben staan.

Pendelen is verschrikkelijk voor je rendement. Vergelijk het met een auto die vol gas geeft tot 50km/u en dan uitrolt naar 30km/u en dan weer vol gas geeft naar 50km/u.

Waarom zou je een CV ketel op een aanvoertemperatuur van 30 graden willen hebben staan? Dat is ongeveer hetzelfde dat ik van mijn warmtepomp 55 graden aanvoer zou willen vragen.

Ter vergelijking. Ik verwarm mijn woning met een warmtepomp.Benedenverdieping is ook rond de 50m2 met vloerverwarming, alle radiatoren in huis staan open ( geen LTV ). Vannacht verbruikte mijn warmtepomp 500W continu en leverde hij iets meer dan 3kW aan warrmte bij 32 graden aanvoer.

Zoveel vragen bij je setup. Waarom zou je een LTV verdeler op dit moment met 30 graden aanvoer met een CV ketel willen toepassen?

Ik zou beginnen met je aanvoertemperatuur van je CV ketel te verhogen naar 40 of 45 graden als dat kan en mag, en ja dan wordt je vloer dus ook navenant een stuk warmer ( en mogelijk onaangenamer ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
@mkleinman het water gaat rechtstreeks, zegt hij, de vloer in..vandaar de 30 graden....lijkt me niet verstandig om het dan op 45graden te zetten.

Misschien kan de TS even een foto van de VV maken?

[ Voor 15% gewijzigd door Devian op 20-11-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Devian schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:55:
@mkleinman het water gaat rechtstreeks, zegt hij, de vloer in..vandaar de 30 graden....lijkt me niet verstandig om het dan op 45graden te zetten.
Daarom zeg ik ook, als dat kan.

Ik heb mijn twijfels bij de hele setup. Alles schreeuwt voorbereid op een warmtepomp maar er wordt verwarmd met een CV ketel die 30 graden aanvoertemperatuur echt niet leuk vind. Laat staan dat de CV pomp in staat is om even 17liter/minuut water rond de klotsen zonder geluid in het systeem.

Edit:

en wil je met minimaal 17l/min kunnen rondpompen zonder geluid dan moet je systeem bijzonder goed zijn zonder al teveel knietjes, T-stukken etc, en qua diameter moet het ook kloppen.

De hoofdleiding is mijn huis is 22mm, en een deel 3/4 duims en een deel van leiding op zolder zelfs 1 duim. ( groot zat zou je zeggen ). Alleen het laatste stukje naar mijn radiatoren is 15mm.

Op 17l/min ( default warmtepomp ) ruist mijn systeem als een malle. Pas bij 15liter/minuut wordt het systeem stil.

En wat betreft nachtverlaging: Bij een ketel, mits goed ingeregeld. Lijkt mij nachtverlaging prima idee. Bij een warmtepomp niet doen. De besparing in de nacht doe je compleet teniet met meer herrie en een lagere COP wanneer de warmtepomp weer moet gaan verwarmen. ( meten = weten, ik heb het nagemeten thuis :-) ).

[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 20-11-2024 09:05 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

FreakNL

Well do ya punk?

basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:50:
[...]

Het is inderdaad niet erg goed geisoleerd. De vloer is nageisoleerd, de spouwmuur en het dak niet. kozijnen zijn houtenkozijnen (denk vanaf de bouw 1978, in ieder geval niet nieuw met het glas) met ''hr++ glas'' uit 2005.
Ga isoleren.
Ik zit in een tussenwoning uit 1991 en ik heb nog niet gestookt sinds maart. Niet eens heel veel extra geïsoleerd. Wel veel raam partijen op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FreakNL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:02:
[...]

Ga isoleren.
Ik zit in een tussenwoning uit 1991 en ik heb nog niet gestookt sinds maart. Niet eens heel veel extra geïsoleerd. Wel veel raam partijen op het zuiden.
+1. Isoleren isoleren isoleren!

Je gaat al een enorm verschil merken in het laten navullen van je spouwmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:22
@basjuuhhh Even ter referentie: ik heb een hoekwoning uit 1978. Ook hier is de kruipruimte nageisoleerd. De spouwmuren niet (De spouw is te smal en al gevuld met hele dunne piepschuimplaten. Dat maakt naisoleren lastig volgens het isolatiebedrijf). Het dak is ook (nog) niet geisoleerd.

De CV water aanvoer staat hier op 55 graden en alle radiatoren staan dicht behalve 2 stuks in de woonkamer en keuken.

Wij vervarmen dus alleen de benedenverdieping, geen vloerverwarming. Nachttemperatuur (22:30-07:00) staat hier op 16 graden. Overdag 19,5 graden en na 17:00 20,5 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMd6gePwIiZ_d3IMkfF1zQzkytk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8w9hdY2Yz7vWGLIwinsABCfA.png?f=fotoalbum_large
Ik zou toch eens beginnen met de radiatoren boven dicht te draaien. Je hebt homewizard dus je kan vrijwel direct zien wat het doet.
Edit: en nachttemperatuur lager zetten. De buitentemperaturen lijkt vrij constant de komende dagen, dus je kunt perfect zien welke effecten de wijzigingen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door dennisfr op 20-11-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:37
Een cv ketel op 30 graden aanvoertemperatuur zetten is wat mij betreft vragen om problemen. De meeste CV ketels schakelen kort in met een wat hoger vermogen en moduleren dan terug. Dan schiet je waarschijnlijk direct over die aanvoertemperatuur heen en gaat het zooitje weer uit. Aanvoertemperatuur verhogen is denk ik de enige manier om het pendelen te voorkomen. Ik heb deze zelf ingesteld op 51graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga als ik straks thuis ben, de aanvoertemperatuur verhogen (denk niet hoger dan 40 aangezien het water direct de vloer in gaat zonder menging) om iets te proberen. De radiatoren ga ik boven ook dichtdraaien op de slaapkamers want die heb ik niet nodig voor de ''warmte'' (warm worden ze toch niet met 30 graden aanvoer). en ik ga de komende dagen dan een nachtverlaging toepassen om te kijken wat dat doet, ook qua runs maar ook qua comfort in huis.

Naisoleren van de spouw werd afgeraden omdat deze eigenlijk geen ruimte meer heeft. Er zit (steen) wol vanuit de bouw in en de ruimte die overblijft is te smal om bij te isoleren helaas. Wel zijn de kozijnen in de woonkamer een groot probleem denk ik. We komen vanuit de tuin in de woonkamer uit, door een deur die ''tochtig'' is. Maar ik heb ook gezien op de warmtebeeldcamera bij de installateur dat er koude spots voor het kozijn zit in de keuken. Dit is zo'n ''trespa'' plaat waar volgens mij weinig/geen isolatie achter zit? Dus die tegel direct tegen de buitenmuur is gewoon 20-25cm steenkoud. Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
mkleinman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:53:
[...]

Is je probleem niet je aanvoertemperatuur? Het lijkt er op dat je ketel zijn warmte niet kwijt kan en daarom dus enorm gaat pendelen ( met fors gasverbruik tot gevolg ).

Wat je wilt is het liefst zo lang als mogelijke runs op laag vermogen. Ik vermoed dat het minimumvermogen van je ketel ergens rond de 6kW zit. Als je 6kW warmte kwijt wil met een deltaT van 5 tussen aanvoer en retour ( en veel hoger zal je dT niet zijn vermoed ik ). dan moet je flow al 17liter/minuut zijn door je gehele systeem. En dan moet in je gehele systeem je ook nog eens 6kW afgiftevermogen continu open hebben staan.

Pendelen is verschrikkelijk voor je rendement. Vergelijk het met een auto die vol gas geeft tot 50km/u en dan uitrolt naar 30km/u en dan weer vol gas geeft naar 50km/u.

Waarom zou je een CV ketel op een aanvoertemperatuur van 30 graden willen hebben staan? Dat is ongeveer hetzelfde dat ik van mijn warmtepomp 55 graden aanvoer zou willen vragen.

Ter vergelijking. Ik verwarm mijn woning met een warmtepomp.Benedenverdieping is ook rond de 50m2 met vloerverwarming, alle radiatoren in huis staan open ( geen LTV ). Vannacht verbruikte mijn warmtepomp 500W continu en leverde hij iets meer dan 3kW aan warrmte bij 32 graden aanvoer.

Zoveel vragen bij je setup. Waarom zou je een LTV verdeler op dit moment met 30 graden aanvoer met een CV ketel willen toepassen?

Ik zou beginnen met je aanvoertemperatuur van je CV ketel te verhogen naar 40 of 45 graden als dat kan en mag, en ja dan wordt je vloer dus ook navenant een stuk warmer ( en mogelijk onaangenamer ).
Ja ik vraag me ook af of de installateur me niet uiteindelijk (als ik ga klagen) wil overzetten op een WP. Maar daar heb ik geen interesse in op dit moment, en dat heb ik hem ook duidelijk gemaakt voor er aanpassing werden gedaan. Minimale ketelvermogen is ingesteld. Dit zou 5kW zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Devian schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:55:

Misschien kan de TS even een foto van de VV maken?
Ik zal als ik thuis ben straks een foto maken van de huidige VV verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:16
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:33:
[...]

Ga ik proberen. Ook even kijken of ik van voorgaande dagen wat kan invullen, aangezien ik die uit de p1 meter kan halen.

Woning wordt 24/7 op 20,0 gehouden, dit werd aangeraden om geen nachtverlaging toe te passen.

Radiatoren zijn inderdaad opengezet na aanpassing. Dit om meer water rond gepompt te krijgen waardoor de ketel minder pendelt was het verhaal. Maar daar zie ik niet echt iets van terug. Als ik geen verschil merkte moest er een buffervat bij, maar dat verhaal begrijp ik nu niet zo goed.
Maar waarom 24/7 je woning 20 graden houden? Met een warmtepomp snap ik het nog iets (ook niet, want je COP is in de nacht veel lager).

Je hebt meer warmteverlies naar buiten dus logischerwijs meer verbruik. En dit jaar november is wel aanzienlijk kouder dan vorig jaar november! ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
barta123 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:55:
[...]

Maar waarom 24/7 je woning 20 graden houden? Met een warmtepomp snap ik het nog iets (ook niet, want je COP is in de nacht veel lager).

Je hebt meer warmteverlies naar buiten dus logischerwijs meer verbruik. En dit jaar november is wel aanzienlijk kouder dan vorig jaar november! ;)
Omdat de installateur aanraden het niet te doen, maar inmiddels ben ik er achter dat het misschien toch wel beter is om nachtverlaging toe te passen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

barta123 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:55:
[...]

Beetje offtopic. Maar mijn warmtepomp is echt zuiniger als ik 24/7 op 20.0 de temperatuur handhaaf dan wanneer ik nachtverlaging toepas en dan in de ochtend de warmtepomp het huis weer laat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 22:16
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:00:
[...]

Omdat de installateur aanraden het niet te doen, maar inmiddels ben ik er achter dat het misschien toch wel beter is om nachtverlaging toe te passen :+
Ik zou het best proberen, wellicht eerder 1 of 2 graden eraf dan van 20 naar 16.. Wie niet waagt wie niet wint.

Maar ik zie dat het zondag en maandag 15 graden wordt, dus dan hoeven we niet veel te verwarmen :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
barta123 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:45:
[...]

Ik zou het best proberen, wellicht eerder 1 of 2 graden eraf dan van 20 naar 16.. Wie niet waagt wie niet wint.

Maar ik zie dat het zondag en maandag 15 graden wordt, dus dan hoeven we niet veel te verwarmen :+
Ja ik ga beide proberen. Eerst 1 graad nachtverlaging, dan 1,5-2.

Idd het weekend is weer lekker gratis warmte :+ we hebben het grootste raam op het zuiden dus dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:12
Ik heb een hoekwoning uit 1938 met spouwmuurisolatie, dubbel glas en dakisolatie en een CV met normale radiators, geen vloerisolatie.
Mijn verbruik op 16 november 2024 was 3.2 kuub en de thermostaat staat overdag op 20.5C en in de nacht op 16C
5 kuub voor jouw woning is erg hoog, ik denk dat de CV de hele tijd bezig is omdat de uitstroomtemp maar 30 graden is en dat hij daardoor heel inefficient werkt.
30 graden is meer een temp voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

FreakNL

Well do ya punk?

mkleinman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:05:
[...]

Beetje offtopic. Maar mijn warmtepomp is echt zuiniger als ik 24/7 op 20.0 de temperatuur handhaaf dan wanneer ik nachtverlaging toepas en dan in de ochtend de warmtepomp het huis weer laat verwarmen.
Het enige harde feit is dat je CV (en ook WP) minder verbruikt als hij uitstaat.

Maar idd als je meteen in de ochtend weer gaat verwarmen… Tja, waarom zou je? Als wij al stoken is het niet overdag doordeweeks…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:29
Omdat een gasketel geen enkele moeite heeft om het water wat warmer te maken tijdens het opstoken. Sterker nog.... De meeste gasketels verwarmen pas nadat de thermostaat een seintje geeft dat het is afgekoeld.

Een wp daarentegen heeft wel moeite met opstoken en gaat juist meer gebruiken als het water warmer moet zijn.

Wat dat betreft kun je een gasketel vergelijken met een Ferrari waarmee je volgas de oprit afdenderd om vervolgens het motorvermogen af te stemmen op 100km/uur. (Met het risico dat dat vermogen niet eens geleverd kan worden)
Een WP is dan meer een 1 liter motortje die toevallig wel dat vermogen efficiënt kan leveren, maar dan wil je dus niet meer teveel fluctueren in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Ohja het expansievat was ook lek, maar dat maakt voor het verbruik/regelgedrag niks uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Foto opstelling VV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GngeF8QtJKWjSBqGIpgGb05ZE7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v23JOpbM0xIMproJ6B5YHlqu.jpg?f=fotoalbum_large

Foto meters vv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqb1nEOuuDK6CJ_r82a3VFOXcm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luV3dTNKTNgQGVuvsrvxXtzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTnEg7LSJCRlDQE9-XxSBI95Q38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luhYbW1X6S6oxnIuSYuJxHqR.jpg?f=fotoalbum_large

Foto RTL ventiel badkamer. Van 5 naar 2,5 gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxhTgU-TXSA3eDBi-vXU1C7lpOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AFhUosyNtq81yeordY90UgW.jpg?f=fotoalbum_large

Foto thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvOisj3GXGWYWNCrtxrqobVrFU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOjPJjz1TFYGBoPX9tsDeWk0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aztuX5eDC7WQIH1CHNQzqv7idDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pv7wDOhph5xiGwK7pFFMwnU.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuur is 1 graad overschreden en de thermostaat vraagt alsnog aanvoer temperatuurv an 27 graden?

De ketel lijkt er niks mee te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19ea1hjFV6FtHz5pPJqkR6zwvbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLpnyuFALSKk8axXvjkfnwzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP2mwhrHfgiXOXleOL71qLObk-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnaAEyKUKCeNkHzDY3NXn7UX.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting thermostaat in ketel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6hsmRlpdD5TACXncxRLozia2c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuF9za8XlzYWMiVItf7C7gwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:30
Hier ook met en verbruik van tussen de 7 a 10 m3 gas per dag met deze buitentemperaturen.
Vandaag 11m3 zonder koken of douchen temperatuur op 17 en later 19 graden.
2 onder 1 kap uit 1978 van 110m3 over 2 verdiepingen.
Niet nageisoleerd en alleen radiatoren, waarvan enkel woonkamer in principe aan staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Kees85 op 21-11-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Kees85 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:49:
Hier ook met en verbruik van tussen de 7 a 10 m3 gas per dag met deze buitentemperaturen.
Vandaag 11m3 zonder koken of douchen temperatuur op 17 en later 19 graden.
2 onder 1 kap uit 1978 van 110m3 over 2 verdiepingen.
Niet nageisoleerd en alleen radiatoren, waarvan enkel woonkamer in principe aan staat.
Ben ik niet de enige met een "hoog gasverbruik" :+ ik stook het wel iets warmer dan dat.

[ Voor 3% gewijzigd door basjuuhhh op 30-11-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Is er een mod ofzo die mijn topics kan samenvoegen? Ik heb er hier een aangemaakt, maar ook in bouwen en klussen..... is er een mogelijkheid dat samen te voegen naar 1 topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
Niet uitgaan van een paar dagen waar het toevallig ook nog koud is.

10x uit in 5uur is geen extreem pendel gedrag.

Niet meerdere dingen tegelijk aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Rukapul schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:44:
Niet uitgaan van een paar dagen waar het toevallig ook nog koud is.

10x uit in 5uur is geen extreem pendel gedrag.

Niet meerdere dingen tegelijk aanpassen.
Heb inderdaad nog niet veel aangepast behalve onnodige radiatoren dicht gezet. Tot nu toe merk ik daar qua pendelen niet veel van dus die blijven dicht. Ik heb alleen de vloerverwarming open de badkamer van 5 naar 2,5 gedraaid op het rtl ventiel. Dan laat hij minder snel warm water door terug naar de retour. En ik heb de aanvoer verhoogd van 30 naar 40 graden. Voor nu blijft het gasverbruik redelijk gelijk, en heb ik wel een warmere vloer met die aanvoer.

Ik heb een ebus adapter gekocht, voor ik die heb doe ik even niets. Als ik die aan het werk krijg kan ik mooi de aanvoer-retour-kamer temperatuur monitoren en wellicht ook veel meer andere gegevens die van belang zijn om het wat beter te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:21
DVR ventiel en beperken bijmenging retourwater, maar werkt voor geen meter (mijn ervaring). Krijg je het huis wel warm met max aanvoer 30 graden?
Als je de temperatuur meet van wat er daadwerkelijk de vloer in gaat, is dat dan vrijwel gelijk aan wat je ketel op dat moment aanmaakt?

Bij mij werkte het echt voor geen meter. In welke stand ik de DVR ook zette (0,5= geen dicht)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
pentaw1nz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:53:
DVR ventiel en beperken bijmenging retourwater, maar werkt voor geen meter (mijn ervaring). Krijg je het huis wel warm met max aanvoer 30 graden?
Als je de temperatuur meet van wat er daadwerkelijk de vloer in gaat, is dat dan vrijwel gelijk aan wat je ketel op dat moment aanmaakt?

Bij mij werkte het echt voor geen meter. In welke stand ik de DVR ook zette (0,5= geen dicht)
Aanvoer heb ik verhoogd naar 40 graden. Maar mijn metingen wijzen uit tot nu toe dat de aanvoer max 36 haalt bij de vloerverwarmingsverdeler. Maargoed dat moet ik echt nog beter monitoren.

DVR ventiel is bij mij echt helemaal ingedraaid, buiten de schaalverdeling. De aanvoertemp. gaat ook direct de vloer, lijkt alsof ie echt dicht is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:21
basjuuhhh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:07:
[...]

Aanvoer heb ik verhoogd naar 40 graden. Maar mijn metingen wijzen uit tot nu toe dat de aanvoer max 36 haalt bij de vloerverwarmingsverdeler. Maargoed dat moet ik echt nog beter monitoren.

DVR ventiel is bij mij echt helemaal ingedraaid, buiten de schaalverdeling. De aanvoertemp. gaat ook direct de vloer, lijkt alsof ie echt dicht is nu.
36 is niet slecht, afhankelijk van hoe ver de verdeler van de CV ketel af staat.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Laatst online: 15-06 16:11
Ik heb de laatste nieuwe ecotec plus deze week geinstalleerd, jij hebt de vorige nog. Deze nieuwste versie kan terugmoduleren tot 3,9kw. Wat ik vreemd vind is dat jij je max aanvoertemperatuur kan instellen op 30°, op die van mij kan ik de maximale aanvoertemperatuur niet lager dan 40° instellen. Waarna hij dan zelf de aanvoertemp gaat bepalen maar niet hoger dan 40° aanlevert.. Heb hem nog maar net 1,5 dag draaien, ben dus nog heel wat info ah verzamelen. Ik merk wel dat de aanvoertemp bij mij max 35° is en eigenlijk de hele nacht zowat rond de 32° zit. Ook ik doe (nog) geen nachtverlaging, heb een open verdeler met 9 kringen VVW en 1 2,4 meter jaga strada convector met ventilatoren die op zelfde temp meeverwarmd als de vvw.
Spijtig genoeg heb ik nog geen digitale gasmeter, kan hem dus nog niet met een P1 meter en homewizard uitlezen om te zien of ie vaak pendelt. Is er nog een andere manier om pendelgedrag makkelijk te kunnen zien zonder dat je naast je ketel moet gaan postvatten om te zien hoe vaak het vlammetje uitgaat? Ik heb overigens momenteel ook de calormatic vrt 350 modulerende kamerthermostaat erop staan. Heb je jouw calormatic trouwens goed ingesteld? Deze staat af fabriek met een regelstrategie op 2 punts ingesteld, dat is aan uit, als je hem modulerend wil doen werken moet je hem op “Analoog” zetten. Je wil niet weten hoeveel modulerende calormatics er foutief op aan/uit 2 punts strategie staan te werken omdat de installateur het niet weet of vergeet in te stellen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79aH9lhHENWPWQjEhztyIMkWzuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/izZg8plO9VGLF0lOFrk3Lee5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door vtrke op 01-12-2024 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
vtrke schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:39:
Ik heb de laatste nieuwe ecotec plus deze week geinstalleerd, jij hebt de vorige nog. Deze nieuwste versie kan terugmoduleren tot 3,9kw. Wat ik vreemd vind is dat jij je max aanvoertemperatuur kan instellen op 30°, op die van mij kan ik de maximale aanvoertemperatuur niet lager dan 40° instellen. Waarna hij dan zelf de aanvoertemp gaat bepalen maar niet hoger dan 40° aanlevert.. Heb hem nog maar net 1,5 dag draaien, ben dus nog heel wat info ah verzamelen. Ik merk wel dat de aanvoertemp bij mij max 35° is en eigenlijk de hele nacht zowat rond de 32° zit. Ook ik doe (nog) geen nachtverlaging, heb een open verdeler met 9 kringen VVW en 1 2,4 meter jaga strada convector met ventilatoren die op zelfde temp meeverwarmd als de vvw.
Spijtig genoeg heb ik nog geen digitale gasmeter, kan hem dus nog niet met een P1 meter en homewizard uitlezen om te zien of ie vaak pendelt. Is er nog een andere manier om pendelgedrag makkelijk te kunnen zien zonder dat je naast je ketel moet gaan postvatten om te zien hoe vaak het vlammetje uitgaat? Ik heb overigens momenteel ook de calormatic vrt 350 modulerende kamerthermostaat erop staan. Heb je jouw calormatic trouwens goed ingesteld? Deze staat af fabriek met een regelstrategie op 2 punts ingesteld, dat is aan uit, als je hem modulerend wil doen werken moet je hem op “Analoog” zetten. Je wil niet weten hoeveel modulerende calormatics er foutief op aan/uit 2 punts strategie staan te werken omdat de installateur het niet weet of vergeet in te stellen.[Afbeelding]
Klopt, minimaal 5,2kW die ik heb. 3,9 is al een behoorlijk verschil minder natuurlijk. Aanvoertemp minimaal is 30 op deze ketel, waarom weet ik niet want dat lijkt me onmogelijk.

De thermostaat staat inderdaad op analoog, dit had ik gevonden. Stekker aanpassing staat op 0. Wat een rare term trouwens, maar dat terzijde.

Ik zie mijn aanvoer ook schommelen tussen 32-36 gedurende het stoken.

Dat pendelgedrag op een andere manier zien durf ik niet te zeggen. Hooguit kun je zien hoevaak hij gestart heeft over een bepaalde tijd, dus als je bijvoorbeeld smorgens kijkt naar die parameter, en savonds weer dan weet je hoevaak hij is gestart. Volgens mij kun je cv en warmwater gescheiden zien namelijk. Ergens achteraan in het diagnosemenu.

[ Voor 7% gewijzigd door basjuuhhh op 01-12-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
basjuuhhh schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:15:
[...]

Klopt, minimaal 5,2kW die ik heb. 3,9 is al een behoorlijk verschil minder natuurlijk. Aanvoertemp minimaal is 30 op deze ketel, waarom weet ik niet want dat lijkt me onmogelijk.

De thermostaat staat inderdaad op analoog, dit had ik gevonden. Stekker aanpassing staat op 0. Wat een rare term trouwens, maar dat terzijde.

Ik zie mijn aanvoer ook schommelen tussen 32-36 gedurende het stoken.

Dat pendelgedrag op een andere manier zien durf ik niet te zeggen. Hooguit kun je zien hoevaak hij gestart heeft over een bepaalde tijd, dus als je bijvoorbeeld smorgens kijkt naar die parameter, en savonds weer dan weet je hoevaak hij is gestart. Volgens mij kun je cv en warmwater gescheiden zien namelijk. Ergens achteraan in het diagnosemenu.
Ben ook eens een paar dingen gaan opzoeken, ben ook een half uur naast de ketel gebleven net en hij is constant blijven verwarmen, hij gaat dus niet uit. Zie dus geen pendelgedrag. Nu ik woon in België (Hasselt) en vanmorgen was het hier -2,5° buiten. Ik zie hem constant moduleren tussen 30 en 33° aanvoer sinds gistermiddag. Heel het systeem is vrijdagavond opgestart, moest ih begin dus alles opwarmen nog.
Op dit moment bedraagt verschil tussen retour en aanvoer zo’n 3 graden.

Ik ben alle ketels afgegaan en deze zat kwa modulering als 1 vd lagere…speciaal gekozen dus om pendelen tegen te gaan. Wilde in feite de Intergas Xtreme maar die verkopen ze niet in Belgie spijtig genoeg, enkel de HReco en HRe hiee. Heb een aantal panden die ik verhuur in NL, en die hebben bijna allemaal Intergas HReco, wel met gewone radiatoren dan. Ben ik heel tevreden van maar deze kunnen spijtig genoeg niet genoeg terug moduleren, vreesde dus pendelen. Het Xtrme model van hun kan dit wel, die kan tot 3,6kw terugmoduleren. Ma soit, het is dus de vernieuwde Vaillant Ecotec plus 32CS geworden die volgens de papieren kan terugmoduleren tot 3,9kw maar als ik in de ketel zelf kijk zie ik 3,7kw als onderwaarde…uiteraard alleen maar beter.

Je schreef dat je zou kunnen kijken hoe vaak ie gestart heeft, nu ik heb de ketel wel op een energy plug steken van homewizard en daarop zie ik dat ie dus gisteren maar 1x naar 2w is gegaan en na een 45m terug opgestart is en sindsdien constant rond de 62w trekt…of dat wil zeggen dat ie nog niet gependeld heeft weet ik niet. Hij kan bvb ook stoppen met branden en dan bvb nog 10m blijven pompen en dan opnieuw beginnen branden…maar heb er nu een tijdje naast gestaan en hij blijft dus op heel laag pitje branden constant. Hier nog een paar foto’s van parameters die mss interessant zijn….

Ga vandaag ook eens meten hoeveel gasverbruik ik heb, ik vermoed tussen en 10 en 12kube…let wel, in Belgie hebben we hoogcalorisch gas (11,3kwh per kube), in NL is dit lager, tussen de 9.5 en 10.5 dacht ik…
Je moet je natuurlijk ook niet blindstaren op vergelijkend verbruik. Elk huis is anders, mijn is 1 grote open ruimte met dan nog een vide van 6,3 meter. Als bvb je kamerthermostaat in een woonkamer staat van 30m2 dan zal deze sneller op temp zijn en minder warmteverlies hebben dan 1 grote open ruimte met heel hoog plafond en 30m2 glasoppervlak. Mijn huis is ook nog niet optimaal geïsoleerd, werk er wel naar toe natuurlijk. Maar kan enkel maar dromen van een gasverbruik van bvb 6 kube bij deze buitentemperaturen..dat zie ik soms doorkomen maar dat zijn dan mensen die in een rijtjeshuis wonen en de helft woonapp hebben. Mijn huis is vrijstaand en geheel open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTjEqv59pIffChU2jjlmefsdxcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtNTBdukJpcnHbh8yauxFSfe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rBsXAK6jV9mK6qpjHEF7-QKa3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr5BZQmJBMfJzMW75VUsMMNk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCP9kUS9xMZCxeJmGIyHhFUgg9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9TydaT0kajXZUh1AJsr0gwW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32dj8d0lPh4sgs_gVVXGqGrT4X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2aqLUd9zzMsUrbfJAlBCzYK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzBY5vhEExeY1yUWJLc3AftOtho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W07ZiVMWYX5vbK2dRY20JSbF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7FXcS1PUifbKA5s5FhSmduKeEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJD2uSEm6uzOKSclOGwZQUEt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc90RJ8myCV0LOqvgDEqD6kPPjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J023chXdpKnoepfqnsk5EO7n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door vtrke op 01-12-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
vtrke schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:26:
[...]

Ben ook eens een paar dingen gaan opzoeken, ben ook een half uur naast de ketel gebleven net en hij is constant blijven verwarmen, hij gaat dus niet uit. Zie dus geen pendelgedrag. Nu ik woon in België (Hasselt) en vanmorgen was het hier -2,5° buiten. Ik zie hem constant moduleren tussen 30 en 33° aanvoer sinds gistermiddag. Heel het systeem is vrijdagavond opgestart, moest ih begin dus alles opwarmen nog.
Op dit moment bedraagt verschil tussen retour en aanvoer zo’n 3 graden.

Ik ben alle ketels afgegaan en deze zat kwa modulering als 1 vd lagere…speciaal gekozen dus om pendelen tegen te gaan. Wilde in feite de Intergas Xtreme maar die verkopen ze niet in Belgie spijtig genoeg, enkel de HReco en HRe hiee. Heb een aantal panden die ik verhuur in NL, en die hebben bijna allemaal Intergas HReco, wel met gewone radiatoren dan. Ben ik heel tevreden van maar deze kunnen spijtig genoeg niet genoeg terug moduleren, vreesde dus pendelen. Het Xtrme model van hun kan dit wel, die kan tot 3,6kw terugmoduleren. Ma soit, het is dus de vernieuwde Vaillant Ecotec plus 32CS geworden die volgens de papieren kan terugmoduleren tot 3,9kw maar als ik in de ketel zelf kijk zie ik 3,7kw als onderwaarde…uiteraard alleen maar beter.

Je schreef dat je zou kunnen kijken hoe vaak ie gestart heeft, nu ik heb de ketel wel op een energy plug steken van homewizard en daarop zie ik dat ie dus gisteren maar 1x naar 2w is gegaan en na een 45m terug opgestart is en sindsdien constant rond de 62w trekt…of dat wil zeggen dat ie nog niet gependeld heeft weet ik niet. Hij kan bvb ook stoppen met branden en dan bvb nog 10m blijven pompen en dan opnieuw beginnen branden…maar heb er nu een tijdje naast gestaan en hij blijft dus op heel laag pitje branden constant. Hier nog een paar foto’s van parameters die mss interessant zijn….

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan denk ik inderdaad dat hij bij jou wel blijft branden op een laag pitje. Mijne kan de warmte met 5,2kW niet goed genoeg kwijt. Ik kan helaas geen flow zien op de ketel, dat is wel jammer. Ik heb geen idee hoeveel water er wordt rondgepompt... Ik denk als mijn ketel verder kon terug moduleren dat hij ook op een lag pitje kan blijven branden. Mijne gaat ook naar een aanvoer van 32-35 voor een aantal uren tijdens verwarmen, dan houdt hij het prima vol. Tot de temp. in de woonkamer bereikt is, daarna kan hij niet ver genoeg terug om continu aan te blijven op een laag pitje. De retour van mij lijkt wat verder uit elkaar te zitten, die zit meestal rond de 26 graden wat ik tot nu toe gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
basjuuhhh schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:35:
[...]

Dan denk ik inderdaad dat hij bij jou wel blijft branden op een laag pitje. Mijne kan de warmte met 5,2kW niet goed genoeg kwijt. Ik kan helaas geen flow zien op de ketel, dat is wel jammer. Ik heb geen idee hoeveel water er wordt rondgepompt... Ik denk als mijn ketel verder kon terug moduleren dat hij ook op een lag pitje kan blijven branden. Mijne gaat ook naar een aanvoer van 32-35 voor een aantal uren tijdens verwarmen, dan houdt hij het prima vol. Tot de temp. in de woonkamer bereikt is, daarna kan hij niet ver genoeg terug om continu aan te blijven op een laag pitje. De retour van mij lijkt wat verder uit elkaar te zitten, die zit meestal rond de 26 graden wat ik tot nu toe gezien heb.
Nu stel dat mijn ketel 24/7 op het allerlaagste niveau zou branden, dan verbruikt ie nog steeds 3,9kwx24h=een kleine 94kwh….wij hebben hoogcalorisch gas, dus 8,3 kube gas…nu daar zou ik al tevreden mee zijn gezien mijn huisoppervlakte en de huidige buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
basjuuhhh schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:35:
[...]

Als ik echt minder wil verbruiken zal ik gewoonweg nog meer moeten isoleren. Nu verliest mijn woning teveel warmte…idealiter stookt de ketel je woning warm en valt ie uit en houdt je woning die warmte zo lang mogelijk vast. Als je isolatie niet op pijl is zoals bij mij dan gaat er evenveel kw verloren als dat je erin stopt en blijft de ketel op een laag pitje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
vtrke schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:45:
[...]

Als ik echt minder wil verbruiken zal ik gewoonweg nog meer moeten isoleren. Nu verliest mijn woning teveel warmte…idealiter stookt de ketel je woning warm en valt ie uit en houdt je woning die warmte zo lang mogelijk vast. Als je isolatie niet op pijl is zoals bij mij dan gaat er evenveel kw verloren als dat je erin stopt en blijft de ketel op een laag pitje branden.
Dat is bij ons ook wel 1 van de problemen hoor. Binnenkort wordt er kosteloos door iemand een warmtescan van de woning gemaakt. Ben daar zeer benieuwd naar wat ik daar uit ga kunnen halen qua koudebruggen/warmtelekken etc. Nu is het alleen zo dat vergelijkbare woningen in de buurt veel minder stoken (tussenwoningen zoals ik heb, zelfde temperaturen overdag etc.) die hebben meestal alleen radiatoren ipv vloerverwarming. Vloer is extra geïsoleerd bij ons dus verwachtte dat ik ongeveer hetzelfde zou verbruiken.

Probleem is wellicht ook een fundering uit de jaren 70 die niet geïsoleerd is? Dus veel koudebruggen? Dat las ik gisterenctoevallig ergens, daar moet ik me nog meer in verdiepen. Waardoor VV eigenlijk niet zo'n interessante optie was? Maar die lag er al in door de vorige bewoners....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
basjuuhhh schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:00:
[...]

Dat is bij ons ook wel 1 van de problemen hoor. Binnenkort wordt er kosteloos door iemand een warmtescan van de woning gemaakt. Ben daar zeer benieuwd naar wat ik daar uit ga kunnen halen qua koudebruggen/warmtelekken etc. Nu is het alleen zo dat vergelijkbare woningen in de buurt veel minder stoken (tussenwoningen zoals ik heb, zelfde temperaturen overdag etc.) die hebben meestal alleen radiatoren ipv vloerverwarming. Vloer is extra geïsoleerd bij ons dus verwachtte dat ik ongeveer hetzelfde zou verbruiken.

Probleem is wellicht ook een fundering uit de jaren 70 die niet geïsoleerd is? Dus veel koudebruggen? Dat las ik gisterenctoevallig ergens, daar moet ik me nog meer in verdiepen. Waardoor VV eigenlijk niet zo'n interessante optie was? Maar die lag er al in door de vorige bewoners....
Het probleem met vvw is dat het een lage temperatuur en vooral trage verwarming is. Daarom dat velen vaak zeggen dat je die constant aan moet laten staan. Maar in oudere huizen zoals de onze is je terugval over 1 nacht te groot waardoor die dan te hard en te lang moet branden om in de ochtend weer op temp te komen. In oudere huizen zijn dan grote radiatoren of convectoren mss een betere oplossing, daarmee kan je perfect je temp in je huis tot bvb 16° laten vallen van 22:00 tot 06:00 en in de ochtend heeft zo’n systeem op een uurtje ofzo je huis weer op temperatuur. Je moet trouwens ook eens aan die andere huizen id buurt vragen of hun verwarming 24/7 aan staat. Vaak verlagen ze in de nacht en wanneer ze van huis zijn. Ik woon bvb ook deels in Den Haag in een jaren 50 app op de bovenste verdieping zonder dakisolatie. Ik verwarm daar enkel de woonkamer (ongeveer 35m2)…heb daar dezelfde ecotec plus als jij hebt…daar verbruik ik op een dag zoals vandaag amper 4 kube max…maar daar doe ik nachtverlaging.

Als de onderwaarde van je ketel 5kw is, dan zal bij 24/7 verwarmen hij makkelijk 5x24kwh verbruiken als het warmteverlies op een koude dag even groot is.

[ Voor 3% gewijzigd door vtrke op 01-12-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Update:

Helaas nog geen ebusd adapter ontvangen om e.e.a. inzichtelijk te maken.
Dus maar een tijdje langs de ketel gebivakeerd, hier valt wel iets raars op mijn inziens.

Ketel gaat in wachttijd, thermostaat vraagt via ebus een temperatuur van 29 graden terwijl de retourtemperatuur ook 29 graden is.... max aanvoer ketel is ingesteld op 40. Ketel gaat dus aan na verloop van tijd, moet een setpoint van 29 zien te halen (loopt meteen op naar 42 graden in een paar tellen, daarna loopt hij iets terug richting de 32 graden en valt dan uit.)

Huis is volgens thermostaat "op temperatuur".

Heb op de thermostaat de stekker aanpassing gedaan op 5 gezet, volgens mij reageert de thermostaat dan wat trager op temperatuurwisselingen.

[ Voor 10% gewijzigd door basjuuhhh op 13-12-2024 16:11 ]

Pagina: 1