Hoe kan ik het balkon leeg laten lopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-05 17:53
Hallo! In mijn huis heb ik een vrij lang balkon van ongeveer 7 meter en om de een of andere vreemde reden zit de waterafvoeropening op het hoogste punt van het balkon, wat betekent dat er op het balkon 3-4 cm water staat bij hevige regenval.
De vloer van het balkon is een soort waterdicht materiaal en daaronder zit een soort houten constructie en aan de onderkant van het balkon zitten multiplex platen.
Ik wil hem goedkoop en het liefst zelf repareren als dat mogelijk is. Denken jullie dat ik gewoon het water kan afvoeren, een gat boren in het lage punt en de EPDM hemelwaterafvoerbuis erin lijmen als goedkope oplossing?
Of kan ik misschien iets beters doen? Bedankt voor alle tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PqTiW97Yy12oK8c_SIBiFCeheQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ao3A7v3e7tjVc3YNbZsaIxAf.gif?%20f=photo%20album_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5FrlBEkqbYEGQdm0C3-OlN_qh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SVQ1de8RdkQZHBlEjZ7U9g8.jpg?f=fotoalbum_large"]

[ Voor 101% gewijzigd door carefree7 op 19-11-2024 23:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is er verzakking/beschadiging aangezien het bestaande gat op het hoogste punt zit? Het klinkt niet logisch. Voordat je een flink gat gaat boren zou ik het wel checken, je wil niet dat je balkon naar beneden stort.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:25
Praten we hier over een flatgebouw met VVE etc? Een afvoer op het hoogste punt lijkt me niet zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16
En wat zit er onder? Buren? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Een foto zegt meer dan 1000 woorden ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Geen onderburen, het is mijn eigen huis. Goed idee, ik heb wat foto's toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:06
De vraag stellen is al het antwoord; doe dit niet zelf. Vraag een paar aannemers om een offerte voor een deugdelijke hwa. Vreemd dat deze er niet al zat. En hoe is de afvoer van de airco geregeld? Lijkt er nog niet zo lang te staan, heb jij daarvoor opdracht gegeven? Als het even kan sluit je die ook aan op de hwa…
Ik neem aan dat het geen appartement betreft, want dan is het voor de VvE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waarom is de ts ineens in het Engels?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Bas.013 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:45:
De vraag stellen is al het antwoord; doe dit niet zelf. Vraag een paar aannemers om een offerte voor een deugdelijke hwa. Vreemd dat deze er niet al zat. En hoe is de afvoer van de airco geregeld? Lijkt er nog niet zo lang te staan, heb jij daarvoor opdracht gegeven? Als het even kan sluit je die ook aan op de hwa…
Ik ben niet zeker van de exchaust van de warmtepomp, die was er al toen we het huis kochten. De waterafvoer is naast de warmtepomp, dus ik neem aan dat dat het geval is. Maar misschien is het gedeeltelijk zoveel water dat de afvoer van de warmtepomp niet is aangesloten... Nooit aan gedacht.
Denk je dat het niet de moeite waard is om het zelf te doen? Ik hoopte dat het gewoon een kwestie is van een gat maken in het laagste punt, EPDM afvoer erin en EPDM kit eromheen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:23
zit er niet iets achter/onder die warmtepomp dat verstopt zit? Afvoerputje, half van die tegels erop, beetje modder en viezigheid en je ziet het niet eens meer.

Het ziet er best wel rommelig uit. Er is dus zeker een kans dat de poging om de afvoer daar vrij te houden net zo goed gelukt is als de gehele afwerking van die installatie.

De afvoer aan de hoge kant is natuurlijk heel erg vreemd. Het is logischer dat dat een tweede afvoer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:55

ManiacsHouse

Scheisse!

Vind het meer dak lijken dan een plek bedoeld als bruikbaar balkon. Meer een dak met een heeeeele hoge dakrand :D Ook wat je aangeeft waar de vloer uit bestaat. Multiplex met waterdichte laag erop. Klinkt meer als dak van schuurtje. Niet echt gemaakt om dagelijks overheen te stappen. Is dit origineel bouw of later toegevoegd?
Waar zie ik de afvoer op de foto's? Of kijk ik nou verkeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:45
Misschien touwtje in de afvoer hangen en via capillaire werking leegzuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
jnr24 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:19:
zit er niet iets achter/onder die warmtepomp dat verstopt zit? Afvoerputje, half van die tegels erop, beetje modder en viezigheid en je ziet het niet eens meer.

Het ziet er best wel rommelig uit. Er is dus zeker een kans dat de poging om de afvoer daar vrij te houden net zo goed gelukt is als de gehele afwerking van die installatie.

De afvoer aan de hoge kant is natuurlijk heel erg vreemd. Het is logischer dat dat een tweede afvoer is.
Dit is wat er achter de warmtepomp zit. Het is een waterafvoer, maar het is hoger dan de rest van het balkon, dus ik heb overal 2-3 cm water. Ik heb er omheen schoongemaakt, dus het is geen kwestie van afval dat er blijft hangen.
ManiacsHouse schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:31:
Vind het meer dak lijken dan een plek bedoeld als bruikbaar balkon. Meer een dak met een heeeeele hoge dakrand :D Ook wat je aangeeft waar de vloer uit bestaat. Multiplex met waterdichte laag erop. Klinkt meer als dak van schuurtje. Niet echt gemaakt om dagelijks overheen te stappen. Is dit origineel bouw of later toegevoegd?
Waar zie ik de afvoer op de foto's? Of kijk ik nou verkeerd?
De vloer bestaat niet uit multiplex, alleen de onderkant van het balkon, met andere woorden het plafond (zie eerste foto's). Hier is de foto van wat er achter de warmtepomp zit (een enkel uitgangsgat).
HanM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:46:
Misschien touwtje in de afvoer hangen en via capillaire werking leegzuigen?
Dat is een interessante. Zou het water het touw echt volgen, ook al gaat het iets omhoog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n97sesPUn_kZoD4kaulmpFMtCjM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rDW2LaMhsMYvKCIXl38cUWwK.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Bas.013 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:45:
Ik heb nog een foto toegevoegd, ik zie geen uitlaten van de warmtepomp, er lopen wel een paar pijpen, maar ik weet niet zeker of die voor de waterafvoer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RSddGFCFws_xOAWPl3QvKWT1AA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E8Go40jXeeF5vBWYu5j37F8H.png?f=user_large

Is dat de regenwaterafvoer?

Kan je daar niet een soort goot in het onderliggende materiaal maken? (wat zit eronder?)

Is het wel EPDM? Geen bitumen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
jnr24 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]

Is dat de regenwaterafvoer?

Kan je daar niet een soort goot in het onderliggende materiaal maken? (wat zit eronder?)

Is het wel EPDM? Geen bitumen?
Het is geen EPDM en ik denk ook niet dat het bitumen is, maar misschien, ik weet het niet zeker. Het voelt vergelijkbaar aan, rubberachtig. Het probleem is dat dit hele gebied (in het groen) al hoger ligt dan het waterniveau, dus ik zou het pad naar de uitgang op de een of andere manier moeten ingraven. Ik denk niet dat het materiaal dik genoeg is om daar een pad te maken, maar ik weet het niet zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2XkYYzdlcScYOmYmBXRepC_97o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RHFWXY263v2wrbpUjWcDOIZN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:36
carefree7 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:29:
[...]

Het is geen EPDM en ik denk ook niet dat het bitumen is, maar misschien, ik weet het niet zeker. Het voelt vergelijkbaar aan, rubberachtig. Het probleem is dat dit hele gebied (in het groen) al hoger ligt dan het waterniveau, dus ik zou het pad naar de uitgang op de een of andere manier moeten ingraven. Ik denk niet dat het materiaal dik genoeg is om daar een pad te maken, maar ik weet het niet zeker.

[Afbeelding]
Volgens mij bedoeld @jnr24 dat als die opstaande rand rood omcirkeld de afvoer is, dat die zo wel heel smal is, dus dat wellicht je een gootje naar de afvoer kan maken die wat dieper ligt, zodat enerzijds het afvoergat groter wordt, en anderzijds het laagste punt ook bij de afvoer uitkomt.

Ik vraag me dan wel af hoe groot (en vanaf welke punten) die afvoergoot zou moeten lopen. Want als de kant van het balkon waar de afvoer zit zo'n 4 cm hoger is, zou dat een afvoer over de volle 7 meter (breedte) van het balkon worden, lijkt mij ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:02
carefree7 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:18:

Dat is een interessante. Zou het water het touw echt volgen, ook al gaat het iets omhoog?

[Afbeelding]
Jazeker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-P2199JPTae7OvFRF8LbS5wDmc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LjX09BLd9JgdGjVTAPZ5WTY9.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door dakka op 20-11-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:45

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Vraag is wel of een stuk touw genoeg capaciteit heeft om je balkon leeg te krijgen. Is ook net hoe belangrijk je het vind dat het altijd droog is of dat het "op een gegeven moment" droog is. Wel goedkoop om te proberen in elk geval!

Het meest logische lijkt me om de afvoer te "fixen", misschien kan je wat bouwtekeningen opvragen om precies de constructie van je balkon voor je te krijgen?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:05
IMHO is de enige goede oplossing een nieuwe afvoer aanleggen op het laagste punt van het balkon. De rest zijn lapmiddel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:18
Je ken geen EPDM dakdoorvoer plakken op een niet epdm dak.

Dit is butumen, of iets wat daar op lijkt.
Er lijkt ook een soort steenslag op te zitten, dus ik vermoed wel bitumen.

Waarschijnlijk is er ooit of meerdere keren een nieuw dakje op geplakt zonder het oude weg te halen, en zodoende is de afvoer bijna dicht geplakt.

even een dakdekker naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
FRANQ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:59:
... even een dakdekker naar laten kijken.
Ja ik denk het ook, mogelijk stoppen ze een paar beloopbare isolatieplaten eronder zodat je iets meer hoogte hebt op de lage plekken, beter afschot, nieuwe bitumen erover en klaar.

Ik vind het een opvallend afvoertje, je zou toch iets verwachten met een roostertje/overloop e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Balkon verzakt, wellicht door de airco unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:12
Wolly schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:57:
Balkon verzakt, wellicht door de airco unit.
De hoge plek zit aan de kant van de airco unit. Dus dat klopt dan niet

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

No Hands schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:08:
[...]

De hoge plek zit aan de kant van de airco unit. Dus dat klopt dan niet
zou wel kunnen als de onderlaag gebroken is maar de zijkanten niet

@carefree7 was dat altijd al zo met die airco of heb je die zelf laten plaatsen?

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 20-11-2024 20:00 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carefree7
Dit is eigenlijk heel slim! Maar ik denk dat dit alleen werkt totdat het touw helemaal doordrenkt is met water, daarna zal het niet veel effect meer hebben. Maar ik heb lang geleden natuurkundeles gehad, dus misschien heb ik het mis.
Damic schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:59:
[...]

zou wel kunnen als de onderlaag gebroken is maar de zijkanten niet

@carefree7 was dat altijd al zo met die airco of heb je die zelf laten plaatsen?
Deze airco is 10 jaar geleden geïnstalleerd, voordat ik het huis kocht. Ik betwijfel ten zeerste dat het balkon verzakt is, aangezien er nergens structurele zichtbare schade is.
Voorheen lag het balkon dus vol met die tegels die op het dak waren gelegd (niet eens gelijmd) en omdat ze veel volume toevoegden, duwden ze het water naar buiten, zodat het water alleen om hen heen stond. Toen begon het water een beetje te lekken en kreeg ik het advies om de tegels te verwijderen, met het idee dat de tegels misschien de waterstroom naar de uitgang belemmerden. Wat er echter gebeurde is dat er nu overal water stroomt waar de tegels zaten.
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag hoe ze de waterafvoer op het hoogste punt hebben geïnstalleerd (het is ook zo in andere huizen naast me, alleen niet zo erg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:49
Beste advies is reeds gegeven: Dakdekker laten komen. Alle oude meuk (bitumen en wat eronder zit) weg, bekijken of er een nieuwe afschot gecreërd dient te worden en opnieuw branden. En als je er weer tegels op wil doen wel rubberen tegeldragers gebruiken!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:18
carefree7 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:27:
[...]

Dit is eigenlijk heel slim! Maar ik denk dat dit alleen werkt totdat het touw helemaal doordrenkt is met water, daarna zal het niet veel effect meer hebben. Maar ik heb lang geleden natuurkundeles gehad, dus misschien heb ik het mis.

[...]

Deze airco is 10 jaar geleden geïnstalleerd, voordat ik het huis kocht. Ik betwijfel ten zeerste dat het balkon verzakt is, aangezien er nergens structurele zichtbare schade is.
Voorheen lag het balkon dus vol met die tegels die op het dak waren gelegd (niet eens gelijmd) en omdat ze veel volume toevoegden, duwden ze het water naar buiten, zodat het water alleen om hen heen stond. Toen begon het water een beetje te lekken en kreeg ik het advies om de tegels te verwijderen, met het idee dat de tegels misschien de waterstroom naar de uitgang belemmerden. Wat er echter gebeurde is dat er nu overal water stroomt waar de tegels zaten.
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag hoe ze de waterafvoer op het hoogste punt hebben geïnstalleerd (het is ook zo in andere huizen naast me, alleen niet zo erg).
is dat balkon eigenlijk een betonnen plaat, of is dit uit hout opgetrokken, met houten balklaag?
Je hebt het over een oude lekkage, over veel tegels die verwijderd zijn.
Ik wil je niet bang maken, maar ik zou de staat van de draagconstructie proberen in kaart te brengen voordat je er geld tegenaan gooit om de dakbedekking te vervangen.

Mocht alles in orde zijn, maar het afschot de verkeerde kant op lopen door verzakking of iets dergelijks, kun je dat oplossen met afschot isolatie.
Dit weegt weinig, maar hiermee kan je wel het afschot herstellen.
Dan hierover nieuwe dakbedekking laten branden.

Wel alle oude dakbedekking verwijderen, dit is alleen maar extra risico. Bij een lek komt er dan water tussen de lagen te staan en dan heb je het lek pas door als er veel meer schade is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:02
carefree7 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:27:
[...]

.
Nee just andersom :P gaat pas werken als het touw doordrenkt is, aan de output kant van het touw neemt de zwaartekracht het over en druppelt het er weer af want dat touw kan maar zo verzadigd worden.
Pagina: 1