Extra groep in de meterkast -> alles moet eruit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-05 15:52
Binnenkort wordt onze Quatt Duo warmtepomp geïnstalleerd en daarom moet er een extra groep vanuit de meterkast getrokken worden naar een werkschakelaar voor de warmtepompen. Vandaag een elektricien over de vloer gehad om de situatie te komen bekijken. WIj dachten.. "oh, even groepje bijplaatsen", hij wil echter vrijwel de halve meterkast vervangen.

De situatie is als volgt: mijn meterkast bestaat uit 2 groepenkasten, elk voorzien van 2 DIN-rails met 12 posities. Die kasten zitten tamelijk vol, waarop de elektricien aangeeft dat hij sws de kasten moet vervangen voor grotere kasten. Reden: volgens hem mogen er maximaal 4 automaten op een rail zitten; in 1 kast zitten er reeds 5 en de andere 4. 1 Groep extra is volgens hem dus niet mogelijk, er zou zelfs een groep weg moeten uit de kast.

Een extra groepenkast plaatsen kan ook niet volgens hem, gezien modernere groepenkasten volgens hem fysiek niet tegen de oude kasten aan kunnen liggen (ze zouden in elkaar moeten klikken).

Dan hoor ik dat ook alle automaten vervangen moeten worden. Hoewel we (hoogwaardige) Hager-automaten hebben geeft hij aan dat je indien je een gebruikte automaat afkoppelt dat je er dan nooit meer een kabel goed ingeschroefd krijgt.

Ik twijfel... is onze groepenkast echt verouderd, niet meer conform de huidige regels opgebouwd en is vervangen de enige zinvolle optie? Of hebben we een klusser te pakken die een kans ruikt (dit is ons wel eens vaker overkomen namelijk).

Ik wacht nog op een offerte, ik vermoed echter dat van een klus die ik zelf op wellicht 250 euro had begroot nu over de 1000 gaat. Als het moet.. nja, niet leuk, maar ik ga er geen akkoord op geven indien het een stukje opportunisme is.

Tot slot.. in de voorbije jaren zijn er meerdere monteurs in de meterkast bezig geweest, voor o.a. de installatie van een laadpaal, het aansluiten van de PV-installatie enzovoorts.. ook dat waren telkens elektriciens, maar die hebben nooit een opmerking gemaakt over hetgeen ik heb.

Alvast dank voor jullie mening :-)

Meer technische installatie wordt het niet=> schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 20-11-2024 09:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Heb je een foto van de groepenkast?

[ Voor 11% gewijzigd door FredvZ op 19-11-2024 22:28 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Bij deze een foto!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SZrIYnBD4L81J-ycgOodbDO5Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3vMt4aypBrUOWlrUtGFTo2h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:24
Als het een nieuwe kast wordt dan is die 1000 nog maar het begin, als je aansluiting ook nog verzwaard moet worden voor de WP dan wordt het nog wel wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou de 2din automaten voor 1 din kunnen vervangen, daarmee krijg je al een hoop ruimte erbij.
Het klopt idd dat er per aardlek maar 4 groepen mogen zijn.

Ik weet niet wat die teller doet, die kan je misschien ook weglaten.

[ Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 19-11-2024 22:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Tis inderdaad vol, maar een alamat voor de warmptepomp past er nog wel bij.

Gebruikelijk is maximaal 4 groepen per aardlek. Nu lees ik wel her en der dat dat inmiddels is los gelaten en 5 dus ook zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
pman63 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:36:
Als het een nieuwe kast wordt dan is die 1000 nog maar het begin, als je aansluiting ook nog verzwaard moet worden voor de WP dan wordt het nog wel wat meer.
Neuh de aansluiting is wel zwaar zat. De WP gaat sws maar een enkelfaseding zijn.... dus dat is gelukkig geen issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
FredvZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:37:
Tis inderdaad vol, maar een alamat voor de warmptepomp past er nog wel bij.

Gebruikelijk is maximaal 4 groepen per aardlek. Nu lees ik wel her en der dat dat inmiddels is los gelaten en 5 dus ook zou mogen.
Duidelijk, maar geldt dat ook indien we alamats laten plaatsen?

En stel.. ik plaats 1DIN alamats.. dan kan ik evt. ok een extra aardlekschakelaar in een kast laten plaatsen en i.e.g. niet die kasten laten vervangen? Dat scheelt toch al heel wat, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 23:36
Nooit eerder gehoord van een maximum van 4 automaten op 1 rail. Of is het een busboard systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
jbvo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:39:
Nooit eerder gehoord van een maximum van 4 automaten op 1 rail. Of is het een busboard systeem?
Ik zou inzetten dat de electricien in dit geval "kamrail" bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Euh dat weet ik niet, ik vermoed van niet (afgaande op wat Google plaatjes), maar dat is een beetje een gok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Dreadnought schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:39:
Duidelijk, maar geldt dat ook indien we alamats laten plaatsen?
Nee, alamats kan je plaatsen zoveel als je fysiek kwijt kan
En stel.. ik plaats 1DIN alamats.. dan kan ik evt. ok een extra aardlekschakelaar in een kast laten plaatsen en i.e.g. niet die kasten laten vervangen? Dat scheelt toch al heel wat, of niet?
Ik zou een alleen nieuwe alamat laat plaatsen voor de warmtepomp en het verder laten zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Ter aanvulling: mijn idee was als volgt: onder de linker kast hangen nu nog 2 kleine kasten, elk voorzien van een enkele schakelaar (3 fasen, 4DIN) voor resp. de laadpaal en de PV-installatie. Mijn idee was die 2 losse kasten daar weg te halen, daar een nieuwe kast te zeggen met die 2x 4DIN erin en de nieuwe groep + aardlek, maar dat kan volgens de elektricien niet omdat alle kasten bij elkaar moeten passen..? Ik snap dat het mooier is en dat e.e.a. beter aansluit, maar gelijktijdig is dat nu ook het geval niet in de huidige opstelling..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
FredvZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:41:
[...]

Nee, alamats kan je plaatsen zoveel als je fysiek kwijt kan

[...]

Ik zou een alleen nieuwe alamat laat plaatsen voor de warmtepomp en het verder laten zoals het is.
OK, dat zou betekenen dat ik op zoek moet naar een andere elektricien òf dat ik zelf aan de slag moet. De handigheid daartoe heb ik zeker wel, dus dat moet wel goedkomen, ik moet enkel dan even weten wat de regels zijn (die zullen er niet voor niets zijn ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:48
De uitdrukking klopt niet helemaal maar is ook niet perse fout. Per aardlekschakelaar mag je 4 eindgroepen aansluiten, dat is de regel. Je komt dan ook wel op 1 rail per ALS waar max 4 groepen op die rail mogen zitten.
Als je de eindgroepen vervangt door alamat, dan kun je er veel meer per rail plaatsen.

Ik zou groep 5 uit de rechter kast vervangen door een alamat en samen op een rail zetten met een alamat voor de WP. Dan heb je alles in orde. Met 2x alamat (=aardlekautomaat: 16A groep met aardlekschakelaar erin) ben je max €200 verder (nog wat aansluitmateriaal etc €50) exclusief uurloon. Je kunt automaten van ABB kiezen (Hager alleen 2-din) die zijn ongeveer €50 per stuk. Dan €150 materiaal, uurtje werk, voorrijkosten en moet het met €300-€350 eigenlijk wel bekeken zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Ramon 73 op 19-11-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Ramon 73 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:48:
[...]

De uitdrukking klopt niet helemaal maar is ook niet perse fout. Per aardlekschakelaar mag je 4 eindgroepen aansluiten, dat is de regel. Je komt dan ook wel op 1 rail per ALS waar max 4 groepen op die rail mogen zitten.
Als je de eindgroepen vervangt door alamat, dan kun je er veel meer per rail plaatsen.

Ik zou groep 5 uit de rechter kast vervangen door een alamat en samen op een rail zetten met een alamat voor de WP. Dan heb je alles in orde. Met 2x alamat (=aardlekautomaat: 16A groep met aardlekschakelaar erin) ben je max €200 verder (nog wat aansluitmateriaal etc €50) exclusief uurloon. Je kunt automaten van ABB kiezen (Hager alleen 2-din) die zijn ongeveer €50 per stuk. Dan €150 materiaal, uurtje werk, voorrijkosten en moet het met €300-€350 eigenlijk wel bekeken zijn.
Duidelijk advies.

En dan nog een andere vraag.. heb ik een goede reden om dat te willen uitbesteden? Aanvankelijk dacht ik het anders / groter op te willen lossen, maar dit type schroefwerk moet voor een beetje Tweaker toch geen uitdaging zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Dreadnought schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:26:
.....
Dan hoor ik dat ook alle automaten vervangen moeten worden. Hoewel we (hoogwaardige) Hager-automaten hebben geeft hij aan dat je indien je een gebruikte automaat afkoppelt dat je er dan nooit meer een kabel goed ingeschroefd krijgt.
.....
Ik twijfel... is onze groepenkast echt verouderd, niet meer conform de huidige regels opgebouwd en is vervangen de enige zinvolle optie? Of hebben we een klusser te pakken die een kans ruikt (dit is ons wel eens vaker overkomen namelijk).
Alvast dank voor jullie mening :-)
Automaten die maar 1x gebruikt mogen worden heb ik nog nooit gehoord. Wil niet zeggen dat het perse onzin is, maar als het zo was dan werd het hier wel beaamd.

Groepenkast is niet echt verouderd, maar andersom kost een compleet nieuwe kast van Hager een kleine €800 met 12 eindgroepen, 1 PV groep, KWh teller en 2 krachtgroepen. Dan zit je de eerste 20 jaar wel weer 100% safe. Is het noodzakelijk? Niet echt. Verstandig? Dat wel.
Als je de kosten van de ombouw er vanaf haalt dan kom je op ongeveer €650 uit (excl plaatsen). Is toch geen heel schokkend bedrag om voor de eerste tijd van alle gedoe al te zijn.
Aangezien ik dergelijke klussen zelf kan en mag doen, zou ik de twee groepen ombouwen. Bij iets minder vaardigheden zou ik toch op safe spelen, er zijn al twee man vooraf in geweest en nu komt nummer drie nog wat kolder verkopen. Het wordt er allemaal niet beter op.
Oude groepenkast op MP verkopen, levert snel €75-100 op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Dreadnought schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:10:
[...]

Duidelijk advies.

En dan nog een andere vraag.. heb ik een goede reden om dat te willen uitbesteden? Aanvankelijk dacht ik het anders / groter op te willen lossen, maar dit type schroefwerk moet voor een beetje Tweaker toch geen uitdaging zijn? ;)
Tsja, wie ga je dat laten doen? En hoe zeker ben je er van dat die Tweaker veilig werk oplevert?
Zelf doen kán, maar als je alle competenties in huis had dan was je hier geen vragen komen stellen, denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Ramon 73 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:11:
[...]

Automaten die maar 1x gebruikt mogen worden heb ik nog nooit gehoord. Wil niet zeggen dat het perse onzin is, maar als het zo was dan werd het hier wel beaamd.

Groepenkast is niet echt verouderd, maar andersom kost een compleet nieuwe kast van Hager een kleine €800 met 12 eindgroepen, 1 PV groep, KWh teller en 2 krachtgroepen. Dan zit je de eerste 20 jaar wel weer 100% safe. Is het noodzakelijk? Niet echt. Verstandig? Dat wel.
Als je de kosten van de ombouw er vanaf haalt dan kom je op ongeveer €650 uit (excl plaatsen). Is toch geen heel schokkend bedrag om voor de eerste tijd van alle gedoe al te zijn.
Aangezien ik dergelijke klussen zelf kan en mag doen, zou ik de twee groepen ombouwen. Bij iets minder vaardigheden zou ik toch op safe spelen, er zijn al twee man vooraf in geweest en nu komt nummer drie nog wat kolder verkopen. Het wordt er allemaal niet beter op.
Oude groepenkast op MP verkopen, levert snel €75-100 op.
Ik doelde die Tweaker op mezelf ;). Of ik het kan twijfel ik niet aan, tegelijkertijd ken ik zeker niet alle regeltjes, maar ik kan wel prima instructies volgen. Sterker nog, ik heb ooit een opleiding elektrotechniek gedaan (op HBO-niveau, al heb ik die niet afgerond) dus enige affiniteit met het ondewerp heb ik wel. Neemt niet weg dat mijn kennis van de NEN1010 nogal... verouderd is.

Waarom zou het beter zijn het boeltje helemaal te vervangen? Voor wat het waard is.. ik heb nu geen gedoe, in die zin dat alles in de meterkast doet wat het moet doen. Heb je het over de leeftijd van de componenten? Ik weet dat bijv. aardlekschakelaars cf. NEN1010 met regelmaat getest moeten worden en bij onvoldoende prestaties (uitschakelsnelheid) vervangen moeten worden. Zinspeel je op de leeftijd van dit soort componenten v.w.b. het advies om te vervangen?

Ik moet natuurlijk nog even de offerte van de elektricien afwachten, maar ik heb een idee welke kant dat uitgaat. Ik kan er dan dus voor kiezen om met hem in zee te gaan, een goede oplossing te hebben waar niets mis mee mee, maar het wellicht ook wat overbodig is (of voelt). Alternatieven zijn dan door iemand of zelf 2x een alamat te plaatsen en voor minder geld klaar te zijn. Deze man gaat dat zeker niet willen doen, gok ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Dreadnought schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:21:
[...]

Ik doelde die Tweaker op mezelf ;). Of ik het kan twijfel ik niet aan, tegelijkertijd ken ik zeker niet alle regeltjes, maar ik kan wel prima instructies volgen. Sterker nog, ik heb ooit een opleiding elektrotechniek gedaan (op HBO-niveau, al heb ik die niet afgerond) dus enige affiniteit met het ondewerp heb ik wel. Neemt niet weg dat mijn kennis van de NEN1010 nogal... verouderd is.

Waarom zou het beter zijn het boeltje helemaal te vervangen? Voor wat het waard is.. ik heb nu geen gedoe, in die zin dat alles in de meterkast doet wat het moet doen. Heb je het over de leeftijd van de componenten? Ik weet dat bijv. aardlekschakelaars cf. NEN1010 met regelmaat getest moeten worden en bij onvoldoende prestaties (uitschakelsnelheid) vervangen moeten worden. Zinspeel je op de leeftijd van dit soort componenten v.w.b. het advies om te vervangen?

Ik moet natuurlijk nog even de offerte van de elektricien afwachten, maar ik heb een idee welke kant dat uitgaat. Ik kan er dan dus voor kiezen om met hem in zee te gaan, een goede oplossing te hebben waar niets mis mee mee, maar het wellicht ook wat overbodig is (of voelt). Alternatieven zijn dan door iemand of zelf 2x een alamat te plaatsen en voor minder geld klaar te zijn. Deze man gaat dat zeker niet willen doen, gok ik zo ;)
toon volledige bericht
Aha, oké dat is dan duidelijk. Ik zou ook groep 5 vervangen door een aardlekautomaat en die samen zetten met de aardlekautomaat van de wp.
De gedachte om de hele groepenkast te vervangen is meer voor de zekerheid. Dan is alles weer fris en op dezelfde manier gemaakt, nu is de kans op houtje touwtje werk wat meer aanwezig.
Voor zover ik weet verouderen eindgroepen en aardlekschakelaars zeer traag en vooral door het uitschakelen. Dus als er geen veelvuldige fouten zijn geweest dan is er weinig reden om te twijfelen, al zegt een meting natuurlijk veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:58
Een is geen. Zou eens een andere elek bellen. Kijken of hij hetzelfde zegt als 'ie komt schouwen. Maar vind het een raar verhaal, klinkt als 2x geld verdienen (jouw kast weer bij iemand anders plaatsen).

Elek van werkspot toevallig? Mijn ervaring met eleks daar is dat er hoge prijzen en beunhazen op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zou je ook een foto willen maken met de kappen eraf?
Ik denk dat we hier dan een prima advies kunnen geven of het zelf goed te doen is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmzy
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 10:10
Dreadnought schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:21:
Ik denk dat je het prima zelf kan met die opleiding onder je riem.
Maar moet je een meterkast na werkzaamheden niet ook laten certificeren op NEN1010?
Verzekeringstechnisch kan dat volgens mij wel een dingetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:11

timovd

Voorsprong door techniek

Grotere kasten zijn niet nodig. Je hebt nu 48 (2x2x12) posities en dat lijkt mij ruim voldoende voor de toekomst.

De nieuwere Hager automaten worden vaak op de kamrail van de ALS aangesloten, zoals met deze ALS + kam: https://www.hornbach.nl/p...lasse-a-vks151s/10075944/
Helemaal linksbovenin, zie je een automaat die daar op past.
Wat voor een groep moet er bij geplaatst worden? Is een B16 (30mA) aardlekautomaat voldoende? Daar heb je met de huidige indeling namelijk ook wel voldoende ruimte voor.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:18
Hele kast vervangen is onzin. Als je meer ruimte wilt creeren kun je prima al je B16 automaten vervangen door enkele, dan zou ik wel meteen ook de aardlekschakelaars vervangen.

Meest simpele is gewoon linksboven op de 3 vrije posities een B16/C16 (neem aan C want WP) alamat plaatsen (https://www.sandervunderi...at-16a-c-kar-ada966g.html).

Met twin adereindhulzen kun je dan prima aftakken van één van je krachtgroepen daaronder. Of gebruikmaken van aansluitblokken als die al in je kast zitten. Zou dan alleen even rekening houden met een goede verdeling van de fases. Dat je de WP niet op de fase zet waar ook al je B16 groepen opzitten bijvoorbeeld.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Als je het maximale aan extra ruimte wilt winnen, dan kun je overwegen om alle aardlekschakelaars en groepenautomaten te vervangen door aardlekautomaten (alamats).

Er zijn inmiddels meerdere spannings*ON*afhankelijke uitvoeringen van 1 module breed van goede merken, voor een redelijke prijs:

Siemens: https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html

ABB: https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html

Hiermee kun je al 12 eenheden ruimte winnen, met hetzelfde aantal ( 8 ) groepen. Koop er dan een of twee bij voor uitbreidingen en je bent koopman voor minder dan 500 euro en wat aansluitwerk.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:40
Dreadnought schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:26:
Hier heb ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord..... Heb zelf al een paar extra groepen bijgeplaatst en de bestaande automaten ondertussen al zo vaak verplaatst....

mijn onderbuik gevoel zegt in iedergeval dat hij er geld aan wilt verdienen....

ik zie inderdaad wel dat er per aardlek nu al 4 groepen zitten. maar dat is inderdaad zoals hoe andere het ook al zeggen met een allamat op te lossen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Dreadnought schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:43:
Ter aanvulling: mijn idee was als volgt: onder de linker kast hangen nu nog 2 kleine kasten, elk voorzien van een enkele schakelaar (3 fasen, 4DIN) voor resp. de laadpaal en de PV-installatie. Mijn idee was die 2 losse kasten daar weg te halen, daar een nieuwe kast te zeggen met die 2x 4DIN erin en de nieuwe groep + aardlek, maar dat kan volgens de elektricien niet omdat alle kasten bij elkaar moeten passen..? Ik snap dat het mooier is en dat e.e.a. beter aansluit, maar gelijktijdig is dat nu ook het geval niet in de huidige opstelling..?
Met die context snap ik de reactie van de elektricien wel. Als je de groepenkast netjes wil maken dan zou ik zijn aanpak ook volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Gameboy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:56:
Als je het maximale aan extra ruimte wilt winnen, dan kun je overwegen om alle aardlekschakelaars en groepenautomaten te vervangen door aardlekautomaten (alamats).

Er zijn inmiddels meerdere spannings*ON*afhankelijke uitvoeringen van 1 module breed van goede merken, voor een redelijke prijs:

Hiermee kun je al 12 eenheden ruimte winnen, met hetzelfde aantal (8) groepen. Koop er dan een of twee bij voor uitbreidingen en je bent koopman voor minder dan 500 euro en wat aansluitwerk.
Oeh, dit wist ik niet! Ik moet nog een groep erbij in de meterkast, maar deze zit ram vol. Hiermee kan ik ruimte besparen. Top, bedankt!!!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
FitTiv schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:01:
Een is geen. Zou eens een andere elek bellen. Kijken of hij hetzelfde zegt als 'ie komt schouwen. Maar vind het een raar verhaal, klinkt als 2x geld verdienen (jouw kast weer bij iemand anders plaatsen).

Elek van werkspot toevallig? Mijn ervaring met eleks daar is dat er hoge prijzen en beunhazen op zitten.
Nee via via gekregen. An sich volgens mij geen beunhaas - man zit al heel wat jaren in het vak, heeft zijn eigen bedrijf en werkt daarnaast in loondienst van een wat groter elektrotechnisch bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Thmzy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:34:
[...]

Ik denk dat je het prima zelf kan met die opleiding onder je riem.
Maar moet je een meterkast na werkzaamheden niet ook laten certificeren op NEN1010?
Verzekeringstechnisch kan dat volgens mij wel een dingetje zijn.
Dat vroeg ik me ook af, ik weet het eerlijk gezegd niet en tref via Google wat tegenstrijdige info aan. Zodoende weet ik het nog altijd niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
timovd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:51:
Grotere kasten zijn niet nodig. Je hebt nu 48 (2x2x12) posities en dat lijkt mij ruim voldoende voor de toekomst.

De nieuwere Hager automaten worden vaak op de kamrail van de ALS aangesloten, zoals met deze ALS + kam: https://www.hornbach.nl/p...lasse-a-vks151s/10075944/
Helemaal linksbovenin, zie je een automaat die daar op past.
Wat voor een groep moet er bij geplaatst worden? Is een B16 (30mA) aardlekautomaat voldoende? Daar heb je met de huidige indeling namelijk ook wel voldoende ruimte voor.
Mijn kast is idd voorzien van kamrails. De rij linksonder heeft een kamrail die lijkt op degene die je afgebeeld hebt, de andere Hager automaten hebben 2 losse kamrails, voorzien van een bruine en een blauwe coating. Dat sleutelt inderdaad lekker snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Davidshadow13 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:00:
Hele kast vervangen is onzin. Als je meer ruimte wilt creeren kun je prima al je B16 automaten vervangen door enkele, dan zou ik wel meteen ook de aardlekschakelaars vervangen.

Meest simpele is gewoon linksboven op de 3 vrije posities een B16/C16 (neem aan C want WP) alamat plaatsen (https://www.sandervunderi...at-16a-c-kar-ada966g.html).

Met twin adereindhulzen kun je dan prima aftakken van één van je krachtgroepen daaronder. Of gebruikmaken van aansluitblokken als die al in je kast zitten. Zou dan alleen even rekening houden met een goede verdeling van de fases. Dat je de WP niet op de fase zet waar ook al je B16 groepen opzitten bijvoorbeeld.
Quatt geeft in haar specs aan dat het een B16 moet zijn.

Die alamats van Hager zijn wel duur ivm andere merken. Ik zou hoe dan ook wat ruimte kunnen maken door 1DIN alamats te gebruiken en bij ruimtegebrek 2DIN units vervangen door 1DIN....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Gameboy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:56:

Hiermee kun je al 12 eenheden ruimte winnen, met hetzelfde aantal ( 8 ) groepen. Koop er dan een of twee bij voor uitbreidingen en je bent koopman voor minder dan 500 euro en wat aansluitwerk.
Ja zeker een goed punt. Er zijn inderdaad heel wat spanningsafhankelijke aardlekautomaten te koop. Na even doro de NEN1010:2020 gebladerd te hebben denk ik idd dat het beter is wat meer geld uit te trekken voor een onafhankelijke versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Shinoki schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:57:
[...]

Hier heb ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord..... Heb zelf al een paar extra groepen bijgeplaatst en de bestaande automaten ondertussen al zo vaak verplaatst....

mijn onderbuik gevoel zegt in iedergeval dat hij er geld aan wilt verdienen....

ik zie inderdaad wel dat er per aardlek nu al 4 groepen zitten. maar dat is inderdaad zoals hoe andere het ook al zeggen met een allamat op te lossen... 8)7
Mijn gedachte idd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
FredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:00:
[...]

Met die context snap ik de reactie van de elektricien wel. Als je de groepenkast netjes wil maken dan zou ik zijn aanpak ook volgen.
Tja ik kan het er zeker niet mee oneens zijn dat indien je overnieuw alles opbouwt dat het resultaat dan netter is. En ja, dat is mooi, maar zo lang het veilig is heb ik verder weinig wensen, het komt niet vaak voor dat ik de schoonheid van mijn meterkast aanschouw :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 22:11
Ik zou het als volgt doen: Uit de rechter kast 1 automaat weg zodat er 4 automaten achter de aardlek zitten.
Dan uit de linkerkast de 3 brede automaten weg. Daarvoor in de plaats een aardlek extra dan heb je plek voor 8 gewone smalle automaten achter de 2 aardleks die je dan in die rij hebt.
Pagina: 1