Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Ik heb (had) een Synology DS212j (uit 2012 dus). Vervangen stond al een tijdje op mijn lijstje, maar deed ik toch te laat: hij verdween opeens van m'n netwerk. Nu blijkt het ding dus in het geheel niet meer aan te gaan: indrukken van de powerknop heeft geen enkel effect. Er zaten 2 HDD's in van 2TB.

Goede reden om een nieuwe te kopen! Ik heb dus een DS224+ gekocht met 1 nieuwe HDD (van 4TB). Mijn doel is om deze nieuwe HDD en een oude HDD samen te gebruiken, en de oudste HDD (ook uit 2012) weg te doen.

Het probleem is: de DS212j is een vrij obscure MIPS processor, de DS224+ een Intel ding. De schijven overzetten gaat dus niet zomaar (toch?).

Als ik 1 schijf in m'n DS224+ stop, meldt hij keurig dat er en schijf is gevonden en vraagt of ik daar het OS op wil installeren. Dat klinkt alsof de disk geformatteerd gaat worden, en dat is (nog) niet wat ik wil :).

ik dacht dat het een goed idee zou zijn om eerst 'even' een backup te maken op m'n laptop te maken. Het lezen van de schijf valt alleen niet bepaald mee. De schijven zijn geformatteerd met SHR (Synology Hybrid Raid), wat een combinatie van Raid en LVM blijkt te zijn.
Synology heeft een informatieve pagina, maar die gaat er van uit dat je twee schijven aan je PC kunt hangen, en dat kan ik niet. Hier staat een blog van iemand die het wel lukte, maar bij mij verschijnt er geen device in /dev/mapper/ . Uitvoer van een paar commando's die vast nuttig zijn voor mensen die deze materie snappen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
vgs
  VG  #PV #LV #SN Attr   VSize VFree
  vg2   2   2   0 wz-pn- 1,81t    0 

pvdisplay
  --- Physical volume ---
  PV Name               /dev/md0
  VG Name               vg2
  PV Size               1,36 TiB / not usable <2,88 MiB
  Allocatable           yes (but full)
  PE Size               4,00 MiB
  Total PE              356543
  Free PE               0
  Allocated PE          356543
  PV UUID               3cU2YC-vPQl-uv37-M7Dv-dXyE-qOAu-05BVpM

--- Physical volume ---
  PV Name               [unknown]
  VG Name               vg2
  PV Size               465,74 GiB / not usable 448,00 KiB
  Allocatable           yes (but full)
  PE Size               4,00 MiB
  Total PE              119230
  Free PE               0
  Allocated PE          119230
  PV UUID               jxFKWo-TxC3-UaaO-HKo0-QTME-pzR3-wjmt3n

lvdisplay
  --- Logical volume ---
  LV Path                /dev/vg2/syno_vg_reserved_area
  LV Name                syno_vg_reserved_area
  VG Name                vg2
  LV UUID                wGICCI-ioGR-gbb3-Bo2p-KaVC-16Qy-q3u31Z
  LV Write Access        read/write
  LV Creation host, time , 
  LV Status              NOT available
  LV Size                12,00 MiB
  Current LE             3
  Segments               1
  Allocation             inherit
  Read ahead sectors     auto

--- Logical volume ---
  LV Path                /dev/vg2/volume_3
  LV Name                volume_3
  VG Name                vg2
  LV UUID                9ko5oE-fREg-1K3f-6hfR-CHDj-VjhA-8FryPV
  LV Write Access        read/write
  LV Creation host, time , 
  LV Status              NOT available
  LV Size                1,81 TiB
  Current LE             475770
  Segments               2
  Allocation             inherit
  Read ahead sectors     auto

mdadm --examine /dev/sda
/dev/sda:
   MBR Magic : aa55
Partition[0] :      4980480 sectors at         2048 (type fd)
Partition[1] :      4194304 sectors at      4982528 (type fd)
Partition[2] :   3897577824 sectors at      9437184 (type 0f)

pvs
  PV         VG  Fmt  Attr PSize   PFree
  /dev/md0   vg2 lvm2 a--    1,36t    0 
  [unknown]  vg2 lvm2 a-m  465,74g    0 

ls /dev/mapper/
control

Ook vast nuttig: bij diverse opdrachten komt deze waarschuwing tussendoor:

WARNING: Device for PV jxFKWo-TxC3-UaaO-HKo0-QTME-pzR3-wjmt3n not found or rejected by a filter.

Iemand enig idee hoe ik mijn data kan lezen?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Beste antwoord (via ajvdvegt op 20-11-2024 08:43)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom heb je maar 1 van de 2 schijven in je nieuwe NAS gestoken? Natuurlijk gaat dat niet lekker werken. Prak ze er beide in en het zou dan het bestaande OS moeten zien, melden dat het een 'upgrade' of herinstallatie ervan kan uitvoeren (want andere architectuur cpu tenslotte) met behoud van je data. Immers, als het LVM is, zal het de volumes fatsoenlijk zien inclusief de scheiding tussen data en OS. Met maar 1 disk van de 2 ga je niks fatsoenlijks zien. Net zoals je nu met 1 schijf aan je laptop er niks mee kan.

Feitelijk sta je nu gek te kijken waarom je niet kan fietsen met maar 1 wiel, terwijl er 2 aan het frame horen te zitten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom heb je maar 1 van de 2 schijven in je nieuwe NAS gestoken? Natuurlijk gaat dat niet lekker werken. Prak ze er beide in en het zou dan het bestaande OS moeten zien, melden dat het een 'upgrade' of herinstallatie ervan kan uitvoeren (want andere architectuur cpu tenslotte) met behoud van je data. Immers, als het LVM is, zal het de volumes fatsoenlijk zien inclusief de scheiding tussen data en OS. Met maar 1 disk van de 2 ga je niks fatsoenlijks zien. Net zoals je nu met 1 schijf aan je laptop er niks mee kan.

Feitelijk sta je nu gek te kijken waarom je niet kan fietsen met maar 1 wiel, terwijl er 2 aan het frame horen te zitten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
Bedankt @Hero of Time! Beide drives in de nieuwe NAS stoppen had ik natuurlijk eerder moeten proberen. De wizard herkent ze keurig en biedt een upgrade aan naar DSM7, met behoud van data. Dan later maar de oudste schijf omwisselen voor de nieuwe.

Nog een nuttige pagina voor als iemand anders hier gaat zoeken: https://kb.synology.com/e...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26

MsG

Forumzwerver

Voeding van de nieuwe Synology al eens in de oude gestoken trouwens? Grote kans dat enkel de voeding het begeven heeft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajvdvegt
Warempel @MsG , je hebt gelijk! Met de nieuwe voeding werkt de oude ook weer! Nou ja, na 12 jaar was het toch tijd voor een upgrade :)