Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:59
Hi all,

Ik heb recentelijk een ASUS DUAL RTX 3070 van een mede Tweaker overgenomen.
De kaart zelf doet het super en ben erg blij met de performance.

Voordat ik de kaart in mijn computer heb gestopt heb ik eerst de software van de vorige kaart (GTX 1070TI) gede-installeerd.

SIV is wel geïnstalleerd om zo mijn case fans te kunnen instellen.

Momenteel gebruik ik de software GPU TWEAK III om de GPU aan te sturen.

Nu het probleem:

elke keer als de GPU temp rond de 77/78 graden komt kiest iets in mijn systeem (misschien wel de kaart zelf) ervoor om de fans maar op 100% te laten draaien i.p.v. de ingestelde curve te volgen, de curve lijkt na enkele seconden het weer over te nemen. Dit zorgt ervoor dat de fans van de kaart ineens schippert tussen de 80 en 100% wat nu een effect geeft dat iemand steeds kortstondig zijn gas pedaal indrukt

Het zelfde zie ik met de GPU Clock, ik heb hem op 1710 Mhz ingesteld maar hij schiet redelijk vaak naar 1875mhz wat volgens de specs niet eens zou moeten kunnen.

Het viel me op dat de kaart zelf een performance / quiet switch heeft.
Deze stond op performance en heb ik nu op quiet gezet, dit leek niet echt wat te doen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:23
GPU TWEAK III is de tool van Asus?

Wellicht kan je MSI Afterburner eens proberen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Hi GarBaGe,

Ga ik eens doen, dacht dat de tool van de fabrikant zelf wel het beste zou zijn.
Ik ga er eens meespelen, zal GPU Tweak III eraf gooien en MSI Afterburner installeren

[ Voor 20% gewijzigd door ManiakNL op 19-11-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Oke, even mee gespeeld zelfde resultaat.

Ook maar even Open Hardware Monitor geïnstalleerd en daar viel me wel wat op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh1FexaSqEP6q7bnfFRSUPQPisA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uSgoHx3FO8GyuM9PX5Han4lY.png?f=user_large

Even furmark aangezet en even laten draaien:

De Controls --> GPU Fan waarde blijft ten alle tijden op 78% staan wat volgens de curve het ook moet zijn.
Maar de Fans --> RPM waarden stijgen en dalen wel

De temperatuur schippert nu tussen 78 en 80 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Als ik mijn GPU hotspot bekijk loopt die op 105 graden.
Betekend dit dat de koelpasta niet meer goed haar werk doet en dat ik de koeler eraf moet halen en nieuw koelpasta moet toepassen? (Ik heb dit nog nooit gedaan met een GPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 06:26
ManiakNL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:05:
Als ik mijn GPU hotspot bekijk loopt die op 105 graden.
Betekend dit dat de koelpasta niet meer goed haar werk doet en dat ik de koeler eraf moet halen en nieuw koelpasta moet toepassen? (Ik heb dit nog nooit gedaan met een GPU)
Die hotspot is sowieso het probleem ja. Nou is een Asus Dual model sowieso niet de meest koele, maar ook die moet de temp ruim onder de 100 graden kunnen houden bij een redelijke fansnelheid.

Een GPU uit elkaar halen is niet per se heel lastig, als je maar de tijd neemt zodat je rustig en voorzichtig kan werken.
Onderstaand een voorbeeld voor jouw GPU:
YouTube: RTX 3070 Asus DUAL OC Thermal Paste Replacement Tear-DOWN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Wekko306 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:56:
[...]

Die hotspot is sowieso het probleem ja. Nou is een Asus Dual model sowieso niet de meest koele, maar ook die moet de temp ruim onder de 100 graden kunnen houden bij een redelijke fansnelheid.

Een GPU uit elkaar halen is niet per se heel lastig, als je maar de tijd neemt zodat je rustig en voorzichtig kan werken.
Onderstaand een voorbeeld voor jouw GPU:
YouTube: RTX 3070 Asus DUAL OC Thermal Paste Replacement Tear-DOWN
Bedankt voor het delen ik kwam dit filmpje ook tegen.

Het aanbrengen van de Pasta wat deze meneer doet, is het normaal bij een GPU dat je het zo uitsmeert?
Bij een CPU ben ik gewend dat je een dotje in met midden aanbrengt en dan gewoon de heatsink erboven opzet. Is dat bij een GPU anders?

Als laatste, ik heb al in geen jaren meer koelpaste aangeschaft, wat is tegenwoordig aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiakNL
Conclusie Koelpaste moest idd vervangen worden.

Voorheen had ik rond de 30 graden verschil tussen de hotspot en de normale temp sensor
Momenteel zit dat meer rond de 10 verschil graden.

Voorheen raakte de hotspot al op 105 graden als ik de GPU power op 85% procent zet.
Nu gaat die naar 88 graden als de GPU power op 110% staat.
De Fans draaien bij de laatste test ook maar op 70%.

Kortom de GPU werkt weer helemaal naar toebehoren.
Pagina: 1