Advies onderdelen pc voor VR-gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomE
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-09 12:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het hoofdoel is gamen in VR (quest 3) maar ook op scherm (1440p), zowel MSFS als simracers

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute maximumprijs maar ik zou het graag rond de 2200€ houden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behalve het scherm gaat niets mee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren behalve voor de behuizing want die Fractal past perfect bij het interieur van de bureauruimte.
Ik heb in mijn lijst zowel een NVidia kaart staan als een AMD omdat ik nog twijfel :)
Raytracing is niet belangrijk en RGB hoeft zeker niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen te luide installatie.

Ga je overklokken?
Dit is niet de hoofdbedoeling maar als blijkt dat het "gemakkelijk" kan, dan zou ik het wel doen.

Wat verwacht je van ons?
Zijn al deze componenten compatibel. Mijn voornaamste bekommernissen zijn de RAM en de PSU (alhoewel ik bijna zeker ben dat 850 voldoende is). Kan ik ergens besparen zonder in te boeten op kwaliteit/prestaties?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 334,84€ 334,84
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4080 SUPER X3€ 1.065,44€ 1.065,44
1VideokaartenXFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XTX Black Edition€ 979,-€ 979,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Chalk White€ 136,28€ 136,28
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 240€ 64,95€ 64,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N€ 234,75€ 234,75
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 123,88€ 123,88
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 128,90€ 128,90
Totaal€ 3.237,04

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Ik zou zelf voor de wmd kaart gaan, even sterk maar wat goedkoper.
Wanneer wil je gaan bouwen?

Je hebt erg veel ram gepakt, 32 gb zou voldoende moeten zijn.
Psu is prima

Je kan twijfelen of je geen 7800x3d wilt voor deze build, maar op t moment is die wel heel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het slechte nieuws is dat de enige website die redelijk VR benchmarks deed voor GPUs, daarmee gestopt is. Het goede nieuws is dat die kaarten al weer wat ouder zijn, en de laatste die nog gebenchmarkt zijn (oké de niet Super voor de 4080, maar dat is gerommel in de marge): https://babeltechreviews....-vs-rtx-4080-50-games-vr/

TL;DR: Voor VR is de RTX4080 een veel betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomE
@99ruud99
De bedoeling is om nu even de prijzen in de gaten te houden met Black Friday en dan ergens in december te beginnen bouwen.

Ik wacht nog even de benchmarks af van MSFS2024 die waarschijnlijk wel in de komende weken zullen online verschijnen. Vooral de impact van de voorspelde multicore optimalisatie kan er voor zorgen dat ik hier misschien wat moet aanpassen.
Op verschillende fora las ik dat 64GB RAM wel voor een stabieler beeld zorgt in MSFS.
Een hogere snelheid (zoals 6400) ook maar ik heb geen zin om zelf te moeten zoeken naar een stabiele werking (geen ervaring mee)

@Sissors
Deze website was ik nog niet tegen gekomen! Wat een uitgebreide review, maar spijtig genoeg nog voor AMD zijn drivers heeft geoptimaliseerd voor VR. Het is heel moeilijk een goede vergelijking te vinden, de meeste eigenaars lijken er heel tevreden mee maar sommigen zweren ook bij NVidia, terwijl anderen dan weer driver problemen hebben met NVidia. Het lijkt een beetje een gok.

[ Voor 6% gewijzigd door TomE op 19-11-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Van wat ik altijd begrepen heb heeft Nvidia ook de betere H264/265 encoders. Terwijl op AV1 gebied ze elkaar weinig ontlopen. Hoeveel nieuwe drivers verbeterd hebben blijft altijd de vraag, helemaal gezien helaas zover mij bekend niemand meer fatsoenlijke VR benchmarks doet. (Ja het is een niche markt, tegelijk wat we nu hebben is dat 34 websites dezelfde spellen op dezelfde kaarten benchmarkt en dezelfde resultaten hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomE
Het is inderdaad een niche markt maar je merkt toch dat het meer en meer toegankelijk wordt. Een Quest 3 is al een volledig verschil met een Quest 2 zonder dat het 1000€ kost.

Een X3D processor is bijvoorbeeld te vinden op elke review site maar deftige tests of dit een meerwaarde is voor VR (en in welke spellen) is dan al moeilijker. Zeker gezien de huidige meerprijs van dergelijke processoren.
Pagina: 1