Advies gevraagd: 48"OLED: samsung S90D vs LG B4 vs ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-01 12:28
Ik zoek een?
48" tv voor mijn moeder.

Wat is je budget?
Voorkeur rond de €750,- maar prijzen tot €1250,- zijn welkom.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Huis, tuin en keuken gebruik: series en films kijken, ook bij daglicht. Ze vindt functies zoals foto's bekijken op de TV ook belangrijk. Tv moet kunnen staan.

Wat heb je zelf al gevonden?
Haar voorkeur is de Samsung S90D, die gaat nu voor boven de €1000,-. Ik heb als alternatief de LG B4 gevonden via Rtings.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe vergelijken de S90D en LG B4 zich met elkaar? Zit er heel veel meerwaarde aan die €300,- extra?
Zijn er nog alternatieven die ik niet gevonden heb?

Dank voor jullie suggesties!

Beste antwoord (via Column op 22-11-2024 12:11)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Lastige kwestie, de S90D is iets hoger gepositioneerd dan de B4, wat het niet automatisch een betere koop maakt. Om even de kwestie van het paneeltype te bespreken, een S90D in 48" heeft altijd een WOLED-paneel, in de B4 en S90D zit dan ook hetzelfde paneel. Dat maakt ook de meeste recensies waardeloos. RTings heeft bijvoorbeeld de 65"-versie van de S90D getest en daar zat een QD-OLED-paneel in, wat 90% van hun recensie redelijk waardeloos maakt om een indruk te krijgen van de 48" S90D.

Waar je in elk geval kunt kijken is waar je voorkeur naar uit gaat: Heb je liever WebOS als besturingssysteem, of Tizen? Heb je liever de uitgebreide Magic Remote afstandsbediening, of liever de compacte afstandsbediening met een paar knoppen die Samsung gebruikt. Welke televisie vind je esthetisch mooier?

Als het om spelfuncties gaat heeft de S90D een streepje voor: LG stopt hun doos aan functies voor de spelfanaat in de C4, zodat er een verschil met de B4 is. Samsung doet dat niet, alle spelfuncties zitten in de S90D. Maar ja... is de B4 een slechte televisie om een spelcomputer op aan te sluiten? Juist omgekeerd, het is nog steeds een hele fijne televisie voor spelamusement.

LG stelt de televisie wat meer af op natuurgetrouwe kleuren, terwijl Samsung hem afstelt op knallende kleuren. Maar ja, een heel sterk argument is dat niet, dat is in de instellingen bij beiden redelijk makkelijk aan je wens aan te passen en in de filmmodus zijn beiden redelijk natuurgetrouw.

Ik denk dat als we je toepassingen bekijken, films en series bekijken, ik denk niet dat dat op de ene televisie beter gaat dan de andere. Foto's kijken... gaat ook op beiden meer dan prima. Ze hebben beiden een voet waar ze mee kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Lastige kwestie, de S90D is iets hoger gepositioneerd dan de B4, wat het niet automatisch een betere koop maakt. Om even de kwestie van het paneeltype te bespreken, een S90D in 48" heeft altijd een WOLED-paneel, in de B4 en S90D zit dan ook hetzelfde paneel. Dat maakt ook de meeste recensies waardeloos. RTings heeft bijvoorbeeld de 65"-versie van de S90D getest en daar zat een QD-OLED-paneel in, wat 90% van hun recensie redelijk waardeloos maakt om een indruk te krijgen van de 48" S90D.

Waar je in elk geval kunt kijken is waar je voorkeur naar uit gaat: Heb je liever WebOS als besturingssysteem, of Tizen? Heb je liever de uitgebreide Magic Remote afstandsbediening, of liever de compacte afstandsbediening met een paar knoppen die Samsung gebruikt. Welke televisie vind je esthetisch mooier?

Als het om spelfuncties gaat heeft de S90D een streepje voor: LG stopt hun doos aan functies voor de spelfanaat in de C4, zodat er een verschil met de B4 is. Samsung doet dat niet, alle spelfuncties zitten in de S90D. Maar ja... is de B4 een slechte televisie om een spelcomputer op aan te sluiten? Juist omgekeerd, het is nog steeds een hele fijne televisie voor spelamusement.

LG stelt de televisie wat meer af op natuurgetrouwe kleuren, terwijl Samsung hem afstelt op knallende kleuren. Maar ja, een heel sterk argument is dat niet, dat is in de instellingen bij beiden redelijk makkelijk aan je wens aan te passen en in de filmmodus zijn beiden redelijk natuurgetrouw.

Ik denk dat als we je toepassingen bekijken, films en series bekijken, ik denk niet dat dat op de ene televisie beter gaat dan de andere. Foto's kijken... gaat ook op beiden meer dan prima. Ze hebben beiden een voet waar ze mee kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
dmantione schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:42:

Waar je in elk geval kunt kijken is waar je voorkeur naar uit gaat: Heb je liever WebOS als besturingssysteem, of Tizen? Heb je liever uitgebreid de Magic Remote afstandsbediening, of liever de compacte afstandsbediening met een paar knoppen die Samsung gebruikt. Welke televisie vind je esthetisch mooier?

Wat een prachtig antwoord, ik vat het even samen voor de check:

1. S90D en B4 hebben beiden WOLED. Daar zal dus niet veel/geen kwaliteit verschil tussen zitten.
2. Het verschil zit meer in persoonlijke voorkeur voor randvoorwaarden zoals de besturingssystemen, afstandsbediening, esthetiek, etc.
3. Een verschil is dat B4 de gamer functionaliteit achterwegen laat, in tegenstelling tot Samsung, maar de B4 is nog steeds een prima scherm om op te gamen.
4. Wat betreft kleur hebben beiden fabrikanten een voorkeur, maar deze zijn naar eigen wens in te stellen.

Conclusie: Het verschil zit voornamelijke in de game functies, de randvoorwaarden zoals de OS en afstandsbediening, en in de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:09
De meerprijs voor de S90D is het rationeel gezien niet waard, bijkomend voordeel van de B4 is dat het OS imo fijner is en de QC en bouwkwaliteit bij LG over het algemeen beter is.

Wanneer jouw moeder de Magic Remote niet fijn vindt kan je een traditionele LG afstandsbediening kopen voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
Bedankt voor jullie input. Mijn moeder is ontzettend blij met haar nieuwe LG B4.

Aanvullend, wat zijn goede alternativen voor de Magic Remote (deze vraag ik ook voor mijzelf,lol)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er is de AKB75095308, dat is een traditionele infraroodafstandsbediening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRg2dX9SX8eRgwhl0-r0K9-bHYk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BNTnKj6yQhswonY4LXoAG0A3.png?f=user_large

Dan is er de MKJ39170828, dat is de serviceafstandsbediening. Je kunt er mee in het servicemenu komen en andere potentieel gevaarlijke dingen mee doen, toch gebruik ik hem nog wel eens als gewone afstandsbediening, want sommige functies waar op de Magic Remote geen knop voor op zit, zit wel een knop op op de MKJ39170828, zoals bijvoorbeeld met één druk op de knop naar een HDMI-ingang schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kUHS7G2JFomOz6WoDWpaHkpl1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6mpfXt8LPDF6Vto26GgyILf.png?f=fotoalbum_large

Dan is er nog de AKB33871410, die is voor hotels bedoeld en je kunt er niet zomaar instellingen mee aanpassen. Hij moet in combinatie met de "hospitality mode" van de televisie gebruikt worden, die met de service-remote geactiveerd kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSYi3fW9aJovaXQJvWdJU3BOc4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jPo1TGxHlSbe44vBztUx7n02.png?f=user_large

Tot slot zijn er ook apps voor telefoons om de televisie mee te bedienen.
Pagina: 1