Hoe hang je een plafondlamp strak tegen het plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:10
Het lijkt heel simpel..
Maar dat is het niet. Want het haakje in het midden van de plafonddoos weerhoudt mij ervan om de bevestiging strak tegen het plafond te hangen.

Wie heeft de oplossing?
Ik kan hem namelijk niet vinden. Behalve het midden stuk met het ijzeren haakje eruit te slijpen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIph1SO2K40xELCuy_-N8Qfn1FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fomsB7txY4Vi1peYWrDFUx1D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRuATH5f6lGL0WlyYPZoo8PHEP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QO5aGWnWsWpaWMhVoabczc9q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-04 16:06
Dat haakje zit waarschijnlijk vast aan het plastic dekseltje van die inbouwdoos. Als je die even losmaakt (onder die spachtelputz), dan heb je alle ruimte. Soms kun je het haakje ook met wat heen-en-weer bewegen eruit nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:13
Lekker lomp gestuct daar. Maar inderdaad even doosje vrijtikken, haakje eruit en klaar is kees. Als je dat niet wilt dan inderdaad even afslijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:56
Gewoon ophangen en niet meer naar omkijken. Went vanzelf, alhoewel je eigenlijk nooit naar een lamp op het plafond kijkt dus je ziet het niet. Behalve als je er op gaat letten uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Het is niet alleen het haakje maar het plastic deel van de inbiuwdoos waar het haakje in zit dat in de weg zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZD_il5d0YuIYr8VqQnVtY7AbMuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuXoewVsn3C8gmFif0rTfI8H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:11
dat haakje zit een rond klepje, die kan je losschroeven. Even overal die stuc meuk afhalen.

zie ook
https://www.jouwkluswinke...entraal-deksel-3568-rond/

[ Voor 37% gewijzigd door Driek op 19-11-2024 20:39 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 22:34

TeeDee

CQB 241

haakje + klepje weghalen. Beugeltje met bijvoorbeeld polymax + boutjes monteren/vast plakken in de bestaande gaatjes. Dat beugeltje past op je inbouwdoos als het goed is. Lamp er tegenaan et voila

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:00
Als die afdekkap in de weg zit dan gooi je die in de vuilnisbak.

De inbouwdoos (gezien dat je centraaldoossysteem in beton hebt) heeft dan schroefgaten waar jouw beugel zeer waarschijnlijk rechtstreeks op geschroefd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
En als het niet met deze afdekkap past dan pak je een andere of geen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Driek schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:39:
dat haakje zit een rond klepje, die kan je losschroeven. Even overal die stuc meuk afhalen.

zie ook
https://www.jouwkluswinke...entraal-deksel-3568-rond/
Thanks. Zo dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AbeWNkPDdjeTOwsO8HMqVc6ydM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmCE0CBphaILPxdtz9We1Pbp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-04 21:06
Ok en nu? Was het een constatering dat het gelukt is of is er een vervolgvraag? :? :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draakje5
CuBras schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:53:
[...]

Ok en nu? Was het een constatering dat het gelukt is of is er een vervolgvraag? :? :X
Gelukt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2uZsczk_jUE-2goLTwdYI1A2qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwbTT0ECfUL3NfTSrjtXzMRv.jpg?f=fotoalbum_large

( nog wat bijstellen maar de ijzeren beugel hangt nu strak tegen plafond ! Met lange schroeven in de centraaldoos )

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 19-11-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:37
Lange schroeven in de centraaldoos? Lijkt me niet de bedoeling...., nou ja vast is vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 23:45
Tip dat met deze kap misschien wel had gelukt en het moet ook geen kroonluchter zijn van 4 kilo:
Lamp aansluiten, tie wrap aan iets in de lamp (mag snoer zijn of dat rijgplastiekje waar snoer doorheen zit. Of dat beugeltje wat je ziet op de tweede foto omdraaien zodat hij wat dieper ligt.)
Tie wrap over het haakje
Tie wrap aantrekken totdat de kap strak tegen het plafond zit
Tie wrap afknippen, restantje in de kap duwen.. Klaar..
Loshalen is soms wat friemelen maar soms kan je gewoon de schroefjes aan de zijkant loshalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Romborum schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:16:
Lange schroeven in de centraaldoos? Lijkt me niet de bedoeling...., nou ja vast is vast
Waarom niet? Die m3 dingen kun je ook standaard in bijvoorbeeld 10cm lengte kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:37
Groningerkoek schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:49:
[...]

Waarom niet? Die m3 dingen kun je ook standaard in bijvoorbeeld 10cm lengte kopen.
Dwars door de centraaldoos? Aan de centraaldoos is iets anders natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Groningerkoek schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:49:
[...]

Ik deel de vrees van @Romborum dat er waarschijnlijk de eerste beste lange schroeven zijn gebruikt die voorhanden waren (hout/spaanplaatschroef) en de centraaldoos dus nu permanent beschadigd is. Pluspunten voor de TS als er netjes M4 (niet M3!) schroeven gebruikt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Romborum schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:55:
[...]

Dwars door de centraaldoos? Aan de centraaldoos is iets anders natuurlijk
Zal niet zoveel door de doos te schroeven zijn omdat die in het beton zit. En die beugels zijn bijna allemaal standaard maten.

Wel kom ik vaak mensen tegen die bij gebrek aan passende schroefjes maar gipsschroeven in de gaten gebruikt :P Niet netjes maar werkt prima en geen regel die het verbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
spone schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:58:
[...]

Ik deel de vrees van @Romborum dat er waarschijnlijk de eerste beste lange schroeven zijn gebruikt die voorhanden waren (hout/spaanplaatschroef) en de centraaldoos dus nu permanent beschadigd is. Pluspunten voor de TS als er netjes M4 (niet M3!) schroeven gebruikt zijn :)
Nee, maar ik moet er nog 2 ophangen dus zal een doosje M4 halen bij de bouwmarkt.
Ook geen gipsplaatschroeven overigens hoor..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk8Lg2jS2RxO8tScGWCmp9H0R9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyG4wgEpDHdX0ZRm21cn4d8W.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe lang moeten de M4 zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk dat je met M4x30 een heel eind moet kunnen komen. Kan je de schroeven niet gebruiken die in het afdekkapje zitten die volgesmeerd was? Of zijn die te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
spone schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:16:
Ik denk dat je met M4x30 een heel eind moet kunnen komen. Kan je de schroeven niet gebruiken die in het afdekkapje zitten die volgesmeerd was? Of zijn die te kort?
Te kort en springen los.
Liever iets langer zodat ik zeker weet dat de lamp er niet af donderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Draakje5 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:10:
[...]

Nee, maar ik moet er nog 2 ophangen dus zal een doosje M4 halen bij de bouwmarkt.
Ook geen gipsplaatschroeven overigens hoor..
[Afbeelding]

Hoe lang moeten de M4 zijn?
Geen gipsplaat idd, maar ook zeker niet iets wat er in hoort. Heb je deze er in gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Draakje5 M4 betekent een metrische draad, dus een schroefdraad waar je een moertje op kunt draaien. Dat wil niet met een spaanplaatschroef (jouw schroeven zijn geen gipsplaatschroeven omdat er geen verzonken kop op zit). Het liefst gebruik je ook een platkop of een cilinderkop zodat de schroef de gaten in de beugel niet oprekt en daardoor later minder bruikbaar maakt. (maar ja, hangen is hangen.)

Ga je schroeven met een andere schroefdraad in je centraaldoosje draaien dan de bedoeling is dan heb je grote kans dat je de schroefdraad beschadigt en dat je later pissig wordt op jezelf omdat dingen niet meer passen. Zo'n lamp hangt niet voor de rest van je leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
@Rowwan jawel, die zit er nu in.

Deze (hieronder) zaten er origineel in. M4 lijkt erop ja. Maar erg kort, werkt niet want ze vielen er al meteen uit toen ik deze wilde hergebruiken voor de beugel.

Ik ga een langere M4 halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohlEdT8hQgtR6CK_hH0f8_0k4sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dCZ38StZrmEPaSTYqew8LKb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Draakje5 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:27:

Deze (hieronder) zaten er origineel in. M4 lijkt erop ja. Maar erg kort, werkt niet want ze vielen er al meteen uit toen ik deze wilde hergebruiken voor de beugel.

[Afbeelding]
Wat sypie zegt.. der moet iets in met metrische draad, geen houtschroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:13
Draakje5 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:27:

[Afbeelding]
Neem dat schroefje mee naar de bouwmarkt en kijk of ze dezelfde hebben, maar dan langer. Die liggen vaak niet bij de gewone schroeven, maar bij de elektra spullen. Deze passen dan goed op je centraaldoos en zorgen dat jij of de volgende bewoner in de toekomst ook een lamp op kan hangen.

Mocht het beugeltje van de lamp te grote gaten hebben, dan kan je daar een ringetje tussen zetten.
Ga alsjeblieft geen houtschroeven in een centraaldoos draaien

Succes, je lamp hangt zo trouwens prima!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Is dit iets?
Ik kan geen M4 schroeven vinden bij de HB of Praxis die minstens 3-4cm lang zijn. ( plafondplaat zit ook een cm verzinkt in hetp lafond, dus niet vlak met het stucwerk)

https://www.hornbach.nl/p...essing-100-stuks/3830853/
(hopen dat ze die dan los per stuk verkopen bij de HB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 17:26
Draakje5 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:02:
Is dit iets?
Ik kan geen M4 schroeven vinden bij de HB of Praxis die minstens 3-4cm lang zijn. ( plafondplaat zit ook een cm verzinkt in hetp lafond, dus niet vlak met het stucwerk)

https://www.hornbach.nl/p...essing-100-stuks/3830853/
(hopen dat ze die dan los per stuk verkopen bij de HB)
M4 bouten in de doos schroeven is inderdaad de juiste oplossing. Ik heb zelf gekocht wat er beschikbaar was, er een moertje helemaal opgedraaid en daarna afgezaagd. Ff een vijl voor de rafeltjes en dan de bout er weer afdraaien.

En anders vragen aan een klusvriend of een buurman ofzo? Nijmegen is te ver om even langs te rijden om je een paar te geven heheh.

Die je gekozen hebt zijn van messing. Dat is slap en duur, de combo die je juist niet zoekt. Dit is wat je zoekt. Of als je naar de bouwmaat kunt, iets als dit. Of bij de Gamma. Of toch een beetje chique van de Praxis.

Ik zag trouwens wat commentaar betreft gipsschroeven: Dat zijn nog beste dingen hoor. Het is niet een kwaliteitschroef nee, maar met 2 schroeven gaat die lamp echt nooit naar beneden komen hoor, ze zijn een stuk sterker dan de meeste denken :) Mathias Wendel heeft geloof ik op youtube een test gedaan, ze scoren vrij vergelijkbaar aan een gewone schroef.

[ Voor 79% gewijzigd door Martijn.C.V op 20-11-2024 09:32 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
M4 40mm te groot. M4 30mm ook te groot ( voor sommige gaten, geen idee waarom).
Dus 2 tripjes verder naar de hornbach, bevestigingen afgemaakt met m4 25mm d:)b

Goed gelukt al zeg ik het zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqbEVtXGH-nMkuXtC8K-d2aO5qM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9VOlJoO7PARoYSAKSPEglRV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Prima toch?

Bij de Hornbach in Zwolle hebben ze een heel gangpad waar je alle soorten schroeven per stuk kunt halen. Ook de metrische schroeven... In dit geval zou ik in één keer een paar verschillende maten gehaald hebben. Daar kun je qua tijd en energie niet tegen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 20-11-2024 20:33 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1