Magnetische kill switch onderdeel en installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:47
Ik wil graag een kill switch instaleren in mijn dieseltje. Om diefstal moeilijker te maken wil ik deze ergens inbouwen. Met een magnetisch switch is deze nog moeilijker te vinden.

Diverse bronnen die ik hierover heb gelezen blijkt de brandstof pomp het meest effectief te zijn.

Wat is een goede magnetisch schakelaar? Of toch een trek/duw schakelaar...
Ik las dat de pomp een inductieve motor betreft waardoor er hoog piek stroom kan ontstaan.
Een diode zou dat dan moeten opvangen. Weet iemand meer hierover?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:21
En gewoon op je contact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat bedoel je met een magnetische switch? Gewoon een relais?
Een relais is inderdaad wel makkelijk om vervolgens met een klein verborgen schakelaartje het relais te schakelen die op zijn beurt de pomp schakelt. Maar als je het schema van je auto opzoekt zal er vast al een relais voor de pomp te vinden zijn en hoef je alleen in de aansturing ervan een chakelaar te verstoppen..

Ja, inductieve belastingen geven bij het uitschakelen een spanningspiek dat in een vonk wordt omgezet. Een condensator over de schakelcontacten of een diode in sper over de pomp zal de vonk blussen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heb je een gewilde auto? Als een dief jouw auto echt wil hebben, trekt hij het brandstofrelais eruit en stopt hij er een overbrugde in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@TereZz als het contact een betere "veiliger" optie is dan ga ik daar voor.

@memphis met magnetische switch bedoel ik een type schakelaar zoals de HL-20 NPN PNP. Als ik het goed begrepen heb dan zou je dit type schakelijk on het dashboard kunnen verstoppen en dan met een metalen object deze dan inschakelen, door het metalen object er op te leggen.
Wat voor een sterkte condensator zou ik dan wellicht nodig hebben? Deze plaats ik dan naast de schakelaar neem ik aan?

@TBTL Het betreft een Fiat Ducato en ja die worden vaak gestolen en verdwijnen dan naar het oostblok. Wat betreft de overbrugging daar zag ik een video over. Als relais niet meer werkt dan kan je de 2 roze draden overbruggen. Die relais zit, dacht ik aan de bijrijderskant en kan je vrij eenvoudig bij. Echter, de kill switch komt op een andere plaats. De bedoeling is dat als de schakelaar uit staat, dan maakt het niet of de brandstofrelais is overbrugd immers wordt de lijn op een andere plaats onderbroken. Althans, dan is het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je niet een dummyknopje op je dashboard? Bijv. stuurverwarming die je niet hebt in jouw uitvoering? Zet daar een knopje in voor een onderbreking op het brandstofrelais.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een condensator om de vonk tegen te gaan plaats je over een schakelaar, maar dan alleen een mechanische schakelaar, bij een electronisch iets moet je een diode gebruiken. Een elektronisch magneetschakelaar heet een HALL sensor wat in div uitvoeringen komt. Een schakelaar dat op naderende metaal werkt kan je in de wereld van CNC besturingen vinden als een eindstop schakelaar, daar hoef je alleen maar wat metaal in de buurt te houden.
De uitgangen van dit soort elektronische schakelaars kunnen niet veel stroom schakelen en moet je alsnog een relais (module) gebruiken.

Maar ja, soms is er in het dashboard nog wel ruimte voor extra schakelaars voor bv luxere uitvoeringen. Het gebruik van een simpele schakelaar lijkt mij net zo makkelijk om dieven te foppen.

Maar een Ducato, een camper?
Een kennis had een Ducato camper waarvan de snelheidsmeter het niet deed, een breuk in de flexibele as-kabel. Hij een nieuwe besteld maar paste net niet en heb ik op de draaibak met behulp van de oude as de nieuwe as aangepast.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@True Ik denk dat als het boefje het voertuig niet kan starten hij waarschijnlijk alle knopjes gaat proberen.

@memphis in combinatie met bovenstaande, zoiets?

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 10:27
Oef, ik krijg het gevoel dat je een vrij goed idee hebt maar niet de kennis van electronica om het goed uit te voeren, no Offence!
Ik weet niet precies hoe oud jouw Docato is, maar er zijn 101 oplossingen. Hele oude Diesels hebben 0 electronica nodig om te lopen, het enige wat je kan onderbreken is de startmotor. Daar moeten flinke relays tussen aangezien je stroom vrij hoog is.
Een wat modernere diesel: bij het onderbreken van je brandstofpomp start die nagenoeg niet (ik verwacht geen restdruk), maar dit is wel extreem simpel op te lossen. Ik luister zelf standaard of ik de brandstofpomp hoor aanslaan. Zo nee: een overbrugging is zo gemaakt.
Nog moderner: common rail met een CAN-bus. Ik weet niet genoeg van Ducato's om te zeggen hoe veilig het is/ hoe persistent fouten zijn: ik zou bijna de CAN-bus onderbreken. Dan spuugt de auto een bak fouten en start die nooit. Sterker nog: op de juiste plek onderbroken en het systeem reageert nergens op.
Ik zal niet snel iets in de kabelboom bij het contact maken: boefjes zijn over het algemeen zeer goed op de hoogte van deze bomen (zeker bij gerichte acties) en lossen zo jouw beveiliging op!
als nabrander: Stromen, spanningen, inducties, klepperende contacten, allemaal manieren om je auto (computer) om zeep te helpen. Ik wil je sterk adviseren om dit door een professional te laten inbouwen!

Succes!

• tweakn00b
@TunderNerd Bouwjaar 2019. Wat zou het inbouwen van een CAN-bus onderbreking kosten?
Pagina: 1