Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pride2
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-03 16:15
Ik zou graag advies willen over het verbeteren van mijn netwerk thuis. Ik heb een glasvezel verbinding van KPN (komt bij de voordeur binnen), maar achter in het huis en boven in de slaapkamer is het bereik dramatisch.

Het gaat om een jaren dertig huis, twee etages, zo'n 90 vierkante meter. Ik zit nu te twijfelen tussen de verschillende opties die er zijn. Standaard zat er een KPN Experia box 12 gekoppeld, maar (vanwege de externe antennes) heb ik een ASUS RT-AC66U geïnstalleerd. Ik hoopte hiermee een beter bereik te kunnen bewerkstelligen. Helaas, het voordeel hiervan blijft beperkt.

We wonen met z'n tweeën en hoewel ik blij ben met de gigabit verbinding, heb ik geen zware servers draaien. Verder zijn we ook geen enorm grote verbruikers: af en toe wat films streamen en/of wat gamen, en misschien wat downloaden links of rechts, maar daar houdt het wel bij op. Er liggen verder (nog) geen netwerk kabels door het huis, dus we zijn afhankelijk van het draadloze netwerk. Wel zijn er flink wat netwerken in de buurt welke ook voor de nodige verstoring kunnen zorgen.

Nu zit ik te kijken naar de verschillende opties en probeer hier een goede prijs/kwaliteit afweging te maken:
- De KPN Experia Box weer aansluiten en hier een KPN wifi versterker voor aanschaffen
- Een sterkere router aansluiten met betere antennes
- Een mesh netwerk aanleggen
- Wellicht toch een kabel door het huis trekken om de router centraler te plaatsen

Online zie ik genoeg over allerlei mooie mesh systemen, maar voor mijn gevoel is dit (gezien ons gebruik en de grootte van het huis) een beetje overkill. Ook zie ik dat veel van de opties al gauw aardig in de kosten lopen. Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Dat ligt er maar net aan hoeveel geld/moeite/energie je er in wil steken om het signaal beter te krijgen.

De beste wifi krijg je met een kabel tussen:
- de meterkast en de woonkamer
- de meterkast en eerste verdieping

met op beide kabels een accesspoint.
Dit kan een mesh-oplossing zijn (met wired backhaul), twee losse accesspoints of een compleet systeem a la Ubiquiti Unifi of TP-Link Omada.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Je kan sowieso wel van de gigabit af als ik het zo lees en je wat geduld hebt ;).

Maar… denk dat je er wel bent met 2 kpn wifi punten in een strakke aanbieding. 1 ergens in het midden boven en 1 in dan achterin de kamer. 1 zou ook kunnen. Midden boven…

Maar het ligt wel een beetje aan wat je slecht vindt en ervaart, dat staat hier niet in je vraag… ik denk dat 90m2 ook wel vanuit de meterkast bijna kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 19-11-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:04
pride2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:59:
- De KPN Experia Box weer aansluiten en hier een KPN wifi versterker voor aanschaffen
Je zou natuurlijk al eens wat kunnen testen door je KPN box te gebruiken en je Asus als Wifi versterker/repeater?
Met die Asus router kan dat gewoon.
Asus: [Wireless Router] How to set up repeater mode?
Beter is natuurlijk bedraad als AP.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 19-11-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Miezie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:01:
Maar het ligt wel een beetje aan wat je slecht vindt en ervaart, dat staat hier niet in je vraag… ik denk dat 90m2 ook wel vanuit de meterkast bijna kan.
Dat ligt heel erg aan het huis en de materialen.

Ik heb een 104m2 huis met een Experiabox 12 beneden en op zolder is het bereik dan best matig en dat is met allemaal houten vloeren. Voor mij geen probleem want ik had mindere verwachtingen en doe weinig op die zolder.

Als het mogelijk is zou ik proberen een kabel te trekken naar de eerste en tweede etage en dan daar KPN wifipunten of een meshset op aansluiten. Dat is qua gebruiksvriendelijkheid makkelijker dan losse AP's zoals Ubiquiti en qua kosten ook een nette middenweg.

Sterkere router liever niet, dat levert alleen maar meer vervuiling op en bovendien moeten apparaten zoals bv je telefoon ook terugzenden en die worden niet sterker :p

En centraler plaatsen levert vaak ook maar beperkte winst op.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:28:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoeveel geld/moeite/energie je er in wil steken om het signaal beter te krijgen.

De beste wifi krijg je met een kabel tussen:
- de meterkast en de woonkamer
- de meterkast en eerste verdieping

met op beide kabels een accesspoint.
Dit kan een mesh-oplossing zijn (met wired backhaul), twee losse accesspoints of een compleet systeem a la Ubiquiti Unifi of TP-Link Omada.
Inderdaad twee bedraade accesspoints. Eentje per etage en zo mogelijk in het midden. Wifi van de router uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Prisma16 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:12:
[...]

Inderdaad twee bedraade accesspoints. Eentje per etage en zo mogelijk in het midden. Wifi van de router uitschakelen.
Wifi van de router kan prima aan blijven… als het maar zelfs ssid en wachtwoord heeft.

Bedraden is het meest stabiel, maar niet mandatory. Daar is een mesh een fix.

Ligt heel erg aan de verwachtingen van TS… neem een box 12 en zet de mesh van KPN erin kan een prima bang for buck zijn… met of zonder draad…

Voor gamen via wifi: bedraden. Films: niet zo nodig…

Latency of bandbreedte? Of stabiliteit? Ik zie het niet in de vraagstelling…

Meestal als ik gevraagd word om dingen definitief op te lossen hoef ik geen kabel te trekken met simpel vragen naar het gebruik… en ze kunnen dan alles. En soms wel een kabel, omdat het kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Miezie op 20-11-2024 12:12 ]

Pagina: 1