Wel/geen awards uitreiken bij Quicktests

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 11:59

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Geachte redactie,

Ik zit al tijden te kijken naar nieuwe in-ears. Mijn oog is een tijdje terug gevallen op de JBL Tour Pro 3, nu zag ik daar in september een Quicktest van waar wel wat goede info in stond, maar tot mijn verbazing krijgt het product hier een Ultimate Award terwijl er toch wat aspecten niet zijn meegenomen in deze Quicktest: review: JBL Tour Pro 3 - De nieuwe anc-koning

Dit is problematisch omdat in de quicktest een heleboel facetten niet zijn aangestipt die in mijn ogen toch wel erg belangrijk zijn voordat men uberhaupt zo'n award zou moeten uitreiken.

Het wordt problematisch wanneer webshops deze awards ook overnemen, zoals bij Coolblue bijvoorbeeld het geval is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBrZ8ZNn9X5O8vlR8lCRDMSH724=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKaPhAoAYPljV7RBIVd7e1i8.png?f=fotoalbum_large

Het uitreiken van een award is natuurlijk niet zomaar iets. Tweakers wordt toch wel gezien als een vrij serieus medium als het om reviews van producten gaat.

Omdat een Ultimate Award volgens mij het hoogst haalbare is, vind ik het erg gek dat deze bij een quicktest kan worden toegekend.

Tegelijkertijd vraag ik mij af of de term Quicktest in dit geval wel klopt, want de review is ongeveer net zo uitgebreid als de Bowers en Wilkins (die een excellent award heeft gekregen):
review: Bowers & Wilkins Pi8 - De duurste in-ears die we ooit hebben getest

Echter wordt deze test geen quicktest genoemd. Dat is gek, want het lijkt ongeveer op dezelfde factoren in te gaan als de quicktest van de JBL oortjes.

Ik verwacht geen uitgebreide verantwoording of aanpassing in beleid, maar wil dit wel graag delen omdat ik hier zelf vraagtekens bij heb. Wellicht zijn dit dingen om in de toekomst mee te nemen.

Al met al hoop ik dat jullie er iets zinnigs in herkennen en hoor ik graag of dit is meegenomen in de overweging bij het toekennen van awards.

Groetjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 12:19

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Hi!

Dank voor je vraag. Bij quicktests gaan we soms wat minder ver op details in, zoals bijvoorbeeld op de software en bij sommige categorieen doen we ook iets minder (vergelijkende tests). In het geval van de JBL Tour Pro 3 hebben we gewoon alle relevante tests uitgevoerd en het product ook subjectief getest om een goede beoordeling te kunnen maken. In dit geval is het vooral een quicktest omdat we de beschrijving beknopt hebben gehouden. Maar ik snap jouw punt, en we moeten kijken hoe we duidelijker kunnen communiceren over quicktests.

Als we zelf vinden dat we geen goed beeld van een product hebben, zullen we geen award geven.